• Enkele dagen terug werd besloten om Darren Wilson, die volgens ooggetuigen de ongewapende zwarte tiener Michael Brown in zijn rug schoot terwijl deze wegvluchtte en daarna executeerde terwijl hij met zijn handen omhoog stond, niet te vervolgen. Dit besluit werd genomen op basis van een 'grand jury'. Uitleg staat in de spoiler.

    grand jury
    een proces waarbij een aantal burgers uit de samenleving in een gesloten (=niet openbaar) proces luisteren naar aangevoerd bewijs en moeten besluiten of iemand vervolgd kan worden. De enige andere betrokkene buiten de juryleden is de aanklager. Als de aanklager er met de pet naar gooit valt het hele proces in het water, des te meer doordat er schijnbaar geen controle is op bias of andere factoren, noch worden de juryleden geinformeerd over de wet. Dit is een van de redenen dat de VS een van de weinige landen is die hier nog gebruik van maakt en zelfs binnen de VS hebben nog slechts een beperkt aantal staten hier wetten voor. Grand Jury is iets uit vroegere tijden om onzin-rechtzaken te voorkomen

    Samengevat:
    -leden van het publiek besluiten of er een proces komt
    -geen rechter betrokken
    -geen controle op bias
    -informeren over de wet is niet verplicht
    -aanklager heeft alle macht
    -gesloten proces->geen controle

    Deze samenvatting is gemaakt dmv +/- een uurtje inlezen plus nadenken. Het is iedereen met meer kennis welkom om het te verbeteren


    Dat was een zaak met een redelijk grijs gebied: Er waren eigenlijk alleen ooggetuigen, Wilson had inderdaad wat verwondingen van een vermeende vechtpartij en er was wel wat te zeggen voor zijn versie van het verhaal. Let wel, mij persoonlijk lijkt het een veel minder waarschijnlijk verhaal maar iemand is natuurlijk onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Het blijft echter vreemd dat het besluit is gekomen om niet tot een rechtzaak te laten komen, aangezien een rechtzaak de ideale manier lijkt om dat grijze gebied een beetje op te helderen en door een rechter te laten bepalen of al dan niet vaststaat dat hij inderdaad onnodig iemand heeft gedood. Maar dat terzijde.Voor wie een opfriscursus nodig heeft over dit gedoe, lees hier.

    Nu, Darren Wilson is dus gevrijwaard van strafrechtelijke vervolging. Dit heeft geleid tot woede en protesten en nieuwe rellen en vernieuwde aandacht., zoals dat vijf spelers van de St Louis Rams die met hun handen omhoog het veld opkwamen. Politiegeweld en het racisme dat in Amerika zo is ingeburgerd dat het normaal is staat dus al een aantal dagen weer in de aandacht.

    Gisteren kwam daar nog iets bij: Opnieuw een grand jury, opnieuw een besluit om niet te vervolgen. Deze keer het het om de dood van Eric Garner in New York. Onderin het nieuwsartikel staat een video met daarin ook beelden van zijn arrestatie en overlijden.

    In deze zaak is het namelijk veel minder grijs: De arrestatie en het overlijden van meneer Garner staan beiden op film. De korte samenvatting is dat hij werd aangehouden door vier agenten voor de illegale verkoop van sigaretten op straat. Hij weigerde zich te laten handboeien en ging in discussie met de agenten. Tijdens de discussie slaat een van de twee agenten die achter hem slaat zijn arm om de nek van Garner en gooit hem op de grond. Vervolgens duiken ook de andere 3 agenten op hem. Tijdens zijn arrestatie liggen dus 4 agenten bovenop deze man, waarvan een ook nog eens zijn arm om zijn nek heeft in een chokehold, een wurggreep. Garner komt hierdoor te overlijden. Uitspraak van de lijkschouwer was dat de dood van Garner een homicide was (dus menselijk veroorzaakt, geen zelfmoord/natuurlijke dood/ongeluk) waarbij hij gestorven is aan de wurggreep en compressie van zijn borstkas met daarbij zijn asthma en hartproblemen als contribuerende factoren. Dit betekent niet dat de politieagent ook werkelijk moord of doodslag heeft begaan: Dat is aan de rechter om te bepalen. De lijkschouwer zegt alleen dat deze man gestorven is door toedoen van een mens en dat dat de hoofdfactor was (het was een andere zaak geweest als Garner was gestorven aan een hartaanval tijdens zijn arrestatie, iets wat de NYPD ook beweert)

    Enfin. Het staat dus op beeld dat Garner word gewurgd en dat daarna geen ambulance wordt gebeld omdat hij nog ademt, aldus de agenten (zonder dat een van hen het controleert) toch heeft dit niet geleid tot een strafzaak, tot verbijstering van sommigen. Het feit dat het niet eens tot een rechtzaak kan komen als op film staat hoe iemand gewurgd word is verbijsterend.

    Omdat Garner tijdens zijn arrestatie tot 11 keer toe riep dat hij niet kon ademen is "I can't breathe" nu de uitspraak geworden die wordt geassocieerd met mijn dood, zoals "hand's up don't shoot" dat is voor de dood van Michael Brown. En dan komen we nu dus tot de kern van het verhaal: Er zijn namelijk massale protesten gaande in New York.





    Ik vraag me af of dit zal leiden tot een nieuwe civil rights movement, zoals er was in de jaren 60. Want hoewel de namen Rosa Parks en Martin Luther King nog steeds grote indruk maken en er vooruitgang is geboekt, is het diep ingebedde racisme in Amerika nog lang niet weg. Politiegeweld tegen zwarten is een factor, een symptoom, maar niet de oorzaak. De problemen liggen veel dieper. Op zich niet zo heel gek, aangezien het pas 50 jaar wettelijk vaststaat dat niet blanken niet minder waard zijn dan blanken. Ik volg dit in ieder geval vol interesse, omdat ik me afvraag hoe dit zich zal ontwikkelen. Optimistisch ben ik niet, want de VS heeft in de afgelopen tijd vaker het kookpunt geraakt wat betreft grote problemen (Occupy Wallstreet voor de grote ongelijkheid, wapens door Sandy Hooks bijvoorbeeld) maar dat heeft niet tot veel geleid.


    On the bright side, gisteren was ook de dag dat in Florida het verbod op het homohuwelijk werd ingetrokken. Vanaf 5 januari is het mogelijk om daar te trouwen. Dat maakt het de 18e staat dit jaar wiens bezwaren door de rechter worden verworpen en maakt het staat 35 (plus Washington DC) waar het homohuwelijk is toegestaan. Dat geeft toch weer wat hoop. Langzaam maar zeker, schoppend en schreeuwend, wordt ook Amerika de 20e eeuw ingetrokken.


    quidquid excusatio prandium pro

    GrumpyCat schreef:
    Om eerlijk te zijn is het me allemaal een beetje ontgaan, ik heb het niet actief gevolgd. Ik vind het wel verschrikkelijk dat dit heeft plaatsgevonden en dat er zo'n ellende van komt. Ik haat onrecht.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Robin_Hood schreef:
    Als een zwarte agent een blanke jongen had doodgeschoten was het inderdaad niet prima geweest. Want dan was "de zwarte agent juist" en als die dan vervolgd zou worden zou er wéér sprake zijn van racisme. Ik geloof dat de agent alle recht had om te schieten. Ook als de jongen blank was en de agent zwart. Het probleem is dat alles maar racistisch is. Is het een zwarte jongen die geschoten wordt, is de agent racistisch. Is het een blanke jongen die geschoten wordt, en wordt de zwarte agent vervolgd, dan zijn de blanken weeral racistisch. Het draait gewoon langzaam om. Alles wat wij doen en zeggen is maar racistisch, je ziet t ook hier in Nederland/België. De politiek ziet dondersgoed dat t uit de hand loopt hier maar durven (op Wilders na die het té extreem doet) niks te doen, omdat het anders "racistisch en discriminerend" is.
    Ik zeg niet dat slavernij terug moet, ofzo. Iedereen is gelijk, maar veel zwarte/getinte (ik herhaal: veel. niet allen) vinden alles wat blanke mensen tegenwoordig doen en zeggen. En ja, overal zijn extreme mensen. Je hebt echt anti-zwarte mensen, maar die zijn geen agent.
    Het is Amerika jongens, alles is daar groots, dus dit ook ;P


    We kennen je mening daarover:

    Robin_Hood schreef:
    Gelukkig heeft het zin de stad te plunderen en af te branden. Schiet je veel mee op! Lekker bezig 'Murica ;D

    Alle mensen met vooroordelen, hier, daar, overal. Voor t zelfde geldt had ie wel een reden. Ik durf om goud te wedden dat als een blanke jongen onschuldig was neergeschoten door een zwarte agent, en de blanke mensen gingen de straat op, dat dit wordt gezien als discriminatie en racisme tegen de agent.
    Het is tegenwoordig triest dat de mening van blanke mensen niks meer waard is. Als je als blanke persoon nog iets zegt ben je direct discriminerend en racistisch. Alles moet maar geaccepteerd worden. Ik vind niet dat ieder die niet blank is als slaaf behandeld moet worden ofzo, maar het gaat toch heel hard achteruit. Het gaat vroeg of laat een keer fout, geen blanke durft z'n bek naar waarheid nog open te trekken zonder belaagd te worden door andere rassen. Ook hier in Nederland/België gaat het een keer fout, we laten ons helemaal overwoekeren, alles moet maar toegelaten worden omdat het anders racistisch is. Al die mensen in de politiek zien verdomd goed dat t fout gaat hier, maar ze durven niks omdat dat racistisch is. En dan is er één die het durft: Geert Wilders en die is dan weer te overdreven waardoor het allemaal nog erger wordt..

    Zelfde dus voor 'Murica, alles is er altijd groot en extreem (; er zal vast wel een reden zijn dat hij geschoten heeft, misschien uit schrik, of iets anders.
    Maar echt, als de rollen waren omgedraait als zwarte agent en blanke jongen... dan is t weer discriminerend voor de agent.
    Waar gaan we toch heen mensen (;


    Whatever, je hebt politieagenten die anti-zwart zijn, je hebt er die anti-Chinees zijn, je hebt er die anti-Marokkaan of anti-Turk zijn en je hebt er die normaal zijn. Je heb alle soorten agenten, net zoals je alle soorten mensen hebt.
    Moest een zwart iemand een blank iemand neerschieten en die zou daarvoor vervolgd worden, zou het niet racistisch zijn - was het niet dat er nu al twee blanke agenten níét veroordeeld zijn.
    Je moet racisme echt niet afschilderen als iets van vroeger of als iets dat enkel in de fantasie van mensen leeft. Het is nog heel sterk aanwezig in deze maatschappij, alsook in de Amerikaanse.
    En volgens ooggetuigen had die agent geen reden om te schieten, net zoals deze nu geen reden had hem te wurgen, gezien dat op z'n minst even illegaal is als niet meewerken.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Robin_Hood schreef:
    Als een zwarte agent een blanke jongen had doodgeschoten was het inderdaad niet prima geweest. Want dan was "de zwarte agent juist" en als die dan vervolgd zou worden zou er wéér sprake zijn van racisme. Ik geloof dat de agent alle recht had om te schieten. Ook als de jongen blank was en de agent zwart. Het probleem is dat alles maar racistisch is. Is het een zwarte jongen die geschoten wordt, is de agent racistisch. Is het een blanke jongen die geschoten wordt, en wordt de zwarte agent vervolgd, dan zijn de blanken weeral racistisch. Het draait gewoon langzaam om. Alles wat wij doen en zeggen is maar racistisch, je ziet t ook hier in Nederland/België. De politiek ziet dondersgoed dat t uit de hand loopt hier maar durven (op Wilders na die het té extreem doet) niks te doen, omdat het anders "racistisch en discriminerend" is.
    Ik zeg niet dat slavernij terug moet, ofzo. Iedereen is gelijk, maar veel zwarte/getinte (ik herhaal: veel. niet allen) vinden alles wat blanke mensen tegenwoordig doen en zeggen discriminerend en racistisch. En ja, overal zijn extreme mensen. Je hebt echt anti-zwarte mensen, maar die zijn geen agent.
    Het is Amerika jongens, alles is daar groots, dus dit ook ;P


    Je hebt wel een punt hoor, bij alles wat een blanke doet, wordt racisme geschreeuwd en met vingertjes gewezen, terwijl ze het racisme zo zelf aanwakkeren (kijk naar zwarte piet)
    Maar aan de andere kant is racisme in de Amerikaanse politie écht een enorm probleem. Je kan niet iemand doodschieten en dan zeggen dat je totaal onschuldig bent. Een week ervoor (of zoiets) was er namelijk een zwarte agent die aangevallen werd door een man. Hij heeft dit zonder geweld opgelost en de man naar huis gebracht. Deze agent is geschorst zonder salaris, terwijl Darren Wilson geschorst is mét salaris en dat is besloten door dezelfde rechter. Dát vind ik gewoon heel erg en dat kunnen ze niet maken.


    Your make-up is terrible

    Sorry, RobinHood, maar ik vind dat echt een nonsens-statement. Als een zwarte agent een witte man neerschiet gaat heus niet iedereen zeggen dat de zwarte agent goed zit. Bovendien is dat nu helemaal niet de case. Het punt is dat er in korte tijd verscheidene zwarte mannen of jongens (ja, er is ook een jongen van twaalf neergeschoten) zijn doodgeschoten door politieagenten, in allemaal twijfelachtige zaken. Het punt is dat die zaken niet eens voor de rechter komen, dat er niet eens een kans bestaat om gerechtigheid te laten gelden. Als de agent juist heeft gehandeld, dan zal dat in een rechtszaak waarschijnlijk wel naar voren komen, maar die zaken komen er dus helemaal niet.

