• Ik vroeg me af wie er hier op Quizlet op de vrije school zit. Zo ja, hoelang zat je erop en wat vind/vond je ervan? Zo nee, wat weet je van de vrije school en hoe denk je erover? Dit wilde ik eens weten. ^.^
    Ik zit zelf op de vrije school. Ik heb de basisschool gedaan en ik zit nu op een vrije middelbare school.

    Een perfecte beschrijving van de vrije school met dank aan Wiarda (omdat mijn pogingen voor verwarring zorgde):
    De vrije school is een school die de antroposofie (wat een woord) nastreeft. Er wordt dus lesgegeven met de leer van Rudolf Steiner in het achterhoofd. Dit houdt in dat kinderen veel meer kans krijgen om zich op een creatieve manier te ontwikkelen; daarom hebben we zoveel verschillende creatieve vakken. Erg veel scholen zijn vooral bezig met de theorie, maar wij hebben er ook nog praktijk vakken bij. Dit betekent niet dat deze vakken onze theorievakken compleet vervangen, wij zitten gewoon meestal wat langer op school. Ook krijg je de eerste twee jaar weinig huiswerk, omdat kinderen in die periode zich mentaal zoveel ontwikkelen dat teveel denkwerk tot onnodige stress kan leiden. Later wordt dit allemaal weer ingehaald op een haalbaar tempo.
    In tegenstelling tot wat men hier blijkbaar denkt, is de vrije school geen strikte VMBO-school. In feite zitten er in mijn jaar zelfs zoveel VWO'ers dat mijn mentor overweegt om een paar leerlingen maar gewoon weg te stoppen in een raamkozijn, aangezien het anders niet meer past. Als je VWO doet, doe je precies hetzelfde als wat andere scholen doen, alleen dan soms op een andere, creatievere manier.
    De manier waarop er met de leerlingen om wordt gegaan is ook anders. Je spreek de leraar niet aan met 'mevrouw' of 'meneer', maar gewoon met zijn/haar voornaam. Dat is niet omdat al die antroposoofjes ontzettend onbeleefd zijn, maar omdat men de kloof tussen leraar en leerling eigenlijk zo klein mogelijk wil houden. Daarom moet je je leraar ook een hand geven bij binnenkomst en een hand geven na de les, puur omdat je dan even een moment van persoonlijk contact hebt.
    Er valt ook nog heel veel te zeggen over de manier van lesgeven, maar dan zou dit wel heel erg lang worden. Het komt er in ieder geval op neer dat we een aantal andere vakken hebben (o.a. koorzang en euritmie) en de lessen er bij ons een beetje anders uitzien.

    De vrije school is dus niet alleen een school zonder religie; dat is simpelweg een openbare school. Ook is het geen VMBO-campus of praktijkonderwijs. De vrije school is een school gebaseerd op de filosofie van Rudolf Steiner, niets meer en niets minder dan dat.

    Natuurlijk zijn er ook vrij veel slechte dingen te zeggen over dit soort onderwijs (zo zou het theoretische deel van het onderwijs niet erg sterk zijn, waar ik het mee eens ben), dus ik hoop dat ik het hiermee niet veel mooier heb gemaakt dan het eigenlijk is, maar ik wilde even de feiten op een rijtje hebben. Ik kan er namelijk echt niet tegen als mensen denken dat dit een simpele openbare school is. Als mijn klas namelijk een week met de klas van een openbare middelbare school zou ruilen, zouden die openbare scholieren waarschijnlijk terugkomen met verhalen over een gekkenhuis. Want tja, hoe je het ook wendt of keert, die antroposofie is ook eigenlijk bizar. (Maar in mijn ogen wel erg goed.) (Met mate.)

    [ bericht aangepast op 26 dec 2012 - 12:46 ]

    kerstkat schreef:
    (...)

    Ho even, een Christen en een Katholiek zijn totaal verschillend, alleen zien veel mensen het niet. De Koreaan bijvoorbeeld is precies het zelfde als de Bijbel, maar de mensen zeggen van niet. Zo zeggen ze dus ook dat Katholiek en Christen het zelfde is, maar Christenen geloven dat Jezus is opgestaan, en Katholieken niet. En zo zijn er nog een hele boel andere gelijkenissen.



    Hahahahaha mag ik even lachen? Je zal vast Moslims en Christenen bedoelen en de Koran. Katholieken zijn afkomstig van het Christendom en is dan ook bijna hetzelfde, met enkele minimale verschillen. Je zit er helemaal meisje, want je haalt de Katholieken en Moslims door elkaar en dat is toch wel een huuuuge mistake.
    De Koran is trouwens anders en waarschijnlijk ook met grote delen ouder. Heel anders. In de bijbel draait alles om Jezus terwijl de Moslims geloven dat hij alleen maar een profeet is en alles om Allah draait.

    [ bericht aangepast op 25 dec 2012 - 23:17 ]


    Your make-up is terrible

    kerstkat schreef:
    (...)

    Ho even, een Christen en een Katholiek zijn totaal verschillend, alleen zien veel mensen het niet. De Koreaan bijvoorbeeld is precies het zelfde als de Bijbel, maar de mensen zeggen van niet. Zo zeggen ze dus ook dat Katholiek en Christen het zelfde is, maar Christenen geloven dat Jezus is opgestaan, en Katholieken niet. En zo zijn er nog een hele boel andere gelijkenissen.


    Volgens mij moet je een beetje beter opletten bij levensbeschouwing/geschiedenis/whatever :'D
    Ten eerste is het Christendom verspreid onder meerdere stromingen, waarbij Rooms-katholiek en Protestants de twee bekendste zijn (in Nederland). Je noemt deze mensen allemaal christenen, omdat ze allemaal in ieder geval in een ding geloven: Christus aka Jezus.
    De Koraan (niet Koreaan) is niet exact hetzelfde als de Bijbel. Ze komen weliswaar voor grote stukken overeen, maar ze zijn niet hetzelfde.


    i put the fun in funeral

    Ik moest dit jaar de 4e klas overdoen en was van plan om dat op de vrije school aan het einde van mijn straat te doen. Daar wilde ik ook mijn diploma halen, omdat ik ten eerste gek word van het heen en weer reizen van Haarlem naar Hoofddorp (Ik zit in Hoofddorp op school) en ten tweede ligt een vrije school mij ook beter, omdat daar meer 'doe' vakken zijn, de dingen waar ik het meest van leer en waar ik het meeste plezier in heb. Ik had me ingeschreven, maar de klassen zaten vol. Dat vind ik erg jammer.


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Een paar klasgenoten van me hebben er op gezeten. Ik doe nu zelf een creatieve opleiding, en dan merk ik toch wel dat ik het echt leuk had gevonden als ik dat had gedaan. Maar had zelf geen idee van het bestaan.


    "I believe that marriage isn't between a man and a woman; but between love and love." - Frank Ocean

    kerstkat schreef:
    (...)

    Ho even, een Christen en een Katholiek zijn totaal verschillend, alleen zien veel mensen het niet. De Koreaan bijvoorbeeld is precies het zelfde als de Bijbel, maar de mensen zeggen van niet. Zo zeggen ze dus ook dat Katholiek en Christen het zelfde is, maar Christenen geloven dat Jezus is opgestaan, en Katholieken niet. En zo zijn er nog een hele boel andere gelijkenissen.

    Ik hoop dat je weet dat een koreaan iemand is die uit Noord- of Zuid Korea komt :'D
    Mij boeit het verschil tussen protestants, katholiek enz... niet veel c:. Ik zit wel op een protestantse school, maar ik ben zelf niet eens gelovig.


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Lilia schreef:
    (...)
    Een antroposofische school. Het verschild niet veel van een reguliere school, maar een vrije school richt zich niet alleen op denken, maar ook op voelen en doen. (directe quote van mijn moeder) Zo heb je meer doe-vakken als smeden en textiel en moet je op het laaste van je schoolcarière een eindwerkstuk maken. Er zit vast nog wel meer achter, maar dat snap ik niet helemaal. Veel vrije scholen zijn een beetje klein, omdat men denkt dat de vrije school een soort geitewollesokken fabriekatie is. (wat niet zo is) Het is wel leuk dat omdat de school zo klein is er bijna niet wordt gepest en iedereen elkaar als een familie ziet.

    Zo, een beknopte beschrijving van de vrije school als kerstkado!

    Praktijkonderwijs ...?


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.

    Ik heb op een openbare basisschool gezeten en zit nu op een katholieke middelbare school, maar daar is helemaal niks van te merken.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Oké, even voor de duidelijkheid: de vrijeschool heeft in totaal nites met geloof te maken. Helemaal niets. Je mag geloven wat je wilt op de vrije school en er zijn geen godsdiensten ofzo. Het is meer een verschil in het lesgeven en de gedachte van opgroeien en jezelf leren kennen.

    kerstkat schreef:
    (...)

