• Ik moet voor de eerste keer een betoog schrijven dus ik was doodleuk een boekverslag aan het maken over mijn boek. Nou, ik kwam er dus achter dat dat niet klopte :')
    Maar ik snap dus niet hoe het moet en heb ook al op internet gekeken en zo. Moet je het zo opmaken als een krantenartikel? Kunnen jullie me tips geven over hoe jullie het schrijven?

    Alvast bedankt!

    Edit: Mijn betoog gaat over een boek wat ik gelezen moest hebben.

    [ bericht aangepast op 10 dec 2012 - 17:27 ]


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Je moet beginnen met een inleiding, dan de stelling, daarna argumenten voor of voordelen, argumenten tegen of nadelen en dan de conclusie.


    Destroy what destroys you.

    Een betoog is - bij ons althans - een overtuigende tekst. Je moet dus gewoon als schrijver je lezers overtuigen van jouw mening over een onderwerp. En dit doe je dus met argumenten.
    Wat ook heel erg handig is, is een schrijfschema met kapstokken en steekwoorden, etc. Dat kan je heel goed helpen bij de opbouw en het schrijven en het maakt 't al heel wat overzichtelijker.

    [ bericht aangepast op 10 dec 2012 - 17:24 ]


    The odds are néver in our favor.

    Mijn broertje moest laatst ook een betoog houden, maar omdat hij in de knoop kwam met zijn huiswerk, was ik zo lief om het voor hem te maken.
    Bij hem was het zo dat hij een stelling moest verzinnen. Ik neem even zijn betoog als voorbeeld dus de stelling was: Er moet een verbod komen op het gebruik van proefdieren.
    Dan leg je dus eerst de stelling verder uit: Proefdieren worden gebruikt voor het testen van make-up en dagcrème maar ook voor het testen van medicijnen. Het zijn er ongeveer ... miljoen per jaar.
    Dan vertel je je eigen mening over de stelling: Ik ben het wel/niet met de stelling eens, want ...
    En dan had hij nog een verhaal over de PVDD die dus vinden dat het er wel een verbod moet komen. En toen gaf hij nog eens zijn mening over de PVDD.
    Daarna was het de bedoeling dat er in de klas over de stelling gediscussieerd ging worden.
    Ik weet natuurlijk niet wat jouw opdracht precies is, maar misschien heb je hier wat aan. Succes in ieder geval!


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Madonna schreef:
    Mijn broertje moest laatst ook een betoog houden, maar omdat hij in de knoop kwam met zijn huiswerk, was ik zo lief om het voor hem te maken.
    Bij hem was het zo dat hij een stelling moest verzinnen. Ik neem even zijn betoog als voorbeeld dus de stelling was: Er moet een verbod komen op het gebruik van proefdieren.
    Dan leg je dus eerst de stelling verder uit: Proefdieren worden gebruikt voor het testen van make-up en dagcrème maar ook voor het testen van medicijnen. Het zijn er ongeveer ... miljoen per jaar.
    Dan vertel je je eigen mening over de stelling: Ik ben het wel/niet met de stelling eens, want ...
    En dan had hij nog een verhaal over de PVDD die dus vinden dat het er wel een verbod moet komen. En toen gaf hij nog eens zijn mening over de PVDD.
    Daarna was het de bedoeling dat er in de klas over de stelling gediscussieerd ging worden.
    Ik weet natuurlijk niet wat jouw opdracht precies is, maar misschien heb je hier wat aan. Succes in ieder geval!


    Ik moest een boek lezen en daar dan over schrijven. Hoe lang moet de inleiding ongeveer zijn, want mijne zit rond de 84 woorden en er zitten ook veel meningen van mij in enzo. Mag dat in de inleiding, of moet dat echt zonder meningen zijn enzo? Gewoon wat relevante info over het boek en de schrijfster?


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    SeverusS schreef:
    (...)

    Ik moest een boek lezen en daar dan over schrijven. Hoe lang moet de inleiding ongeveer zijn, want mijne zit rond de 84 woorden en er zitten ook veel meningen van mij in enzo. Mag dat in de inleiding, of moet dat echt zonder meningen zijn enzo? Gewoon wat relevante info over het boek en de schrijfster?


    Ik heb geen idee hoe lang de inleiding moet zijn. Staat dat niet in de opdracht?
    En volgens mij hoort er in de inleiding nog niets over je eigen mening.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Je begint met een inleiding die trekt, mensen aanspreekt, daarna geef je jouw standpunt. Dan de tegens of voors van de stelling, die je dan eigenlijk met jouw argumenten weg cijfert. Daarna concludeer je de voors en tegens en dan jouw belangrijkste argument als afsluiting.


    SLOAN.

    Lowlands schreef:
    Je begint met een inleiding die trekt, mensen aanspreekt, daarna geef je jouw standpunt. Dan de tegens of voors van de stelling, die je dan eigenlijk met jouw argumenten weg cijfert. Daarna concludeer je de voors en tegens en dan jouw belangrijkste argument als afsluiting.


    precies dit.

    Lowlands schreef:
    Je begint met een inleiding die trekt, mensen aanspreekt, daarna geef je jouw standpunt. Dan de tegens of voors van de stelling, die je dan eigenlijk met jouw argumenten weg cijfert. Daarna concludeer je de voors en tegens en dan jouw belangrijkste argument als afsluiting.


    Er staat: werk in de kern je mening uit en gebruik minstens 4 argumenten. Er staat niks over stellingen, of zijn dat mijn meningen?
    O gosh, ik moet echt veel leren hiervan..


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Inleiding met anekdote, stelling.
    Kern met voorargumenten en een tegenargument en een weerlegging van het tegenargument.
    Slot met samenvatting, conclusie.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    SeverusS schreef:
    (...)

    Er staat: werk in de kern je mening uit en gebruik minstens 4 argumenten. Er staat niks over stellingen, of zijn dat mijn meningen?
    O gosh, ik moet echt veel leren hiervan..

    Een stelling is een stelling wanneer het vóór de argumenten staan. Dus ja, een stelling is net zoiets als je mening. En met de argumenten probeer je de lezer van jou mening (stelling) te overtuigen.


    The odds are néver in our favor.

    Bedankt iedereen! Het is gelukt!!


    "I solemnly swear that i am up to no good."