• Hallo!

    Samen met een vriendin moet ik voor school een onderzoek doen naar aanleiding van een stelling. Deze stelling moeten we o.a. eerst zelf beantwoorden en dan vervolgens aan zo'n dertig anderen voorleggen. De uitkomst moeten we dan verwerken.
    Eigenlijk mogen de ondervraagden niet elkaars antwoord zien, maar ik heb ook de leeftijd en het niveau/klas nodig voor het onderzoek, dus doe ik het gewoon via dit topic.

    Onze stelling is: Het kiezen van het geslacht van een embryo aan de hand van IVF mag niet.

    De antwoordmogelijkheden zijn:
    - Mee eens
    - Beetje mee eens
    - Beetje mee oneens
    - Mee oneens
    - Geen mening
    - Weet niet


    Mijn vraag is of jullie alleen willen antwoorden met een van bovenstaande antwoorden en ook jullie leeftijd en niveau/klas (qua school) willen aangeven? Super bedankt alvast!


    "Everything you see exists together in a delicate balance." -Mufasa

    Beetje Mee Eens/Eens
    Allereerst is het sowieso een feit dat er dan nóg minder meisjes worden geboren. (Landen zoals China, waar jongens een hogere rang hebben.) Plus, vind ik, dat áls de mens dat laat gebeuren, we zo'n beetje moeder natuur gaan spelen. Ik vind dat we de natuur maar gewoon op zijn loop moeten laten gaan, en dat mensen dat maar gewoon moeten accepteren.
    Echter, als het wordt ingevoerd, zou ik er weinig problemen mee hebben, bijvoorbeeld als mensen het wel doen, maar Ik zou het zelf nooit doen. Je kan het mensen tenslotte niet verbieden.

    Toevoeging: Als het inderdaad gaat om een qua geslacht overdraagbare ziekte, of andere medische redenen, het wel mag.
    (4 Havo)

    [ bericht aangepast op 10 april 2013 - 19:28 ]


    Tijd voor koffie.

    Geen mening.
    Ik vind het een bizar idee en zou het zelf ook nooit doen, maar ik denk niet dat je het anderen kan verbieden. Het is de eigen keuze van een koppel, al zou ik niet weten waar het goed voor is om het geslacht te bepalen. Het zijn een van de weinige dingen die nog als verassing komen en niet van te voren gepland zijn. Laat dat dan ook zo, zou ik zeggen. (:
    17 jaar, 5HAVO


    Tell me about it, stud.

    Oneens
    Ik zag laatst een programma op tv en hierin was een stel dat zwanger wilde raken. Dit moest perse een meisje zijn, omdat als zij een jongetje zou krijgen hij een ziekte zou krijgen die hij niet zou overleven. De eerste keer dat ze zwanger was moest de zwangerschap ook worden afgebroken, omdat het een jongetje was.
    Om deze reden vind ik dat dit mag. Ook zegt iedere ouder we willen graag dat het gezond is, maar diep van binnen heeft iedereen een voorkeur. En als de ouders dezelfde voorkeur hebben waarom niet.
    19 jaar, havo diploma, jaar pabo, nu eerste jaar HBO Pedagogiek

    [ bericht aangepast op 10 april 2013 - 18:54 ]


    Het leven is te kort om je bezig te houden met dingen die je ongelukkig maken.

    Beetje mee eens
    In het geval dat er in ofwel de familie van de vader, ofwel in de familie van de moeder een ziekte voorkomt die alleen overgebracht kan worden op een jongen of een meisje vind ik dat het mogelijk moet zijn.
    Ik ben 19 jaar en heb een VWO-diploma, ik doe op het moment niets echter :P


    Life is hard and then we die

    Eens, maar zoals PUKKELxDING zegt, mag het wel gebruikt worden voor mogelijke ziektes die geslachtelijk bepaald zijn. Als er geen gevaar voor de gezondheid is, moet je blij zijn met het geslacht van je baby.

    Oh, je hebt het niveau nodig. Ik denk dat je met dat van mij weinig bent, want ik woon in België.

    [ bericht aangepast op 10 april 2013 - 18:35 ]


    Take me to wonderland

    Mee eens.
    Ik vind het onnatuurlijk, ondanks het feit dat het knap is dat ze dit allemaal kunnen tegenwoordig.
    2VWO


    Thank you for the tragedy, I need it for my art.

    Geen mening.
    Het eerste wat bij mij opkomt als ik deze stelling lees, is dat ik het vreemd vind als mensen dit zouden willen. Ik zou het zelf ook nooit doen en vind het eigenlijk best wel luguber. Maar ik heb niet erg veel voorkennis over dit onderwerp en het kan misschien zo zijn (maar dit weet ik niet) dat het in sommige gevallen belangrijk is dat het wél kan. Maar, zoals ik al zei, daar weet ik niet genoeg over, dus kan ik hier ook geen goede mening over geven.
    16 jaar, 6 VWO.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Oneens,
    Als je dan toch bezig bent met een kindje via een onnatuurlijke manier te krijgen zeg maar, dan vind ik wel dat je het geslacht mag bepalen, gewoon omdat het mogelijk is. De meeste mensen zullen geen voorkeur hebben, maar bijvoorbeeld iemand die 2 dochters heeft en een derde kindje wil, maar dat niet lukt en de enige mogelijkheid een IVF behandeling is en die mensen willen graag een zoon, waarom niet? Die mogelijkheid is er, dus ik vind ook dat het wel moet kunnen dat je op die manier zelf kan kiezen wat het geslacht wordt. IVF wordt natuurlijk ook niet zomaar uitgevoerd, alleen als het niet op een natuurlijke manier lukt om een kind te krijgen, dus ik vind wel dat het mag. ;)
    17 jaar, Havo 5

    [ bericht aangepast op 10 april 2013 - 18:42 ]


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Ik heb mijn reactie aangepast.


    Tijd voor koffie.

    Super bedankt voor diegene die al gereageerd hebben!


    "Everything you see exists together in a delicate balance." -Mufasa

    Mee eens
    Ik vind dat je de natuur zijn werk moet laten doen. Natuurlijk zijn er een hoop vrouwen die het via andere wegen zwanger raken. Dat is natuurlijk heel knap dat het allemaal al zo kan en dat moet ook zeker, maar ik vind niet dat je het geslacht mag bepalen.
    Ten eerste: Omdat je het kind dan een status object gaat worden of een rage object. In 2013 kunnen de jongens heel erg in trek zijn en in 2014 misschien weer meisjes. Dit brengt de natuur in de war waardoor het uiteindelijk een groot zooitje word.
    Ten tweede: Er zijn een heleboel mensen die heel veel moeite moeten doen om een kindje te krijgen, dus waarom zou je een gezonde embryo moeten muteren om te krijgen wat je wilt.
    ten derde: Ik vind het gewoon belachelijk dat dit mogelijk is, dit laat maar weer blijken dat de mensheid nooit tevreden is.

    17 jaar, MBO Niveau 4


    I fell in love with the Devil, but didn't care less because for me, he was my Angel

    Beetje mee eens ,
    omdat ik vind dat het natuurlijk moet blijven , een verrassing .
    Maar als bepaalde mensen hiervan gebruik willen maken , moeten ze dat dan maar doen . Al zou ik het zelf niet doen.
    13 jaar , 2 Gymnasium


    ' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa

    Ik heb nog meer meningen nodig, dus ik hoop dat er nog een paar mensen zijn die willen reageren!


    "Everything you see exists together in a delicate balance." -Mufasa