• Hello c:
    Ik heb een opdracht voor school, en daar staat onder andere in dat ik 3 verschillen moet noemen tussen een wens en een droom, maar ik heb dus echt geen idee, voor mij zijn die twee dingen altijd hetzelfde geweest.
    Op internet staat ook niet veel nuttige informatie, dus weet toevallig iemand een verschil? (:


    Alis volat propriis.

    Een wens is wat je wil in je bewustzijn, dromen doe je in je slaap
    Een wens kan je willen en aanpassen hoe je wilt, dromen komen puur random en kan je niet beheersen/beïnvloeden
    is dat zo moeilijk? O_o


    It's high noon.

    LogitG27 schreef:
    Een wens is wat je wil in je bewustzijn, dromen doe je in je slaap
    Een wens kan je willen en aanpassen hoe je wilt, dromen komen puur random en kan je niet beheersen/beïnvloeden
    is dat zo moeilijk? O_o

    Het gaat over een droom die je hebt in gedachten, niet een droom in je slaap x'd


    Alis volat propriis.

    Een wens is iets wat je diep in je hart heel graag wilt hebben/zou willen zijn etc. Een droom is meer hoe je wil dat iets loopt, denk ik. Tenminste, mijn dagdromen wel haha.


    To infinity and beyond •

    Een wens kan je naar streven, ook al kan het niet echt zijn. Ik wens dat ik nu opeens 1000 euro rijker ben. Je wilt iets.
    Dromen is iets bereiken, je droomt ervan om dokter te worden en mensenlevens te redden. Je zegt niet, ik wens dat ik een dokter wordt.
    Je wilt graag een dokter worden. En je wenst een goede toekomst te hebben. Oke nee dat is wat ik dacht en er is nog niet echt wat duidelijkheid uitgekomen sorry =/
    Geen idee eigenlijk.

    Ik zie een wens als iets waarop je zelf niet zoveel invloed hebt, eerder iets wat van buitenaf moet komen. Op het waarmaken van dromen heb je zelf invloed, het ligt aan jou of ze waar worden of niet.
    Maar ik denk dat iedereen hier verschillende definities van heeft.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Nou, allereest een droom is iets wat je 's nachts ziet in je onderbewustzijn.
    En in mijn opninie is een droom iets wat je kunt realiseren en eens wens niet. Dus je droom is om een café te houden en je wens is om tien miljoen op je bankrekening te hebben staan. Je kunt ieder moment naar de bank gaan (als je op de juiste leeftijd bent) en vragen om een lening om een café te openen, maar ze gaan je niet zomaar die tien miljoen op je bank storten.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Een droom kan je realiseren, een wens niet altijd?
    Ik droom er bijvoorbeeld van dat ik in Engeland les ga volgen maar ik wens wereldvrede.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Thanks iedereen (:


    Alis volat propriis.

    Een droom van mij is om schrijfster te worden.

    Een wens van mij is om One Direction te ontmoeten.

    Volgens mij is een droom iets wat je later echt wilt, of iets voor een langere tijd, en een wens is meestal voor een moment.

    Tenminste, zo denk ik dat.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ah, je hebt zo te zien al genoeg antwoorden haha :'].


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Een droom is eerder een visualisatie van iets en een wens is een abstract verlangen.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Naerys schreef:
    Een droom kan je realiseren, een wens niet altijd?
    Ik droom er bijvoorbeeld van dat ik in Engeland les ga volgen maar ik wens wereldvrede.


    There is nothing more badass than being yourself

    Ik denk dat een wens iets is wat meer binnen je bereik ligt zoals het willen van een mobiel en dat een droom iets is zoals genezen van een ongeneeslijke ziekte of het wereldberoemd worden via zingen wat (bijna) onmogelijk is of ver buiten je bereik lijkt te liggen.


    You were born original, don't die as a copy.

    Eerlijk gezegd denk ik dat het ervan afhangt in welke context je de woorden gebruikt. Er zit - naar mijn mening - niet echt een duidelijk intrinsiek betekenisverschil in.

    Als ik zeg: 'Mijn wens is om later schrijfster te worden' tegenover 'Mijn droom is om later schrijfster te worden', wordt dat toch wel als hetzelfde opgevat.

    Alhoewel een wens toch meer in de context gebruik wordt van iets willen dat buiten je bereik ligt en door een derde verkregen kan worden (bijvoorbeeld door en vallende ster, dat je als je die ziet een 'wens' kunt doen). Een droom is dan iets waar je zelf meer invloed op hebt.

    Maar volgens mij liggen de betekenissen echt heel dicht bij elkaar en zouden ze ook in bepaalde betekenissen door elkaar gebruikt kunnen worden.


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom

    Oh, en misschien kun je eens kijken in een aantal woordenboeken? Kijken of de beschrijvingen verschillen?

    In mijn Prisma woordenboek staat:

    droom - voorstelling en de slaap/schoon toekomstbeeld

    wens - verlangen

    Dus dan zou je kunnen zeggen dat een droom ook meer over de toekomst gaat en een wens gaat ook meer over het hier en nu?

    [ bericht aangepast op 19 nov 2013 - 16:43 ]


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom