• Heey, Ik moeten eventjes zeuren over de Frans-sprekende Belgen, de Walen(of Waloniers, wat is het eigenlijk?)

    Van maandag tot en met vandaag was in in de Ardennen met de school om te survivallen. Het was best leuk, maar wel erg zwaar, hahaha.
    Een vriendin van mij die ook meeging, was drie keer zwaar door haar enkel gegaan en op het gegeven moment kon zij niet meer lopen. Ze is naar het ziekenhuis gebracht, om foto's te laten maken. Dat was een Waals/Walonisch/whatever ziekenhuis met dus Frans-sprekende mensen.
    Mijn vriendin kwam daar dus, maar het blijkt dat ze daar nauwelijks Nederlands kunnen. Ze bleven maar in het Frans tegen haar lullen en zijn verstond er ook helemaal niets van. Het enige wat ze in het Nederlands konden was: 'Niet gebroken!' en 'Auw?' Ook spraken ze nauwelijks Engels.
    Nu snap ik dit natuurlijk als het in een winkel of zo is, want die hebben nou niet echt een supergrote kans op lastige gesprekken in een andere taal, maar in een ziekenhuis mag je toch wel verwachten dan ze of Nederlands (aangezien het toch een tweetalig land is) of Engels kunnen spreken? Ligt dit aan mij of kan dit nou echt niet?

    Oh, het gaat trouwens wel goed met haar nu. Ze heeft niets gebroken, er zit een drukverband omheen en ze loopt op krukken.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Ik heb tot m'n achtste in het Franstalig onderwijs gezeten en daar gaven ze dus in de basisschool standaard Nederlands, gewoon om mee te kunnen pochen op hun brochures, guess what, ik kan nog beter Japanse les geven dan dat zij kinderen Nederlandse woordjes aanleren. Een paar woorden die ze totaal niet konden uitspreken waren stéér (ster), vèèf (vijf), eetuun (heten) en Nieduurláns (Nederlands). Eigenlijk bakten ze er gewoon echt helemaal niks van - en dan gingen de kindjes na school opscheppen dat ze geweldig Nederlands spraken.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Winhood schreef:
    Dat is wel onprofessioneel van het ziekenhuis. Je moet de patiënten zo goed mogelijk helpen en een andere taal spreken dan je eigen taal hoort daar zeker bij. Ik neem aan dat de meeste Walen wel een beetje Nederlands of Engels kunnen. Voor zover ik weet, zijn het echt stijfkoppen wat betreft taal. Net zoals Fransen, een meisjes (die ooit mijn klasgenote was) beweerde dat Fransen echt geen Engels kunnen en dat ze dat zelf ook vervelend vinden, wat ik pure onzin vond. Engels is geen moeilijke taal om te spreken, je moet er moeite voor doen maar van mensen die een van de moeilijkste talen spreken, verwacht ik toch wel dat ze dan ook Engels kunnen spreken. Maar goed.

    Fijn dat de enkel van je vriendin toch niet gebroken is. Hopelijk geneest het snel en ik wens haar beterschap toe.


    Dat jij Engels misschien makkelijk vindt, wil niet zeggen dat het voor iedereen makkelijk is hé :')

    Maar goed, ik vind het wel echt belachelijk dat Fransen en Walen vaak geen Engels spreken. Volgens mij is Engels niet eens verplicht op de Franse middelbare school.

    Er was laatst een Franstalige klant bij mij in de supermarkt, en die vroeg aan een collega van mij waar iets stond, in het Frans natuurlijk. Dat vind ik al helemaal belachelijk, alsof ze verwachten dat iedereen maar Frans leert en dat ze zelf geen enkele taal erbij hoeven te leren.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Zo zijn walen. Ik heb niets tegen hen. Maar de meeste doen niet altijd moeite om Nederlands te leren :3


    Music is my escape from Bullshit in life <3

    Reno schreef:
    (...)

    En Spanjaarden! Damn knappe zuiderlingen!


