• Hooggerechtshof VS: getrouwde homo's zelfde rechten als hetero's

    Het Amerikaans Hooggerechtshof heeft de Defense of Marriage Act (DOMA) uit 1996 deels ongrondwettig verklaard. De uitspraak heeft gevolgen voor de staten die het homohuwelijk al toestaan. Getrouwde homostellen kunnen nu aanspraak maken op dezelfde rechten als heterostellen.
    In de wet staat dat het huwelijk een verbintenis is tussen man en vrouw. Staten mogen homo’s laten trouwen, maar deze wet zorgde ervoor dat ze niet dezelfde financiële rechten hebben als heteroseksuele stellen. Vijf rechters stemden er voor om DoMA deels te schrappen, vier waren tegen. Rechter Anthony Kennedy:

    "Onder DOMA werden de levens van getrouwde homoseksuele stellen zwaarder gemaakt, per decreet van de regering, op zichtbare en openbare manieren."
    Dat de wet nu ongrondwettig is verklaard is volgens Obama een "historische stap":

    BarackObama Barack Obama
    Today's DOMA ruling is a historic step forward for #MarriageEquality. #LoveIsLove
    2 uur geleden


    OOK IN CALIFORNIË MOGEN HOMO'S WEER TROUWEN
    Het Hooggerechtshof deed ook een uitspraak over het homohuwelijk in Californië. In de Amerikaanse staat konden homo's vanaf mei 2008 trouwen. Een half jaar laten stemden kiezers in Californië echter voor een wettelijk verbod op het homohuwelijk. Een hof in de staat stelde begin vorig jaar al dat dit verbod, Proposition 8, niet grondwettelijk was, maar tegenstanders gingen in beroep.

    Het Hof oordeelde vandaag dat de tegenstanders niet het recht hadden om tegen de eerdere uitspraak in beroep te gaan. Hierdoor blijft de beslissing van de lagere rechtbank van kracht en kunnen homoseksuelen nu ook weer trouwen in Californië.

    IN PEILINGEN ALLANG UITGEMAAKTE ZAAK
    Gelet op landelijke peilingen is het homohuwelijk in de VS allang een uitgemaakte zaak. Een meerderheid van de bevolking (58 procent) is voor landelijke invoering. Maar de ontwikkeling van homorechten gaat niet gelijk op met deze toegenomen steun. In 38 staten wordt het homohuwelijk expliciet in de wet verboden. Onze correspondent Guus Valk twittert:

    apjvalk Guus Valk
    Fox News commentator RT @toddstarnes Supreme Court overrules God.
    2 uur geleden


    Elke staat bepaalt afzonderlijk of het homohuwelijk wordt toegestaan. Het homohuwelijk is momenteel toegestaan in twaalf Amerikaanse staten en in Washington. Er zijn 38 staten die een verbod op het homohuwelijk hebben opgenomen in hun grondwet.

    Bron: NRC

    Ik vind dit echt geweldig nieuws *O*

    [ bericht aangepast op 27 juni 2013 - 8:20 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Ik vraag me serieus af hoe zijn mensen erop gekomen dat het fout is om op t zelfde geslacht te vallen en het te verbieden... Liefde is liefde.

    Maarha het is idd super nieuws jihaa


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    Ik vraag me serieus af hoe zijn mensen erop gekomen dat het fout is om op t zelfde geslacht te vallen en het te verbieden... Liefde is liefde.

    Maarha het is idd super nieuws jihaa

    Omdat men het niet "natuurlijk" vind. Zoals men vroeger het ook niet "natuurlijk" vond dat iemand met een gekleurde huidskleur iets had met een blanke.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Dit is inderdaad weer een hele stap vooruit.
    Nou moeten de rest van de staten ook maar eens die wet schrappen :Y)


    It's never gonna happen, Guys.

    Blij dat het eindelijk zo ver is ! (:
    Nu nog alle overige staten nog..


    ' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa

    I'm very happy that there's a topic over this. Er is deze week veel gebeurd (Waaronder het politieke drama in Texas, which made quite a lot of people angry. /It was bloody ridiculous, en dan de concentratie kampen in Giekenland, etc.)
    Maar ik ben blij dat hier een topic over geopend is, because it makes me happy.
    Now if only England, could get their but in gear and pass that fucking law through the House of Lords, then by 2017, I could get married as well.

    Anyway, I'm so very glad that Prop 8 has been dismissed.

    p.s. Dit topic legt het veel beter uit dan de mensen op Tumblr.

    [ bericht aangepast op 27 juni 2013 - 12:46 ]


    Welcome to Night Vale. All Hail the Glow Cloud. All Hail Perfect, Beautiful Carlos.

    Javert schreef:
    I'm very happy that there's a topic over this. Er is deze week veel gebeurd (Waaronder het politieke drama in Texas, which made quite a lot of people angry. /It was bloody ridiculous, en dan de concentratie kampen in Giekenland, etc.)
    Maar ik ben blij dat hier een topic over geopend is, because it makes me happy.
    Now if only England, could get their but in gear and pass that fucking law through the House of Lords, then by 2017, I could get married as well.

    Anyway, I'm so very glad that Prop 8 has been dismissed.

    p.s. Dit topic legt het veel beter uit dan de mensen op Tumblr.

    Haha, mag je NRC bedanken, die hebben het geschreven ;p


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Aetha schreef:
    Dit is inderdaad weer een hele stap vooruit.
    Nou moeten de rest van de staten ook maar eens die wet schrappen :Y)


    Pretty is just a pretty word.

    Aetha schreef:
    Dit is inderdaad weer een hele stap vooruit.
    Nou moeten de rest van de staten ook maar eens die wet schrappen :Y)


    All those fairytails are full of shit - Maroon 5

    Het is zo fijn om af en toe ook eens goed nieuws te horen. (bloos) Nu die overige 38 staten nog even.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Finally! Ik vind het eigenlijk schandalig dat dit nu pas gebeurt, naar mijn mening had dit al tientallen jaren eerder moeten gebeuren, maar enfin, het is fijn dat homoseksuelen nu 'gelijke rechten' hebben ten opzichte van heteroseksuele stellen.


    Bad decisions make good stories.

    Anarose schreef:
    Finally! Ik vind het eigenlijk schandalig dat dit nu pas gebeurt, naar mijn mening had dit al tientallen jaren eerder moeten gebeuren, maar enfin, het is fijn dat homoseksuelen nu 'gelijke rechten' hebben ten opzichte van heteroseksuele stellen.


    Precies. Ik ben echt blij dat het nu zover is, maar het had eigenlijk al veel eerder moeten gebeuren.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien