• Ik vroeg me af wie er hier op Quizlet op de vrije school zit. Zo ja, hoelang zat je erop en wat vind/vond je ervan? Zo nee, wat weet je van de vrije school en hoe denk je erover? Dit wilde ik eens weten. ^.^
    Ik zit zelf op de vrije school. Ik heb de basisschool gedaan en ik zit nu op een vrije middelbare school.

    Een perfecte beschrijving van de vrije school met dank aan Wiarda (omdat mijn pogingen voor verwarring zorgde):
    De vrije school is een school die de antroposofie (wat een woord) nastreeft. Er wordt dus lesgegeven met de leer van Rudolf Steiner in het achterhoofd. Dit houdt in dat kinderen veel meer kans krijgen om zich op een creatieve manier te ontwikkelen; daarom hebben we zoveel verschillende creatieve vakken. Erg veel scholen zijn vooral bezig met de theorie, maar wij hebben er ook nog praktijk vakken bij. Dit betekent niet dat deze vakken onze theorievakken compleet vervangen, wij zitten gewoon meestal wat langer op school. Ook krijg je de eerste twee jaar weinig huiswerk, omdat kinderen in die periode zich mentaal zoveel ontwikkelen dat teveel denkwerk tot onnodige stress kan leiden. Later wordt dit allemaal weer ingehaald op een haalbaar tempo.
    In tegenstelling tot wat men hier blijkbaar denkt, is de vrije school geen strikte VMBO-school. In feite zitten er in mijn jaar zelfs zoveel VWO'ers dat mijn mentor overweegt om een paar leerlingen maar gewoon weg te stoppen in een raamkozijn, aangezien het anders niet meer past. Als je VWO doet, doe je precies hetzelfde als wat andere scholen doen, alleen dan soms op een andere, creatievere manier.
    De manier waarop er met de leerlingen om wordt gegaan is ook anders. Je spreek de leraar niet aan met 'mevrouw' of 'meneer', maar gewoon met zijn/haar voornaam. Dat is niet omdat al die antroposoofjes ontzettend onbeleefd zijn, maar omdat men de kloof tussen leraar en leerling eigenlijk zo klein mogelijk wil houden. Daarom moet je je leraar ook een hand geven bij binnenkomst en een hand geven na de les, puur omdat je dan even een moment van persoonlijk contact hebt.
    Er valt ook nog heel veel te zeggen over de manier van lesgeven, maar dan zou dit wel heel erg lang worden. Het komt er in ieder geval op neer dat we een aantal andere vakken hebben (o.a. koorzang en euritmie) en de lessen er bij ons een beetje anders uitzien.

    De vrije school is dus niet alleen een school zonder religie; dat is simpelweg een openbare school. Ook is het geen VMBO-campus of praktijkonderwijs. De vrije school is een school gebaseerd op de filosofie van Rudolf Steiner, niets meer en niets minder dan dat.

    Natuurlijk zijn er ook vrij veel slechte dingen te zeggen over dit soort onderwijs (zo zou het theoretische deel van het onderwijs niet erg sterk zijn, waar ik het mee eens ben), dus ik hoop dat ik het hiermee niet veel mooier heb gemaakt dan het eigenlijk is, maar ik wilde even de feiten op een rijtje hebben. Ik kan er namelijk echt niet tegen als mensen denken dat dit een simpele openbare school is. Als mijn klas namelijk een week met de klas van een openbare middelbare school zou ruilen, zouden die openbare scholieren waarschijnlijk terugkomen met verhalen over een gekkenhuis. Want tja, hoe je het ook wendt of keert, die antroposofie is ook eigenlijk bizar. (Maar in mijn ogen wel erg goed.) (Met mate.)

    [ bericht aangepast op 26 dec 2012 - 12:46 ]

    Sting schreef:
    (...)
    Wat is er nou weer mis met het VMBO :W


    Niets, hij voelt zich gewoon beter omdat hij HAVO deed en omdat hij vervelende MBO'ers kent, denkt hij dat VMBO'ers kinderen zijn die de hele dag gillend rondrennen ofzo.


    Your make-up is terrible

    Oromis schreef:
    (...)
    Op zich niks, maar ik voel me daar tussen gewoon onprettig en niet fijn. Dit vooral door de manier waarop dat soort mensen met mij omgaan. En ik snap de humor van een algemene humor niet en ik begrijp niet hoe hun logica in elkaar zit. Ik kan gewoon niet goed met die mensen opschieten. (Geldt natuurlijk niet voor alle VMBO'ers, alles behalve.)

    Tja, dan ken jij denk ik gewoon de verkeerde VMBO'ers.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Haha, ik zit op de vrije school sinds de kleuterklas, en zit nu ook op voortgezet van vrije school.
    ik heb het altijd wel leuk gevonden.

    Wat ook iets typisch is van de vrije school zover ik weet zijn de feesten zoals Michael en Sint-Jan

    korte uitleg:
    Michaels feest ( bij ons dan ) :

    Op een scouting terrein allerlei spellen doen in teams, (Lees: door de modder rollen en in vieze vijvers zwemmen) Om taarten te winnen.
    Oja, en dan heb je ook nog originaliteit prijs. Dus iedereen is zowat verkleed haha. En dat ergens in het begin van het school jaar, meestal is het behoorlijk koud. En daarna moet iedereen ook nog terug met de trein ;O Dus die zit dan helemaal vol met modder kinderen, en dan kijken mensen raar op hahah.

    Sint-jan:
    Soort talentenjacht, beetje chillen en later nog een feest in de toneelzaal.
    En wat er nou eigenlijk gevierd word weet ik niet maar het is gezellig ahah.

    en dat advent ook best uitgebreid gevierd word.
    En dat er een soort ; wees wie je wil zijn, er word niet gepest sfeer hangt of wordt verwacht.

    ForbesBrooks schreef:
    Haha, ik zit op de vrije school sinds de kleuterklas, en zit nu ook op voortgezet van vrije school.
    ik heb het altijd wel leuk gevonden.

    Wat ook iets typisch is van de vrije school zover ik weet zijn de feesten zoals Michael en Sint-Jan

    korte uitleg:
    Michaels feest ( bij ons dan ) :

    Op een scouting terrein allerlei spellen doen in teams, (Lees: door de modder rollen en in vieze vijvers zwemmen) Om taarten te winnen.
    Oja, en dan heb je ook nog originaliteit prijs. Dus iedereen is zowat verkleed haha. En dat ergens in het begin van het school jaar, meestal is het behoorlijk koud. En daarna moet iedereen ook nog terug met de trein ;O Dus die zit dan helemaal vol met modder kinderen, en dan kijken mensen raar op hahah.

    Sint-jan:
    Soort talentenjacht, beetje chillen en later nog een feest in de toneelzaal.
    En wat er nou eigenlijk gevierd word weet ik niet maar het is gezellig ahah.

    en dat advent ook best uitgebreid gevierd word.
    En dat er een soort ; wees wie je wil zijn, er word niet gepest sfeer hangt of wordt verwacht.


    Toch niet toevallig in Tilburg?


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Volgensmij zit ik op een vrije school. Het onderwijs concept is inieder geval anders. Wij krijgen uit school veel meer vrijheid, er wordt van ons verwacht dat we zelfstandig onze 'leerweg' zoeken. Er wordt meer gedaan vanuit interesse, alles is veel persoonlijker zoals contact met de leraren. Bevalt me zeer, een van mijn betere keuzes geweest.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Licet schreef:
    (...)

    Toch niet toevallig in Tilburg?


    Nee toevallig niet nee haha

    ForbesBrooks schreef:
    (...)

    Nee toevallig niet nee haha


    Haha, hier in Tilburg hebben we zowel een vrije basisschool (ook met sints jans feest enz.) én een vrije middelbare school. Dus vandaar ;).


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Licet schreef:
    (...)

    Haha, hier in Tilburg hebben we zowel een vrije basisschool (ook met sints jans feest enz.) én een vrije middelbare school. Dus vandaar ;).


    Haha, en die heb je niet zo heel veel, vooral de middelbare niet. Zitten mensen bij mij op school die ver moeten reizen. Like- meer als een uur met de trein, en zelfs een jongen uit duitsland.

    Ja ik zit op een "vrije" school ookal noemen wij het een "openbare" school haha
    ik geloof dat op het eiland waar waar ik woon het een van de enige havo/vwo scholen is die niet onbetaalbaar is :S

    je hebt hier aan havo vwo scholen:
    psc (tegen wordig het kap maar ja)
    dat is de enige havo vwo school die niet katholiek en christen of wat dan ook is, en geen privé school

    International school
    Abeltasman
    Vispuchie
    Curacao nogwat school
    privé scholen maar niet katholiek of wat dan ook, privé betekent onbetaalbaar behalve als je ouders een paar ton per jaar verdienen ofzo

    Mil
    Radulphis
    wel scholen die katholiek ofzo zijn

    de rest van de scholen is of een basis school of vsbo ofzo

    ik heb wel op een protestante of katholieke basisschool gezeten omdat mijn ouders me de kans wouden geven om een te gaan geloven in god enzo, er is nooit veel van gekomen. Ik hield ook nietzo van godsdienst, maar misschien was day allen omdat de enige toetsen die we daar over kregen de ellendig lange gebeden opschrijven..... en dat we altijd een maandopening hadden wat betekende dat we een uur buiten in de zon moesten gaan staan..............

    oja voor de mensen die het niet weten ik woon op Curacao wat een eiland is die trouwens deel uitmaakt van het nederlandse koningkrijk wat deel uit maakt van de europese unie en blabla heel ingewikkeld
    makkelijk versie curacao is een eiland (nauja tegenwoordig is het een land) en het zit aan de andere kant van de wereld (niet letterlijk)

    maar anywaays het bevalt me wel op mijn school :3

    xxx -BFL


    Dont say why me, say try me

    Assassin schreef:
    (...)

    Wauw, bij ons noemen ze dat een VMBO-campus en doen ze niet moeilijk haha. Alleen is het heel erg groot en is het net een ghetto.

    Oké, nu ga ik even heel duidelijk uitleggen wat de vrije school inhoudt, want hoewel ik Lilia's pogingen heel schattig vond, zorgen ze blijkbaar voor verwarring.

    De vrije school is een school die de antroposofie (wat een woord) nastreeft. Er wordt dus lesgegeven met de leer van Rudolf Steiner in het achterhoofd. Dit houdt in dat kinderen veel meer kans krijgen om zich op een creatieve manier te ontwikkelen; daarom hebben we zoveel verschillende creatieve vakken. Erg veel scholen zijn vooral bezig met de theorie, maar wij hebben er ook nog praktijk vakken bij. Dit betekent niet dat deze vakken onze theorievakken compleet vervangen, wij zitten gewoon meestal wat langer op school. Ook krijg je de eerste twee jaar weinig huiswerk, omdat kinderen in die periode zich mentaal zoveel ontwikkelen dat teveel denkwerk tot onnodige stress kan leiden. Later wordt dit allemaal weer ingehaald op een haalbaar tempo.
    In tegenstelling tot wat men hier blijkbaar denkt, is de vrije school geen strikte VMBO-school. In feite zitten er in mijn jaar zelfs zoveel VWO'ers dat mijn mentor overweegt om een paar leerlingen maar gewoon weg te stoppen in een raamkozijn, aangezien het anders niet meer past. Als je VWO doet, doe je precies hetzelfde als wat andere scholen doen, alleen dan soms op een andere, creatievere manier.
    De manier waarop er met de leerlingen om wordt gegaan is ook anders. Je spreek de leraar niet aan met 'mevrouw' of 'meneer', maar gewoon met zijn/haar voornaam. Dat is niet omdat al die antroposoofjes ontzettend onbeleefd zijn, maar omdat men de kloof tussen leraar en leerling eigenlijk zo klein mogelijk wil houden. Daarom moet je je leraar ook een hand geven bij binnenkomst en een hand geven na de les, puur omdat je dan even een moment van persoonlijk contact hebt.
    Er valt ook nog heel veel te zeggen over de manier van lesgeven, maar dan zou dit wel heel erg lang worden. Het komt er in ieder geval op neer dat we een aantal andere vakken hebben (o.a. koorzang en euritmie) en de lessen er bij ons een beetje anders uitzien.

