• Hallo iedereen!

    Ik ben nu dus bezig met een verhaal en hoe dichterbij ik bij de kern kom, hoe sterker ik begin te merken hoe ingewikkeld het eigenlijk is. Ik heb al meerdere keren geprobeerd om op een rijtje te zetten wat ik wil laten gebeuren en hoe alles in elkaar zit, maar toch heb ik steeds het idee dat ik dingen vergeet.
    Hebben jullie misschien tips [of willen jullie me helpen via pb] om deze ingewikkelde ideeën iets overzichtelijker te krijgen?


    #dealwithit (cool) NecklessOfHope --> Trohman

    Een lijstje maken, en bijhouden, elke keer als er dan iets nieuws bij komt, zet je het op het lijstje.
    Ik heb een lijstje voor een verhaal van mij waar ik al dingen op heb staan die pas over een halfjaar in de story gaan gebeuren.
    Edit: Misschien ook een handige tip voor jezelf, om verwarring te voorkomen, ik haal snel de tijden door elkaar, daarom ben ik begonnen met data bij het hoofdstuk nummer te zetten. Misschien is dat ook wel handig als het zo ingewikkeld is?

    [ bericht aangepast op 21 nov 2013 - 22:39 ]


    We'll still love each other, forever and always. <3

    Inderdaad opschrijven wat je wil dat er gebeurt maar ook niet teveel dingen op hetzelfde moment te laten gebeuren. En goed nadenken voordat je iets laat gebeuren. Omdat dingen nooit uit het niets komen en uit het niets weer over gaan.. Soms is het ook handig om te kijken naar hoe leuk iets nou eigenlijk is en hoe veel invloed dit op je verhaal heeft en waar je er mee naar toe kunt zodat je kunt kijken of je eventueel iets achterwege laat of iets aanpast waardoor dingen bijvoorbeeld beter op elkaar aansluiten of verbanden duidelijker worden.


    My thoughts are stars I cannot fathom into constellatio

    Structuur in je schrijven brengen, netjes dingen ordenen kan al veel oplossen.
    Probeer met de simpele dingen te beginnen en schrijf alles wat je bedenkt nauwkeurig op.
    Probeer alle gebeurtenissen in chronologische volgorde te zitten en begin bij het begin, dus bij je aller eerste gebeurtenis en werk zo naar je laatste gebeurtenis. Ik denk dat deze dingen je al aardig op weg helpen :)


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Oh, alles is al gezegd. Ik ga met Taka erin mee. :]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Wat ikzelf vaak doe, is eerst alles opschrijven wat ik sowieso wil laten gebeuren. Daarna kunnen er nog dingen bijkomen, maar ik zou eerst dit op een rijtje zetten. Als ik dit heb, maak ik een tabel aan waar ik al die dingen inzet, ook wanneer het bijvoorbeeld een goed moment zou zijn om het te laten gebeuren. Of wie het doet, etc. Het ligt er een beetje aan wat je hebt, en eigenlijk ben ik totaal geen planner. Meestal gebeurd het simpelweg bij me, waardoor ik dit niet nodig heb, maar hopelijk lukt het nu wel bij jou. Het is echt sucky om het uit te leggen.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Per hoofdstuk een samenvatting maken met wat er gaat gebeuren. ^^


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Mijn tip is om als er veel complexe gebeurtenissen in je verhaal afspelen, alles duidelijk te beschrijven en er niet te diep op ingaan. Als je dit wél doet, dan wordt het verhaal te technisch. Houdt gewoon aantekeningen bij in een apart document waar je alles beschrijft en kunt terugvinden. Je kunt er ook belangrijke stukjes uit de tekst in plakken, zodat het gewoon een handig notebook is tijdens de vorderingen van je verhaal.

    Zorg dat de lezer een globaal beeld heeft, want hij krijgt bij het lezen van je verhaal slechts een indruk en als hij wordt doodgegooid met plottwisten, dan is dat enorm verwarrend.

    Probeer het verhaal zichzelf te laten vormen, want zodra je dingen gaat plannen - ik zeg niet dat je niets moet plannen, maar houd genoeg ruimte over voor improvisatie - gaat het verhaal vaak mis. Ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat het niet werkt als je per hoofdstuk alles tot in de detail gaat uitwerken, want voor mij is dan het plezier eraf. Heb wel een centraal 'einddoel' voor ogen, dat is belangrijk en dwaal niet af naar onnodige zaken.

    En een verhaal hoeft geen ingewikkeld plot te hebben, misschien kun je enkele dingen elimineren? Doseren is de kunst van schrijven!


    Chasing goals.

    Wauw, heel erg bedankt voor de geweldige tips! Ik heb alle tips goed doorgelezen en ben ze aan het toepassen :]


    #dealwithit (cool) NecklessOfHope --> Trohman

    Misschien is het handig om te weten dat een verhaal sowieso nooit verloopt zoals je het zou willen. Het begint altijd een eigen leven te leiden, en vaak gaat het de andere kant op dan je in je hoofd had.
    Mijn tip is dan ook: Laat dát gewoon gebeuren. Dan komt er een verhaal uit die totaal niet vast zit aan een idee.