    Ho even, een Christen en een Katholiek zijn totaal verschillend, alleen zien veel mensen het niet. De Koreaan bijvoorbeeld is precies het zelfde als de Bijbel, maar de mensen zeggen van niet. Zo zeggen ze dus ook dat Katholiek en Christen het zelfde is, maar Christenen geloven dat Jezus is opgestaan, en Katholieken niet. En zo zijn er nog een hele boel andere gelijkenissen.


    De Koran en de Bijbel lijken op elkaar. En de Bijbel lijkt op de Thora maar dat komt omdat een deel van de Bijbel afkomstig is uit de Thora. En een Katholiek is een Christen want er zijn stroming van het Christendom en aangezien we mensen die bij het Christendom geloven, Christenen noemen zijn Katholieken dus Christenen. Ja, de verschillende stromingen verschillen van elkaar maar ze hebben wel veel gemeen. Zeggen dat een Katholiek en een Christen totaal verschillend zijn is hetzelfde zeggen dat een blank iemand en een donker iemand totaal verschillend zijn qua lichaam.

    En Katholieken geloven echt wel dat Jezus is op gestaan want de Katholieke stroming zoals we nu kennen was wat de mensen vroeger allemaal als het Christelijke geloof zagen. Ik bedoel dit niet aanvallend of beledigend maar dit hoor je toch wel te weten.


    Physics is awesome

    Wat een idioten in dit topic zeg :W

    En als ik jou beschrijving zo lees doet het me denken aan het VMBO. Heb daar verder niks mee en zat zelf nooit op een vrije school dus ik heb geen idee hoe het is, maar als het is zoals het VMBO blijf ik daar liever weg en ben ik blij dat ik er niet op gezeten heb. :Y)

    [ bericht aangepast op 25 dec 2012 - 23:30 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Aislinn schreef:
    (...)
    Praktijkonderwijs ...?


    Nee, meer praktijk erbij. Je zit niet 24/7 woordjes te leren. En het is niet alleen vmbo onderwijs, ik doe bijvoorbeeld nu vwo, en je krijgt ook Camebridge Engels. Ik heb geprobeerd om een mooie beschrijving van de vrije school te vinden, ook op de site van mijn school, aar het zijn alleen hele lange teksten over de ontwikkeling van het kind en dat soort bullshit. Ik heb wel veel foto's en filmpje met mij erop gevonden die op internet rondslingeren zonder dat ik het weet. Grmpf, ons schoolhoord maakt altijd foto's van schoolfeesten en zonnige dagen zonder dat we het weten en zet dat op de site.

    Ik zit op een katholieke middelbare school. Wij krijgen levensbeschouwing, maar dat heeft vrij weinig met katholiek zijn te maken :W


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Oromis schreef:
    Wat een idioten in dit topic zeg :W

    En als ik jou beschrijving zo lees doet het me denken aan het VMBO. Heb daar verder niks mee en zat zelf nooit op een vrije school dus ik heb geen idee hoe het is, maar als het is zoals het VMBO blijf ik daar liever weg en ben ik blij dat ik er niet op gezeten heb. :Y)

    Wat is er nou weer mis met het VMBO :W


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Sting schreef:
    (...)
    Wat is er nou weer mis met het VMBO :W

    Op zich niks, maar ik voel me daar tussen gewoon onprettig en niet fijn. Dit vooral door de manier waarop dat soort mensen met mij omgaan. En ik snap de humor van een algemene humor niet en ik begrijp niet hoe hun logica in elkaar zit. Ik kan gewoon niet goed met die mensen opschieten. (Geldt natuurlijk niet voor alle VMBO'ers, alles behalve.)

    [ bericht aangepast op 26 dec 2012 - 0:11 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Oromis schreef:
    Wat een idioten in dit topic zeg :W

    En als ik jou beschrijving zo lees doet het me denken aan het VMBO. Heb daar verder niks mee en zat zelf nooit op een vrije school dus ik heb geen idee hoe het is, maar als het is zoals het VMBO blijf ik daar liever weg en ben ik blij dat ik er niet op gezeten heb. :Y)

    Heuj, thanks. Niet iedereen die VMBO gedaan heeft is type roze Nickelson, glitter UGGs, 15cm foundation, een lang hemdje als jurkje en spinnenpoten.

    [ bericht aangepast op 26 dec 2012 - 0:11 ]


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.