• De jeugd van tegenwoordig is een televisieprogramma dat werd vertoond op de Vlaamse zender VT4. Het is de Vlaamse versie van het Engelse That'll teach em en het Nederlandse Dat zal ze leren! 24 Jongeren keren terug naar het leven van de jaren 50. Daar beleven ze het leven op internaat als een echte student uit die tijd. De gebouwen van het Sint-Janscollege uit Meldert (bij Hoegaarden) dienden hiertoe als locatie. Na drie seizoenen werd het programma stopgezet bij VT4, maar in het voorjaar van 2011 is hetzelfde concept hernomen op VTM onder de naam Dat zal ze leren!

    24 schoolkinderen, waaronder 12 jongens en 12 meisjes worden terug geflitst naar een zeer streng internaat. Geen televisie, geen internet, geen mobiele telefoon en geen mp3-speler. Spartaanse kamers, Pruisische strikte dagindeling, karig dieet. 's Avonds om negen uur onder de wol en om zes uur 's ochtends gewekt door de luide bel van de directeur.


    De Vlaamse televisie begint opnieuw met het uitzenden van De jeugd van tegenwoordig en werkt deze keer samen met de Nederlandse televisie. De naam van het programma blijft hetzelfde, maar deze keer worden de jongeren naar Wallonië gestuurd, het Franse gedeelte in België. Het leerkrachtenkorps is nog steeds Vlaams, dus er komt geen Frans te pas, alleen tijdens de lessen. Het programma zoekt opnieuw naar 24 onhandelbare jongeren die terug gaan naar de jaren 50. Saint-Marie Collège is een katholiek internaat uit de jaren 50, dat al jaren niet meer gebruikt wordt. Hier zullen de jongeren 3 maanden lang vooral leren om een goede reputatie te krijgen, de school legt vooral de nadruk op tucht en discipline. Het leerkrachtenkorps kent geen genade en lacht niet. Hier wordt niet mals omgegaan met de jongeren en zij zullen hun verdiende straf krijgen eenmaal ze te ver gaan.

    De leerlingen krijgen verschillende vakken waarvan een eindexamen zal komen in maand 3. Als je slaagt zal het leerkrachtenkorps trots op je zijn en geloven dat je geleerd hebt uit deze ervaring, faal je, dan denken ze anders over je. Tijdens het programma kan je ook weggestuurd worden, dit alleen om hele erge omstandigheden.

    Praattopic
    Rollentopic


    Het leerkrachtenkorps heeft het recht om straffen uit te delen zoals:
    Nablijven en een hondertal of meerdere keren een woord te laten neerschrijven;
    Het slaan met een liniaal op de vingers, het hand of de knokels;
    Ezelsoren laten opzetten en je in de hoek zetten:
    Je met je knieën in klompen laten zitten terwijl je bakstenen of boeken omhoog houdt.


    De lessen die er gegeven zullen worden:
    Godsdienst;
    Muziek;
    Gymnastiek;
    Frans;
    Biologie;
    Scheikunde;
    Wiskunde;
    Nederlands;
    Toneel;
    Geschiedenis;
    Huishoudkunde (alleen meisjes);
    Gastronomie;
    Technologische wetenschappen (alleen jongens).


    De leerlingen zijn verplicht een uniform te dragen!Iedere leerling beschikt over een schriftje, een vulpen en een inktpotje. De regels moeten strikt gevolgd worden, hou je je hier niet komen er gevolgen van.

