• Vorig jaar hebben we een jaar lang poëzie geanalyseerd in de klas. Dat was het enige jaar dat het vak Nederlands me echt niet boeide. Ik heb interesse voor alle vormen van literatuur, maar poëzie kan ik niet waarderen. Don't shoot me. Ik vind het onzin. Die mensen zetten wat woordjes achter elkaar en zorgen ervoor dat je er een 'diepzinnige' verklaring voor kunt vinden. Daarbij waren de helft van de stijlfiguren waarschijnlijk onbewust. Ze voelen zich speciaal omdat ze gedichten kunnen schrijven, MAAR als ik een gedicht vergelijk met sommige songteksten, zijn er songteksten die inhoudelijk echt een heel stuk beter zijn. Helaas worden die amper bekoord.

    Even ter vergelijking... Hier een bekend gedicht van Hugo Claus. Ik veronderstel dat iedereen deze dichter wel kent. Volgens wikipedia: 'de meest bekroonde auteur uit het Nederlandse taalgebied'. Zijn gedichten worden erg geprezen en er zijn veel mensen die zich bezighouden met interpretaties en betekenissen van het gedicht.


    De moeder van Hugo Claus

    Ik ben niet, ik ben niet dan in uw aarde.
    Toen gij schreeuwde en uw vel beefde
    Vatten mijn beenderen vuur.

    (Mijn moeder, gevangen in haar vel,
    Verandert naar de maat der jaren.

    Haar oog is licht, ontsnapt aan de drift
    Der jaren door mij aan te zien en mij
    Haar blijde zoon te noemen.

    Zij was geen stenen bed, geen dierenkoorts,
    Haar gewrichten waren jonge katten,

    Maar onvergeeflijk blijft mijn huid voor haar
    En onbeweeglijk zijn de krekels in mijn stem.

    ‘Je bent mij ontgroeid’, zegt zij traag mijn
    Vaders voeten wassend, en zij zwijgt
    Als een vrouw zonder mond.)

    Toen uw vel schreeuwde vatten mijn beenderen vuur.
    Gij legde mij neder, nooit kan ik dit beeld herdragen,
    Ik was de genode maar de dodende gast.

    En nu, later, mannelijk word ik u vreemd.
    Gij ziet mij naar u komen, gij denkt: ‘Hij is
    De zomer, hij maakt mijn vlees en houdt
    De honden in mij wakker.’

    Terwijl gij elke dag te sterven staat, niet met mij
    Samen, ben ik niet, ben ik niet dan in uw aarde.
    In mij vergat uw leven wentelend, gij keert
    Niet naar mij terug, van u herstel ik niet.



    Daar tegenover heb je dan songteksten, die minder worden gewaardeerd en geprezen. En toch vind ik heel vaak dat songteksten diepgaander zijn dan gedichten. Een voorbeeld: American Pie van Don Mclean. (Lyrics staan in het filmpje.) Er zijn veel historici en professoren die zich bezighouden met het analyseren van zijn songtekst en de verschillende interpretaties van de tekst. Zelf vind ik zijn songtekst heel wat meer waard dan de meeste gedichten.



    En toch worden dichters aanzien als meesters van de taal en worden muzikanten vaak afgeschilderd als kunstenaars met een publiek van een lager niveau. Screw that.

    Maar nu ben ik heel benieuwd naar jullie meningen hierover. Dus wat vinden jullie?

    [ bericht aangepast op 28 juli 2012 - 15:03 ]


    If we had not a soul, music would have created it.

    Er zijn ook goede dichters, alleen krijg je die niet bij Nederlands omdat daar alles Nederlands met zijn, net als in de literatuur. Ik kan je genoeg goede gedichten noemen.
    Ik vind songteksten gewoon gedichten op muziek. Er zijn goede en er zijn slechte, bij beiden. Ik hou niet van Nederlandse gedichten en Nederlandse songteksten , maar ik hou heel erg van Engelse gedichten en songteksten. Ik zie eigenlijk geen verschil in ze alleen in muziek heb je vaak een vast schema(couplet, refrein,couplet,refrein,couplet,refrein,refrein), hoewel ik meestal liedjes die daar van afwijken beter vind(die lijken ook meer op gedichten).
    Je hebt wel gelijk dat songwriters evenveel erkenning moeten krijgen als dichters, misschien wel meer omdat zij met zo veel meer rekening moeten houden.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Ik vind dat het beide gewaardeerd en geprezen moet worden.
    Dichten vind ik zelf verschrikkelijk moeilijk en ik bak er dan ook helemaal niks van. Maar een heel liedje schrijven plus songtekst lijkt me ook verschrikkelijk moeilijk.
    Maar ik moet wel zeggen; sommige songteksten of rapteksten slaan helemaal nergens op.


    Deep inside, I've never felt alive