• Lieve mensen, ik weet niet meer wat ik er mee aan moet.

    Mijn allerliefste vriendin is ontzettend depressief. En nee, niet zo'n wekendipje, echt depressief. Dit is ze al een jaar of twee, maar de afgelopen tijd heeft ze een dieptepunt bereikt. Ze heeft al enkele zelfmoordpogingen overwogen, slaapt heel erg veel, ziet geen toekomst en kan zich volledig afzonderen om te gaan zitten huilen. Ik vind het verschrikkelijk om haar zo te zien, omdat ik van haar houd en ze er altijd voor mij is terwijl ik er niet voor haar kan zijn. Haar oppeppen en proberen te laten zien dat het leven het waard is, helpt namelijk niet. Ze is echt ziek.

    Ik heb haar al een tijdje aangespoord met een psycholoog te gaan praten. Dit heeft ze inmiddels tot mijn opluchting twee keer gedaan. Het resultaat echter, was allesbehalve positief voor haar, dus dit maakt me alleen maar banger.

    Jongens, ik ben gewoon zo bang dat ze op een dag wel de knoop doorhakt en er echt een eind aan maakt. Zo ontzettend bang. Mijn eigen leven kan op het moment niet beter met een topopleiding en geweldige mensen om me heen, en het is hartverscheurend te zien dat een goed mens als zij helemaal niet op haar plek zit op haar eigen opleiding waar ze elke dag met lood in haar schoenen naartoe gaat. Ze wordt omgeven door mensen die niet op een lijn liggen met haar, en verder speelt het misbruik dat ze vroeger heeft ervaren ook nog altijd parten. Weggaan van die opleiding is in haar ogen geen optie aangezien ze nog maar anderhalf jaar moet en dan klaar is, maar ze vindt het verschrikkelijk.

    Ik wilde dit hier gewoon graag kwijt en weten of jullie hier ervaringen mee hebben of tips hebben, want ik wil er alles aan doen om haar te helpen.

    Liefs, Claire

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    ars moriendi

    Ik zou haar toch écht aanraden om gewoon wat anders te gaan doen. Ik heb zelf 6 jaar zitten baggeren op een opleiding die ik niks vond, ben gestopt, weer verder gegaan op een andere opleiding, maar uiteindelijk ben ik ook zo depressief geraakt dat ik geen toekomst meer zag en kreeg ik angstaanvallen als ik naar school moest. Ik heb heel wat jaren eraan verspild en ben nu 21 en toch gestart met een andere opleiding, maar man, wat een opluchting. Ik heb me in geen tijden meer zo goed gevoeld. Ik sta eindelijk gewoon normaal op en ga niet met tegenzin meer naar school. Nu heb ik niet meer de neiging om me de hele dag onder mijn dekens te verstoppen en te hopen dat ik gewoon verdwijn en niks meer hoef.


    Your make-up is terrible

    Ik zou, al is het niet leuk voor haar, met haar ouders gaan praten of naar de huisarts, die kan haar misschien doorverwijzen naar een hulpgroep, antidepressiva geven ofzo en ja haar ouders gewoon sws. Ik hoop dat je hier wat aan hebt! En veel succes en sterke! <3


    I'm not crazy, I'm an airplane

    Beste Claire,

    Ik weet hoe jij je voelt, lieverd.
    Mijn beste vriend zit ook in een depressie.. :c
    Al sinds hij vijftien was..
    Nu is hij inmiddels al zeventien jaar oud. xx

    Hij snijdt zichzelf, word snel bang, slaapt heel lang, huilt, en leeft in zijn eigen wereldje.

    Ik ben sinds eergisteren gestart met praten tegen James. (m'n vriend x)
    Ik heb hem verteld dat hij perfect is. Dat hij niet dom is, en heel lief.
    Hij voelde zich wat beter.
    Ik vertelde hem dat wij samen deze moeilijke tijd gaan overwinnen!

