• Hoi mensen,

    misschien is het een beetje laat om mensen lastig te gaan vallen met vragen, maar toch doe ik het :'D. Morgen heb ik namelijk economietoets en ik snap een zo'n opdracht niet goed. Zouden jullie zo lief willen zijn om het op te lossen voor mij zodat ik het weet voor het pw van morgen??

    Toen Marietje een jaaroud was, had ze een lengte van 82 cm. Na drie jaar was haar lengte 1 meter en 7 cm.
    a) Bereken hoeveel procent de lengte na drie jaar is, uitgedrukt in de lengte na een jaar.
    b) Hoe kun je aan het antwoord bij a zien met hoeveel procent Marietje in de vermelde twee jaar is gegroeid?


    Het heeft te maken met de formule: het deel/het geheel x 100%. Maar ik weet hier niet wat het deel is en wat het geheel etc..

    Alvast bedankt voor het helpen!!


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Je moet weten hoeveel de procentuele toenamen is. Je gaat het hierbij uit dat 82 het geheel is, 100%. Dus als we dat toepassen op de formule,
    107/82.100% dat is ongeveer 130,5% . Er is dus een procentuele toenamen van 30,5% per 3 jaar (130,5%-100%), en omdat je 1 jaar moet weten deel je dit door die dus; 30,5/3 = ong. 10,17% (van de 82 cm) per jaar. Zelfde geld voor 2 jaar.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Een tip misschien: voor procentuele verandering hebben wij altijd een handige formule: nieuw-oud/oud*100%
    Toepasbaar op praktisch alles. Oud betekent (bijvoorbeeld) de oude lengte, en nieuw staat dan voor nieuwe lengte. Dus dan krijg je 107-82/82*100= een verandering van 30,49%. Voor de rest snap ik de vraagstelling niet helemaal, maar hopelijk dat dit al helpt ^^

    Duidelijkere formule:


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Bedankt!! Dat heeft me erg geholpen!
    x


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Ik zie dat het al uitgelegt staat:Y)


    •*• Lululu •*•