• Hallo,

    Mijn beste vriendin heeft een paard thuis, een veelte dikke haflinger genaamd Joy. Haar zusje zit op paardrijden en heeft daarom ook Joy, maar op Joy valt niet te rijden zeggen ze. Zodra je erop zit word je eraf gegooid.
    Ik heb veel ervaring met paarden inrijden enz. En ik denk dat ik haar wel aankan, maar van haar vader mag ik het niet proberen. Ze woont ongeveer een uur rijden (met de bus) bij me vandaan en ik ben al een paar keer deze kant opgegaan om een band op te bouwen met Joy.
    Ook heb ik haar gelongeerd, dat ging erg goed. Maar zodra een van de mensen hier erbij komt staan, begint het paard te steigeren.
    Ik gebruik bij het longeren geen zweep, alleen mijn stem en houding. In het begin begreep Joy het niet en rende ze telkens in volle vaart naar me toe. Maar ze snapt nu de bedoeling en werkt beter mee.
    Ik wil het zusje van mijn vriendin (en Joy zelf) heel graag helpen, door haar te helpen met het leren omgaan en rijden van een paard. want op de meeste maneges heb je van die makke lammetjes die alles voor je doen.
    Maar ze willen niet naar me luisteren.

    Nu is de familie 2 weken op vakantie. en als ze terugkomen, gaat Joy voor 3 weken naar een manege, naar een "professioneel" iemand om haar te laten inrijden. Als dat niet lukt, wilt haar vader Joy verkopen.
    Ik vind het echt heel naar, want ik heb nu best een band opgebouwd met dat beestje. En ik vind dat je een paard niet kunt dwingen tot iets, als je de reden niet weet waarom ze het niet wilt doen.
    Ik ben in deze 2 weken op het huis en de dieren aan het passen en elke dag longeer ik Joy even (niet lang, het is te warm en al die lastige vliegen hier..), omdat ze dan alvast een beetje conditie heeft opgebouwd voor de zware taak die haar te doen staat na deze twee weken.
    Vandaag heb ik haar eerst gewoon gelongeerd op de "Franse Manier" (zo noem ik het, heb het in Frankrijk geleerd van een man met 21 paarden). Joy zit dan wel vast aan het longeertouw, maar die is gewoon zo lang mogelijk, zodat het voor haar niet lijkt alsof ze vast zit. En ik gebruik alleen mijn stem en houding. Ik heb het touw er wel bij, omdat Joy snel afgeleid raakt en dan opeens wegrent en dit wil ik wel kunnen corrigeren.

    Maar nadat we het 10 minuten op de gewone manier hebben gedaan, pakte ik de zweep erbij en begon Joy weer helemaal te steigeren en naar me te trappen.

    Alwel, een lang verhaal. Maar wat ik dus wil;
    Ik wil de familie en dan vooral de vader overtuigen dat Joy wel te redden is (mijn vriendin gelooft me en steunt me). Ik vind het best dat ze haar naar de manege willen brengen en veel te veel geld willen betalen, maar ik ben bang dat het niet gaat lukken. Ook wil ik ze laten inzien dat Joy veel te dik is en eerst conditie op moet bouwen om te kunnen rijden.
    En ik wil ze laten zien dat het misschien een makkelijk-te-oplossen probleem is waarom Joy zo reageert op hun. Zij gebruiken namelijk altijd een zweep om Joy te corrigeren of als ze bang zijn voor Joy (want ja, het is nu eenmaal eng als een paard bij je gaat steigeren) ..

    Weten jullie hoe ik dit kan doen? Ik heb ze elke dag een foto gestuurd van een vrolijk gallopperende Joy, in de hoop dat ze zien dat het me wel lukt..
    Of moet ik ze gewoon laten gaan en Joy weg laten doen? Misschien komt ze wel ergens terecht waar ze het ook leuk heeft..

    Help alsjeblieft !

    (sorry voor het lange verhaal.
    Ik zal zo foto's van Joy plaatsen hier!)


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Om eerlijk te zijn, zou ik het paard gewoon naar de manege laten gaan. Daar zitten namelijk profs, die echt wel weten wat ze doen.
    Zoals ik het nu hoor kunnen er twee dingen mis zijn met het paard: Of het is lichtelijk getraumatiseerd door iets en steigert daardoor of ze heeft totaal geen respect voor haar eigenaren. Een paard dat zo bang is, zou ik eigenlijk eerder overlaten aan een prof, hoeveel ervaring jij ook hebt met inrijden. Als het paard gewoon geen respect toont, is dit op te lossen met simpel grondwerk. Het paard laten stoppen, lopen en het jou laten volgen op commando is het begin. Dit kunnen de eigenaren zelf ook doen, met een beetje hulp. Daarna pas het zadel erop of gaan longeren.
    Daarbij denk ik ook dat het inrijden door een prof helemaal niet zo heftig is qua werk als jij denkt. Heel veel 3-jarigen worden met een dikke grasbuik ingereden en het rijden en oefenen wordt geleidelijk opgepakt, omdat jonge paarden nog maar heel weinig bespiering hebben en daarom nog niet zo veel werk aankunnen.


    From these ashes, I will rise

    Misschien kan je in iedergeval tegen ze zeggen dat ze de zweep niet meer moeten gebruiken.
    Want ook ik weet dat niet alle pony's/paarden gedient zijn van dat ding.

    En zijn ze er al eens bij geweest als je haar logeert, vooral de vader?
    Misschien ziet hij dat dat het wel zin heeft, en alshij ziet hoe joy op jou reageerd vertrouwd hij het inrijden wel aan jou toe.

