• Heey, Ik moeten eventjes zeuren over de Frans-sprekende Belgen, de Walen(of Waloniers, wat is het eigenlijk?)

    Van maandag tot en met vandaag was in in de Ardennen met de school om te survivallen. Het was best leuk, maar wel erg zwaar, hahaha.
    Een vriendin van mij die ook meeging, was drie keer zwaar door haar enkel gegaan en op het gegeven moment kon zij niet meer lopen. Ze is naar het ziekenhuis gebracht, om foto's te laten maken. Dat was een Waals/Walonisch/whatever ziekenhuis met dus Frans-sprekende mensen.
    Mijn vriendin kwam daar dus, maar het blijkt dat ze daar nauwelijks Nederlands kunnen. Ze bleven maar in het Frans tegen haar lullen en zijn verstond er ook helemaal niets van. Het enige wat ze in het Nederlands konden was: 'Niet gebroken!' en 'Auw?' Ook spraken ze nauwelijks Engels.
    Nu snap ik dit natuurlijk als het in een winkel of zo is, want die hebben nou niet echt een supergrote kans op lastige gesprekken in een andere taal, maar in een ziekenhuis mag je toch wel verwachten dan ze of Nederlands (aangezien het toch een tweetalig land is) of Engels kunnen spreken? Ligt dit aan mij of kan dit nou echt niet?

    Oh, het gaat trouwens wel goed met haar nu. Ze heeft niets gebroken, er zit een drukverband omheen en ze loopt op krukken.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Daarom dat ik dus nooit naar de Walen ga. (:
    Ik zie niet in waarom ik moeite moet doen voor landgenoten als zij het ook niet doen, maar goed.
    Gelukkig is je vriendin in orde.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    België is officieel een drietalig land, maar dat wilt niet zeggen dat we dit ook vloeiend spreken. Ikzelf ben een ramp in Frans ns en heb niet eens Duitsals les. Er zijn plekken in Walonië waar ze Nederlands kunnen leren, maar ouderen hebben nooit de kans echt gehad dit ook te kunnen. Ik heb trouwens een Waalse tante die altijd zegt hoe spijtig ze het vind dat ze niet tweetalig is opgevoed. Het is begrijpelijk dat ze er geen barst van kunnen zelfs on een ziekenhuis al begrijp ik ook je teleurstelling.


    I caught a golden trout! But the real treusure? Friendship - ACNH

    Ach, kom gezellig bij Nederland! :Y)


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Vandinha schreef:
    Precies hetzelfde als de Fransen – die weigeren ook Engels te praten (':

    Barnabas schreef:
    Ach, kom gezellig bij Nederland! :Y)
    :9~


    No growth of the heart is ever a waste

    Het is hier in België zo fijn dat Vlamingen verplicht Frans moeten leren (in het normaal lager + ASO is dat in totaal 8 jaar) en de Walen slechts sinds onlangs de OPTIE hebben om Nederlands te leren... :8


    Has no one told you she's not breathing?

    Je kan het niet echt steken op die mensen specifiek, in Wallonië zijn ze inderdaad gewoon zo veel slordiger wat dat betreft. Walen zijn -integenstelling tpt de meeste Vlamingen - niet echt opgegroeid met het idee dat het de bedoeling is dat je ook Nederlands moet kunnen verstaan. En het is ook niet verplicht daar.

    Mijn eigen familie is Waals en mijn neven van bijna 30 kunnen allebei Nederlands (Vlaamse ouders die in Wallonië zijn gaan wonen), en toch vertikken ze het te praten tegen mijn familie.


    effort never betrays you

    Ik zit met die mensjes op school, maar zeker niet alle Walen zijn zo. Het is wel zo dat ze geen moeite doen om Nederlands te leren, maar er wel vanuit gaan dat wij Frans leren praten. Bij mij op school moet je verplicht Frans, maar geen Nederlands.(cat)


    "It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart."

    Deerstalker schreef:
    Ik heb er echt een hekel aan als mensen zich 'te goed' voelen om even een andere taal te spreken. Trots op je taal, oké. Maar ga je niet verheven voelen, en inderdaad al helemaal niet in een ziekenhuis.

    Maar goed, gelukkig is alles goed met je vrienden :Y)


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Ugh, ken het. Ik was eens een weekendje weg met men vader naar Brussel(!) en daar spraken ze ook alleen maar Frans. Ik bedoel hallo het is hier België je moet beide talen kunnen! Met hun domme overeenkomst dat wij in Vlaanderen Frans moeten leren en zij in Wallonië Nederlands, ik geloof eigenlijk echt niet dat ze Nederlandse les krijgen.


    Years of love have been forgot. In the hatred of a minute. - Edgar Allan Poe

    Het is een feit dat het als Fransman moeilijker is Nederlands te leren dan als Belg om Frans te leren, maar bon. Er zijn inderdaad nogal Nederlandse problemen in Wallonië. Ze vertikken het niet Nederlands te spreken, heel veel mensen kunnen het gewoon niet. De dag van vandaag is het ook niet verplicht om Nederlands te leren in Wallonië (of toch niet in de niet aan Vlaanderen-grenzende provincies), maar heel veel mensen doen het wel, omdat je dan meer kans hebt op deftig werk. Echter, dat deed met vroeger niet zo veel en het is ook grotendeels daarom dat de "oudere" generatie in Wallonië geen Nederlands praat.
    Het is wel zo dat de Vlaming over het algemeen beter Frans spreekt dan de Waal Nederlands, dat heb ik gehoord van iemand die uit Wallonië (ze heeft daar de eerste twintig jaar gewoond) komt en perfect tweetalig is. But well, let's hope dat het betert. Al moet ik niet klagen, want ik ben ook geen held in Frans. :'D

    Furthermore, het is gewoon een stereotype dat Walen de moeite daarvoor niet doen. Heel veel doen het wel, maar sommigen niet. Het is natuurlijk wel vervelend voor jullie, daar niet van. De generatie voor ons spreekt volgens mij minder vlot Nederlands dan onze generatie.

    [ bericht aangepast op 29 aug 2014 - 15:15 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik kan zelf best goed Frans (okee ik heb pas één jaar Frans gehad maar ik heb wel alles onthouden :P), dit jaar zaten wij ook een week in Wallonië.
    Maar op onze camping spraken de serveersters wel een beetje Nederlands, en daar deden ze zo te zien ook echt hun best voor. Ze grepen elke kans aan om een nieuw woordje te leren (rie-tje, rie... tjuh, rie-tjuuuh)

    Als mijn vriendin daar lag had ik ze gewoon een pen en papier gegeven, teken het dan maar :Y)

    [ bericht aangepast op 29 aug 2014 - 16:32 ]


    Not all those who wander are lost.

    Deerstalker schreef:
    Ik heb er echt een hekel aan als mensen zich 'te goed' voelen om even een andere taal te spreken. Trots op je taal, oké. Maar ga je niet verheven voelen, en inderdaad al helemaal niet in een ziekenhuis.

    Maar goed, gelukkig is alles goed met je vrienden :Y)

    Exactly this.


    Don't walk. Run, you sheep, run.