• Hi folks.=)

    Momenteel zit ik nogal in de knoop, ik ben een bijna geslaagde vmbo-t studente die hierna nog de Havo wilt gaan doen, dat betekent dat ik binnen twee jaar een keuze zal moeten maken die de rest van mijn leven zal bepalen.
    Dit idee jaagt mij toch wel lichtelijk angst aan omdat ik anders dan mijn leeftijdsgenoten die bijna allemaal een mbo gaan doen en weten wat ze willen, ik nog steeds geen enkel idee heb wat ik na mijn havo opleiding wil doen.
    Ik heb altijd gedacht dat dit vanzelf wel een keer zou komen, maar twee jaar is een korte tijd om te zoeken en te beslissen waar je de rest van je leven aan wilt weiden.
    Ik hou van erg gevarieerde dingen, van computeren en games, tot lezen,schrijven en basketbal.
    Mijn grote droom is om een wereldberoemde best-seller schrijfster te worden, beter dan J.K Rowling, maar dit is een tikkeltje onrealistisch en als je boeken niet aanslaan, waar moet je dan van leven?
    Een MBA basketbal speelster zal ik ook niet snel worden want buiten basketbal haat ik actief bezig zijn en mijn conditie is dan ook niet de aller beste.....voor de rest word je natuurlijk ook niet rijk met boeken lezen of computer games spelen.

    Kortom....ik zit vast, het enigste wat ik weet is dat ik cariére wil maken, veel geld verdienen maar tegelijkertijd wil ik creatief bezig zijn en geen stoffige kantoor baan....

    Anyone? Help?

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    You were born original, don't die as a copy.

    Het is niet erg om nu nog niet te weten wat je wilt, dat is zelfs normaal. Je hebt nog twee jaar tijd om dat uit te zoeken. Ik ga volgend jaar naar Havo 4 en ik weet ook niet goed wat ik wil. Ik heb een Mbo op het oog, maar het verandert praktisch elke week. Je komt er vanzelf wel achter. Nu geen zorgen maken erover, want als je naar open dagen gaat voor Hbo's dan ontdek je vanzelf welke sector je leuk vindt en welke niet. Succes!


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Pabiloso schreef:
    Het is niet erg om nu nog niet te weten wat je wilt, dat is zelfs normaal. Je hebt nog twee jaar tijd om dat uit te zoeken. Ik ga volgend jaar naar Havo 4 en ik weet ook niet goed wat ik wil. Ik heb een Mbo op het oog, maar het verandert praktisch elke week. Je komt er vanzelf wel achter. Nu geen zorgen maken erover, want als je naar open dagen gaat voor Hbo's dan ontdek je vanzelf welke sector je leuk vindt en welke niet. Succes!


    Nou ja naar open dagen ga je meestal in je laatste jaar, maar als ik dan nog steeds niks vind ben ik screwed.
    Daarom wil ik nu al beginnen met zoeken.=x


    You were born original, don't die as a copy.

    je kunt wel met games en boeken lezen geld verdienen maar is erg moeilijk


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Ik zou je er inderdaad niet al te druk over maken. Ik ga aankomend jaar naar Atheneum 5 en ik heb ook nog werkelijk geen idee. Als ik jou was zou ik aankomen jaar gewoon zoveel mogelijk open dagen gaan bekijken. Dan stuit je uiteindelijk echt wel op iets wat je leuk vindt. Ook kun je naar de decaan op jouw school gaan; die is speciaal voor dit soort zaken aangenomen. Dan kun je gewoon vragen om wat boekjes en informatie, ook kun je daar een studietest laten doen, etc. Ik zou je overigens echt niet druk maken hierom het is echt doodnormaal dat je rond je 16e nog niet weet wat je wil doen.


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    SPECS schreef:
    (...)

    Nou ja naar open dagen ga je meestal in je laatste jaar, maar als ik dan nog steeds niks vind ben ik screwed.
    Daarom wil ik nu al beginnen met zoeken.=x


    Daar hoor ik zelden van. De meeste leerlingen van havo gaan gewoon in de 4e al scholen kijken, dat is heel normaal. Ik ga ook, ik kijk al zelfs sinds groep 8 op sites van opleidingen. ;'3 En als niemand het doet behalve jij, moet je gewoon gaan! Het is wel je toekomst, hoor, dus neem er de tijd voor!

