• Men heeft 'zurkeltrutte' verkozen als het mooiste West-Vlaamse woord. Er was daarvan een wedstrijd op radio 2.
    Ik ben een trotse West-Vlaming, maar zurkeltrutte... Zurkeltrutte... Serieus? Een trut gelijk zurkel?
    Een foto van zurkel:

    Veldzuring "Rumex acetosa" ook gekend onder de naam zurkel of kortweg zuring, is een overblijvende plant uit de duizendknoopfamilie (Polygonaceae).

    Kijk. Sorry, maar nu vind ik Radio 2 niet meer cool. D:

    Welk dialect spreken jullie?
    Welk woordje vinden jullie het coolst in je dialect?
    Mijn favorieten zijn:
    - een amenak: een kalender
    - een kobbenet: een spinnenweb
    - een kobbejager: Ik ken het AN-woord niet, maar het is zo'n bezem met een driehoekig ding (euh) waarmee je spinnenwebben en spinnen kunt 'jagen' en vangen die hoog zitten. (best wel een faal dat ik het AN-woord niet ken (cat))
    - kerrepap: pap van karnemelk

    [ bericht aangepast op 2 mei 2012 - 20:05 ]


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Wel, mijn dialect is een mengeling van Brits, AN en Antwerps dus nee, i'm not going to share (cat)

    Maar dat is best een...raar woord.


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Ahum, Dialect! Ik spreek Fries, das een erkende taal
    maargoed, het leukste woord vind ik Waldpyk, omdat ik er zelf 1 ben.
    het is zegmaar dat je in een bepaald deel van frysland woont, zo word je dan genoemd.
    Oja, en Twiskenljocht is ook mooi, dat is Twillight, dus... uhm.. tussen dag en nacht in, een soort schemer. ^^


    Don't let people let you get down.

    Ik ben Brabants, maar ik heb niet echt een favo woord.
    Maar wat een weird woord...


    Deep inside, I've never felt alive

    Peyrac schreef:
    Wel, mijn dialect is een mengeling van Brits, AN en Antwerps dus nee, i'm not going to share (cat)

    Maar dat is best een...raar woord.

    Inderdaad. D: Ik snap niet dat ze dat hebben gekozen. Er zaten vele betere in. Persoonlijk heb ik nog nooit iemand 'zurkeltrutte' horen gebruiken.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Dafuq. :'D
    Nee, ik spreek AN, zonder accent of dialectwoordjes, behalve die dingen als 'gemaan' enzo.

    Ik spreek niet echt een bepaald dialect, meer een mengeling tussen AN, Aarschots, Engels en soms zelfs met Franse invloeden. Ik heb niet echt bepaald een favoriet woord. [:
    Wat voor een woord is dat? O_o


    comfort in c h a o s

    Brabants, en ik zeg het vaakst 'houdoe', dus ik denk dat woord.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Jezabels schreef:
    Dafuq. :'D
    Nee, ik spreek AN, zonder accent of dialectwoordjes, behalve die dingen als 'gemaan' enzo.

    Gemaan?

    Wat ik ook een goede vond, is dat we in Brugge een meeting deden. We waren op café geweest en we vroegen de rekening.
    Ik vroeg dus aan de mensjes: 'Heeft er iemand klutters?'
    Drie man zegt neen (zij zijn West-Vlamingen).
    Twee mensen keken mij raar aan. (één iemand uit Antwerpen, één iemand uit Oost-Vlaanderen) Eén iemand vroeg er: 'Wat zijn klutters?'
    Ik was echt verbaasd dat zij ddat woord niet kennen! ;P
    Klutters betekent kleingeld.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Ik spreek Venloos en daarbij is 'schottelslet' mijn favoriete woord denk ik, daar trapt iedereen in (:


    Take risks and conquer your fears.

    Hier is het gewoon Nijmeegs. En nee ik zou niet het woord weten. (':


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Ik spreek vooral een Brabants dialect. Maar dan niet echt rare woorden ofzo. Maar vooral de 'zachte G', of j's vervangen door g's (gij, gullie) of é's door i's (minde da, witte da) haha.


    Tell me about it, stud.

    Flemish schreef:
    (...)
    Gemaan?

    Wat ik ook een goede vond, is dat we in Brugge een meeting deden. We waren op café geweest en we vroegen de rekening.
    Ik vroeg dus aan de mensjes: 'Heeft er iemand klutters?'
    Drie man zegt neen (zij zijn West-Vlamingen).
    Twee mensen keken mij raar aan. (één iemand uit Antwerpen, één iemand uit Oost-Vlaanderen) Eén iemand vroeg er: 'Wat zijn klutters?'
    Ik was echt verbaasd dat zij ddat woord niet kennen! ;P
    Klutters betekent kleingeld.

    Gemaan is hetzelfde als super enzo. :3
    En ik ken klutters! Op kamp was er een meisje, we hadden de laatste dag fuif en ik had een kleedje aan. Zij zo tegen mij: "Moet ik je klutters bijhouden?" en ik stond daar zo van "dafuq?"
    En buzze geven ofzo? Dat vind ik ook een leuke! :Y)

    Jezabels schreef:
    (...)
    Gemaan is hetzelfde als super enzo. :3
    En ik ken klutters! Op kamp was er een meisje, we hadden de laatste dag fuif en ik had een kleedje aan. Zij zo tegen mij: "Moet ik je klutters bijhouden?" en ik stond daar zo van "dafuq?"
    En buzze geven ofzo? Dat vind ik ook een leuke! :Y)

    Een buzzerd of een bezerd. Ik gebruik eerder een 'totte' of het AN-woord. Dit betekent allemaal een kusje.
    "en nu geef'kik jene bezerd," zegt SOS Piet altijd. "Ja, drie, éh, gelijk da'ze hier doen"
    Hij praat ook nogal wat dialect.
    "Voila, sé, da verdient 'ne spjeekmedaille'!" (speekselmedaille)
    _O_

    [ bericht aangepast op 2 mei 2012 - 20:47 ]


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Zurkeltrutte -.-
    Wie stemt er nu op 'zurkeltrutte' (cat)
    Kobbejager is mooier :Y) of sjakos.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Flemish schreef:
    (...)
    Een buzzerd of een bezerd. Ik gebruik eerder een 'totte' of het AN-woord. Dit betekent allemaal een kusje.
    "en nu geef'kik jene bezerd," zegt SOS Piet altijd. "Ja, drie, éh, gelijk da'ze hier doen"
    Hij praat ook nogal wat dialect.
    "Voila, sé, da verdient 'ne spjeekmedaille'!" (speekselmedaille)
    _O_

    Oh, Nele, ge gaat echt niet mogen zwijgen van mij zaterdag!