• Hoi allemaal!

    Ik zit in Havo 5 en voor Nederlands hebben we binnenkort een debat. Mijn groep heeft de volgende stelling gekozen: "Het openbaar vervoer moet gratis worden." Ik ben ingedeeld bij de voorstanders, dus ik moet deze stelling gaan verdedigen.
    Nu kan ik best wel dingen verzinnen en op internet argumenten zoeken, maar het is makkelijker te stelling aan te vallen dan te verdedigen, vind ik. Daarbij kan ik moeilijk sites vinden met redelijke argumenten vóór en die ook nog eens zijn uitgewerkt met subargumenten.

    Het debat gaat als volgt:

    - Inleiding: De voorstanders doen de inleiding [stelling noemen en uitleggen, het probleem noemen met nieuw beleid, etc.,];
    - Ronde 1:De voorstanders noemen hun argumenten vóór;
    - Ronde 2: De tegenstanders noemen hun argumenten tégen [benoemen ook of zij vinden dat er bijv. een probleem is bij het huidige beleid, etc.];
    - Ronde 3: De voorstanders noemen hun subargumenten en proberen de argumenten van de tegenstanders te weerleggen;
    - Ronde 4: De tegenstanders noemen hun subargumenten en proberen de argumenten van de voorstanders te weerleggen;
    - Ronde 5: De vrije ronde [geen nieuwe argumenten meer noemen, alleen op elkaar ingaan];
    - Aflsuiting: Afsluiting tegenstanders;
    - Afsluiting: Afsluiting voorstanders.

    N.B.: Na ronde 3 mogen er géén nieuwe argumenten meer worden aangevoerd.


    Zoals jullie inmiddels hebben gelezen, zit ik dus met mijn argumenten. Ik wil jullie het volgende vragen:
    - Hoe kan ik beter zoeken op Google naar argumenten? Tips en tricks? Hoe specificeer ik goed op wat ik zoek?
    - Welke sites raden jullie mij aan? [Liever geen scholieren.nl, ik heb daar al een paar van bekeken en die zijn beneden het niveau dat ik en mijn groep willen handhaven. Bovendien zal mijn docente deze argumenten met uitwerking te zwak vinden en daar het 20% meetelt, wil ik absoluut goede argumenten.]
    - Hebben jullie zelf goede argumenten vóór? Gelieve een onderbouwde argumentatie van je argument d.m.v. subargumenten.

    Ik heb zelf al wel wat dingen, maar ik kom moeizaam vooruit. Ik zit in de groep met nog een jongen en meisje; van die jongen weet ik niet hoeveel ik moet verwachten, maar na aanleiding van het proefdebat niet bijster veel en het meisje kan wel veel meer, alleen ik wil goede argumentatie en tot nu toe is zij vooral bezig met de [hoofd]argumenten, geloof ik. Alleen ik ga dus de verweerbeurt doen, dus ik wil me vooral concentreren op de subargumenten. Het meisje gaat waarschijnlijk de hoofdargumenten noemen in ronde 2, dus daarom is zij meer bezig met de hoofdargumenten.

    Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Ik ben met name nieuwsgierig naar hoe ik beter kan zoeken en welke sites is kan raadplegen, want dat is erg belangrijk voor mij. Bedankt voor het lezen en eventueel voor reageren. :']

    [ bericht aangepast op 3 okt 2014 - 12:20 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Heb je al iets over vervuiling? Als het gratis is, gaan meer mensen met het openbaar vervoer, waardoor er minder auto's rijden. Veel bussen en treinen rijden tegenwoordig op groene energie, dat kan je allemaal nog uitzoeken.

    Zelf vind ik deze site altijd wel handig.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    Heb je al iets over vervuiling? Als het gratis is, gaan meer mensen met het openbaar vervoer, waardoor er minder auto's rijden. Veel bussen en treinen rijden tegenwoordig op groene energie, dat kan je allemaal nog uitzoeken.

    Zelf vind ik deze site altijd wel handig.


    We hadden vervuiling al opgenomen in één van de argumenten en jouw onderbouwing ook, behalve het stuk over groene energie. Dat is een hele goede, omdat het belang van groene energie steeds belangrijker wordt. Dank je wel!

    We hadden die site ook nader bekeken, alleen de meeste argumenten vonden we wat tegenvallen, omdat we ze zelf grotendeels ook hadden bedacht of niet sterk genoeg vonden. Bovendien zoeken we ook uitwerking. Toch zijn er één of twee argumenten waar we erg blij mee zijn, dus dank je wel voor nogmaals attenderen op deze site. :']

    +

    Ik heb deze site gevonden. Het is niet allemaal even sterk wat WhiteStone zegt, maar er zitten wat goede dingen tussen. Zien jullie hier nog veel haken en ogen aan of is dit (deels) te gebruiken?