    Als ik in Spanje ben ik heb ik vaak wel het gevoel dat veel mensen het wel proberen in tegenstelling tot veel Fransen.


    ''Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.''

    Mulford schreef:
    Dat zijn Walen. Er zijn er natuurlijk die goed Nederlands kunnen en ook hun best doen, maar er zijn er ook die helemaal geen moeite doen om Nederlands te spreken, of Engels. Terwijl Frans in Vlaanderen natuurlijk weer wel verplicht is en wij al van het vijfde leerjaar Frans moeten leren (bij mij op school was dat toch het vijfde) en er genoeg Vlamingen zijn die als de situatie omgekeerd was, wel de moeite zouden doen om Frans te praten.


    'Time you enjoy wasting, is not wasted.' - John Lennon

    Achja, franstaligen... Dit is dan ook de reden dat je op school leert wat 'arm' en 'been' en 'zeer' is in het Frans (niet dat ik het nog weet). Ik moet trouwens zeggen, toen ik er afgelopen zomer was, werd ik door heel veel hulpvaardige Walloniërs geholpen. De meeste spraken ook Nederlands als ik ze om de weg vroeg. Toch mooi? Ik probeer in mijn gebrekkige Frans uit te leggen wat ik wil, zij helpen me in gebrekkig Nederlands.


    i put the fun in funeral

    Daar hadden wij ook laatst last van. Wij kwamen terug van vakantie in Frankrijk en we gingen wat eten in een wegrestaurantje.
    Dat mens sprak geen woord Nederlands. Toen we weer verder gingen, na 10 meter rijden: Welkom in Vlaanderen!

    ach, wij vlamingen kunnen daar dan ook rotzakken op zijn. Doen ze dan moeite staat half vlaanderen ze uit te kakken dat ze "zo slecht nederlands kunnen", of het nu een politieker is of een random persoon in de supermarkt.


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Ik was eens in frankrijk en onze auto liep vast. Maar de franse anwb kon geen woord nl of en.


    yesterday was history, tomorrow is a mystery, but today is a gift, that`s why it`s called the present.

    Vreselijk die mensen. Dat is ook als we in duitsland zijn. Nederlanders die vertikken duits te praten. Zelf doen we dat aljd en anders met engels erbij.

    Geloof me gaat het om geld dan kunnmen ze zelfs chinees


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ach, zo zijn ze wel die Walen, maar de Vlamingen moeten dan weer 4 talen kunnen spreken :'D


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Uh? Dat zal dan de oudere generatie zijn. Tien jaar geleden was dat nog zo, tegenwoordig spreken de meeste (jonge) Italianen goed Engels en willen dit ook graag spreken en ook een handjevol ouderen spreken een mondje Engels. Zelfs in mijn oude dorp zijn er wel een paar mensen die Engels spreken, en dat ligt in het niet-touristische Campania!
    Nee dit was echt de jongere generatie.

    CalmxSavedMe schreef:
    Zo zijn walen. Ik heb niets tegen hen. Maar de meeste doen niet altijd moeite om Nederlands te leren :3


    Maar als ze echt overdreven gaan doen moet je ze maar eens in het nederlands uitschelden, dan verstaan ze wel ieder woord, geloof me.

    Meestal als het om zo'n kwestie gaat tussen Vlaanderen en Wallonië is mijn antwoord: 'Welcome to Belgium!' xD


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Alptraum schreef:
    (...)

    Maar als ze echt overdreven gaan doen moet je ze maar eens in het nederlands uitschelden, dan verstaan ze wel ieder woord, geloof me.

    Meestal als het om zo'n kwestie gaat tussen Vlaanderen en Wallonië is mijn antwoord: 'Welcome to Belgium!' xD
    Of: I'm famous in Belgium! Wait. Half Belgium, only in Flanders, the rest can't understand me :'D


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Reno schreef:
    Zo zijn Walen, deal with it :Y)

    Srsly, Nederlands is in veel Waalse scholen niet eens verplicht.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt