• Heey,

    Ik heb aanstaande maandag mijn examen van biologie, dus ik ben natuurlijk goed aan het leren. Maar nu moet ik dus ook ecologie leren met die voedselketens enzo. En ik snap niet wat het verschil is tussen afvaleters en reducenten.
    Mijn boek zegt: de dode resten van organismen uit elke schakel vormen organisch afval, dat wordt gegeten door afvaleters. Daarna worden de dode resten door reducenten afgebroken tot anorganische stoffen.

    En ik snap dus niet wat nu het verschil is. En hoe kunnen reducenten het afval afbreken, als het al is opgegeten? Ik hoop dat iemand het weet! Anders moet ik naar school om alleen deze vraag te stellen.


    To live would be an awfully big adventure

    Reducenten zijn ook afvaleters, alleen breken zij het afval af tot anorganische stoffen als ze het uitpoepen, als ik het goed heb. (cat)


    Your make-up is terrible

    Nu je het zegt... Eens denken.
    Zo'n vaag boek, joh.

    Zijn de afvaleters niet de aaseters? (gieren, kraaien, ect.)
    de reducenten zijn dan de zwammen, bacteriën, schimmels (zetten organisch afval om naar verbindingen die de planten kunnen opnemen)

    [ bericht aangepast op 9 mei 2012 - 18:53 ]


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Zoals Assassin al zegt: Reducten zijn afvaleters alleen in tegen stelling tot de consumenten breken de reducenten het helemaal af zodat er geen energie meer over is. Meestal zijn het bacteriën of schimmels.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Assassin schreef:
    Reducenten zijn ook afvaleters, alleen breken zij het afval af tot anorganische stoffen als ze het uitpoepen, als ik het goed heb. (cat)

    uitpoepen zullen ze niet doen, maar ja, de reducenten zetten de ingewikkelde, lichaamseigen moleculen om naar simpele verbindingen die de planten opnieuw kunnen eten.
    Het zijn toch géén anorganische stoffen, als ik me niet vergist? Aangezien anorganisch gesteenten, olie, aardgas, ect. is.
    Het zijn organische stoffen.
    Dat zijn dan schimmels, een aantal bacteriën en zwammen.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Heh, wtf omygoood. Biologie is toch 29 mei pas?!


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.

    Nou kijk.

    Afvaleters zijn de beesten die stoffen opeten en weer uitpoepen, of het op een andere manier afbreken. Reducenten zijn de kleinere organismen die het afbreken tot moleculen.

    Reducenten komen na afvaleters, maar er hoeft niet altijd een afvaleter voor een reducent te zitten. Het is vooral een kwestie van grootte van wat ze uitscheiden als ik me niet vergis


    quidquid excusatio prandium pro

    Forbes schreef:
    Heh, wtf omygoood. Biologie is toch 29 mei pas?!

    Ehh... Ik heb het op 14 mei. Maar misschien ligt het aan het niveau? Ik doe en havo en dat is op 14 mei. Maar voor vwo of vmbo zal het wel anders zijn.

    @ de rest: nu snap ik :'D Bedankt! Er mag een slotje op het topic.


    To live would be an awfully big adventure

    Flemish schreef:
    (...)
    uitpoepen zullen ze niet doen, maar ja, de reducenten zetten de ingewikkelde, lichaamseigen moleculen om naar simpele verbindingen die de planten opnieuw kunnen eten.
    Het zijn toch géén anorganische stoffen, als ik me niet vergist? Aangezien anorganisch gesteenten, olie, aardgas, ect. is.
    Het zijn organische stoffen.
    Dat zijn dan schimmels, een aantal bacteriën en zwammen.


    Olie en aardgas zijn koolstofketens, vallen ze niet onder de organische chemie? Ik weet dat ze daar sowieso gebruikt worden.


    quidquid excusatio prandium pro

    Infinitum schreef:
    (...)
    Ehh... Ik heb het op 14 mei. Maar misschien ligt het aan het niveau? Ik doe en havo en dat is op 14 mei. Maar voor vwo of vmbo zal het wel anders zijn.

    @ de rest: nu snap ik :'D Bedankt! Er mag een slotje op het topic.


    Ah, dan ligt het daar waarschijnlijk aan, hahaha.


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.