• Familieleden en Amerikaanse overheidsfunctionarissen hebben de dood van de Amerikaanse journalist James Foley bevestigd. Een functionaris zei vanochtend (Belgische tijd) dat de video van de Islamitische Staat (IS) waarop iemand wordt onthoofd, echt blijkt. Twee anderen zeggen dat het slachtoffer Foley is. Zij wilden dit alleen anoniem bevestigen.

    Een van de bronnen zegt dat de Amerikaanse president Barack Obama naar verwachting later vandaag een verklaring over de moord aflegt. Obama is gisteren in zijn regeringsvliegtuig Air Force One op de hoogte gebracht. Hij was toen op weg vanuit Washington om zijn vakantie in Massachusetts te vervolgen.

    Vergelding
    Meerdere hooggeplaatste medewerkers zeggen dat de IS onlangs heeft gedreigd Foley te vermoorden als vergelding voor de luchtaanvallen van de afgelopen twee weken. Medewerkers van het Pentagon hebben verschillende sociale media waar de video wordt gedeeld, benaderd met de vraag de video te verwijderen.

    De familie van Foley bevestigde eerder de dood van de journalist al op een Facebookpagina die was gericht op zijn vrijlating. "Hij gaf zijn leven bij pogingen om het lijden van het Syrische volk aan de wereld te tonen", schrijft zijn moeder Diana Foley.

    Zij roept de IS op om de levens van andere gijzelaars te sparen. "Net als Jim zijn zij onschuldig. Zij hebben geen controle over het Amerikaanse beleid in Irak, Syrië of waar dan ook in de wereld." De moeder schrijft verder dat zij nog nooit zo trots op haar zoon is geweest.

    De 40-jarige Foley raakte in november 2012 vermist in het noorden van Syrië. Hij werkte toen als freelancer voor onder meer het Franse persbureau AFP. De auto waar hij in reed werd door vier militanten aan de kant gezet in een gebied waar Soennitische rebellen en overheidstroepen de macht over probeerden te krijgen. Sindsdien is niks meer van hem gehoord.


    Fragment uit video


    James Foley

    Video
    Gisteren werd een video verspreid waarin de onthoofding van Foley is te zien. De video laat ook zien dat de mediatak van de IS georganiseerder wordt. De video begint met een fragment waarin Obama opdracht geeft tot luchtaanvallen op IS in Irak. Vervolgens is een kale man in een oranje jumpsuit te zien die in een woestijn knielt.

    Naast hem staat een in zwart geklede militant met een mes op zijn keel. Vervolgens verschijnt de naam van Foley in het Arabisch en in het Engels op het scherm, waarna Foley een verklaring voorleest. De onthoofding is met zeker twee camera's opgenomen en is professioneel bewerkt.

    Op het eind van de video laat een militant een tweede man zien die wordt aangeduid als de Amerikaanse journalist Steven Sotloff. De militant waarschuwt dat hij de volgende kan zijn die wordt vermoord. Sotloff werd nabij de Syrisch-Turkse grens ontvoerd in augustus vorig jaar. Hij werkte als freelancer voor onder meer Time.

    Bron: hln.be
    =============
    In het echte artikel staat het filmpje, vraag me niet wat er getoond wordt op dat filmpje want ik heb het niet bekeken. Ik denk dat het best is dat jullie dat ook niet doen.

    Walgelijk dit, ik zou veel willen zeggen, maar ik denk dat ik dan gecensureerd moet worden. Echt triest dit.

    [ bericht aangepast op 20 aug 2014 - 16:33 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Aidan schreef:
    Ze weten niet eens zeker of het die man wel echt is omdat hij sommige kenmerken niet zou hebben in de video, zoals moedervlekken ofzo


    Amerikaanse regering en zijn familie gaat er van uit dat het filmpje echt is en dat het inderdaad om hem gaat.


    quidquid excusatio prandium pro

    Aidan schreef:
    Ze weten niet eens zeker of het die man wel echt is omdat hij sommige kenmerken niet zou hebben in de video, zoals moedervlekken ofzo


    Desondanks is er een man onthoofd. Wie hij ook mag zijn, de daad is in elk geval tegen alles in wat wij in de westerse wereld *en de meeste mensen als humaan beschouwen.

    [ bericht aangepast op 20 aug 2014 - 17:17 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Disnerd schreef:
    (...)

    Desondanks is er een man onthoofd. Wie hij ook mag zijn, de daad is in elk geval tegen alles in wat wij in de westerse wereld als humaan beschouwen.


    Volgens mij gaat dit niet alleen de westerse werleld hun petje te boven, genoeg moslims die dit ook walgelijk en vreselijk vinden.


    Queer zijn is gewoon alles

    Absurd.


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    Absurd.


    Everything is illuminated by the light of our past.

    De VS heeft het bevestigd.


    To infinity and beyond •

    Toen ik dit hoorde op de radio werd ik meteen misselijk. Hoe kan iemand zoiets gruwelijks doen? Ik weet dat ik dat nooit zal begrijpen maar toch kan ik niets anders doen dan het mij af te vragen. Nu ik dit gelezen heb, heb ik hetzelfde gevoel weer. Ik voel me misselijk en ik kan alleen maar denken aan die man en wat voor onmenselijke angst hij gevoeld moet hebben. Als ik er teveel aan denk moet ik huilen maar tegelijkertijd word ik woedend. Deze man had ook gewoon familie en voor hen moet het zeker ook een hel zijn vooral nu er een filmpje van is. Ikzelf ga dat filmpje in elk geval niet kijken, daar kan ik niet tegen want ik voel me nu al niet goed. Afschuwelijk is dit...


    Every scrap of you would be taken from me, watched as you signed your name Marjorie

    Disnerd schreef:
    Ik weet niet hoe ik mij moet uitdrukken op dit moment. En eigenlijk kan ik dat ook niet.


    wat was dit ookalweer

    Debbaut schreef:
    (...)

    Volgens mij gaat dit niet alleen de westerse werleld hun petje te boven, genoeg moslims die dit ook walgelijk en vreselijk vinden.


    Ja, je hebt gelijk. Ik moet het anders formuleren, want natuurlijk gaat dit de meeste moslims te boven. Iedereen wel. Ik pas het aan. Dank je wel voor het attenderen.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Het is nu bevestigd dat het die meneer is.

    @Disnerd : Ik bedoelde het niet op een manier van oh als hij het niet is maakt het niet uit, tuurlijk maakt het uit, het is verschrikkelijk wie het ook is.


    Firm believer of all that is magic

    Wauw dit is echt heel heftig, heb er geen woorden voor..


    I solemnly swear that I am up to no good.

    Ik heb zojuist het filmpje gezien, echt misselijkmakend is het. Maar hetgeen wat nu ook in opspraak is, is het feit dat die IS-gozer een Brit is..


    To infinity and beyond •

    Wat verschrikkelijk dit.


    Aerials, in the sky. When you lose small mind you free your life .

    Het komt net op tv en ik weet eigenlijk niet hoe ik met woorden moet beschrijven wat ik hiervan vind. Ik vind dit zo, zo ziek en nog erger vind ik dat daar een filmpje van gemaakt werd en dat dit verspreid wordt, niet alleen omdat dat volstrekt respectloos is tegenover Foley, maar, zoals er óók net op tv wordt gezegd, omdat het onbewuste propaganda is voor de IS en de verschrikkelijke dingen die ze doen met mensen. Walgelijk dit.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Novoselic schreef:
    Het komt net op tv en ik weet eigenlijk niet hoe ik met woorden moet beschrijven wat ik hiervan vind. Ik vind dit zo, zo ziek en nog erger vind ik dat daar een filmpje van gemaakt werd en dat dit verspreid wordt, niet alleen omdat dat volstrekt respectloos is tegenover Foley, maar, zoals er óók net op tv wordt gezegd, omdat het onbewuste propaganda is voor de IS en de verschrikkelijke dingen die ze doen met mensen. Walgelijk dit.


    Hm? Volgens mij is dit filmpje bewust bedoelde propaganda voor IS.


    quidquid excusatio prandium pro