• Om maar even vanaf het begin te beginnen...

          Ik ben vijf jaar geleden beginnen met de HAVO op een reguliere middelbare school. Ik ben later in de derde klas naar speciaal onderwijs gegaan, omdat ze me op mijn oude school niet genoeg konden helpen. Ik ben slechtziend en werkte dus met een laptop, boeken A3 formaat etc.
          Op mijn nieuwe school zijn de klassen allen veel kleiner - men vindt het al druk als er acht leerlingen in een klas zitten. Iedereen krijgt individueel les en er is eigenlijk bijna geen planning, omdat iedereen op zijn eigen tempo mag werken.
          Omdat ik dus drie jaar regulier onderwijs heb gevolgd (plus mijn basisschool) weet ik wel hoe het er aan toe gaat op "normale" scholen en ik wil na mijn examen in 2013 eigenlijk weer terug naar mijn ouder school om daar versneld VWO te gaan doen, gewoon één jaartje 5 en 6 VWo, dus.
          VWO is mijn eigenlijke advies sinds groep acht, maar door de weinige hulp in mijn eerste drie jaar kon ik het niet volgen en er bestaat geen VWO voor slechtziende en blinde kinderen op speciaal onderwijs.

    Nu is mijn vraag of er mensen zijn die daar ervaring mee hebben. Is het echt zo veel zwaarder zoals mijn oude school beschrijft? Verschilt de lesstof voor het VWO erg van dat van de HAVO?
    Deze vraag is dus ook voor de mensen die van HAVO naar "gewoon" VWO zijn gegaan.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik heb het wel willen doen maar uiteindelijk besloten het toch niet te doen. Ik ben ook altijd gewaarschuwd dat het wel wat zwaarder was dan HAVO.
    Ik zou zeggen; wie niet waagt, wie niet wint. :)


    Bad decisions make good stories.

    MadameParis schreef:
    Ik heb het wel willen doen maar uiteindelijk besloten het toch niet te doen. Ik ben ook altijd gewaarschuwd dat het wel wat zwaarder was dan HAVO.
    Ik zou zeggen; wie niet waagt, wie niet wint. :)


    Ja, ik ga het sowieso proberen. Na de eerste toetsweek wordt je, als je het niet goed genoeg doet, gewoon in VWO 5 geplaatst als je dat wilt.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Tja, je moet het zelf weten natuurlijk. (:


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Hiddlestons schreef:
    Tja, je moet het zelf weten natuurlijk. (:


    Life is full of fake people

    Ik ben een Belg, dus kan ik je niet echt iets aanbevelen, maar je zegt zelf dat je niet kon volgen omdat ze je niet goed konden helpen in het VWO op een normale school, denk je dat je het nu wel aan gaat kunnen? Nu ligt het niveau alleen maar hoger dan de eerste drie jaar en dan heb je meteen die twee jaar in elkaar, wat het nog moeilijker maakt.


    comfort in c h a o s

    Austen schreef:
    Ik ben een Belg, dus kan ik je niet echt iets aanbevelen, maar je zegt zelf dat je niet kon volgen omdat ze je niet goed konden helpen in het VWO op een normale school, denk je dat je het nu wel aan gaat kunnen? Nu ligt het niveau alleen maar hoger dan de eerste drie jaar en dan heb je meteen die twee jaar in elkaar, wat het nog moeilijker maakt.


    Ik heb nu wel meer levenservaring dan toen ik 12 was en begon in het voortgezet onderwijs. Ik kan mezelf beter helpen, doordat ik meer verstand heb van de hulpmiddelen die er zijn en die ik inmiddels ook gebruik.
    En omdat ik dan al twee keer examen heb gedaan, heb ik ook die ervaring vast in mijn zak.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes