• Het was meerdere mensen in mijn omgeving opgevallen dat de voorheen filosofische gespreksonderwerpen steeds meer veranderde in gesprekken over het weer, ik wil niet graag het woord oppervlakkig gebruiken maar het begint er wel sterk op te lijken. De trieste klanken van Joy Division, Low, of Radiohead kunnen me op bepaalde momenten zeer storen, klanken die me eerst nauwelijks opvielen. Hoewel ik voorheen elke week een gedicht of beschouwing op papier kreeg, ben ik al een aantal weken/maanden niet in staat iets te schrijven. Gedichten die ik schrijf zijn heftig beïnvloed door ander literair werk. Nu ik alle problemen thuis en in de familie rustig een plek heb kunnen geven, de schoolstress is verdwenen en ik nogsteeds rondloop met een verliefde kop is er weinig van de vroeger melancholische stemming te bekennen. Ik dacht altijd dat filosofie/denken een diepgaande interesse van me was, hoewel het nu lijkt alsof het een kenmerk is van een droevige gemoedsstemming.

    Moet ik het jammer vinden? Ik ben iets geworden waar ik eerst altijd vuil over sprak, ik ben simpel geworden. Daar tegenover staat dat ik ontzettend vrolijk ben, hoewel ik eerst ook momenten van extreme euforie had komen de emoties nu veel minder in pieken en dalen. Ik denk dat ieder zou moeten streven interessant te zijn, of te worden. Het hebben van slappe conversaties past niet echt bij deze overtuiging.

    Het is lastig om een oorzaak gevolg verband te leggen, ben ik minder zwaarmoedig omdat ik de puberteit langzaam begin te passeren? Ik weet dat veel van mijn negatieve gevoelens te maken hadden met onzekerheid, en dingen die gebeurde in mijn omgeving me snel van streek konden maken, maar ben ik minder onzeker omdat ik een hechte band met een aantal mensen heb gekregen of omdat ik gewoon volwassen word? Ik merkte dat in de laatste paar maanden het me steeds minder uitmaakte wat mensen zeiden, onder het mom; ik zie ze over een paar weken toch nooit meer terug. Of ik echt sterker in mijn schoenen sta of dat het een tijdelijk verschijnsel is zal ik in mijn nieuwe leven als student moeten ervaren.

    Het wegebben van onzekerheid en zwaarmoedigheid heeft als nadeel dat ik minder kritisch naar mezelf ben, perfectionisme leek eerst met een mes in mijn karakter gekerfd, maar is nu nauwelijks nog te vinden. Ik baal ervan. Hoewel het veel stress en negatieve emoties naar mezelf bespaard vocht mijn perfectionisme wel tegen mijn lui en passief gedrag en zorgde het ervoor dat ik mijn kwaliteiten nog enigszins benutten. Ook zorgde onzekerheid ervoor ik mezelf constant opdroeg te veranderen en ik nu in stijl en smaak al een tijdje gestagneerd ben.

    Het is jammer dat het geen keuze is, ik weet niet of een overwegend blij gevoel opweegt tegen het verlies van iets waarvan ik overtuigd was dat het mijn karakter was. Het zal ook wel een perfect voorbeeld zijn van 'het gras is altijd groener aan de overkant' wanneer ik over een tijd droevig aan het filosoferen ben over hoe geweldig de gesprekken waren met mijn vriend over het weer. Hoe dan ook vind ik het jammer om te bedenken dat ik eerst al mijn inzichten moest centreren in een a4'tje en ik nu zinnen moet vullen met beeldspraak wil ik aan een half a4'tje komen. Ik denk dat sommige voordelen van de jeugdigheid over het hoofd worden gezien.