    Ik kijk zelf naar een Mbo, je hebt niet per sé een Hbo te doen. Ik wil zelf een creatieve opleiding waarbij ik ernaast cursussen kan doen, ik wil Cambridge niveau 1 halen en naaicursus volgen, en waarmee ik een vervolgopleiding kan doen als ik dat wil. Er is zo veel!

    [ bericht aangepast op 25 mei 2013 - 16:18 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Pythias schreef:
    Ik zou je er inderdaad niet al te druk over maken. Ik ga aankomend jaar naar Atheneum 5 en ik heb ook nog werkelijk geen idee. Als ik jou was zou ik aankomen jaar gewoon zoveel mogelijk open dagen gaan bekijken. Dan stuit je uiteindelijk echt wel op iets wat je leuk vindt. Ook kun je naar de decaan op jouw school gaan; die is speciaal voor dit soort zaken aangenomen. Dan kun je gewoon vragen om wat boekjes en informatie, ook kun je daar een studietest laten doen, etc. Ik zou je overigens echt niet druk maken hierom het is echt doodnormaal dat je rond je 16e nog niet weet wat je wil doen.


    Mijn decaan zeikt mij eerder aan mijn hoofd over dit onderwerp dan ik hem......aan het begin van mijn examen opeens "Jolijn heb je nog nagedacht over wat je wilt doen als je het niet red om de havo te gaan doen." Ik zat echt zo van "DUDE IK GA DADELIJK EEN EXAMEN MAKEN!O_O" lekker bemoedigend was dat.
    Maar goed I am gonna kick some asses want ik heb mijn examens echt wel goed gemaakt.
    Maar ik ga volgend jaar wel met hem praten.=p


    You were born original, don't die as a copy.

    Pabiloso schreef:
    (...)

    Daar hoor ik zelden van. De meeste leerlingen van havo gaan gewoon in de 4e al scholen kijken, dat is heel normaal. Ik ga ook, ik kijk al zelfs sinds groep 8 op sites van opleidingen. ;'3 En als niemand het doet behalve jij, moet je gewoon gaan! Het is wel je toekomst, hoor, dus neem er de tijd voor!


    Tja guess I am going to do that.....ben echter nog steeds niet zeker dat ik ook maar iets vind wat ik leuk vind.=x


    You were born original, don't die as a copy.

    Ik weet nog dat ik VMBO kader heb gedaan en ik heb mijn gehele VMBO periode, die bestond uit 4 jaar, heb lopen nadenken over een vervolgopleiding. Ik wist het uiteindelijk nog steeds niet. Ik wilde het liefst een administratief beroep aangezien ik behalve computeren geen hobby's heb en ik gewoon informatie verwerken in de computer super gaaf vind. Maar ik had de richting Zorg en Welzijn en had verder totaal geen interesse in de verdere ICT wereld. Daarom heb ik voor de opleiding Doktersassistente gekozen op MBO niveau 4. In het begin vond ik het zwaar maar het gaat me nu zeer gemakkelijk af en ik vind het echt waanzinnig leuk. Hierna wil een HBO doen, maar wat weet ik nog niet. Hoe dan ook; Ik snap het als je Havo wilt doen want dat zie ik veel mensen doen die VMBO T hebben gedaan, maar een MBO opleiding kan ook écht leuk zijn. Je moet jezelf afvragen waarbij je relaxt op een werkvloer zou zitten. Je zei zelf dat je niet zoveel leuk vind, maar waar voel je je wel op je gemak bij?

    Ik wilde overigens ook een lange tijd Ornitholoog worden, wat ook extreem zwaar onrealistisch is om te worden aangezien de opleiding zo goed als weg is en omdat het met mijn VMBO kader voorgrond, gewoon een eeuw zou duren.


    Chaos is a ladder.

