• Ik ben nu al een tijdje bezig met het schrijven van een verhaal en ik wil gewoon dat deze écht goed wordt. Nu zit ik dus met een dilemma. Ik schrijf nu al het hele verhaal in de ik-vorm, maar ben nu zelf met een story bezig op Quizlet in de hij/zij-vorm en nu weet ik dus niet meer wat ik prettiger vind, want ik kan met alle twee de manieren goed overweg met schrijven. Dus nu vraag ik jullie maar om hulp, wat zouden jullie prettiger vinden om te lezen, de ik-vorm of de hij/zij-vorm?

    ik-vorm is prima zolang er niet steeds ik... ik... ik... enz het moet iets creatiever zijn zegmaar. hij/zij-vorm vind ik denk ik toch fijner.


    Thank you for the tragedy, I need it for my art.

    Ik opteer voor de hij/zij-vorm, mede omdat de ik-verteller (net zoals eerder al gezegd is) onprofessioneel overkomt. Maar let op dat er bij de hij/zij-vorm ook nog twee verschillende soorten zijn. Je hebt de alwetende (of auctoriale) hij/zij-verteller en de personele hij/zij-verteller. De personele hij/zij-verteller vind ik zelf het fijnst om te lezen.


    If we had not a soul, music would have created it.

    Daar zit ik dus ook al een tijd over te twijfelen.
    Maar ik vind hij/zij persoon fijner om te lezen. Behalve als het ik-figuur echt heel goed geschreven is.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Tempesta schreef:
    Dat hangt van verhaal tot verhaal af, soms vind ik de ik-vorm heel mooi passen, maar bij een ander (waar bijvoorbeeld veel van personage wordt gewisseld) is de hij/zij-vorm veel handiger.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Cloudburst schreef:
    Ik opteer voor de hij/zij-vorm, mede omdat de ik-verteller (net zoals eerder al gezegd is) onprofessioneel overkomt. Maar let op dat er bij de hij/zij-vorm ook nog twee verschillende soorten zijn. Je hebt de alwetende (of auctoriale) hij/zij-verteller en de personele hij/zij-verteller. De personele hij/zij-verteller vind ik zelf het fijnst om te lezen.


    Ik ben het met je oneens. De ik-vorm komt helemaal niet onprofessioneel over en wordt vaak geprefereerd door veel bekende schrijvers doordat het beter het gevoel kan overbrengen en de lezer bij het verhaal kan betrekken. Zoals ik al eerder vertelde de ik-perspectief is een techniek bij het schrijven en hoeft bij voorbaat niet te betekenen dat het onprofessioneel is. Het is de schrijver/schrijfster die het onprofessioneel doet lijken. Ik schrijf zelf zowel in personeel perspectief als in ik-perspectief en ik vind niet dat je kunt zeggen dat een van de twee onprofessioneel is.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Ik vind persoonlijk de ik-vorm veel fijner.


    You're strong enough to win without a war || Vaucluse >> Thread.

    Destined schreef:
    (...)

    Ik ben het met je oneens. De ik-vorm komt helemaal niet onprofessioneel over en wordt vaak geprefereerd door veel bekende schrijvers doordat het beter het gevoel kan overbrengen en de lezer bij het verhaal kan betrekken. Zoals ik al eerder vertelde de ik-perspectief is een techniek bij het schrijven en hoeft bij voorbaat niet te betekenen dat het onprofessioneel is. Het is de schrijver/schrijfster die het onprofessioneel doet lijken. Ik schrijf zelf zowel in personeel perspectief als in ik-perspectief en ik vind niet dat je kunt zeggen dat een van de twee onprofessioneel is.


    Sorry, ik heb mijn mening verkeerd verwoord. Ik vind zelf de ik-vorm onprofessioneel overkomen. Dit omdat fanfiction het meest te vinden is in de ik-vorm en omdat de boeken die ik tot nu toe gelezen hebben in de ik-vorm meestal kwalitatief niet sterk waren. Hiermee wil ik niet zeggen dat àlle boeken in de ik-vorm onprofessioneel zijn of zo overkomen.


    If we had not a soul, music would have created it.

    Cloudburst schreef:
    (...)

    Sorry, ik heb mijn mening verkeerd verwoord. Ik vind zelf de ik-vorm onprofessioneel overkomen. Dit omdat fanfiction het meest te vinden is in de ik-vorm en omdat de boeken die ik tot nu toe gelezen hebben in de ik-vorm meestal kwalitatief niet sterk waren. Hiermee wil ik niet zeggen dat àlle boeken in de ik-vorm onprofessioneel zijn of zo overkomen.


    Kijk, dat is beter :P
    Ik vind het soms best storend dat mensen soms hun mening verwoorden als een algemeen feit, terwijl het eigenlijk gewoon hun mening blijft :P Sorry, dat ik daar beetje zeikerig over ben, maar ik vind gewoon dat mensen beter moeten letten op wat ze zeggen. :P

    Ik snap dat door gebrek van goede boeken in ik-perspectief je snel van mening bent dat boeken in ik-perspectief onprofessioneel zijn. Je hebt er gewoon slechte ervaring mee. Maar persoonlijk vind ik dat het aan de schrijver/schrijfster ligt en niet direct aan de vorm zelf waarin het verhaal wordt verteld. Ik vind sowieso dat fanfictions al onprofessioneel overkomen en dan kijk ik nog geen eens naar de vertelwijze, maar je hebt inderdaad gelijk dat veel boeken in ik-vorm kwalitatief teleurstellen. Maar dat ligt na mijn mening niet aan de vertelwijze.

    Dus daarom vind ik dat je moet kijken naar wat je wilt met je verhaal, het ligt als zo vaak hier gezegd puur aan het verhaal.
    - Wil je dat de lezers erbij betrekken en inspelen op hun gevoel? Kies voor ik-vorm.
    - Wil je juist een ingewikkeld verhaal waarbij heel veel perspectieven aan bod komen? Kies dan voor de personele vertelvorm.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    De ik-vorm lees ik het liefst, maar de hij/zij-vorm vind ik het prettigste schrijven.


    Chaos is a ladder.

    Ardina schreef:
    Ik vind de ik-vorm fijner om zelf te schrijven en te lezen, al maakt het met lezen niet zo heel veel uit.