• Lang heb ik geleefd achter een masker, maar vandaag heb ik besloten dat masker af te zetten en moet ik mijn hart luchten. Vandaag is namelijk mijn 23e verjaardag en geen van de 155 'vrienden' die mijn facebookpagina telt, heeft de moeite genomen mij te feliciteren. Hoewel ik altijd alles opkrop en er liever met niemand over praat, moet ik nu toch echt even mijn verhaal kwijt en heb ik alles opgeschreven. Ik ben ook van plan dit hele verhaal op mijn facebookpagina te posten, omdat ik gewoon helemaal klaar ben met mensen die elke keer zeggen dat ze er voor me zijn. Ik wil niet langer dat masker dragen dag in dat uit. Dus, voor degene die het hele verhaal willen lezen:

    Jaren lang heb geleefd achter een masker, in de hoop dat dat masker ooit werkelijkheid zou worden. Vandaag, 9 februari, zet ik dat masker waarachter ik me heb verstopt af hoewel ik doodsbang ben voor de reacties, vertel ik nu toch mijn verhaal.

    Altijd heb ik het gevoel gehad nergens echt bij te horen. Op de basisschool werd ik gepest door kinderen uit mijn klas. Ik was te lief en te onzeker en daarom een makkelijk slachtoffer. Hoewel ik wel vriendjes en vriendinnetjes had waar ik wel eens mee speelde, waren ze nergens te bekennen als het weer eens zover was. Zelfs de leerkrachten waren nergens te vinden en de directeur van de basisschool had er geen oor naar. Zelfs aangifte doen bij de politie nadat ze me lichamelijk pijn hadden gedaan, had geen enkel effect. Daarnaast was het voor mij als kind ook verwarrend, want naast dat ze me pestte, konden ze ook ineens aardig zijn tegen mij. Alsof er niks aan de hand was. Als kind is dat moeilijk te begrijpen.

    Tegen het einde van groep 7 is in overleg besloten dat ik dat jaar over zou doen. Ergens was ik verdrietig en wou ik dit niet, maar ergens was ik ook heel erg blij, want dan zou het pesten misschien ophouden. Vol goede moed begon ik dus voor de tweede keer aan groep 7 en alles ging goed, tot er een nieuw meisje in de klas kwam en alles weer opnieuw begon. Nog altijd was er geen steun te vinden bij leerkrachten en ook de directeur wou er niks van weten. In groep 8 dreigde hij er zelfs mee dat ik geen jaarboek zou krijgen vanwege het gedrag van mijn moeder, die voor mij opkwam. Als ik er nu over nadenk had ik dat jaarboek ook eigenlijk helemaal niet willen hebben. Het was namelijk de bedoeling dat leerkrachten en leerlingen stukjes erin zouden schrijven over hoe leuk het wel niet was al die tijd, hoe erg ze je zullen missen en om je succes te wensen op de middelbare school. Ik, bang, te lief en te onzeker om iets te zeggen, deed maar gewoon ‘vrolijk’ mee die dag. Ik moet zeggen, dat toen ik eindelijk weg was de middelbare school, ik met goede moed begon aan de middelbare school. Blij om daar eindelijk weg te zijn.

    Hoewel ik op de middelbare school niet echt gepest werd, had ik nog steeds het gevoel niet echt ergens bij de horen. Ja, ik had ‘vriendinnen’ waar ik naast kon zitten tijdens de les, waar ik pauze mee hield en zelfs waar ik mee kon lachen. Maar diepe geheimen werden niet verteld en ik vond het ook moeilijk om mezelf open te stellen. Hoe meer mensen van je weten, hoe meer pijn ze je kunnen doen en bovenal was ik bang dat ik weer alleen zou eindigen. Zonder een vriendin of vriendingroep. Ik zocht mijn toevlucht op internet en kwam al snel terecht in een chatbox, waar ik mijn eerste vriendje leerde kennen. Na heel wat heen en weer gechat en gemsn’t te hebben, hebben we afgesproken en van het een kwam het ander. Ik had toentertijd meerdere emailadressen en hield mijn ‘internetleven’ gescheiden van mijn ‘echte leven’. Op een gegeven moment vroeg mijn vriendje zich natuurlijk af waarom ik in de ene msn-naam wel duidelijk kenbaar maakte dat hij mijn vriendje was en in de andere niet. Hij wou ook graag mijn vrienden leren kennen en daar werd ik bang van. Het klinkt heel raar, dat weet ik, maar geen van mijn ‘vrienden’ wist van zijn bestaan af. Ik bedacht smoesjes om alles steeds maar uit te stellen, want ik was inmiddels zo onzeker dat ik ervan overtuigd was dat mijn ‘vrienden’ me misschien niet zouden geloven of me zouden uitlachen of nog erger, dat hij één van mijn ‘vriendinnen’ misschien wel leuker zou vinden dan mij. En hoe langer ik wachtte, hoe moeilijker het werd en harder hij aandrong. Daarnaast hoorde ik ook van andere chatters het een en ander over hem en trok mijn eigen conclusies, zonder er überhaupt een woord met hem over te praten. Uiteindelijk heb ik er na tien maanden dan ook een punt achter gezet onder het mom dat ik geen gevoelens meer voor hem had. Ik brak zijn hart en de mijne. Ik heb daarna nooit meer een woord over hem gerept en niemand, zelfs mijn ouders niet, weten waarom het ineens over was.

    Hoe ouder ik werd, hoe meer ik me besefte dat ik me alleen voelde en het gevoel had dat ik geen echte vrienden had. Nu zo’n twee jaar geleden stortte mijn wereld nog een stukje verder in. Ik reed in die tijd een paard bij van iemand die ik inmiddels als goede vriendin beschouwde. Ze kreeg het nieuws dat ze borstkanker had. Een harde klap voor haar, maar ook voor mij. Ik nam, samen met iemand anders, de zorg van haar paard op me en probeerde daarnaast haar zoveel mogelijk te steunen en gewoon naar school te gaan. Ik volgde inmiddels een HBO opleiding die ik leuk vond. Tot overmaat van ramp ging het in die periode thuis ook heel slecht en zijn mijn ouders gescheiden. Alles was een rotzooi en ik had niemand met wie ik erover kon praten. De vriendin met borstkanker wou ik er niet mee belasten en verder had ik niemand. Uiteindelijk ben ik bij een haptotherapeut beland om te proberen alles een plaats te geven. Alles kwam naar boven en de therapeut zei mij dat ik toch echt iemand in vertrouwen moest nemen. Ik vertelde dus aan iemand die ik als vriendin beschouwde alles en dus ook dat ik me zo alleen voelde en het gevoel had ik geen vrienden had. Ze zei dat ze mij absoluut als vriendin beschouwde en dat ik altijd bij haar terecht kon, maar aan de andere kant vroeg ze daarna nooit eens een keer hoe het met me ging. Ik voelde me opnieuw alleen en de therapeut was er inmiddels van overtuigd dat het eigenlijk wel goed met me ging en ik hoopte dat ook. Dat was echter niet het geval en een tijd later ben ik weer ingestort, maar dit keer op mijn werk. Twee aardige collega’s troostten me en ook aan hun heb ik mijn verhaal verteld over het feit dat ik alleen was en geen vrienden had. Ze zeiden dat als ik een keer mee wou als ze uitgingen of wou praten, ik bij ze terecht kon. Diezelfde dag nog werd afgesproken dat we samen uit eten zouden gaan met de groep en de datum werd geprikt. Toen de dag naderde en ik vroeg hoe en wat, waren ze het helemaal vergeten en hadden al andere plannen gemaakt. Opnieuw voelde ik me in de steek gelaten en alleen. Nog steeds het lieve meisje dat ik was en te onzeker om mijn mond open te trekken, liet ik het maar gaan.

    Het contact met de eigenaresse van het verzorgpaard was flink verwaterd en toen ze langskwam om een dekje van mij te lenen merkte ze dat er iets aan de hand was. Ik was afstandelijk. Op facebook vroeg ze wat er aan de hand was en opnieuw vertelde ik mijn verhaal. Er werden plannen gemaakt dat ik weer een keer langs zou komen bij het verzorgpaard en de datum werd geprikt. Ze wist echter nog niet hoe laat ze precies zou gaan in verband met les en ze zou me nog laten weten hoe en wat. Je kunt het misschien al raden, maar de dagen vlogen voorbij zonder dat ik nog iets hoorde en voor ik wist was de dag waarop we hadden afgesproken ook voorbij. Voor de zoveelste keer voelde ik me in de steek gelaten en heb tegen mezelf gezegd dat ik er helemaal klaar mee was.

    Al die jaren heb ik een masker opgezet naar de buitenwereld. Ik had altijd de hoop dat er uiteindelijk wel een echte vriendin tegen te komen. Eentje die door mijn onzekerheid heen kan kijken en ook eens zou vragen hoe het met mij ging of dat ik gezellig wat wou gaan doen of drinken. Mijn facebookpagina zegt me dat ik 155 vrienden heb. Vandaag, op 9 februari, heeft geen van deze ‘vrienden’ de moeite genomen om mij te feliciteren met mijn 23e verjaardag. Ik heb van maar vijf personen een felicitatie mogen ontvangen: mijn moeder, vader, zusje, opa en oma.

    Intrepidae schreef:
    Ik heb geprobeerd hulp en steun te vinden in mijn omgeving en ook bij een therapeut. Maar het vertrouwen van andere mensen wordt verdomd moeilijk als niemand het voor je opneemt of dat degene die je in vertrouwen neemt je vervolgens weer als een baksteen laat vallen, hoewel ze wel zeggen dat ze klaar voor je staan. Dit gaat niet alleen maar over het feit dat iedereen mijn verjaardag is vergeten, hoewel dit natuurlijk wel pijnlijk is. Dit was gewoon de druppel en een deel van de problemen ligt ook bij mijn gebrek aan zelfvertrouwen en het in vertrouwen nemen van mensen. Toch heb ik het keer op keer geprobeerd en tja. Blijkbaar deed het mensen niet zoveel. Probeer dan nog maar iemand in vertrouwen te nemen.


    Niet zozeer steun als beleid worden om met dingen om te gaan. Ik snap dat je je gekwetst voelt maar die volwassenheid om dingen je niet zo erg te laten raken door dit soort dingen is iets wat je zult moeten leren. Het komt over alsof je je best wel te kort gedaan voelt.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Deilia schreef:
    (...)

    Niet zozeer steun als beleid worden om met dingen om te gaan. Ik snap dat je je gekwetst voelt maar die volwassenheid om dingen je niet zo erg te laten raken door dit soort dingen is iets wat je zult moeten leren. Het komt over alsof je je best wel te kort gedaan voelt.


    Dat is ze ook. Ik was hier al bang voor en ik denk dat al die mensen in haar leven zo gereageerd hebben hierdoor. Mensen zien dit al snel als aanstellerig 'boehoe ik heb geen vrienden snik snik', terwijl zij niet weten hoe het is als je niemand hebt om op te kunnen leunen, of als die mensen je allemaal laten vallen als je het probeert. Daarom hebben ze er geen idee van hoe erg zij het vind dat iemand zegt dat ze er zijn, maar er uiteindelijk toch niet zijn, of het vergeten.
    Zoiets is funest voor je zelfvertrouwen en je zelfwaarde, maar ook op je mogelijkheid om ermee om te kunnen gaan en erin te groeien. Ze is waarschijnlijk blijven hangen op een veel jongere leeftijd dan mensen die opgegroeid zijn en vrienden hebben gemaakt en die hebben gehouden. Het is wel heel makkelijk om te zeggen 'wordt volwassen en leer er maar mee omgaan', maar zo simpel ligt het gewoon niet.

    [ bericht aangepast op 10 feb 2015 - 1:30 ]


    Your make-up is terrible

    CaptainKush schreef:
    Ik vind het heel goed van je dat je je masker durft af te zetten.
    Ook vind ik dat je het echt prachtig verwoord hebt.
    Mocht je ooit met iemand willen praten kan je me altijd een berichtje sturen.
    Voor nu: nog gefeliciteerd.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Dankje Michonne. Dat is precies goed verwoord.

    En ik weet ook echt wel dat ik een deel van deze situatie aan mezelf te danken heb. Ik wist alleen nooit hoe ik mezelf moest uitdrukken en als je denkt dat je het niet waard ben, is het moeilijk om te geloven in vriendschap. Ik durfde nooit mijn verhaal te vertellen. Inderdaad bang dat mensen zouden denken dat ik me aanstelde. Door dit verhaal op fb te plaatsen heb ik alles van mezelf gegeven en kan ik mezelf niet meer achter dat masker verstoppen. Het is aan de mensen in mijn omgeving hoe ze hiermee omgaan en tot nu toe zijn de reacties heel positief. Iets wat ik alleen maar kon hopen. Velen wisten niet dat dit speelde en dat neem ik ze al helemaal niet kwalijk. Ik ben zelf degene geweest die zich jarenlang verstopt heeft achter een masker. Nu kan ik dat dus niet meer. Misschien was dit wel de stap die ik nodig heb om eens een meer verder te kunnen hoe eng het ook was om die te zetten.

    [ bericht aangepast op 10 feb 2015 - 8:44 ]

    Waarom zet je je verhaal- wat overigens heel mooi verwoord is- op Facebook terwijl het niet eens 'echte' vrienden zijn?


    'The best way to predict the future is to create it'.

    Michonne schreef:
    (...)


    Ik wil niet zeggen dat het simpel is of dat ze onvolwassen is. Maar als je echt nog zo heftig mee zit dat je op de basisschool gepest bent zul je iets met die gevoelens moeten doen. Die gebeurtenissen zullen zich blijven opstapelen.

    Vrienden maken is niet simpel, je kunt niet verwachten dat een goede vriend een keer aan komt waaien en teleurgesteld zijn als dat niet gebeurt. Daar zul je zelf ook initiatief en aandacht in moeten leggen.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Ik heb zo ook mijn eigen verhaal, anders dan die van jou, maar ik herken wel telkens dat puberale geworstel met dat zelfbeeld van lief en onzeker.
    Ik voelde me "zwak'' en kon daar echt niet tegen, wel, in principe was dat gewoon, mijn andere kant, dat felle, eigenzinnige hoofd van me, die daar gewoon niet mee kon leven. Eenmaal je weet waarvan het komt... Het minimaliseert ook gewoon alles wat je hebt meegemaakt (pesten), wilt er niet aan toegeven dat dat me ook maar enigszins geschaad zou kunnen hebben. En dan vond ik mezelf nog eens zwak ook...
    Ik denk niet dat je je zwak hoeft te voelen. Meer contradictorisch. Het komt er op aan in te zien, dat je twee kanten hebt.

    [ bericht aangepast op 10 feb 2015 - 10:55 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik vraag me af of je uberhaubt wel gelezen hebt.

    ik heb hulp gezocht voor mijn verleden. Bij een therapeut en bij mensen in mijn omgeving. En ik zit niet te wachten tot er op een dag een vriendin aan komt waaien. Ik doe mijn best mijn verhaal te vertellen aan de mensen die zeggen dat ze klaar voor me staan. Als ze er dan vervolgens niks mee doen komt dat hard aan. Al helemaal als je al zo'n laag zelfbeeld hebt. Ik probeerde het en het werkte niet. Vriendschap moet van twee kanten komen en ik wil niet elke keer dat als er afgesproken wordt dat ik er vervolgens weer achteraan moet rennen. Je kan best eens iets vergeten, maar het is bij mij simpelweg te vaak gebeurd.

    Helaas kan je niet veel doen aan zulk soort gevoelens en zijn ze moeilijk uit te leggen en te begrijpen. Vooral door mensen die het zelf niet hebben. Als het zo simpel was allemaal, waren er heel wat mensen die vandaag de dag nog zouden leven.

    [ bericht aangepast op 10 feb 2015 - 10:52 ]

    Ik denk dat je met dit verhaal te veel last op de schouders van je vrienden legt. Natuurlijk geloof ik dat het gebrek aan goede vrienden heel zwaar voor je is. Ik wil dan ook niet de indruk wekken dat ik je verhaal niet serieus neem, want dat neem ik wel. Zelf heb ik me ook wel in dergelijke situaties bevonden, ik denk de meeste van ons hier wel, al was het in een mindere mate. Ik denk gewoon dat je, om het maar even heel lullig te zeggen, pech hebt gehad met je vrienden. Er bestaan natuurlijk vrienden die er altijd voor je zijn en je emotionele steun bieden, maar dit is wel een beetje een geromantiseerd beeld van vriendschap. In de realiteit zullen vrienden veel vaker gewoon mensen zijn met wie je kunt lachen en kletsen. Zelf heb ik het geluk altijd veel vrienden te hebben gehad (vat dit niet gemeen op), maar voor emotionele steun hoefde ik niet bij ze aan te kloppen. Tegenwoordig heb ik wel enkele vrienden bij wie ik echt alles kwijt kan, maar dat heeft ook zijn nadelen. De vriendschap krijgt een stuk meer lading, als je begrijpt wat ik bedoel. Daarom hou ik er in het algemeen ook niet van diepe emotionele banden met vrienden.
    Als ik een vriend van je was op facebook, zou ik nu echt geen flauw idee hebben hoe ik zou moeten reageren. Ik hoop dat je dat ook begrijpt, dat dit voor je vrienden nogal ongemakkelijk moet zijn.


    i put the fun in funeral

    Intrepidae schreef:
    Ik vraag me af of je uberhaubt wel gelezen hebt.

    ik heb hulp gezocht voor mijn verleden. Bij een therapeut en bij mensen in mijn omgeving. En ik zit niet te wachten tot er op een dag een vriendin aan komt waaien. Ik doe mijn best mijn verhaal te vertellen aan de mensen die zeggen dat ze klaar voor me staan. Als ze er dan vervolgens niks mee doen komt dat hard aan. Al helemaal als je al zo'n laag zelfbeeld hebt. Ik probeerde het en het werkte niet. Vriendschap moet van twee kanten komen en ik wil niet elke keer dat als er afgesproken wordt dat ik er vervolgens weer achteraan moet rennen. Je kan best eens iets vergeten, maar het is bij mij simpelweg te vaak gebeurd.

    Helaas kan je niet veel doen aan zulk soort gevoelens en zijn ze moeilijk uit te leggen en te begrijpen. Vooral door mensen die het zelf niet hebben. Als het zo simpel was allemaal, waren er heel wat mensen die vandaag de dag nog zouden leven.


    Ik denk dan dat je mijn bericht verkeerd hebt opgevat, ik weet héél goed wat het is om je zelfbeeld compleet beschadigd te zien, gepest te worden en voor een hele lange tijd geen vrienden, zelfs nog geen mensen die naast je willen zitten in de klas om je heen te hebben. (het grootste gedeelte op de middelbare school was het bij mij en het lager was ook niet ideaal) Echter, heb ik wel het geluk gehad om daarna/ vanaf een bepaald punt in mijn leven de juiste mensen te zijn tegengekomen. Niet in de zin dat je al elkaars intiemste geheimen kent, maar gewoon mensen, die je steunen, motiveren en jij hen, zo nu en dan eens het hart bij kan luchten en interessante gesprekken mee kan houden, gewoon vriendschap. Maar ik vind het wel hard van jou te zeggen dat ik niet weet waarover je zou spreken. Ik weet waarover je praat. En er zijn hier inderdaad nog wel meer mensen denk ik. Daarom zei ik dit. Ik heb mezelf al grotendeels erover kunnen zetten (pesten, niemand die met je om wilt gaan), en ik wilde je alleen maar die verandering in het zelfvertrouwen en denken delen, maar dat wilt niet zeggen dat de schade van het pesten op mijn zelfbeeld daarom in eerste instantie minder was, niet weet hoe dat allemaal voelt. Het doet er niet toe waar ik nu ben. Ik wilde gewoon mijn verandering in dat denken delen. Als hulp voor jou, waarschijnlijk vatte je mijn bericht verkeerd op. Het is belangrijk bij zo'n dingen je eigen denken keer op keer te reguleren, na gepest te zijn en ook alles zo realistisch mogelijk, los van wat gebeurt is te zien.

    [ bericht aangepast op 10 feb 2015 - 13:07 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Het eas niet voor Histoire, maar tegen Deilia

    Oeps, sorry. (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Gweeft niet. Ik snap waar de verwarring vandaan komt ;).

    En hoewel sommige inderdaad zullen denken dat dit misschien iets was dat wat overdreven was, was het voor mezelf wel iets wat ik moest doen. Ik wou al zo lang eens een keer vertellen wat er was en dat ik zelf ook niet snapte waar het allemaal vandaan komt. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die denken dat ik me aanstel of het op een andere manier had kunnen doen, maar voor mij was er gewoon even geen andere manier. Doordat ik zo'n laag zelfbeeld heb ben ik mezelf deels gaan behandelen zoals dat dar deden vroeger. Ik zette mezelf op de tweede plaats. De geest/het gevoel is een raar iets en als er een medicijn hiertegen was, was het een stuk makkelijker. Iedereen zegt altijd maar dat ik erover moet praten, maar mijn eerste gedachte op zo'n moment is: ze zullen me wel een aansteller vinden.

    Zoals ik al zei: een groot deel komt door mezelf en door de muur waarachter ik me verstopt heb. Door dit te doen laat ik de mensen in mijn omgeving weten wie ik echt ben en ik merk nu ook dat ik veel meer vrienden heb dan ik zelf kon zien of geloven.

    En ik hool dat mensen die zich in dit verhaal herkennen er misschien ook iets aan hebben. Ik heb na altijd die tijd nog altijd hoop op een leuke, gezellige en liefdevolle toekomst. Ik hoop dat andere dat ook hebben.

    [ bericht aangepast op 10 feb 2015 - 12:58 ]

    Ik zal heel eerlijk zeggen: zoals jij de mensen in je leven beschrijf, zo ben ik ook vroeger geweest. Heel mijn leven ben ik al een ongelofelijke chaoot en heb ik geen goed zicht op mijn leven. Ik vergeet daardoor heel veel dingen, ook dingen die belangrijk voor mij zijn. Op een gegeven moment kom je erachter, maar dan schaam je je al zo erg dat je het niet meer durft recht te trekken omdat je weet dat:
    1. Diegene zich waarschijnlijk al ontzettend boos en gekwetst voelt en waarschijnlijk geen behoefte meer heeft om je te spreken.
    2. Je als persoon waarschijnlijk niet gaat veranderen, waardoor je diegene, als het dan wel goed komt, waarschijnlijk weer gaat teleurstellen.
    Dit zijn de twee voornaamste redenen waarom ik mensen 'in de steek heb gelaten' in het verleden. Wellicht heb je er iets aan... Ben er niet trots op. Misschien dat de mensen uit jouw verleden dit motief ook hadden. Dat ze het wel echt wilden, maar dat ze door chaos in hun leven alles vergaten.
    In ieder geval sterkte ermee, ik hoop dat het gaat werken. En gefeliciteerd met je verjaardag nog!


