• Lang heb ik geleefd achter een masker, maar vandaag heb ik besloten dat masker af te zetten en moet ik mijn hart luchten. Vandaag is namelijk mijn 23e verjaardag en geen van de 155 'vrienden' die mijn facebookpagina telt, heeft de moeite genomen mij te feliciteren. Hoewel ik altijd alles opkrop en er liever met niemand over praat, moet ik nu toch echt even mijn verhaal kwijt en heb ik alles opgeschreven. Ik ben ook van plan dit hele verhaal op mijn facebookpagina te posten, omdat ik gewoon helemaal klaar ben met mensen die elke keer zeggen dat ze er voor me zijn. Ik wil niet langer dat masker dragen dag in dat uit. Dus, voor degene die het hele verhaal willen lezen:

    Jaren lang heb geleefd achter een masker, in de hoop dat dat masker ooit werkelijkheid zou worden. Vandaag, 9 februari, zet ik dat masker waarachter ik me heb verstopt af hoewel ik doodsbang ben voor de reacties, vertel ik nu toch mijn verhaal.

    Altijd heb ik het gevoel gehad nergens echt bij te horen. Op de basisschool werd ik gepest door kinderen uit mijn klas. Ik was te lief en te onzeker en daarom een makkelijk slachtoffer. Hoewel ik wel vriendjes en vriendinnetjes had waar ik wel eens mee speelde, waren ze nergens te bekennen als het weer eens zover was. Zelfs de leerkrachten waren nergens te vinden en de directeur van de basisschool had er geen oor naar. Zelfs aangifte doen bij de politie nadat ze me lichamelijk pijn hadden gedaan, had geen enkel effect. Daarnaast was het voor mij als kind ook verwarrend, want naast dat ze me pestte, konden ze ook ineens aardig zijn tegen mij. Alsof er niks aan de hand was. Als kind is dat moeilijk te begrijpen.

    Tegen het einde van groep 7 is in overleg besloten dat ik dat jaar over zou doen. Ergens was ik verdrietig en wou ik dit niet, maar ergens was ik ook heel erg blij, want dan zou het pesten misschien ophouden. Vol goede moed begon ik dus voor de tweede keer aan groep 7 en alles ging goed, tot er een nieuw meisje in de klas kwam en alles weer opnieuw begon. Nog altijd was er geen steun te vinden bij leerkrachten en ook de directeur wou er niks van weten. In groep 8 dreigde hij er zelfs mee dat ik geen jaarboek zou krijgen vanwege het gedrag van mijn moeder, die voor mij opkwam. Als ik er nu over nadenk had ik dat jaarboek ook eigenlijk helemaal niet willen hebben. Het was namelijk de bedoeling dat leerkrachten en leerlingen stukjes erin zouden schrijven over hoe leuk het wel niet was al die tijd, hoe erg ze je zullen missen en om je succes te wensen op de middelbare school. Ik, bang, te lief en te onzeker om iets te zeggen, deed maar gewoon ‘vrolijk’ mee die dag. Ik moet zeggen, dat toen ik eindelijk weg was de middelbare school, ik met goede moed begon aan de middelbare school. Blij om daar eindelijk weg te zijn.

    Hoewel ik op de middelbare school niet echt gepest werd, had ik nog steeds het gevoel niet echt ergens bij de horen. Ja, ik had ‘vriendinnen’ waar ik naast kon zitten tijdens de les, waar ik pauze mee hield en zelfs waar ik mee kon lachen. Maar diepe geheimen werden niet verteld en ik vond het ook moeilijk om mezelf open te stellen. Hoe meer mensen van je weten, hoe meer pijn ze je kunnen doen en bovenal was ik bang dat ik weer alleen zou eindigen. Zonder een vriendin of vriendingroep. Ik zocht mijn toevlucht op internet en kwam al snel terecht in een chatbox, waar ik mijn eerste vriendje leerde kennen. Na heel wat heen en weer gechat en gemsn’t te hebben, hebben we afgesproken en van het een kwam het ander. Ik had toentertijd meerdere emailadressen en hield mijn ‘internetleven’ gescheiden van mijn ‘echte leven’. Op een gegeven moment vroeg mijn vriendje zich natuurlijk af waarom ik in de ene msn-naam wel duidelijk kenbaar maakte dat hij mijn vriendje was en in de andere niet. Hij wou ook graag mijn vrienden leren kennen en daar werd ik bang van. Het klinkt heel raar, dat weet ik, maar geen van mijn ‘vrienden’ wist van zijn bestaan af. Ik bedacht smoesjes om alles steeds maar uit te stellen, want ik was inmiddels zo onzeker dat ik ervan overtuigd was dat mijn ‘vrienden’ me misschien niet zouden geloven of me zouden uitlachen of nog erger, dat hij één van mijn ‘vriendinnen’ misschien wel leuker zou vinden dan mij. En hoe langer ik wachtte, hoe moeilijker het werd en harder hij aandrong. Daarnaast hoorde ik ook van andere chatters het een en ander over hem en trok mijn eigen conclusies, zonder er überhaupt een woord met hem over te praten. Uiteindelijk heb ik er na tien maanden dan ook een punt achter gezet onder het mom dat ik geen gevoelens meer voor hem had. Ik brak zijn hart en de mijne. Ik heb daarna nooit meer een woord over hem gerept en niemand, zelfs mijn ouders niet, weten waarom het ineens over was.

    Hoe ouder ik werd, hoe meer ik me besefte dat ik me alleen voelde en het gevoel had dat ik geen echte vrienden had. Nu zo’n twee jaar geleden stortte mijn wereld nog een stukje verder in. Ik reed in die tijd een paard bij van iemand die ik inmiddels als goede vriendin beschouwde. Ze kreeg het nieuws dat ze borstkanker had. Een harde klap voor haar, maar ook voor mij. Ik nam, samen met iemand anders, de zorg van haar paard op me en probeerde daarnaast haar zoveel mogelijk te steunen en gewoon naar school te gaan. Ik volgde inmiddels een HBO opleiding die ik leuk vond. Tot overmaat van ramp ging het in die periode thuis ook heel slecht en zijn mijn ouders gescheiden. Alles was een rotzooi en ik had niemand met wie ik erover kon praten. De vriendin met borstkanker wou ik er niet mee belasten en verder had ik niemand. Uiteindelijk ben ik bij een haptotherapeut beland om te proberen alles een plaats te geven. Alles kwam naar boven en de therapeut zei mij dat ik toch echt iemand in vertrouwen moest nemen. Ik vertelde dus aan iemand die ik als vriendin beschouwde alles en dus ook dat ik me zo alleen voelde en het gevoel had ik geen vrienden had. Ze zei dat ze mij absoluut als vriendin beschouwde en dat ik altijd bij haar terecht kon, maar aan de andere kant vroeg ze daarna nooit eens een keer hoe het met me ging. Ik voelde me opnieuw alleen en de therapeut was er inmiddels van overtuigd dat het eigenlijk wel goed met me ging en ik hoopte dat ook. Dat was echter niet het geval en een tijd later ben ik weer ingestort, maar dit keer op mijn werk. Twee aardige collega’s troostten me en ook aan hun heb ik mijn verhaal verteld over het feit dat ik alleen was en geen vrienden had. Ze zeiden dat als ik een keer mee wou als ze uitgingen of wou praten, ik bij ze terecht kon. Diezelfde dag nog werd afgesproken dat we samen uit eten zouden gaan met de groep en de datum werd geprikt. Toen de dag naderde en ik vroeg hoe en wat, waren ze het helemaal vergeten en hadden al andere plannen gemaakt. Opnieuw voelde ik me in de steek gelaten en alleen. Nog steeds het lieve meisje dat ik was en te onzeker om mijn mond open te trekken, liet ik het maar gaan.

    Het contact met de eigenaresse van het verzorgpaard was flink verwaterd en toen ze langskwam om een dekje van mij te lenen merkte ze dat er iets aan de hand was. Ik was afstandelijk. Op facebook vroeg ze wat er aan de hand was en opnieuw vertelde ik mijn verhaal. Er werden plannen gemaakt dat ik weer een keer langs zou komen bij het verzorgpaard en de datum werd geprikt. Ze wist echter nog niet hoe laat ze precies zou gaan in verband met les en ze zou me nog laten weten hoe en wat. Je kunt het misschien al raden, maar de dagen vlogen voorbij zonder dat ik nog iets hoorde en voor ik wist was de dag waarop we hadden afgesproken ook voorbij. Voor de zoveelste keer voelde ik me in de steek gelaten en heb tegen mezelf gezegd dat ik er helemaal klaar mee was.

    Al die jaren heb ik een masker opgezet naar de buitenwereld. Ik had altijd de hoop dat er uiteindelijk wel een echte vriendin tegen te komen. Eentje die door mijn onzekerheid heen kan kijken en ook eens zou vragen hoe het met mij ging of dat ik gezellig wat wou gaan doen of drinken. Mijn facebookpagina zegt me dat ik 155 vrienden heb. Vandaag, op 9 februari, heeft geen van deze ‘vrienden’ de moeite genomen om mij te feliciteren met mijn 23e verjaardag. Ik heb van maar vijf personen een felicitatie mogen ontvangen: mijn moeder, vader, zusje, opa en oma.

    Wat jij zegt PUKKELxDING heb ik inderdaad al van een paar mensen gehoord. En ik snap het ook echt wel. Maar omdat ik zo negatief over mezelf denk, denk ik automatisch dat het aan mij ligt. Het was alleen even de druppel die de emmer deed overlopen.

    En Histoire: Waar was jij met deze tekst een paar jaar terug? Haha.
    En wat jij heb gehad met dat verlegen zijn en dichtklappen heb ik ook gehad. Met name op de basisschool waardoor het pesten alleen maar erger werd. Ik durfde mijn mond niet open te trekken en door alle reacties die ik nu heb gehad weet ik nu dat er wel degelijk mensen zijn die om me geven, maar dat ik, zoals jij dat zegt, de brug zelf niet durfde bouwen om echte vriendschap op te bouwen.

    In het bericht komt het vast heel erg over alsof ik iedereen om me heen de schuld geef, maar door alles zo op papier te zetten en te kijken naar de reacties en er over te praten, weet ik dat een groot deel van het probleem ook bij mij ligt, maar nu heb ik een idee wat ik eraan kan doen.

    Dat ken ik. Wat bij mij in principe gebeurd is, is dat ik gewoon een stil, braaf meisje was, als iemand me aanviel, was ik ook te lief om echt mijn mond open te trekken, waardoor ik helemaal ben gaan dichtklappen. Tot ik van studierichting en van school ben veranderd en ben normale mensen in de klas ben beland. (:
    Ikzelf denk trouwens niet dat jij iedereen de schuld geeft - of een aandachtslet of zo bent, hoe moeten mensen jou nu beoordelen van één bericht die jij op quizlet post. We kennen jou toch niet in het echt, omdat je dit hier nu zegt, wilt toch niet zeggen dat jij een klager bent? Het is macho en inhumaan om te gaan aannemen dat er meteen iets psychisch fout moet zijn aan jou, gewoon omdat je hier mee kampt. Dit is gewoon menselijk. Schaam je niet voor je eigen gevoelens. (:

    Over dat van die brug leggen. Zou je bijvoorbeeld tegen iemand in het echt een gesprek durven voeren, zoals je dat nu met mij achter het scherm doet? Want ik ben ook maar een mens, die ook in het echt rondloopt en waarvan er vast meerdere in je kennissenkring zitten (:
    De meeste mensen zijn erg humaan en luisteren graag naar elkaar. Niet allemaal natuurlijk, maar het loopt vol met aardige mensen op de wereldbol.
    Als jij mij iets vertelt, heeft iemand anders jou iets terug te zeggen, zonder ik daarom negatief reageer, snap je. (:
    Als ik met de juiste vriendin op café of zo zit, en het gesprek gaat die richting uit, zou dit er bij mij ook uitgerold komen. Kijk, er is altijd een kans dat mensen je erop zullen aanvallen, maar meestal gebeurd dat gewoon niet. Kwetsbaar durven zijn. Je hebt andere mensen nodig, je kunt niet altijd alles voor jezelf houden.
    En als ze het tegen je gebruiken, of negatief over je gaan denken? En dan? Mij kan het niet schelen dat ze me een mietje vinden. (:
    (Niet dat ze dat vinden, integendeel. Zie je, je kunt dit perfect overwinnen. Dat gepest bij mij heeft mij ontzettend hard gemaakt, en ook heel empathisch. Als je open leert zijn en je schaamte terug overwint, kunnen net vanuit dat schaamte gevoel, een kanaal ontstaan van empathie, je kunt empathie kanaliseren en zo uitreiken naar andere mensen. (: En zo zullen zij je waarderen om wie jij bent, waardoor jij je weer geaccepteerd voelt, waardoor je nog opener kunt worden. Een positieve vicieuze cirkel. Maar, open durven zijn, jezelf kwetsbaar durven maken.

    [ bericht aangepast op 10 feb 2015 - 15:06 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik heb het aan twee mensen verteld in het echt (met heel veel tranen). Twee hele lieve collega's (allebei van mijn leeftijd). Ze zeiden toen inderdaad dat er niks mis was met mij en dat als ik iets wou ik het maar hoefde te vragen. Alleen dat vragen vind ik zo moeilijk. Ik bedoel, ze hebben allebei hun leven en zijn ook vriendinnen en doen eigenlijk best veel samen en gaan naar best veel feestjes etc. In mijn gedachtegang heb ik dan het gevoel alsof ik dan een 5e wiel aan de wagen zou zijn en dus vraag ik het maar niet. Nu ik na jou mooie uitleg nog eens alles goed overdenk, lijkt het bijna stom om zoiets te denken. En hoewel het misschien heel snel is, toch heb ik het idee dat ik nu weer wat verder vooruit kan. Ik moest mijn eigen bunker afbreken en hoewel het pijn doet, weet ik dat de mensen die hier geen begrip voor hebben of dit niet totaal niet snappen, mij niet waard zijn. Ik moet mijn energie steken in de mensen die wel hun hulp hebben aangeboden maar waar ik te bang was eigenlijk om die ook echt aan te nemen.

    Intrepidae schreef:
    Ik heb het aan twee mensen verteld in het echt (met heel veel tranen). Twee hele lieve collega's (allebei van mijn leeftijd). Ze zeiden toen inderdaad dat er niks mis was met mij en dat als ik iets wou ik het maar hoefde te vragen. Alleen dat vragen vind ik zo moeilijk. Ik bedoel, ze hebben allebei hun leven en zijn ook vriendinnen en doen eigenlijk best veel samen en gaan naar best veel feestjes etc. In mijn gedachtegang heb ik dan het gevoel alsof ik dan een 5e wiel aan de wagen zou zijn en dus vraag ik het maar niet. Nu ik na jou mooie uitleg nog eens alles goed overdenk, lijkt het bijna stom om zoiets te denken. En hoewel het misschien heel snel is, toch heb ik het idee dat ik nu weer wat verder vooruit kan. Ik moest mijn eigen bunker afbreken en hoewel het pijn doet, weet ik dat de mensen die hier geen begrip voor hebben of dit niet totaal niet snappen, mij niet waard zijn. Ik moet mijn energie steken in de mensen die wel hun hulp hebben aangeboden maar waar ik te bang was eigenlijk om die ook echt aan te nemen.