    [ bericht aangepast op 3 okt 2014 - 12:29 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Ik denk aan argumenten als:

    - Oplossing voor het fileprobleem. Dit zorgt er waarschijnlijk ook voor dat we minder snelwegen hoeven aanleggen of uitbreiden met extra rijbanen (iets wat veel geld kost)
    - Mensen uit een lagere inkomensklasse worden zo mobieler (voorheen geen geld voor auto of openbaar vervoer, dus belemmert in zoektocht naar baan of bijvoorbeeld een betere school kinderen)
    - minder autoverkeer in woonwijken, dus hogere veiligheid en minder overlast


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Heb je wat je gegoogled hebt tussen " " gezet? Dan zoekt ie wat specifieker :3


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    En misschien Hier of hier?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Vinception schreef:
    En misschien Hier of hier?


    Die laatste is handig, dank je wel!


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Ik weet niet hoe je Engels is, maar op deze site staan meerdere argumenten.

    Hey, daar had ik ook een debat over. Dit waren mijn argumenten.

    Voor:
    - Het is beter voor het milieu omdat er meer mensen met een bus of trein reizen, in plaats van met de auto, aangezien er meer mensen vervoerd worden met relatief minder benzine. Daarbij; de langere treinen van de NS hebben plaats voor wel 1200 passagiers en reiden op elektriciteit. In een auto kunnen ongeveer 5 mensen en een auto stoot heel veel Co2 uit per gereden kilometer.
    - Het fileprobleem wordt opgelost.
    - Voor studenten is het fijner omdat ze al veel kosten hebben wat betreft hun studie.
    - Voor 65+er’s die moeten rondkomen van een klein AOW bedrag is gratis openbaar vervoer heel fijn.
    - Doordat het openbaar vervoer uitgebreid moet worden zullen er meer banen beschikbaar komen. Dit heeft een positieve invloed op het terug dringen van de werkloosheid.
    - De ov chipkaart is al gekraakt en wordt veel illegaal gebruikt. De mensen kunnen nep geld op hun ov- kaart zetten en daarmee reizen. Het is dus geen waterdicht systeem als je ermee moet betalen.
    - Ook zal het straat verkeer fietsvriendelijker worden doordat er merendeels bussen rijden en minder auto is het verkeer voor fietsers veiliger omdat de bussen op een daarvoor aangelegde busbaan rijden.
    - Wanneer er meer mensen met het openbaar vervoer gaan, zullen er minder auto-ongelukken zijn, wat dus voordelig is voor de veiligheid van de mensen (aangezien ongelukken met de trein vrijwel nooit voorkomen).

    Tegen:
    - Waar halen we het geld vandaan? buschauffeurs en machinisten moeten ook betaald worden.
    - De kosten zullen voor de overheid erg hoog worden; we betalen nu namelijk indirect ook voor de infrastructuur van het openbaar vervoer en na een bepaalde tijd zijn de bussen aan vervanging toe. Zodra ze hier geen inkomen voor hebben zullen de belastingen dus weer verhoogd moeten worden om alles te kunnen betalen, en daar zullen de mensen niet blij mee zijn.
    - Mensen nemen nu minder snel de fiets, en dat kan voor zorgen voor ongezonde situaties.
    - In Nederland kan je dan gratis reizen maar hoe zit het dan als je naar London, Parijs of Berlijn wil?
    - Misschien wordt het auto gebruik iets minder, maar hoeveel bussen moeten er nu meer ingezet worden?
    - De studenten en ouderen krijgen al fikse kortingen op de kosten die ze hebben voor het reizen. De studenten-ov-kaart is doorgezet en dat betekent dat alle studenten gratis kunnen blijven reizen.
    - Er is nu al een grootschalig te kort aan buschauffeurs, het is geen gewilde baan omdat je een plicht hebt om een aantal feestdagen per jaar te werken en het geweld in het openbaar vervoer neemt toe. Het is geen ‘veilige baan’ meer.
    - Veel mensen zullen ook misbruik maken van het openbaar vervoer omdat het gratis is en meer reizen dan eigenlijk nodig. Daarmee los je het CO2 probleem niet op.
    - Er moet een grote hoeveelheid meer busbanen worden aangelegd, hier is geen ruimte en geld voor.


    Sometimes to stay alive, you gotta kill your mind.