    In iedergeval veel succes :)

    P.s heeft hij toevallig geen goede ervaring met eerder inrijden?
    Want als als de eerste keer mis gaat is het vaak moeilijk te corrigeren.

    [ bericht aangepast op 1 aug 2013 - 14:26 ]


    sommige liefdes zijn perfect, andere zijn vervloekt

    Laatste keer dat ik checkte was ik geen paard :Y)

    Oke, nu serieus. Ik denk dat iemand die een professional is en veel van paarden afweet. Zelf ook wel weet of een paard 'te redden' is of niet. Dus ik denk dat je dat gewoon moet afwachten..


    To infinity and beyond •

    Ik ben het met Threnody- mensen die tegen betalen paarden inrijden en (opnieuw) africhten weten meestal heel goed wat ze doen. En zelfs als jij dat zou kunnen is het handig een onafhankelijk iemand te laten oordelen of dat zusje erop kan rijden of niet. Want ookal wordt een paard of pony opnieuw afgericht sommige streken zullen ze toch behouden en als het zusje niet sterk genoeg is is Joy misschien niet de pony voor haar. Ik snap dat je jammer zou zijn in dat geval, maar als ze verkocht gaat worden neem ik aan dat ze naar een ander goed baasje gaat.

    [ bericht aangepast op 1 aug 2013 - 14:36 ]


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Ik vind het ook prima dat ze naar een manege gaat. Maar de vader geeft die mensen daar ook maar 3 weken de tijd. En ik snap gewoon niet hoe dóm je kunt zijn, als je denkt dat een pony, die volgens hun iedereen van de rug afgooit, binnen 3 weken een mag lammetje word !
    En ik snap ook niet dat hij niet inziet dat die pony veel te dik is, ze heeft gewoon een zogenaamde "boterhamkont". Echt zonde. ;(

    Maar ik laat ze het zelf ook wel kiezen hoor, het is hun pony. En ik weet dat het wel goed komt met haar.. maar het is gewoon zo jammer dat ze dit doen. De pony heeft al vaker gereden, dus dat s het niet. Ik dacht misschien aan pijn in haar rug, die ze met het gewicht van een ruiter wel voelt..

    En ik heb besloten haar nu iedere dag gewoon te blijven longeren. Ze vind het leuk, dat ze aan het werk mag. En dan heeft ze tenminste al iets conditie voor ze naar de manege gaat.. Misschien dat die vrouw dan minder daarmee bezig hoeft en meer met het rijden kan beginnen..


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    xGREENLEAF schreef:
    Ik vind het ook prima dat ze naar een manege gaat. Maar de vader geeft die mensen daar ook maar 3 weken de tijd. En ik snap gewoon niet hoe dóm je kunt zijn, als je denkt dat een pony, die volgens hun iedereen van de rug afgooit, binnen 3 weken een mag lammetje word !
    En ik snap ook niet dat hij niet inziet dat die pony veel te dik is, ze heeft gewoon een zogenaamde "boterhamkont". Echt zonde. ;(

    Maar ik laat ze het zelf ook wel kiezen hoor, het is hun pony. En ik weet dat het wel goed komt met haar.. maar het is gewoon zo jammer dat ze dit doen. De pony heeft al vaker gereden, dus dat s het niet. Ik dacht misschien aan pijn in haar rug, die ze met het gewicht van een ruiter wel voelt..

    En ik heb besloten haar nu iedere dag gewoon te blijven longeren. Ze vind het leuk, dat ze aan het werk mag. En dan heeft ze tenminste al iets conditie voor ze naar de manege gaat.. Misschien dat die vrouw dan minder daarmee bezig hoeft en meer met het rijden kan beginnen..


    -

    Vivere schreef:
    Laatste keer dat ik checkte was ik geen paard :Y)

    Oke, nu serieus. Ik denk dat iemand die een professional is en veel van paarden afweet. Zelf ook wel weet of een paard 'te redden' is of niet. Dus ik denk dat je dat gewoon moet afwachten..


    I seriously had to laugh with that first comment. :'D

    + Dit hier ^


    Rise and rise again until lambs become lions

    xGREENLEAF schreef:
    Ik vind het ook prima dat ze naar een manege gaat. Maar de vader geeft die mensen daar ook maar 3 weken de tijd. En ik snap gewoon niet hoe dóm je kunt zijn, als je denkt dat een pony, die volgens hun iedereen van de rug afgooit, binnen 3 weken een mag lammetje word !
    En ik snap ook niet dat hij niet inziet dat die pony veel te dik is, ze heeft gewoon een zogenaamde "boterhamkont". Echt zonde. ;(

    Maar ik laat ze het zelf ook wel kiezen hoor, het is hun pony. En ik weet dat het wel goed komt met haar.. maar het is gewoon zo jammer dat ze dit doen. De pony heeft al vaker gereden, dus dat s het niet. Ik dacht misschien aan pijn in haar rug, die ze met het gewicht van een ruiter wel voelt..

    En ik heb besloten haar nu iedere dag gewoon te blijven longeren. Ze vind het leuk, dat ze aan het werk mag. En dan heeft ze tenminste al iets conditie voor ze naar de manege gaat.. Misschien dat die vrouw dan minder daarmee bezig hoeft en meer met het rijden kan beginnen..

    Het is niet jouw beslissing om te nemen. Ik snap dat jij het frustrerend vindt, maar het is zijn beest en hij mag daarmee doen wat hij wil (op mishandelen na dan). Ik denk niet dat hij advies aan gaat nemen van een jong meisje, vooral niet als hij het idee heeft dat jij hem dom vindt. Als ik jou was zou ik het los laten.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."