    Je plaatst jezelf nog steeds op lagere hoogte, in plaats van gelijke hoogte. Jij bent net zo goed als iedereen en hebt het recht gewoon relaties aan te gaan, mensen zien jou trouwens ook niet lager. Je pesters behandelden je zo, jij behandelt jezelf zo, maar andere mensen vinden dat dus niet. Je kunt gewoon met ze praten, voorstellen eens af te spreken... Als je geen contact legt, kunnen zij ook niet weten dat jij dat wilt met hen.
    Je bunker afbreken, hoeft ook niet zijn aan iedereen je levensverhaal vertellen. Dat gooi ik ook niet graag op tafel en ik heb er ook geen behoefte aan, dat mensen dat van mij weten. Niet iedereen hoeft alles van je te weten, maar het komt erop aan dat je contact maakt met mensen (en de meest intieme relaties moet je in vriendschappen niet gaan verwachten), maar gewoon, een uitlaatklep hebben. Zodat je jezelf kunt zijn. Ikzelf merk dat ik al mijn meningen en ideeën en opvattingen en analyses en gevoelens graag ergens kwijt wil, of als iets me dwars zit of is overkomen, babbel ik daar ook graag eens over.
    Dat is het voor mij zowat. Het is belangrijk dat je jezelf niet opsluit, en gewoon voelt dat je alles kwijt mag en kan, wat je zelf kwijt wilt. Ik denk dat dit soort connecties belangrijker voor je kunnen zijn, dan mensen vinden om je emotionele worstelingen op te lossen, ik zou dat zelf doen, mensen worden daar niet zo graag mee belast, en dat kan jou weer pijn gaan doen. Dat zou ik nu echt wel voor je ''eigen mensen'' houden, jezelf, je ouders en je therapeut of een levensgezel vriend (maar aangezien je zo iemand niet hebt). Ik zou de acceptatie van anderen als flinke steun in de rug gebruiken, om je weer beter te doen voelen, maar niet te veel op anderen gaan leunen, om dit op te lossen. Dan zul je je eigen vingers branden. Het is in principe ook niet nodig, ik heb het nooit echt aan iemand vertelt, in de zin van: "ik zal nu eens mijn verhaal vertellen'', maar er zijn wel enkele mensen die het weten - ik verzwijg het nu niet, als het gesprek zich naar dat soort thematieken wendt, maar dat is echt een hele kleine minderheid. Gewoon door vriendschap krijg je ook acceptatie, waarderingen, complimenten en affectie. Het medicijn die je nodig hebt dus. Pas op met mensen echt te gaan belasten met psychische balast die jij niet opgelost krijgt. Dat is nog iets anders dan je hart luchten, over dingen die je dwarszitten. (Zeg maar in de zin van: ik heb een andere vriendin en ze doet zo vreemd tegen me de laatste tijd - ander persoon: ja, ik ken ook zo iemand... - of (vriendin tegen mij): ik voel me echt niet goed meer thuis, mijn ouders hebben op alles commentaar wat ik zeg, ze vinden dat ik te veel zaag, ik voel me er echt slecht door.) Zie je, dat is nog wat anders... Niet dat je niets mag zeggen over: weet je - ik ben vroeger gepest geweest en ik voel me nu nog steeds onzeker soms. maar alles hoort binnen een context, hangt ervan af wat voor soort vriendschap je hebt met iemand, waarover jullie gesprekken meestal gaan... Niet alles kan overal, altijd en bij iedereen. Daarom...
    Gebruik vriendschap eerder als fijne, warme uitlaatklep. Ik zeg niet dat je niemand dit mag vertellen, ik zou alleen uitkijken als ik jou was. Reken niet op anderen om het voor jou te gaan oplossen.

    [ bericht aangepast op 10 feb 2015 - 15:59 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik reageer hier zo op, mobiel valt bijna uit. Altijd fijn.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Dit verhaal op facebook zetten lijkt me niet zo slim. De meeste mensen vinden dat alleen maar irritant.


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.

    The_End schreef:
    Dit verhaal op facebook zetten lijkt me niet zo slim. De meeste mensen vinden dat alleen maar irritant.

    Het is handig als je eerst verder leest, ze heeft het al op Facebook geplaatst en positieve reacties gekregen.

