• Ik wil dus graag beter worden in het maken van covers en ik zit al een hele lange tijd met GIMP te rammelen, maar ik kan er niets van. Daarom zou ik graag hulp willen vragen van mensen die ervaren zijn c;

    Ik heb dus een paar vragen.
    1. Hoe - the fuck - blend je meerdere plaatjes in één?
    2. Hoe kun je een lettertype downloaden en die op GIMP gebruiken?
    3. Hoe doe je zulke prachtige effecten? o-o

    Ik ben je voor eeuwig dankbaar als je me wil helpen. Je kunt in dit topic antwoorden geven, in pb, gb, maakt me niets uit. Dankjewel als je me helpt. c:
    Voor de duidelijkheid: ik heb GIMP 2.8.10 en zou liever hulp willen krijgen van mensen die dat ook hebben/gebruiken. En anders gooi je een linkje neer van een site waar je een nieuwere versie van GIMP kan downloaden, als die er is.

    Voor de allerlaatste keer:
    DANKJEWEL *O*


    Some people are art and do art at the same time

    Had ik niet al een keer tegen jou gezegd dat je het beste naar deze story kon gaan? Iig, dan weet je het nu ^^
    Hij is niet meer helemaal meer up to date, maar ik kon er wel een wegwijs uit maken en het een of ander is me gelukt ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Sim schreef:
    Had ik niet al een keer tegen jou gezegd dat je het beste naar deze story kon gaan? Iig, dan weet je het nu ^^
    Hij is niet meer helemaal meer up to date, maar ik kon er wel een wegwijs uit maken en het een of ander is me gelukt ^^

    Jij bent Sofie, toch?
    Hmm.. Kan best. Ik kan me dat niet meer herinneren. In ieder geval, dankjewel, ik zal een kijkje nemen.


    Some people are art and do art at the same time

    Paenitet schreef:
    (...)
    Jij bent Sofie, toch?
    Hmm.. Kan best. Ik kan me dat niet meer herinneren. In ieder geval, dankjewel, ik zal een kijkje nemen.

    Ja, haha ^^
    Volgende week dinsdag ben ik weer herkenbaar ;D
    Alstu!


    Deep inside, I've never felt alive

    Nu we het toch over gimp hebben:
    Altijd als ik 'm probeer te downloaden krijg ik een of andere hulpgids. Waar moet ik 'm downloaden zodat ik dat niet krijg?


    Spoiler alert: you will save yourself

    Hoe verplaats je layers of tekst? In die story vind ik het niet.
    En waarom krijg ik na een paar minuutjes na GIMP gebruiken een 'Runtime Error!' melding en dan verdwijnt GIMP opeens? :/ Ik vind het zo vervelend want dit gebeurt elke keer..


    Some people are art and do art at the same time

    Op drie weet ik geen antwoord, maar één is op het internet zoeken naar een afbeelding op "Afbeelding kopiëren" drukken en dan in gimp zelf gewoon op "plakken" drukken.
    En bij twee moet je naar dafont.com gaan, downloaden, dan krijg je zo'n schermpje, je klikt op "alles uitpakken" (dat is oftewel je rechtermuisknop en er dan op drukken, oftewel staat het daar ergens vanboven), het lettertype kopiëren, naar "Lokale Schijf" gaan, naar "Windows" gaan, en dan naar lettertypes gaan en daar plakken.
    Dan moet je GIMP afsluiten en bij de volgende opstart zou je lettertype erbij moeten staan (:
    Sorry als het onduidelijk is, ik suck echt in uitleggen (':


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik vraag me ook een paar dingen over GIMP af.
    Hoe kan je twee foto's goed in elkaar laten overlopen? Dus ja, hoe knip je ze en zet je ze dan in die andere foto alsof het hoort


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Ik heb lang GIMP gehad en heb die dingen ook allemaal moeten uitzoeken en daar mee moet oefenen. Ik wil je best helpen, maar aangezien ik dat programma zelf al een hele lange tijd niet meer gebruikt kan ik me ook niet meer precies herinneren hoe alles in zijn werk ging.
    Misschien is het inderdaad even handig om die gids op Q te bekijken en anders moet je eens zoeken naar filmpjes op youtube, die hebben me ook geholpen.


    16 - 09 - '17

    Leah heeft al uitgelegd hoe je een lettertype op je computer installeert (zodat je het onder andere in GIMP kunt gebruiken) dus die vraag sla ik even over. (:

    1. Hoe - the fuck - blend je meerdere plaatjes in één?
    Je opent twee afbeeldingen in één bestand. De tweede moet je "openen als lagen", anders krijg je namelijk een nieuw scherm en heb je die afbeeldingen in twee aparte schermpjes staan, wat niet werkt. Een andere mogelijkheid om twee plaatjes in één bestand te krijgen is de afbeelding van internet te kopiëren en met ctrl+V te plakken in je bestand. Je moet er dan wel eerst een echte laag van maken door op het "nieuwe laag" icoontje te klikken onder de lijst met lagen, want anders kun je er niets mee.
    Dan het echte blenden. Ergens rechts heb je als het goed is een lange balk waarin alle lagen die je in je bestand hebt kunt zien. Je klikt op de bovenste laag. Als je de dekking een beetje aanpast (in dat balkje boven de lijst met lagen, je kunt schuiven of gewoon een getal invoeren), zie je als het goed is dat de bovenste laag doorzichtiger wordt. Je kunt dit instellen zoals je wilt.
    Als je de afbeeldingen in elkaar over wilt laten lopen of gewoon iets wilt gummen zonder dat je achtergrondkleur op de weggegumde plaatsen komt, moet je een laag aanklikken en dan "Laag" > "Transparantie" > "Alfa kanaal toevoegen" kiezen. Alleen met een alfa kanaal kun je doorzichtige stukken in een laag hebben. Als je dat hebt gedaan, hoef je dus alleen nog de gum te kiezen in het menu rechts. Je kunt de grootte, vorm en dekking van de gum zelf instellen, maar als je twee afbeeldingen in elkaar wilt laten overlopen is het meestal het handigst om een gum te kiezen met een vervagende rand en die behoorlijk groot te maken. Je kunt ergens klikken en dan shift ingedrukt houden om in één rechte lijn te gummen.

    3. Hoe doe je zulke prachtige effecten? o-o
    Deze vraag is echt wat te vaag om er zinnig op te kunnen antwoorden. Ik heb geen idee wat je precies met "zulke prachtige effecten" bedoelt. :'D
    Je kunt wel wat rommelen met "Filters" als je wilt, om een afbeeldingen bijvoorbeeld te vervagen of de belichting te veranderen. Onder "Kleuren" kun je afbeeldingen van kleur veranderen of zwart-wit maken.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Plaatjes blenden op LunaPIC is vele malen makkelijker dan op GIMP. c;


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Hoe kan je een afgemaakte cover dan naar een jpg of beter bruikbaar bestand omzetten? Want op deze manier wil tinypic me niet helpen (;


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Kida schreef:
    Hoe kan je een afgemaakte cover dan naar een jpg of beter bruikbaar bestand omzetten? Want op deze manier wil tinypic me niet helpen (;


    Eerste knopje linksbovenaan en dan exporteren (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Zeke schreef:
    (...)

    Eerste knopje linksbovenaan en dan exporteren (:

    Bedankt!


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Kida schreef:
    (...)
    Bedankt!


    Graag gedaan (: Ik heb er ook mee zitten sukkelen, tot ik probeerde gewoon bij opslaan als de bestandssoort (of hoe dat ook noemt) te veranderen, en toen verwees-ie me door naar daar (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried