• Nieuw politie-uniform: het moet vlotter, maar ‘imponeert’ nu vooral




    Weg met de stijve pantalon, het witte overhemd en schoenen. De politie krijgt de komende maanden een nieuw uniform. Want, zo werd vanochtend tijdens de presentatie in Maastricht duidelijk gemaakt: “Het moet stoerder en vlotter ogen”.

    Draagt de politie op dit moment nog een relatief net tenue, straks wordt dat vooral een heel praktische outfit. Met een soort ‘werkbroek’, met aan de benen extra zakken, een polo en in plaats van de bekende politiepet een honkbalpet met logo. Dat alles moet de uitrusting geschikter maken voor niet alleen het surveillancewerk, maar ook voor achtervolgingen en andere acties.


    ‘STRAKS MEER EEN SOLDAAT DAN AMBTENAAR’
    Maar wat straalt het nieuwe uniform nou eigenlijk uit? Milou van Rossum, moderedacteur bij NRC Handelsblad, vertelt:
    "Het waren vriendelijke, benaderbare mannen en vrouwen, onze agenten, in hun nette pantalons, overhemden met stropdassen, kenmerkende platte petten en de onverslijtbare, duffe schoenen. Uniformen die degelijkheid en betrouwbaarheid uitstraalden, maar vooral niet te imponerend waren.

    Ongetwijfeld kun je nog steeds een praatje met een agent maken, maar het nieuwe uniform lijkt er niet op gemaakt dat te stimuleren. In zijn nieuwe uniform is de agent meer soldaat dan ambtenaar, meer ME’er dan wijkagent. Het is een uniform dat duidelijk wil imponeren, en waarin meteen tot harde actie kan worden overgegaan.

    Het nieuwe pak lijkt erop te duiden dat criminaliteit in Nederland in hoog tempo toeneemt, maar het tegendeel is juist het geval. Wel zullen agenten, zoals overigens wel meer mensen in Nederland, behoefte hebben aan meer, zoals dat tegenwoordig heet, ‘respect’. Helemaal afstandelijk is het nieuwe pak overigens niet: met een afgetraind lichaam erin kan het behoorlijk sexy zijn."

    OUDE UNIFORM OP MARKTPLAATS ZETTEN? UIT DEN BOZE
    Het nieuwe uniform is voor sommige agenten aanleiding geweest om hun oude uniform op Marktplaats te zetten, schrijven Wilmer Heck en Milou van Rossem vanmiddag in NRC Handelsblad (€). Iets wat absoluut niet mag, want criminelen maken graag van dergelijke uniformen gebruik om zo auto’s tot stoppen te dwingen of mensen thuis te overvallen. “Er volgen maatregelen als er toch uniformen worden verkocht”, zegt een politiewoordvoerder.

    Afgelopen dinsdag werd een 88-jarige vrouw in haar woning in Haarlem beroofd door een man die zich voordeed als een agent. Eind mei beroofde een man in Waardenburg twee Roemenen van duizenden euro’s nadat hij ze een politiebadge had laten zien. De Roemenen waren naar Nederland gekomen om een tweedehands auto te kopen. Ze werden klemgereden, waarna de man met de politiebadge uitstapte en hun om legitimatie en hun geld vroeg.

    De Nationale Politie waarschuwt de 32.500 Nederlandse agenten die op straat surveilleren dat ze hun uniform niet op Marktplaats mogen verkopen. Via hun intranetsite worden agenten erop gewezen dat de uniformen eigendom van de politie blijven en dat verkoop strafbaar is.

    Vooralsnog lijkt de nieuwe waarschuwing aan agenten enigszins te helpen. Gisteren waren er op Marktplaats diverse politiepetten, emblemen en overhemden te koop, maar slechts enkele redelijk recente jassen en geen broeken.


    Bron.

    En, wat vinden jullie het nieuwe politiepak? Ik moet zeggen dat ik het, zoals in het artikel gezegd, behoorlijk soldaatachtig vind. Ik ben benieuwd hoeveel mensen nu een politeman of -vrouw nog durven aan te spreken.

    [ bericht aangepast op 7 juni 2014 - 15:14 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik vind het nu wel prima, het is misschien niet het mooiste maar daar gaat het ook niet om.
    Als hun het willen veranderen, succes!

    [ bericht aangepast op 7 juni 2014 - 15:15 ]


    wat was dit ookalweer

    Ik vind het nieuwe pak niet veel interessanter dan het oude, maar het ziet er in ieder geval beter uit. :')

    [ bericht aangepast op 7 juni 2014 - 15:15 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ik vind het er wel mooi uitzien. Staat gelijk meer politie-achtiger. Als dat een woord is. (:


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Ik vind die petten zo vreemd.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Sexy hoor.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Ik vind het nogal belachelijk staan eigenlijk, maar als het een verbetering is, vraag ik me wel af hoe ze er eerst uitzagen.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Het maakt mij niet veel uit wat ze dragen, maar die petten zijn inderdaad vreemd, zoals Buddy al zei.

    [ bericht aangepast op 7 juni 2014 - 16:04 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Hoe zag de Nederlandse politie er dan eerst uit? Dit kan van z'n leven geen verbetering zijn :'D


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik vind het veel beter. De oude uniformen waren toch ook helemaal niet handig? Deze lijken me veel lekkerder zitten en beter als er iets gebeurd.


    Your make-up is terrible

    Amidala schreef:
    Hoe zag de Nederlandse politie er dan eerst uit? Dit kan van z'n leven geen verbetering zijn :'D



    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)



    Oh fuck :'D Oké, het is dus wel degelijk een verbetering.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ah bij is het tenminste sexy.



    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Ik vind wel dat ze beter hun best hadden kunnen doen. De verandering vind ik wel oke, maar ik denk dat ze voor dat geel en die petten wel iets beters hadden kunnen verzinnen.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Nee.


    "When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.''

    Hartnett schreef:
    Ik vind het nieuwe pak niet veel interessanter dan het oude, maar het ziet er in ieder geval beter uit. :')


    stay safe because I like being alive at the same time as you