    Nu zijn er families hun zonen en vaders kwijt, terwijl politie-agenten als Darren Wilson niet hoeven te boeten voor hun daden en Wilson zelfs een halve miljoen schadevergoeding heeft ontvangen. Wilson spreekt over Brown alsof hij een demon is: hij noemt hem 'het'. Hij heeft geen eens spijt van zijn daad: hoe kun je nou geen spijt voelen? Hoe kun je in godsnaam geen spijt voelen als je iemand neerschiet, of dat nou terecht is of niet? En hoe durven mensen te gaan zeuren over dat zwarte mensen vinden dat dingen zoals dit niet door de beugel kunnen? Want dit hoort ook gewoon niet te kunnen.

    [ bericht aangepast op 4 dec 2014 - 15:06 ]


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Niphredil schreef:
    Sorry, RobinHood, maar ik vind dat echt een nonsens-statement. Als een zwarte agent een witte man neerschiet gaat heus niet iedereen zeggen dat de zwarte agent goed zit. Bovendien is dat nu helemaal niet de case. Het punt is dat er in korte tijd verscheidene zwarte mannen of jongens (ja, er is ook een jongen van twaalf neergeschoten) zijn doodgeschoten door politieagenten, in allemaal twijfelachtige zaken. Het punt is dat die zaken niet eens voor de rechter komen, dat er niet eens een kans bestaat om gerechtigheid te laten gelden. Als de agent juist heeft gehandeld, dan zal dat in een rechtszaak waarschijnlijk wel naar voren komen, maar die zaken komen er dus helemaal niet.

    Nu zijn er families hun zonen en vaders kwijt, terwijl politie-agenten als Darren Wilson niet hoeven te boeten voor hun daden en Wilson zelfs een halve miljoen schadevergoeding heeft ontvangen. Wilson spreekt over Brown alsof hij een demon is: hij noemt hem 'het'. Hij heeft geen eens spijt van zijn daad: hoe kun je nou geen spijt voelen? Hoe kun je in godsnaam geen spijt voelen als je iemand neerschiet, of dat nou terecht is of niet? En hoe durven mensen te gaan zeuren over dat zwarte mensen vinden dat dingen zoals dit niet door de beugel kunnen? Want dit hoort ook gewoon niet te kunnen.


    Precies dit. Ik denk dat de zwarte gemeenschap in Amerika zich momenteel niet eerlijk behandeld wordt, en het lijkt alsof ze niet gehoord worden. Het kan goed zijn dat Darren Wilson inderdaad gelijk had, en hij echt heeft moeten schieten om zich zelf te beschermen. Dat haalt niet weg dat hij dan tenminste zijn spijt zou kunnen betuigen. Mike Brown werd ook ontmenselijkt in de media, en dat hoort gewoon niet. Ik denk dat het goed is dat de bevolking in Amerika op staat tegen het rechtssysteem.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Smuttler schreef:
    Ik heb niks gevolgd van dit hele "blanke schiet zwarte dood" gedoe. Andersom was het blijkbaar helemaal oke geweest..

    En ps, het is de 21e eeuw. (: Maar ik vind ook wel dat Amerika nog in de 20e eeuw zit.




    En holy shit naar dat eerste. Ga eerst even lezen waar het over gaat voordat je dingen gaat roepen. Bewust onwetendheid spuiend kom je bijzonder dom en oppervlakkig over. Je weet dat je het niet gevolgd heb, ik heb hier een stel bronnen geplaatst, ga dan aub eerst lezen. Dan snap je tenminste waar het over gaat.

    En willen jullie twee even een eigen topic opzetten met jullie stromannetjes? Dit topic is bedoeld voor de rellen in New York, niet voor jullie stelling wat betreft het feit dat blanken onderdrukt worden. Zo nodig ga ik melden bij de mods. Het is nu klaar. Als jullie dat willen bespreken doe je dat in een eigen topic. Begrepen?

    [ bericht aangepast op 4 dec 2014 - 16:07 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)



    En holy shit naar dat eerste. Ga eerst even lezen waar het over gaat voordat je dingen gaat roepen. Bewust onwetendheid spuiend kom je bijzonder dom en oppervlakkig over. Je weet dat je het niet gevolgd heb, ik heb hier een stel bronnen geplaatst, ga dan aub eerst lezen. Dan snap je tenminste waar het over gaat.

    En willen jullie twee even een eigen topic opzetten met jullie stromannetjes? Dit topic is bedoeld voor de rellen in New York, niet voor jullie stelling wat betreft het feit dat blanken onderdrukt worden. Zo nodig ga ik melden bij de mods. Het is nu klaar. Als jullie dat willen bespreken doe je dat in een eigen topic. Begrepen?


    Het is gedeeltelijk wel waar dit topic over gaat, dat racisme nog steeds aanwezig is, hé. Die rellen komen daardoor. Maar dat blanken onderdrukt worden, dat vind ik ook maar lariekoek.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Blanke- of zwarte mensen, niemand hoort onderdrukt te worden punt.


    26 - 02 - '16

    Extreem politiegeweld en racisme is nou niet bepaald onbekend in Amerika. Deze onrechtvaardige uitspraak verbaast me dan ook niet echt en de rellen die daarop volgen ook niet. Het 'land van de vrijheid' en 'the American Dream' heeft nog een hele lange weg te gaan.


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    lovelyreads schreef:
    Extreem politiegeweld en racisme is nou niet bepaald onbekend in Amerika. Deze onrechtvaardige uitspraak verbaast me dan ook niet echt en de rellen die daarop volgen ook niet. Het 'land van de vrijheid' en 'the American Dream' heeft nog een hele lange weg te gaan.


    En het grootste deel van die weg is terug. Amerika was lange tijd ook the land of the free met een grotere sociale mobiliteit, maar sinds Reagan en de jaren 70 is er wat dat betreft een gigantische ommekeer geweest.

    Rhosgobel schreef:
    (...)

    Het is gedeeltelijk wel waar dit topic over gaat, dat racisme nog steeds aanwezig is, hé. Die rellen komen daardoor. Maar dat blanken onderdrukt worden, dat vind ik ook maar lariekoek.


    Het bespreken van racisme vind ik prima. Maar dit gaat teveel over Ferguson en daar is een apart topic voor. Ik wil hier graag de focus houden op Garner, omdat hier (in tegenstelling tot bij Ferguson) 0 grijs gebied is en 0 onzekerheid waardoor er minder afgedwaald wordt. Ferguson heb ik er vooral bij betrokken omdat het belangrijk is als achtergrondinformatie maar het is niet de focus van dit topic.


    GrumpyCat schreef:
    Blanke- of zwarte mensen, niemand hoort onderdrukt te worden punt.


    Ayup. Andere rassen, volken of geloven ook niet. In een ideale samenleving zou niemand over één kam gescheerd worden. Wat dat betreft heeft Nederland ook nog wat probleempjes.

    [ bericht aangepast op 4 dec 2014 - 16:25 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:

    Ayup. Andere rassen, volken of geloven ook niet. In een ideale samenleving zou niemand over één kam gescheerd worden. Wat dat betreft heeft Nederland ook nog wat probleempjes.


    Precies dit. Nederland presenteert zich als een heel vooruitstrevend land (wat we op veel gebieden ook zeker zijn), maar het is dan wel weer jammer dat Wilders blijkbaar een uitzondering vormt en allerlei beledigende en discriminerende uitspraken kan doen. Of acties: wie herinnert zich nog het Polenmeldpunt?


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Ayup. Andere rassen, volken of geloven ook niet. In een ideale samenleving zou niemand over één kam gescheerd worden. Wat dat betreft heeft Nederland ook nog wat probleempjes.


    Willen jullie: Meer of minder lulkoek?
    MINDER MINDER MINDER MINDER.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Is er ook geen regelgeving zodat het slachtoffer (familie van in dit geval) in beroep kan gaan tegen de uitspraak van de Grand Jury? Dat dit zomaar kan, wat een bullshit.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Ayup. Andere rassen, volken of geloven ook niet. In een ideale samenleving zou niemand over één kam gescheerd worden. Wat dat betreft heeft Nederland ook nog wat probleempjes.


    Je snapt mijn punt.


    26 - 02 - '16

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Ayup. Andere rassen, volken of geloven ook niet. In een ideale samenleving zou niemand over één kam gescheerd worden. Wat dat betreft heeft Nederland ook nog wat probleempjes.


    Zijn uitspraken zijn net zo slecht als zijn haar.


    OT: Ik vind het goed dat ze mensen daar protesteren. Het is te gek van woorden dat mensen daar zomaar kunnen worden neergeschoten omdat ze er anders uitzien. Amerika noem zich 'het land van vrijheid', daar moeten ze nog hard aan werken.


    Seasons will change, but I shall remain