    De vrije school is dus niet alleen een school zonder religie; dat is simpelweg een openbare school. Ook is het geen VMBO-campus of praktijkonderwijs. De vrije school is een school gebaseerd op de filosofie van Rudolf Steiner, niets meer en niets minder dan dat.

    Natuurlijk zijn er ook vrij veel slechte dingen te zeggen over dit soort onderwijs (zo zou het theoretische deel van het onderwijs niet erg sterk zijn, waar ik het mee eens ben), dus ik hoop dat ik het hiermee niet veel mooier heb gemaakt dan het eigenlijk is, maar ik wilde even de feiten op een rijtje hebben. Ik kan er namelijk echt niet tegen als mensen denken dat dit een simpele openbare school is. Als mijn klas namelijk een week met de klas van een openbare middelbare school zou ruilen, zouden die openbare scholieren waarschijnlijk terugkomen met verhalen over een gekkenhuis. Want tja, hoe je het ook wendt of keert, die antroposofie is ook eigenlijk bizar. (Maar in mijn ogen wel erg goed.) (Met mate.)

    [ bericht aangepast op 26 dec 2012 - 8:12 ]


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    (...)
    Oké, nu ga ik even heel duidelijk uitleggen wat de vrije school inhoudt, want hoewel ik Lilia's pogingen heel schattig vond, zorgen ze blijkbaar voor verwarring.

    De vrije school is een school die de antroposofie (wat een woord) nastreeft. Er wordt dus lesgegeven met de leer van Rudolf Steiner in het achterhoofd. Dit houdt in dat kinderen veel meer kans krijgen om zich op een creatieve manier te ontwikkelen; daarom hebben we zoveel verschillende creatieve vakken. Erg veel scholen zijn vooral bezig met de theorie, maar wij hebben er ook nog praktijk vakken bij. Dit betekent niet dat deze vakken onze theorievakken compleet vervangen, wij zitten gewoon meestal wat langer op school. Ook krijg je de eerste twee jaar weinig huiswerk, omdat kinderen in die periode zich mentaal zoveel ontwikkelen dat teveel denkwerk tot onnodige stress kan leiden. Later wordt dit allemaal weer ingehaald op een haalbaar tempo.
    In tegenstelling tot wat men hier blijkbaar denkt, is de vrije school geen strikte VMBO-school. In feite zitten er in mijn jaar zelfs zoveel VWO'ers dat mijn mentor overweegt om een paar leerlingen maar gewoon weg te stoppen in een raamkozijn, aangezien het anders niet meer past. Als je VWO doet, doe je precies hetzelfde als wat andere scholen doen, alleen dan soms op een andere, creatievere manier.
    De manier waarop er met de leerlingen om wordt gegaan is ook anders. Je spreek de leraar niet aan met 'mevrouw' of 'meneer', maar gewoon met zijn/haar voornaam. Dat is niet omdat al die antroposoofjes ontzettend onbeleefd zijn, maar omdat men de kloof tussen leraar en leerling eigenlijk zo klein mogelijk wil houden. Daarom moet je je leraar ook een hand geven bij binnenkomst en een hand geven na de les, puur omdat je dan even een moment van persoonlijk contact hebt.
    Er valt ook nog heel veel te zeggen over de manier van lesgeven, maar dan zou dit wel heel erg lang worden. Het komt er in ieder geval op neer dat we een aantal andere vakken hebben (o.a. koorzang en euritmie) en de lessen er bij ons een beetje anders uitzien.

    De vrije school is dus niet alleen een school zonder religie; dat is simpelweg een openbare school. Ook is het geen VMBO-campus of praktijkonderwijs. De vrije school is een school gebaseerd op de filosofie van Rudolf Steiner, niets meer en niets minder dan dat.

