• Ik ben nu al een tijdje bezig met het schrijven van een verhaal en ik wil gewoon dat deze écht goed wordt. Nu zit ik dus met een dilemma. Ik schrijf nu al het hele verhaal in de ik-vorm, maar ben nu zelf met een story bezig op Quizlet in de hij/zij-vorm en nu weet ik dus niet meer wat ik prettiger vind, want ik kan met alle twee de manieren goed overweg met schrijven. Dus nu vraag ik jullie maar om hulp, wat zouden jullie prettiger vinden om te lezen, de ik-vorm of de hij/zij-vorm?

    Ik vind het beide fijn, zolang het duidelijk is bij de hij/zij-vorm vanuit wie het wordt geschreven. De ik-vorm is meestal wat duidelijker om wie het gaat, maar eigenlijk vind ik het beide fijn lezen. De verhaallijn is belangrijker voor me.


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Boromir schreef:
    Ik vind het beide fijn, zolang het duidelijk is bij de hij/zij-vorm vanuit wie het wordt geschreven. De ik-vorm is meestal wat duidelijker om wie het gaat, maar eigenlijk vind ik het beide fijn lezen. De verhaallijn is belangrijker voor me.


    Take risks and conquer your fears.

    Mij maakt het niets uit, zo lang het maar consequent blijft. Vooral bij de hij/zij-vorm is dat een valkuil, maar als je het goed beheerst, moet dat geen punt zijn.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Het maakt niet uit; zoals hierboven al gezegd wordt, is de verhaallijn belangrijker voor mij. Ikzelf schrijf overigens ook het ene verhaal in hij/zij en de andere in ik-perspectief. Het ligt er ook een beetje aan wat voor verhaal het is; het ene verhaal past beter bij hij/zij en het ander meer bij ik-perspectief.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Ik vind de ik-vorm het fijnst.


    Bad decisions make good stories.

    De ik-vorm vind ik in echte boeken wat onprofessioneel overkomen, maar als ik zelf schrijf vind ik de ik-vorm wel prettiger schrijven.


    Life is hard and then we die

    Anarose schreef:
    Ik vind de ik-vorm het fijnst.


    26 - 02 - '16

    Ligt eraan hoe de schrijver het schrijft. hij/zij kan best verwarrend zijn soms en vaak vind ik de ik-vorm gewoon lekkerder lezen.


    Your make-up is terrible

    Het grootste verschil tussen ik en hij/zij-vorm is, dat je met de ik-vorm veel dichter bij de lezer staat dan met de hij vorm, maar tegenover staat dat je met de hij/zij-vorm vanuit meerdere perspectieven kunt schrijven en niet alleen vanuit de ik-perspectief hoeft te schrijven. Je moet daarbij rekening houden met alle personages in dat hoofdstuk en is dus veel algemener qua verhaal.

    Mijn mening hierover is dat als je een ingewikkeld plot hebt met vele perspectieven, wat je goed naar voren wilt laten komen dan zou ik voor de hij/zij-vorm kiezen. Heb je een goed plot dat meer in moet spelen op het gevoel van de lezer dan zou ik voor de ik-vorm kiezen.

    Tot slot wil ik nog even kwijt dat iedere schrijver/schrijfster zijn of haar eigen stijl heeft qua schrijven en persoonlijk vind ik dat je je moet houden aan de stijl wie je het best ligt, tenzij je gegronde redenen hebt om het niet te doen. Ik heb zelf lange tijd in de hij/zij-vorm geschreven, omdat die voor bij het makkelijkste weg schrijft. Nu schrijf ik in de ik-vorm, omdat ik vanuit de ik-vorm, omdat ik denk dat ik de lezer daarmee meer mee kan slepen met het verhaal en ik doe schrijft zo, omdat ik iets heel duidelijk wel maken aan de lezer over wat de ik-persoon meemaakt en heeft zien gebeuren.

    Het is net precies hoe je het wilt, ik zou eerst zeggen, zorg ervoor dat je personages en plot goed in elkaar zitten en kijk dan precies naar hoe kan ik dit het best naar voren brengen, waar schrijf ik zelf het fijnst mee en wat wil ik nou. :)

    Veel succes ermee


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    PUKKELxDING schreef:
    De ik-vorm vind ik in echte boeken wat onprofessioneel overkomen, maar als ik zelf schrijf vind ik de ik-vorm wel prettiger schrijven.


    Dat ja. Of om het minder grof te zeggen, vind ik het speelser. Als je creatief bezig bent, probeer je altijd een soort sfeer te geven, of het nou met een cover is of een liedje, een illustratie of een verhaal. De ik-vorm zou ik bijvoorbeeld eerder gebruiken bij boeken die simpel weg te lezen zijn, gewoon als je in de zomer in het zonnetje ligt en je hebt even niets te doen. Bijvoorbeeld het boek wat ik lees; Backpack. Een boek waarin een vrouw verrassend genoeg zonder haar vriend op reis is gestuurd, maar beetje een chaotische persoonlijkheid heeft. Dus voor lovestory's en dat soort dingen, is het beter om de ik-vorm te gebruiken, vind ik. Omdat je er af en toe een beetje om moet kunnen lachen, bijvoorbeeld door een sarcastische gedachte.
    Als ik een boek lees met een fantasy world en magie en ik zie daar de ik-vorm in staan: Weg ermee. Dan is er voor mijn gevoel dat stukje serieusheid eraf.