    Het uniform:
    Meisjes:
    Wit hemd met lange mouwen
    Donkerblauw vestje met knopen
    Donkerblauwe das
    Donkerblauwe rok tot aan de knieën
    Witte kousen tot aan de knieën
    Zwarte schoenen die lijken op ballerina's

    Jongens:
    Wit hemd met lange mouwen
    Donkerblauw vest met knopen
    Donkerblauwe das
    Donkerblauwe lange broek
    Zwarte schoenen met veters


    Regels van de school:
    Maandag tot vrijdag lessen;
    Alle lessen zijn verplicht te volgen;
    Op zaterdag is iedereen vrij;
    Op zondag is er een kerkdienst voorzien of eventueel een toneelstuk opgevoerd door de leerlingen;
    Elke zondag worden de kamers gecontroleerd;
    Eén keer de maand wordt er iets georganiseerd voor de leerlingen;
    Alle meisjes en jongens slapen apart;
    Geen jongens bij de meisjes op de kamer of andersom;
    's Nachts komt niemand uit bed;
    Bedden horen netjes opgemaakt te worden elke ochtend;
    Geen relaties of klef gedoe;
    Stelen, roken, alcohol, drugs en elektronische spullen zoals een mobiele telefoon zijn verboden
    Geen juwelen, piercings en make-up
    Meisjes mogen niks te bloot dragen;
    Meisjes zijn verplicht hun haar altijd in een staart of dot te doen;
    Je bent verplicht te luisteren naar het leerkrachtenkorps;
    Leerkrachten worden aangesproken als mevrouw en meneer, gevolgd door hun achternaam.
    Tegenspreken wordt niet gewaardeerd;
    Straffen horen te worden nagekomen of er volgen ergere straffen;
    Je houdt je exact aan de juiste uren die opgegeven zijn;
    De school kan niet verlaten worden, want het terrein is afgespannen;
    Contact met de buitenwereld is verboden.


    Uurrooster:
    6.00 uur opstaan;
    6.30 uur ontbijt tot 7.00 uur;
    8.00 begin van de lessen;
    10.00 uur pauze van 10 minuten;
    10.10 uur hervatten van de lessen;
    12.00 uur middageten;
    12.00 uur pauze tot 13.00 uur;
    13.00 uur hervatten van de lessen;
    14.00 uur pauze van 10 minuten;
    14.10 uur hervatten van de lessen;
    15.00 uur school uit;
    15.00 uur tot 17 uur tijd om te studeren;
    17.00 uur tot 18 uur vrij;
    18.00 uur avondeten;
    18.30 uur tot 20.30 uur vrij;
    20.30 uur klaarmaken om te slapen;
    21.00 uur alle lichten uit.


    Lessenrooster:


    Rollen:
    Leerkrachtenkorps:
    - Directeur: Erik Smets
    - Leraar Godsdienst: Bart de Ruiter
    - Lerares muziek en toneel: Sabrina Huberts
    - Lerares Nederlands en Frans: Josette Langen
    - Leraar biologie en scheikunde: Jef Prenelle
    - Leraar geschiedenis en wiskunde: Frank Oncelinx
    - Lerares gastronomie: Ilse Merken
    - Lerares huishoudkunde en leidster meisjes: Bertha de Snel
    - Leraar technologische wetenschappen en leider jongens: Davy Smulingen
    - Leeraar gymnastiek: Marc Stijnen


    Meisjes:
    - Maya Loreen Smit - 18 - Belg - Quaintrelle
    - Frederique Ellie van Gestel - 18 - Nederlander - Essink
    - Anna Jane Valentine - 16 - Nederlander - Whisperings
    - Gereserveerd door Bajola
    - Sherasade Amethist Desparo - 18 - Nederlander - Snowqeeun


    Jongens:
    - Samuel Max Jones - 16 - ? - Taudriel
    - Jamie Nathan Swann - 18 - Nederlander - Whisperings
    - Jonathan Marten Maria Heregee - 17 - Nederlandse Belg - OdairFinnick
    - Jonas Meskens - 19 - Belg - Determinate
    - Legolas Dover - 18 - Nederlander - OdairFinnick


    Regels:
    Geen oneliners
    Max. 2 rollen per persoon
    Probeer meisjes en jongens gelijk te houden
    Geen perfecte karakters
    OOC in praattopic of tussen haakjes en dergelijke
    Geen ruzie (tenzij IC), niet schelden (tenzij IC) en niemand buitensluiten
    Houdt rekening met elkaar
    Deze RPG is geen sneltrein, zorg dus dat iedereen kan volgen
    Niet steeds één op één reageren, wacht dan eventueel op meerdere posts van meerdere mensen
    16+ mag, maar is eigenlijk amper mogelijk door de strenge controle en opnames van tv
    Topics worden alleen geopend door mij (Determinate), tenzij is anders aangeef
    Ideeën zijn altijd welkom, dump deze in het praattopic, tussen haakjes en dergelijke of via pb naar mij
    Gelieve altijd naamsveranderingen door te geven
    En niet te vergeten, have fun!

