• Niemand uit onze klas mag onze mentor. Ze is vreemd, moet heel vaak ademen en kijkt je eng aan als je praat.
    En dan vandaag, zij geeft Nederlands, zaten we in haar les en begon ze uit te leggen over tekstverklaring en weet ik veel, maar ze zei toen dat je een citaat moest aangeven als:

    (echte zin)
    "Auto's zijn leuk"
    En volgens haar moet je dat dus makkelijker schrijven als:
    "Auto's...leuk"

    Maar ik zei tegen haar dat je om die drie puntjes ook nog twee haakjes kon doen:
    "Auto's (...) leuk"

    En toen zei ze dat ze dat niet kende en het dus niet bestond.
    Nou, ik vraag aan jullie of jullie dit teken (...) kennen. Toch vreemd dat ze daar nog nooit van gehoord heeft want ik heb het drie jaar zo gedaan met tekstverklaring en je moest een zin waar iets duidelijk wordt gemaakt opschrijven..
    En ik heb gewoon gelijk. (wiki)

    Sorry voor dit enorme zeikverhaal, en sorry voor de mensen die niet tegen betweterige mensen kunnen die denken dat ze veel weten van taal... Ik ben nogal een talenmens en ik vind het leuk om me daar mee bezig te houden :'D

    En, wie heeft er ook een mentor waar je niet tevreden mee bent???


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Ja, ik ken dat! Maar ik gebruik het meer als ik iets citeer, maar een groot deel van de zin niet van belang is, bijvoorbeeld: "Peren zijn blablabla (...) en groen."
    Stom voorbeeld, maar ja. :P

    En ik heb niet zo veel te maken gehad met mijn mentor eigenlijk, ik heb nog niet echt een mening, haha.


    Més que un club.

    Ik moet ook vaak ademen, lol.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ze is vreemd, moet heel vaak ademen en kijkt je eng aan als je praat.

    Lol.

    Ik heb (...) wel vaker gezien, volgens mij mag het wel. Zelf gebruik ik altijd alleen puntjes.


    "The worst things in life come free to us." -Ed Sheeran

    Barrelrider schreef:
    Ik moet ook vaak ademen, lol.


    O, haha. Dat klinkt inderdaad een beetje stom ja :'D
    Ik bedoel dat ze om de zin gewoon heeeel erg nadrukkelijk in en uitademd :'D


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    ik ben best blij met mijn mentor want hij is vet aardig.... tegen mij dan.


    -

    Ik heb altijd geleerd zonder die haakjes. Citeren 'Eerste woord ... laatste woord'


    I am an idiot, I move.

    Ja, dat bestaat. Probeer Geert Mak's In Europa maar es, gebeurt heel vaak daar.


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik ken het enkel met de haakjes. Zonder haakjes is incorrect heb ik altijd geleerd?


    If we had not a soul, music would have created it.

    Citeren moet geloof ik inderdaad door de eerste paar woorden te pakken, dan puntjes, en dan de laatste paar woorden. ('auto's ... leuk').
    Als een deel uit een zin onbelangrijk is, en de zin daarna nog wel goed loopt, dan kan je die puntjes tussen haakjes gebruiken. Zo zie je het ook altijd in artikelen e.d. staan. :)


    Bad decisions make good stories.

    Die puntjes tussen haakjes zijn inderdaad gewoon correct. Het staat ook zo op onder andere taaladvies.net:

    Ten slotte kan het beletselteken ook in een citaat aangeven dat er een stuk tekst is weggelaten. Het beletselteken staat dan tussen ronde of vierkante haakjes.
    (9) 'Hier is mijn dienaar, hem zal ik steunen, hij is mijn uitverkorene, in hem vind ik vreugde (…). Hij schreeuwt niet, hij verheft zijn stem niet (…). Het recht zal hij zuiver doen kennen.' (Jesaja, 42, 1-3)
    (10) P.C. Retnec schrijft: 'Theater is een uitwisselingsproces dat plaatsvindt tussen de acteurs en de toeschouwers. […] Toneel is eveneens een theatervorm waarbij acteurs een spel tentoonspreiden voor de toeschouwers.'

    Het is nogal raar dat je docente beweert van niet, zeker als ze Nederlands geeft. Ik zou me meteen gaan afvragen of er überhaupt wel iets klopt van wat ze zegt. (cat)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Cloverhand schreef:
    (...)
    Lol.

    Ik heb (...) wel vaker gezien, volgens mij mag het wel. Zelf gebruik ik altijd alleen puntjes.


    •*• Lululu •*•

    Cloverhand schreef:
    (...)
    Lol.

    Ik heb (...) wel vaker gezien, volgens mij mag het wel. Zelf gebruik ik altijd alleen puntjes.


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Square schreef:
    Die puntjes tussen haakjes zijn inderdaad gewoon correct. Het staat ook zo op onder andere taaladvies.net:
    (...)
    Het is nogal raar dat je docente beweert van niet, zeker als ze Nederlands geeft. Ik zou me meteen gaan afvragen of er überhaupt wel iets klopt van wat ze zegt. (cat)


    Ja, inderdaad :'D
    Ik ga haar er gewoon mee confronteren in de les en dan ziet ze zelf wel dat ze fout zat :')
    Maar het is echt vreemd dat zij, als Nederlands lerares, al meteen zegt dat iets fout is omdat zij het niet kent. Ik vind haar gewoon een raar mens, maar ze kán best aardig zijn :'D


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Ze legt het uit als al mijn NL docenten.
    "Ze legt... NL docenten" (regel 1)


    And remember that, in a world of ordinary mortals, you are a Wonder Woman.

    Soms krijg ik altijd teksten met

    blablabla (...)

    Dus het mag gewoon (:


    I don't want you to die, I want you to suffer.