    Het heeft geholpen xx

    Vertel je vriendin dat je er altijd voor haar bent. Xx Praten. Dat helpt altijd. xx


    Believe in you'reself. You're amazing! <3

    Denk niet aan wat ze van je gaat denken maar vertel het tegen iemand.
    tegen je mentor, tegen haar ouders, van mijn part tegen je docent kunst beeldend, maar je moet het iemand gaan vertellen voor dat er dadelijk iets ergs met je vriendin gebeurd.
    Dit klinkt moeilijk maar dit is het enigste dat je kan doen om haar echt te helpen.
    Heel erg veel succes
    X


    'The best way to predict the future is to create it'.

    Irishsnow schreef:
    Beste Claire,

    Ik weet hoe jij je voelt, lieverd.
    Mijn beste vriend zit ook in een depressie.. :c
    Al sinds hij vijftien was..
    Nu is hij inmiddels al zeventien jaar oud. xx

    Hij snijdt zichzelf, word snel bang, slaapt heel lang, huilt, en leeft in zijn eigen wereldje.

    Ik ben sinds eergisteren gestart met praten tegen James. (m'n vriend x)
    Ik heb hem verteld dat hij perfect is. Dat hij niet dom is, en heel lief.
    Hij voelde zich wat beter.
    Ik vertelde hem dat wij samen deze moeilijke tijd gaan overwinnen!

    Het heeft geholpen xx

    Vertel je vriendin dat je er altijd voor haar bent. Xx Praten. Dat helpt altijd. xx

    Aahw wat lief van je. Ik probeer er ook zoveel mogelijk gewoon voor haar te zijn en heb haar ook verteld dat ze zo ontzettend belangrijk voor me is. Maar ze wil het gewoon niet inzien.. Binnenkort gaan we samen naar Disney (dat staat al lang vast) dus ik hoop dat dat haar sowieso weer een flinke boost geeft.

    @Peculiaris: Haar moeder weet het inmiddels, net als de psycholoog, dus dat probleem is inmiddels gelukkig al opgelost. Het punt is dat er nu voor haar geen geld is om door te gaan met de psychologen-sessies en ze dus nog niet verder kan.. :/

    @Nikki: Ik weet het.. ik probeer haar dat ook al tijden lang duidelijk te maken, maar ze heeft me letterlijk verteld dat ze dan helemaal het gevoel heeft dat ze enorm faalt. Dat slaat helemaal nergens op want je kunt niet falen op iets waar je niet achter staat, maar goed, ze is zo ontzettend koppig..

    Bedankt voor al jullie reacties trouwens, waardeer ik heel erg.


    ars moriendi

    Kan ze niet naar een schoolpsycholoog? Die is gratis. Bij ons althans.

    [ bericht aangepast op 23 sep 2013 - 15:58 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Hashirama schreef:
    Kan ze niet naar een schoolpsycholoog? Die is gratis.

    Hmmm dat is misschien een idee, al vraag ik me af of ze die hebben op die kutopleiding van haar. Bedankt voor de tip!


    ars moriendi

    Je kan 't allicht proberen ;o.
    Vriendin van mij had daar ook een afspraak mee en wilde ook weten of dat geld kostte, maar als student van Saxion niet. Succes! Omgaan met een depressie is fucked up klote.


    No growth of the heart is ever a waste

    hebben jullie centra voor geestelijke gezondheidszorg? Daar kun je (in Be toch) heel goedkoop aan een therapeut raken en kun je ook groepstherapie volgen, samen iets van een 10 euro voor beide sessies. Enige minpunt is dat je je psycholoog niet zelf kunt kiezen, maarja..


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Zijn haar ouders hier al over ingelicht?
    Het is namelijk geen probleem dat jij zou moeten oplossen, enkel en alleen je vriendin met de hulp van haar familie kan dat doen.
    Daarnaast, is het geen probleem wat binnen een simpel dingetje is verdwenen - je moet het tijd geven.