    Als er iets niet duidelijk is of je hebt gewoon een vraag, aarzel dan niet om me aan te spreken.


    Begin:
    Alle leerlingen komen aan met hun familie en/of vrienden. De leerkrachten en directeur staan iedereen al op te wachten aan de andere kant van de poorten. Als blijkt dat elke leerling aangekomen is, gaan de poorten open en stapt de directeur naar voren. "Welkom! Jullie hebben welgeteld vijf minuten de tijd om afscheid te nemen. Loop je niet door de poorten, komen we je persoonlijk halen!" zegt hij op een strenge toon. Na de vijf minuten stapt iedereen de school binnen en word je meegenomen. Iedereen verzamelt in de grote eetzaal waar de directeur een toespraak doet, wat over de school verteld, de regels meedeelt, het leerkrachtenkorps voorstelt en meteen vraagt aan iedereen om zich als leerling te gedragen. De leiders van de meisjes en jongens nemen hun mee naar de slaapzalen die afzonderlijk zijn van elkaar. De uniformen liggen klaar en deze moeten meteen aangetrokken worden. Meisjes moeten hun haar in een fatsoenlijke dot doet of een strakke paardenstaart. De jongens daarentegen worden op het schoolplein verwacht om geschoren te worden. Na dit alles wordt er gecontroleerd naar elektrisch apparatuur zoals mobiele telefoons, ipods, mp3's, ... maar ook naar snoep en andere dingen die niet toegelaten zijn. Daarna wordt er al een beetje kennis gemaakt met een paar lessen.

    [ bericht aangepast op 3 feb 2014 - 21:49 ]


    16 - 09 - '17

    -mt, dit gaat nog leuk worden voor mijn rol xd-


    Standing frozen, in the life I've chosen. You wont find me, the past is all behind me. Buried in the snow.

    [Mijn topics]


    Spoiler alert: you will save yourself

    Taundriel schreef:
    [Mijn topics]


    -vergeet niet te reageren in de andere rpg van de beroemdheden die ontvoerd zijn, we zijn al begonnen :-) -


    Standing frozen, in the life I've chosen. You wont find me, the past is all behind me. Buried in the snow.

    Mijn topics!


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    [MT]


    "Live simply, so others can simply live." - Matthew Espinosa

    [Mijn topics.]


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Sherasade Amethis Desparo

    Een groot wit busje stopte bij de poorten van de school. Een meisje keek uit het raam, een groot gebouw doemde recht voor haar. Geweldig ik ga hier zo naar mijn zin krijgen, dacht ze en dan bedoelde ze niet dat ze iets van zou gaan leren. Maar juist veel kattekwaad uithalen en haar nieuwe leerkrachten de bloed onder hun nagels vandaan halen. De leerkrachten had waarschijnlijk geen idee wat ze op hun hals haalde.
    De deur van het busje werd open gedaan door een man in een witte overal. Ze stapte heel elegant uit en twee vrouwen met ook witte overal stapten ook uit. Die mensen dachten echt dat ze hier iets zou van gaan leren? Dan hebben ze het echt mooi mis. De twee vrouwen hielden haar aan beiden armen stevig vast en zeulden haar eigenlijk mee richting de poorten die opslot waren. Haar blik gleed naar de mensen die achter de poorten waren, paar vrouwen in strakke uniforms en ook de mannen. Een duivelse grijns verscheen op haar gelaatstrekken, een plan was ze aan het beramen in haar gedachten. Voordat ze er erg in had voelde ze haar hoofd bonken opeens. Haar begeleider een vrouw in een pikzwarte overal had haar een stomp gegeven tegen haar hoofd aan. Ze keek haar begeleider heel vuil aan en als blikken konden doden dan lag haar begeleider nu al op de grond -dood-.