    Ik vind het overigens wel moedig om dit te delen, zoiets zou ik niet doen. Sommige dingen zijn wel herkenbaar en hopelijk gaat het snel een heel stuk beter.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Jeetje wat een vervelend verhaal zeg ;/
    Maar ik vind het wel knap van je dat je je masker af zegt, en deelt wat je voelt. Niet alleen dat je het deelt met ons, met mensen die je niet kennen, maar zoals ik begrijp van Sacramental heb je het ook op facebook geplaatst, en kunnen de mensen die je wel kennen en zeggen vrienden te zijn, het ook lezen. Ik hoop voor je dat de mensen waar je het in je verhaal over hebt, zich aangesproken voelen en met je gaan praten. Of dat nou positief uit pakt en ze er wel voor je zijn, of dat ze je zeggen dat ze toch geen echte vrienden zijn, dat maakt in mijn ogen niet zo veel uit. Natuurlijk begrijp ik dat je graag wilt dat ze echte vrienden zijn, maar mochten ze dat niet zijn, is het voor jou alleen maar fijn als die mensen daar dan eerlijk over zijn.

    Heel veel succes verder en ik hoop dat er mensen zijn waar je wél echt op kunt vertrouwen!


    Inspiration can hit you any time

    CaptainKush schreef:
    Ik vind het heel goed van je dat je je masker durft af te zetten.
    Ook vind ik dat je het echt prachtig verwoord hebt.
    Mocht je ooit met iemand willen praten kan je me altijd een berichtje sturen.
    Voor nu: nog gefeliciteerd.


    The monsters running wild inside of me. I'm faded

    Ten eerste: petje af dat je dit hebt gedeeld op Facebook en hier op Q! (!!!!!!)
    Ik hoop dat mensen in jouw omgeving zich realiseren hoe moeilijk je het met dingen hebt (/gehad), en ik hoop dat ze zo volwassen zijn om hier ook iets mee te doen. Zodat jij je in ieder geval gehoord voelt, en misschien ook begrepen en gesteund - maar mensen die zoiets nooit hebben meegemaakt zullen zich nooit kunnen inbeelden hoe jij je voelt.
    Ik moet eerlijk toegeven dat je verhaal me erg raakt, omdat ik veel dingen uit mijn eigen verleden herken. Ik ben altijd vanaf klein af aan "anders" geweest dan mijn vriendjes en vriendinnetjes. Ik vond andere dingen leuk (en niet leuk) waardoor ik dus onbewust een afstand creërde. Hoe ouder ik werd, en hoe meer ellende ik meemaakte, hoe groter deze afstand werd. Mijn depressie was de druppel die de emmer deed overlopen, ik vervreemde van alles en iedereen... Dit was al jaren gaande maar door mijn depressie werd dit ineens voor de buitenwereld zichtbaar. Ik heb me toen - met de nodige psychiatrische hulp- gerealiseerd dat ik ondanks mijn vele gebreken en enge ongewone gedachtens, een uniek mens ben. En dat mensen -ondanks al die nare dingen- me toch aardig konden vinden.... Ik vertel het nu even heel kort door de bocht, maar dit proces heeft in realiteit jaren geduurd.
    Wat ik probeer te zeggen; ook al voel je je alleen, je bent niet alleen! Er zijn mensen die soortgelijke dingen hebben meegemaakt, en die dus als geen ander weten hoe jij je voelt. Ik ben geen psycholoog of psychiater, maar ik ben hier vrijwel iedere dag op Q, en ben natuurlijk bereid om naar je te luisteren als je behoefte hebt aan een luisterd oor.

    En ook al ben ik royaal te laat, wil ik je als nog van harte feliciteren met je verjaardag.
    Dat er een betere tijd aanbreekt, en dat je alles mag vinden waarnaar je opzoek bent.
    Ik wens jou alle liefde, steun en kracht toe!

    [ bericht aangepast op 23 feb 2015 - 11:33 ]


    I'll lick the poison from right off your kiss