    Daarbij kun je altijd in je vrije tijd boeken schrijven, en wie weet komt je droom echt uit! En je kan best basketballen in je vrije tijd etc. Je moet ook ontspannen en lol maken, het komt wel goed. Mijn psycholoog zegt dat je moet genieten van elke dag als morgen de laatste is, en als je toch op aarde bent, je maar beter lol kan maken (ik had een sessie over mijn angst over de dood, maar het klopt wel wat ze zegt over genieten en lol maken). Bij tijd komt raad en de leeftijdsgrens schuift steeds op. Je hebt dus minstens 70 jaar ongeveer om die bekendheid als schrijfster te werven, te conditie te verbeteren, die opleiding te kiezen en gelukkig te worden.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    SPECS schreef:
    Nou ja naar open dagen ga je meestal in je laatste jaar, maar als ik dan nog steeds niks vind ben ik screwed.
    Daarom wil ik nu al beginnen met zoeken.=x

    Ik ging in de eerste klas al naar open dagen, lol. Als ik dat niet had gedaan, had ik het nu nog niet geweten. Ik wilde gewoon van zoveel mogelijk opleidingen de informatie hebben.


    Chaos is a ladder.

    SPECS schreef:
    (...)

    Tja guess I am going to do that.....ben echter nog steeds niet zeker dat ik ook maar iets vind wat ik leuk vind.=x


    Ik weet het ook niet, hoor, het even is onzeker. Ik kijk naar een opleiding voor Decorateur en Restaurateur wat binnen die Mbo-school valt onder een soort sectie. De eerste twaalf weken van jaar één oriënteer je alleen in de sectie die jij leuk lijkt, zodat je daarna je definitieve keuze maakt van de opleiding in die sectie. Er zijn zat scholen die die mogelijkheid bieden.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Stiekem weet ik ook nog steeds niet wat ik wil, en ik ben al 21 shame

    Cullens schreef:
    Ik weet nog dat ik VMBO kader heb gedaan en ik heb mijn gehele VMBO periode, die bestond uit 4 jaar, heb lopen nadenken over een vervolgopleiding. Ik wist het uiteindelijk nog steeds niet. Ik wilde het liefst een administratief beroep aangezien ik behalve computeren geen hobby's heb en ik gewoon informatie verwerken in de computer super gaaf vind. Maar ik had de richting Zorg en Welzijn en had verder totaal geen interesse in de verdere ICT wereld. Daarom heb ik voor de opleiding Doktersassistente gekozen op MBO niveau 4. In het begin vond ik het zwaar maar het gaat me nu zeer gemakkelijk af en ik vind het echt waanzinnig leuk. Hierna wil een HBO doen, maar wat weet ik nog niet. Hoe dan ook; Ik snap het als je Havo wilt doen want dat zie ik veel mensen doen die VMBO T hebben gedaan, maar een MBO opleiding kan ook écht leuk zijn. Je moet jezelf afvragen waarbij je relaxt op een werkvloer zou zitten. Je zei zelf dat je niet zoveel leuk vind, maar waar voel je je wel op je gemak bij?

    Ik wilde overigens ook een lange tijd Ornitholoog worden, wat ook extreem zwaar onrealistisch is om te worden aangezien de opleiding zo goed als weg is en omdat het met mijn VMBO kader voorgrond, gewoon een eeuw zou duren.


    Goede vraag: dat weet ik dus niet.x)


    You were born original, don't die as a copy.

    Pabiloso schreef:
    Daarbij kun je altijd in je vrije tijd boeken schrijven, en wie weet komt je droom echt uit! En je kan best basketballen in je vrije tijd etc. Je moet ook ontspannen en lol maken, het komt wel goed. Mijn psycholoog zegt dat je moet genieten van elke dag als morgen de laatste is, en als je toch op aarde bent, je maar beter lol kan maken (ik had een sessie over mijn angst over de dood, maar het klopt wel wat ze zegt over genieten en lol maken). Bij tijd komt raad en de leeftijdsgrens schuift steeds op. Je hebt dus minstens 70 jaar ongeveer om die bekendheid als schrijfster te werven, te conditie te verbeteren, die opleiding te kiezen en gelukkig te worden.


    Nou laten we die opleiding kiezen op anderhalf jaar stellen: ik wil niet de rest van mijn leven in de bijstand of thuis blijven wonen of afhankelijk zijn van een man.=')
    Maar ik probeer ook te schrijven en ik basketbal bij een groepje en ik fitness.....en gelukkig worden, tja....hoe doe je dat?=p


    You were born original, don't die as a copy.

    Dat komt vanzelf wel. :')


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.