    Standing frozen, in the life I've chosen. You wont find me, the past is all behind me. Buried in the snow.

    Snowqeeun schreef:
    Sherasade Amethis Desparo

    Een groot wit busje stopte bij de poorten van de school. Een meisje keek uit het raam, een groot gebouw doemde recht voor haar. Geweldig ik ga hier zo naar mijn zin krijgen, dacht ze en dan bedoelde ze niet dat ze iets van zou gaan leren. Maar juist veel kattekwaad uithalen en haar nieuwe leerkrachten de bloed onder hun nagels vandaan halen. De leerkrachten had waarschijnlijk geen idee wat ze op hun hals haalde.
    De deur van het busje werd open gedaan door een man in een witte overal. Ze stapte heel elegant uit en twee vrouwen met ook witte overal stapten ook uit. Die mensen dachten echt dat ze hier iets zou van gaan leren? Dan hebben ze het echt mooi mis. De twee vrouwen hielden haar aan beiden armen stevig vast en zeulden haar eigenlijk mee richting de poorten die opslot waren. Haar blik gleed naar de mensen die achter de poorten waren, paar vrouwen in strakke uniforms en ook de mannen. Een duivelse grijns verscheen op haar gelaatstrekken, een plan was ze aan het beramen in haar gedachten. Voordat ze er erg in had voelde ze haar hoofd bonken opeens. Haar begeleider een vrouw in een pikzwarte overal had haar een stomp gegeven tegen haar hoofd aan. Ze keek haar begeleider heel vuil aan en als blikken konden doden dan lag haar begeleider nu al op de grond -dood-.


    Determinate schreef:
    Alle leerlingen komen aan met hun familie en/of vrienden. De leerkrachten en directeur staan iedereen al op te wachten aan de andere kant van de poorten. Als blijkt dat elke leerling aangekomen is, gaan de poorten open en stapt de directeur naar voren. "Welkom! Jullie hebben welgeteld vijf minuten de tijd om afscheid te nemen. Loop je niet door de poorten, komen we je persoonlijk halen!" zegt hij op een strenge toon. Na de vijf minuten stapt iedereen de school binnen en word je meegenomen. Iedereen verzamelt in de grote eetzaal waar de directeur een toespraak doet, wat over de school verteld, de regels meedeelt, het leerkrachtenkorps voorstelt en meteen vraagt aan iedereen om zich als leerling te gedragen. De leiders van de meisjes en jongens nemen hun mee naar de slaapzalen die afzonderlijk zijn van elkaar. De uniformen liggen klaar en deze moeten meteen aangetrokken worden. Meisjes moeten hun haar in een fatsoenlijke dot doet of een strakke paardenstaart. De jongens daarentegen worden op het schoolplein verwacht om geschoren te worden. Na dit alles wordt er gecontroleerd naar elektrisch apparatuur zoals mobiele telefoons, ipods, mp3's, ... maar ook naar snoep en andere dingen die niet toegelaten zijn. Daarna wordt er al een beetje kennis gemaakt met een paar lessen.


    Ze zijn er dus allang ;)


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    OdairFinnick schreef:
    (...)

    Ze zijn er dus allang ;)


    Ik denk meer dat we zo moeten gaan beginnen eerst? Maar kan het mis hebben, maar om mij hele post te veranden doe ik ook niet.


    Standing frozen, in the life I've chosen. You wont find me, the past is all behind me. Buried in the snow.

    Snowqeeun schreef:
    (...)

    Ik denk meer dat we zo moeten gaan beginnen eerst? Maar kan het mis hebben, maar om mij hele post te veranden doe ik ook niet.