    Persoonlijk schrijf ik liever in de hij/zij-vorm, omdat ik dan juist een betere connectie heb met de hoofdpersoon en de personen erom heen, omdat ''ik'' het niet ben. Het is een persoon, met karakter en alles, waar je heel goed op moet letten. Veel ''ik'' personages vind ik ook heel erg veel op elkaar lijken, ze lijken allemaal op dezelfde manier te denken naar mijn gevoel en dat wil ik voor de meeste van mijn personages niet. Maar dan ligt er ook weer aan waar ik aan schrijf. Wil ik het luchtig houden waardoor het makkelijker leest, bijvoorbeeld iets gebasseerd puur op romance, dan gebruik ik meestal de ik-vorm. Voor andere verhalen waar ik meer tijd in stop en meer over nadenk gebruik ik hij/zij-vorm.


    ''There is no hell, no heaven either. This world is what we make of it.''

    Requille schreef:
    (...)

    Dat ja. Of om het minder grof te zeggen, vind ik het speelser. Als je creatief bezig bent, probeer je altijd een soort sfeer te geven, of het nou met een cover is of een liedje, een illustratie of een verhaal. De ik-vorm zou ik bijvoorbeeld eerder gebruiken bij boeken die simpel weg te lezen zijn, gewoon als je in de zomer in het zonnetje ligt en je hebt even niets te doen. Bijvoorbeeld het boek wat ik lees; Backpack. Een boek waarin een vrouw verrassend genoeg zonder haar vriend op reis is gestuurd, maar beetje een chaotische persoonlijkheid heeft. Dus voor lovestory's en dat soort dingen, is het beter om de ik-vorm te gebruiken, vind ik. Omdat je er af en toe een beetje om moet kunnen lachen, bijvoorbeeld door een sarcastische gedachte.
    Als ik een boek lees met een fantasy world en magie en ik zie daar de ik-vorm in staan: Weg ermee. Dan is er voor mijn gevoel dat stukje serieusheid eraf.

    Persoonlijk schrijf ik liever in de hij/zij-vorm, omdat ik dan juist een betere connectie heb met de hoofdpersoon en de personen erom heen, omdat ''ik'' het niet ben. Het is een persoon, met karakter en alles, waar je heel goed op moet letten. Veel ''ik'' personages vind ik ook heel erg veel op elkaar lijken, ze lijken allemaal op dezelfde manier te denken naar mijn gevoel en dat wil ik voor de meeste van mijn personages niet. Maar dan ligt er ook weer aan waar ik aan schrijf. Wil ik het luchtig houden waardoor het makkelijker leest, bijvoorbeeld iets gebasseerd puur op romance, dan gebruik ik meestal de ik-vorm. Voor andere verhalen waar ik meer tijd in stop en meer over nadenk gebruik ik hij/zij-vorm.


    In een fantasy boek kan ook heel goed in de ik-vorm geschreven worden, denk aan boeken als twilight, hoewel daar net als je zegt ook romantiek inzit en het een veelgebruikte manier is bij lovestory's, maar dat komt omdat lovestory's geschreven zijn op gevoel bij de ik-vorm komt gevoel het best naar voren.

    Daarbij vind ik dat de ik-vorm niet alleen gebruikt kan worden om gevoel over te brengen, want ik ben het met je eens dat veel fantasy boeken in de ik-vorm niet goed zijn. Maar dat komt door de schrijver/schrijfster en niet door het gebruik van de ik-vorm. In fantasy boeken kun je ook heel goed de ik-vorm gebruiken om iets duidelijk weer te geven en de lezer je meer te verplaatsen in het boek. Ik vind dat bij gebruik van de ik-vorm ook niet gelijk de lezer wordt bedoeld, dus het is niet zo dat de schrijver altijd de lezer aanspreekt met ik, het is meer om de lezer dichterbij het verhaal te betrekken.

    Kort gezegd vind ik dat de ik-vorm ook in fantasy gebruikt kan worden, omdat de ik-vorm mogelijkheden bied, dat de hij/zj-vorm niet doet (en omgekeerd). Het is net aan de schrijver wat die wilt schrijven en hoe die wilt schrijven. Een fantasyboek kan ook heel goed zijn en in ik-vorm geschreven zijn. Want ik-vorm verhalen zijn zeker NIET alleen makkelijke verhalen hoor. Er zijn genoeg ingewikkelde verhalen met veel verhaallijnen en een hele diepe onderlaag in ik-vorm. De ik-vorm is een techniek om een verhaal/boek te schrijven en het hoeft niet gelijk te betekenen dat een verhaal slecht is, als het daarmee is geschreven.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Dat hangt van verhaal tot verhaal af, soms vind ik de ik-vorm heel mooi passen, maar bij een ander (waar bijvoorbeeld veel van personage wordt gewisseld) is de hij/zij-vorm veel handiger.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Ik vind de ik-vorm fijner om zelf te schrijven en te lezen, al maakt het met lezen niet zo heel veel uit.

    Ik vind hij/zij vorm fijner lezen.


    I still think of the guitar bible.

    Boromir schreef:
    Ik vind het beide fijn, zolang het duidelijk is bij de hij/zij-vorm vanuit wie het wordt geschreven. De ik-vorm is meestal wat duidelijker om wie het gaat, maar eigenlijk vind ik het beide fijn lezen. De verhaallijn is belangrijker voor me.


    Tijd voor koffie.