    Natuurlijk zijn er ook vrij veel slechte dingen te zeggen over dit soort onderwijs (zo zou het theoretische deel van het onderwijs niet erg sterk zijn, waar ik het mee eens ben), dus ik hoop dat ik het hiermee niet veel mooier heb gemaakt dan het eigenlijk is, maar ik wilde even de feiten op een rijtje hebben. Ik kan er namelijk echt niet tegen als mensen denken dat dit een simpele openbare school is. Als mijn klas namelijk een week met de klas van een openbare middelbare school zou ruilen, zouden die openbare scholieren waarschijnlijk terugkomen met verhalen over een gekkenhuis. Want tja, hoe je het ook wendt of keert, die antroposofie is ook eigenlijk bizar. (Maar in mijn ogen wel erg goed.) (Met mate.)


    Om het nog beter te maken hoort er geloof ik ook een eigen geneeskunde bij. Als je het zo kunt noemen. Antroposofische geneeskunde. Blij dat ik niet op zo een school zit. Ze schijnen onder andere ziektes te behandelen met een zelfde soort middelen als bij homeopathie, alleen dan niet zodanig verdund dat het water is. En dan wil het blijkbaar ook nog eens voorkomen dat ze je zware metalen geven. Als je iemand dood wil hebben...


    quidquid excusatio prandium pro

    kerstkat schreef:
    (...)

    Ho even, een Christen en een Katholiek zijn totaal verschillend, alleen zien veel mensen het niet. De Koreaan bijvoorbeeld is precies het zelfde als de Bijbel, maar de mensen zeggen van niet. Zo zeggen ze dus ook dat Katholiek en Christen het zelfde is, maar Christenen geloven dat Jezus is opgestaan, en Katholieken niet. En zo zijn er nog een hele boel andere gelijkenissen.



    Moslims en christenen zijn precies hetzelfde, maar katholieken en christenen zijn heel verschillend?

    ... Of bedoel je nou te zeggen dat mensen uit Korea exact hetzelfde zijn als een boek?


    quidquid excusatio prandium pro

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Om het nog beter te maken hoort er geloof ik ook een eigen geneeskunde bij. Als je het zo kunt noemen. Antroposofische geneeskunde. Blij dat ik niet op zo een school zit. Ze schijnen onder andere ziektes te behandelen met een zelfde soort middelen als bij homeopathie, alleen dan niet zodanig verdund dat het water is. En dan wil het blijkbaar ook nog eens voorkomen dat ze je zware metalen geven. Als je iemand dood wil hebben...

    Zoiets had ik ook gehoord. Ik ben er ook geen voorstander van.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Lilia schreef:
    (...)
    Een antroposofische school. Het verschild niet veel van een reguliere school, maar een vrije school richt zich niet alleen op denken, maar ook op voelen en doen. (directe quote van mijn moeder) Zo heb je meer doe-vakken als smeden en textiel en moet je op het laaste van je schoolcarière een eindwerkstuk maken. Er zit vast nog wel meer achter, maar dat snap ik niet helemaal. Veel vrije scholen zijn een beetje klein, omdat men denkt dat de vrije school een soort geitewollesokken fabriekatie is. (wat niet zo is) Het is wel leuk dat omdat de school zo klein is er bijna niet wordt gepest en iedereen elkaar als een familie ziet.

    Zo, een beknopte beschrijving van de vrije school als kerstkado!


    Ik denk dat, dat niet zozeer met de grootte van de school te maken heeft, maar meer met het pestbeleid wat er wordt gegeven. Ik zit op een school met meer dan 1700 leerlingen - een hele gemiddelde school - en bij ons wordt er ook amper gepest omdat dit zwaar wordt aangepakt dus ik geloof er niet in dat er op kleine scholen minder wordt gepest. Je moet het maar net treffen met je klasgenoten en het beleid wat er wordt gevoerd.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Ik zit op een internationale school ^^


    •*• Lululu •*•