    [Je post is goed hoor. Ze komen aan staat er bij begin dus zou ik ook zo beginnen...]

    [ bericht aangepast op 11 jan 2014 - 17:17 ]


    16 - 09 - '17

    Determinate schreef:
    (...)

    Je post is goed hoor. Ze komen aan staat er bij begin dus zou ik ook zo beginnen...


    Oke, de leerkrachten zouden een handvol aan mijn personage krijgen, lol


    Standing frozen, in the life I've chosen. You wont find me, the past is all behind me. Buried in the snow.

    Determinate schreef:
    (...)

    [Je post is goed hoor. Ze komen aan staat er bij begin dus zou ik ook zo beginnen...]


    Dan heb ik dat stukje verkeerd opgevat ;)


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Maya Loreen Smit

    Tegen mijn zin zit ik in de auto, moet ik hier nou serieus naartoe? Voor ik weet zijn we er en moet mijn moeder twee keer roepen dat ik moet uitstappen. Met een zucht open ik het portier van de auto heel langzaam. Al snel trekt mijn vader die met een snellere beweging voor me open. Ik stap langzaam uit de auto en zie al een paar jongeren van rond mijn leeftijd ongeveer aan een poort staan. "Kom," zegt mijn moeder. Ik rol eens met mijn ogen en volg mijn ouders. Kan ik niet wegrennen? Volgens mij is die optie er niet, iedereen zou me ook vreemd aankijken.
    Achter de poort zie ik een aantal mannen en vrouwen staan met een soort van uniform aan. Zijn die onze leerkrachten hier? Serieus? In welke tijd zitten wij?
    Ik ben mij al aan het inbeelden hoe het hier zou zijn. Straf, de hele tijd straf krijgen omdat je je niet aan de regels houdt. Zo gaat het vast worden. Ik bekijk een paar jongeren rondom me, zouden ze meevallen? Ik wil er niet alleen voor staan moest ik proberen weg komen uit deze school. Ik denk soms te veel na over dingen, zoals wie aardig zou zijn en wie niet. Ik zal zelf wel zien met wie ik zal overeen komen.
    "Op wat wachten we?" vraag ik geïrriteerd aan mijn ouders. "Geen idee," zegt mijn vader. Ik zucht en kijk verveeld rond. Ik vraag me echt af waarom iedereen hier staat rond te gapen en te wachten tot er wat zou gebeuren. Moeten die poorten niet open zodat we binnen kunnen of zo? Of moet de 'grote baas' nog een hele preek doen voor me binnen mogen komen? Ik zie ook een paar mannen rondlopen met camera's en andere met een micro. Zijn ze al aan het filmen? Dus... wij komen echt op tv? Hmm...


    16 - 09 - '17

    Nathan pakte zijn tassen uit de kofferbak van het busje van zijn vader. Zijn vader had een bestelbusje van zijn eigen bedrijf; hij was de eigenaar van een computerbedrijf. Hij wilde graag dat Nathan het over zou nemen als hij daar klaar voor was, maar dat leek Nathan niet echt veel aan. Toch wist hij dat hij weinig keus zou hebben, want anders zou er niemand zin om het bedrijf over te nemen en zijn vader zou het niet zomaar uit handen geven aan een onbekende. Zoals het nu leek zou Nathan die kans echter helemaal niet krijgen, want hij haalde helemaal geen goede cijfers.
    Nieuwsgierig bekeek hij de cameramensen. Eén van de camera's was op hem gericht. Hij had daar geen problemen mee en glimlachte vrolijk naar de man. 'Nou, zouden ze ons nu niet binnen moeten laten of zo?' verbrak hij de ongemakkelijke stilte die er was ontstaan door het kleine groepje aanwezige jongeren. Zijn vader stond achter hem en haalde de laatste koffer uit de kofferbak; zijn moeder had hem thuis al uitgezwaaid, net als zijn zusje.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    [Reageren er nog mensen aub?]


    16 - 09 - '17