    Met vriendelijke groet,

    FB

    Sorry voor de lap tekst, maar sinds ik een gesprek heb gehad over deze veranderingen heb ik een heel hol gevoel. Ik word momenteel onderzocht op add waardoor een groot deel van mijn karakter weg gezet kan worden als symptoom. Ik ben de dingen waar ik van houd heel erg in twijfel gaan trekken, en ik weet niet wat ik er mee moet. Nogmaals sorry.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Ik vind het heel herkenbaar wat je voelt!
    Ik heb het ook een beetje, maar ik heb er minder problemen mee als jou, denk ik.
    Er zijn dingen waar ik vroeger uren over na kon denken of kon schrijven, waar ik nu een beetje om lach, omdat het achteraf niet altijd nodig is om overal ingewikkeld over te denken en bij stil te staan. Maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat je je fantasie blijft houden en je inspiratie niet verliest.
    Ik ben ook ooit op gesprek geweest en mijn familie en een deskundige dachten ook dat ik add had, maar ik heb nooit een diagnose laten stellen omdat ik niet wil dat ik zo'n stempel op mijn hoofd krijg. Ik kan er op dit moment prima zelf mee om gaan en ik denk ook dat je je echt niet moet laten definiëren door zoiets. Ik heb toen ook een fase gehad dat ik de hele tijd met iets zat, maar ik kon maar niet uitleggen wat het was. Ik denk dat jij jezelf al iets beter begrijpt dan ik toen had!
    Ben je je perfectionisme echt helemaal kwijt geraakt? Want ik ervaar het sinds ik van de middelbare af ben ook minder, maar er zijn best momenten wanneer het plotseling weer op komt dagen. Bijvoorbeeld wanneer ik teken, schrijf, film, posters maak etc.
    En ik denk dat je ook na je pubertijd nog heel veel tijd nodig hebt om te ontdekken wie je bent; je zit er nog midden in! Dus ik zou het even laten gaan, er niet te veel over piekeren, en regelmatig nieuwe dingen uit proberen die je interessant lijken of oude dingen weer opnieuw ervaren om jezelf weer een beetje te leren kennen :) Ik hoop dat ik je een beetje goed begrepen heb, haha

    [ bericht aangepast op 17 juni 2014 - 16:27 ]

    "Ik dacht altijd dat filosofie/denken een diepgaande interesse van me was, hoewel het nu lijkt alsof het een kenmerk is van een droevige gemoedsstemming."
    Aan het malen over deze...


    Hamartia

    Maguire schreef:
    "Ik dacht altijd dat filosofie/denken een diepgaande interesse van me was, hoewel het nu lijkt alsof het een kenmerk is van een droevige gemoedsstemming."
    Aan het malen over deze...


    Ik denk dat dat trouwens vooral door eenzaamheid komt, vanuit mijn eigen ervaring tenminste. Wanneer je je alleen voelt of bent is er veel meer ruimte om diep na te gaan denken over bepaalde dingen.

    RedViper schreef:
    (...)

    Ik denk dat dat trouwens vooral door eenzaamheid komt, vanuit mijn eigen ervaring tenminste. Wanneer je je alleen voelt of bent is er veel meer ruimte om diep na te gaan denken over bepaalde dingen.


    Je beschrijft het echt geweldig. Ik weet niet, die driftende gedachtes zijn iets wat ik altijd al heb gehad.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Filosofie is dan ook een uitstekende manier om je te richten op wat je echt wil in je leven en wat er echt toe doet. Reflexiviteit n shit. Als je gelukkig bent, waarom zou je je hier dan druk over maken? Er is een reden waarom zoveel filosofen depressieve alcoholisten waren :Y).
    Heh, ik heb gister een filosofisch essay moeten schrijven, waarin ik het bestaan van een persoonlijkheid helemaal verwerp. Dus als je je er iets beter door voelt, naar mijn mening ben je toch nooit iemand geweest x'D.


    i put the fun in funeral

    RedViper schreef:
    (...)

    Ik denk dat dat trouwens vooral door eenzaamheid komt, vanuit mijn eigen ervaring tenminste. Wanneer je je alleen voelt of bent is er veel meer ruimte om diep na te gaan denken over bepaalde dingen.

    Dat denk ik ook, ja. Vooral ook als je afleiding hebt, dan heb je geen tijd nog ruimte om diep na te denken. Er gaat dan al te veel in je om, te veel indrukken om nog plaats te maken voor andere dingen als dit.


    Hamartia

    Dit doet me denken aan iets waar ik me als kind al mee bezig hield, en dat was in het opgroeien bang zijn om de magie die ik in dingen zag te verliezen. Ik denk dat jij het ongeveer met filosofie hebt, alleen hangt dat niet samen met goeie of slechte periodes, maar met opgroeien.
    En ik begrijp wat je bedoelt, tot een bepaalde graad. Pas als dingen naar eigen inzien slecht gaan, ga je nadenken en vragen stellen. Mensen vragen zich immers nooit af waarom dingen goed gaan, maar waarom dingen verkeerd gaan. En wat als er niks slecht gaat? Dan stel je geen vragen en valt er minder om over te peinzen dan wanneer dingen wel slecht gaan.
    Misschien ga je wel door je eigen komkommertijd heen. En da's oke.


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik ga het morgen lezen - ik ben nu echt moe. Soyea.


    Don't walk. Run, you sheep, run.