• Haaaaaaaaai. Ik ben een 16-jarige havo 4 scholier en op dit moment sta ik op afstromen naar het mbo. Dat wil ik helemaal niet en ik ga rete me best doen om alsnog over te gaan naar havo 5, maar wat nou als het niet lukt? Dan moet ik naar het mbo, en ik weet wel wat ik dan wil gaan doen, maar heeft een van jullie een idee hoe het dan met kosten voor school enzo zit? Want ik bedoel, handen vol geld aan lesgeld kan ik echt niet gaan betalen. En een drop-out worden heeft helemaal geen zin.


    If you had the chance to change your faite, would you?

    FloortjeO schreef:
    Wat hier gezegd wordt klopt wel ongeveer. Ik doe HBO en daar ben je rond de 370 per maand kwijt :') dat is dus inderdaad duurder. En je stufi krijg je bij het MBO vanaf je 18e en op het HBO na de eerste maand. Dus dan maakt het niet uit of je 17 of 18 bent.


    370? Bedoel je niet 170? o.o Volgens mij is het over het algemeen tussen de 170-200 euro.


    Your make-up is terrible

    Hoe duur een Mbo-opleiding is, hangt af van wat je gaat doen. Voor sommige opleidingen heb je namelijk een hoop spullen nodig en dan kan het behoorlijk in de kosten lopen.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Is blijven zitten geen optie? Want je hebt nu 2 jaar geen studiefinanciering als je naar het MBO gaat. Daarbij ligt het ook aan waar de opleiding ligt i.v.m. openbaar vervoer en wat voor een opleiding het is, want zoals Capricious het zegt, heb je een hoop spullen nodig.


    It takes 17 muscles to smile, 43 muscles to frown ~~

    schoolgeld hoef je op het mbo toch niet te betalen als je nog geen 18 bent? ^^
    hoefde ik in ieder geval niet..


    The sun will shine like never before, in the world behind my wall. Take me there <3

    Hiljemark schreef:
    Is blijven zitten geen optie? Want je hebt nu 2 jaar geen studiefinanciering als je naar het MBO gaat. Daarbij ligt het ook aan waar de opleiding ligt i.v.m. openbaar vervoer en wat voor een opleiding het is, want zoals Capricious het zegt, heb je een hoop spullen nodig.

    Ik kreeg de eerste 2 jaar ook geen studiefinanciering op het MBO, maar ik hoefde het ook nog niet zelf te betalen
    Pas als je studiefinanciering krijgt moet je het zelf betalen, en als het kan kunnen je ouders ook nog bijspringen als het nodig is

    Hiljemark schreef:
    Is blijven zitten geen optie? Want je hebt nu 2 jaar geen studiefinanciering als je naar het MBO gaat. Daarbij ligt het ook aan waar de opleiding ligt i.v.m. openbaar vervoer en wat voor een opleiding het is, want zoals Capricious het zegt, heb je een hoop spullen nodig.


    Waarom 2 jaar?


    Your make-up is terrible

    Voor MBO krijg je toch geen stufi en ook geen ov dacht ik.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Alyssum schreef:
    Voor MBO krijg je toch geen stufi en ook geen ov dacht ik.


    Ja, hoe reisde ik dan steeds naar Mitchell gratis, doos? 8D


    Your make-up is terrible

    Alyssum schreef:
    Voor MBO krijg je toch geen stufi en ook geen ov dacht ik.


    Ik dacht van wel..


    26 - 02 - '16

    Michonne schreef:
    (...)

    Waarom 2 jaar?


    Volgens mij komt dat omdat ze nog geen 18 is, maar ik weet niet hoe dat zit met de stufi :')


    26 - 02 - '16

    Alyssum schreef:
    Voor MBO krijg je toch geen stufi en ook geen ov dacht ik.

    Tuurlijk wel, waarom zou een MBO'er dat niet krijgen ?? Mogen wij dat allemaal uit onze eigen zak gaan betalen.

    Gehenna schreef:
    (...)

    Volgens mij komt dat omdat ze nog geen 18 is, maar ik weet niet hoe dat zit met de stufi :')


    Dat klopt, vanaf je 18 krijg je pas alle studie shit van de overheid. Omdat studeren op je 16/17 onmogelijk is.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Licet schreef:
    (...)

    Dat klopt, vanaf je 18 krijg je pas alle studie shit van de overheid. Omdat studeren op je 16/17 onmogelijk is.


    Studeren op je zestiende of zeventiende is helemaal niet onmogelijk, mijn zus heeft dat ook gedaan en er zijn nog wel meer mensen die dat doen, mensen die op de basisschool een klas overgeslagen hebben.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Alyssum schreef:
    (...)

    Studeren op je zestiende of zeventiende is helemaal niet onmogelijk, mijn zus heeft dat ook gedaan en er zijn nog wel meer mensen die dat doen, mensen die op de basisschool een klas overgeslagen hebben.


    Dat was sarcastisch bedoeld, hoe de overheid denkt. Ik begon op mijn vijftiende op het MBO al. Ik kon niet naar een school buiten mijn stad omdat mijn ouders de reiskosten niet konden betalen omdat mijn broer ook al naar een andere stad moest en hij geen OV kreeg omdat hij op dat moment ook geen 18 was. Mitchell begon trouwens ook op zijn zeventiende op het HBO en die kreeg het wel, op het HBO krijg je het vanaf je 16de, vooral omdat je het dan zelf moet gaan betalen en er veel minder daarvan zo vroeg studeren, dus het kost ze minder.


    Your make-up is terrible

    Licet schreef:
    (...)

    Dat klopt, vanaf je 18 krijg je pas alle studie shit van de overheid. Omdat studeren op je 16/17 onmogelijk is.


    Straks wordt het nog leuker: Geen stufi maar een lening en geen Ov chipkaar meer plus de beste opleidingen mogen TOT VIJF KEER DUURDER worden=EPIC FUNSIES


    quidquid excusatio prandium pro