    Life is hard and then we die

    Er is een medicijn, geloof me. Wel moet je eerst inzien wat het nu is dat er precies in je speelt. Het gevoel is schaamte. Dit wilt daarom niet zeggen dat je daarom totaal om zeep bent, maar wel dat je merkt dat je snel last krijgt van dat gevoel. Ga eens na voor jezelf, vaak komt alles neer op die ene basisemotie (zit het eronder verholen)
    Dit ligt niet aan jezelf. Als je van jezelf nagaat wanneer dat fenomeen in je leven is gekomen, zul je meestal zien dat je het totààl niet had, voor het pesten gebeurde (tenzij je natuurlijk een moeilijke thuissituatie hebt gehad of er psychisch meer aan de hand is)
    Het ligt niet aan jou - het is een puur primair en biologisch systeem. Als oermens was het om te kunnen overleven van belang om bij de groep te horen, om niet door de groep verstoten te worden. Schaamte is dus niets anders dan een sociaal - reguleringsmechanisme die je lichaam uitzendt. Het zegt je: dat je verkeerd bezig bent - het zet je er onbewust toe je aan te passen, naar de wensen van de groep, schaamte motiveert je ertoe je te gedragen zoals de groep wilt dat je je gedraagt, maar daardoor snijdt het dus wel je eigenwaarde aan. Als de vernederingen lang genoeg aanhouden, nestelt het gevoel zich in de neuronen en dus je denkpatroon.
    Om pijn en afwijzing te voorkomen, ga je daarom ook sneller activiteiten afdekken, jezelf niet meer durven uiten, ect., allemaal onbewust om niet door de groep verstoten te worden. Acceptatie door anderen is het tegengif dus. (:
    Om je staat van zijn weer normaal te krijgen - je bent niet afstootbaar door de hele mensheid om wie jij bent. Dit waren gewoon enkele mensen, uit probleemgezinnen meestal, die waarschijnlijk zelf met psychische wonden zaten -
    "There are no bad guys, only wounded souls and broken hearts and scrambled minds.” - moet je dus weer voelen dat mensen jou accepteren, helemaal zoals jij bent.
    Natuurlijk zit jij wel met het probleem van je emotionele muur. Ik heb er meer met extreme verlegenheid en dichtklapping op gereageerd, daar ben ik nu gelukkig wel vanaf. (:
    Maar ik durf wel kwetsbaar zijn, en ik denk dat dat heel belangrijk is voor jou. Als je connectie wilt maken met andere mensen, moet je in principe zelf de brug durven maken. Omdat alleen dat de weg is, naar het medicijn die jij nodig hebt. Ik denk niet dat al die mensen jou niet waard vinden! Maar als je vriendschappen wilt verkrijgen, moet je zelf contact maken met anderen. Niet alleen letterlijk, maar ook geestelijk, een brug leggen tussen jou en die andere persoon. Je schaamte houdt je tegen, maar je moet het rationaliseren en kwetsbaar durven zijn, eens je hart durven luchten, tegen iemand waarmee je gewoon goed mee overweg kunt, als je opzoek blijft gaan naar intieme vriendschappen, zul je alleen op teleurstelling uitlopen. Je kunt met iedereen die emotioneel goed oké is, mooie dichte, vrienschappen smeden. Smeden. Een werkwoord dus, je zult ze niet vinden. Zo'n dingen groeien. Je had best dichter kunnen worden met die meisjes waar je mee omging, maar ik denk dat iedereen gewoon achter de eigen muur is gebleven. (;
    Open durven zijn. Mensen hoeven niet alles van je te weten, maar jezelf niet opgesloten houden is belangrijk. Ik denk dat je vooral worstelt met eenzaamheid, door schaamte die je tegen houdt, door wat je hebt meegemaakt. Maar schaamte is niet rationeel, mensen gaan je niet afstoten, ze zijn net heel lief en als je eens je hart tegen iemand lucht, wat gebeurt is dat zij gewoon dat van hen bij jou luchten. (: Ik denk dat jij harder denkt over jezelf, dan zij over jou. (:
    En zoals PUKKELxDING hierboven zegt - neem niet iedereen het kwalijk als ze je verjaardag of zo vergeten. Het is goed om erbij stil te staan, hoe iemand anders dat nu bedoelt heeft. Als jij dat zou doen, zou dat misschien iets louche betekenen, maar iedereen zit gewoon anders in elkaar. (; Dat betekent niet dat ze jou niet accepteren of dat je het persoonlijk hoort op te vatten.

    [ bericht aangepast op 10 feb 2015 - 14:10 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.