• Ik heb echt heel erg lang nagedacht voordat ik eindelijk besloot wat ik wilde gaan studeren. Die keuze is op Technische Bedrijfskunde gevallen, omdat het een brede studie is waarmee je nog steeds allemaal kanten op kunt.
    We zijn nu zes maanden verder en het studentenleven bevalt me echt heel erg, maar ik kan maar niet voor mezelf beslissen of ik de studie wel leuk vind. Het is veel wiskunde, wat ik leuk vind, maar dat is ongeveer 1 vak per periode van de 3 die ik elke periode heb. En op zich red ik me prima, ik heb tot nu toe al mijn punten gehaald en ik stop er eigenlijk nog helemaal niet zo extreem veel tijd in. Het baanperspectief met deze studie is ook erg goed en het is niet dat ik met verschrikkelijke tegenzin naar mijn colleges ga.
    Ik heb nu alleen het volgende probleem: volgend jaar moet ik een richting kiezen, PTL of PPT. PTL is meer natuurkunde, heel simpel gezegd, en PPT is meer scheikunde. Hartstikke prima, maar ik heb van beide richtingen nu een vak gehad en ik moet eerlijk zeggen dat er geen richting is die mij echt aantrekt. Daardoor zijn de twijfels bij mij gaan toeslaan. Ik MOET een richting kiezen, en ik vind beide gewoon niet echt leuk.
    En dan is er nog het vak deze periode waarin we systemen moeten onderscheiden. We krijgen allemaal opdrachten en blijkbaar zijn dat soort opdrachten representatief voor mijn opleiding, maar ik ben er niet goed in en ik vind het ook helemaal niet leuk.

    Al met al ben ik behoorlijk gaan twijfelen en ik weet dat ik niet iemand ben die makkelijk aan zichzelf toegeeft dat ze een verkeerde keuze heeft gemaakt, maar eerlijk gezegd wil ik nu ook echt niet stoppen. Mijn ouders betalen het grootste deel van mijn opleiding, maar als ik nu stop en dus volgend jaar met een nieuwe opleiding zou beginnen, dan kom ik in het leenstelsel terecht en dat wordt zóveel duurder. Bovendien zou ik niet weten wat ik anders zou moeten studeren. En bovendien vind ik alles eromheen (mijn studiegenoten, mijn rooster, mijn studentenleven) heerlijk... En zoals ik al eerder zei, ik ga niet met verschrikkelijke tegenzin naar colleges.

    [ bericht aangepast op 11 maart 2015 - 9:40 ]


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Weet je wat voor werkmogelijkheden er zijn als je de meetkunde of scheikunde kant kiest? Als je meer banen aan de ene kant leuk vind dan de ander, zou ik voor die kant gaan.

    En zal je voor de lastige vakken en opdrachten hulp kunnen krijgen? Iemand uit je klas misschien?

    Misschien moet je even de voordelen en nadelen van beiden kanten opschrijven, die jij vindt. Misschien kun je daaruit dan opmaken welke kant je op wilt ^^


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Allemantheia schreef:
    Weet je wat voor werkmogelijkheden er zijn als je de meetkunde of scheikunde kant kiest? Als je meer banen aan de ene kant leuk vind dan de ander, zou ik voor die kant gaan.

    En zal je voor de lastige vakken en opdrachten hulp kunnen krijgen? Iemand uit je klas misschien?


    Volgens mij is de kans op een baan bij PPT net wat groter, maar dat scheelt niet veel. Met TBK zijn je baankansen hoe dan ook heel groot.

    En die lastige opdrachten krijg ik uiteindelijk wel voor elkaar, maar het is veel teksten lezen en daar dan bepaalde informatie uithalen en ik vind die teksten gewoon heel oninteressant..


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    LonelyBoy schreef:
    (...)

    Volgens mij is de kans op een baan bij PPT net wat groter, maar dat scheelt niet veel. Met TBK zijn je baankansen hoe dan ook heel groot.

    En die lastige opdrachten krijg ik uiteindelijk wel voor elkaar, maar het is veel teksten lezen en daar dan bepaalde informatie uithalen en ik vind die teksten gewoon heel oninteressant..


    Oke, en als je kijkt naar de verschillende banen die je kan krijgen in elke richting, en daar de leuke van opschrijft (een tabel maken lijkt me handig) en welke dan het langst is lijkt me het handigst om te kiezen. Of er moet iets tussen zitten wat je écht graag wil doen, dan moet je natuurlijk die richting op.

    Allemantheia schreef:
    (...)

    Oke, en als je kijkt naar de verschillende banen die je kan krijgen in elke richting, en daar de leuke van opschrijft (een tabel maken lijkt me handig) en welke dan het langst is lijkt me het handigst om te kiezen. Of er moet iets tussen zitten wat je écht graag wil doen, dan moet je natuurlijk die richting op.


    Het probleem is daarbij dat mijn studie niet zozeer zegt: met deze kant kun je dit doen, met deze kant kun je dat doen. Het is meer de focus, maar eigenlijk kun je met beide richtingen overal terecht. Het is opzich wel een idee om alle plus- en minpunten op een rijtje te zetten van beide kanten...


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Volgens mij kom je niet in het leenstelsel terecht. Je zit nu al in het stufi stelsel en de mensen die daarin zitten, blijven erin tot ze afgestudeerd zijn, anders is het veel te lastig. Je hebt nu namelijk geld gehad van de overheid en dat mag je houden als je slaagt, maakt niet uit binnen welke opleiding.


    Your make-up is terrible

    Michonne schreef:
    Volgens mij kom je niet in het leenstelsel terecht. Je zit nu al in het stufi stelsel en de mensen die daarin zitten, blijven erin tot ze afgestudeerd zijn, anders is het veel te lastig. Je hebt nu namelijk geld gehad van de overheid en dat mag je houden als je slaagt, maakt niet uit binnen welke opleiding.


    Nee, als je een nieuwe studie start, kom je wel in het leenstelsel. Als ik gewoon doorga met mijn studie en dan na mijn derde jaar mijn master start (volgens de overheid een 'nieuwe' opleiding), kom ik er ook in terecht.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    LonelyBoy schreef:
    (...)

    Nee, als je een nieuwe studie start, kom je wel in het leenstelsel. Als ik gewoon doorga met mijn studie en dan na mijn derde jaar mijn master start (volgens de overheid een 'nieuwe' opleiding), kom ik er ook in terecht.

    Master staat los van bachelor, als je een nieuwe bachelor begint behoudt je wel je stufi. ^^


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Natuurkunde is toch ook voor een deel wiskunde? Bij ons op de uni is er een mogelijkheid om met een ombuds (soort decaan) te spreken hierover. Misschien kan hij je verder helpen?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik heb precies hetzelfde. Ik twijfel heel erg of ik niet de verkeerde keuze heb gemaakt. Zelf heb besloten om deze opleiding af te maken. Na dit jaar moet ik nog twee jaar en daarna zie ik wel weer.
    Ik kan je er niet zo heel goed mee helpen. Sorry. Veel succes.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Blackthorn schreef:
    Ik heb precies hetzelfde. Ik twijfel heel erg of ik niet de verkeerde keuze heb gemaakt. Zelf heb besloten om deze opleiding af te maken. Na dit jaar moet ik nog twee jaar en daarna zie ik wel weer.
    Ik kan je er niet zo heel goed mee helpen. Sorry. Veel succes.


    Ik denk eigenlijk dat ik zelf de opleiding ook wel af ga maken, gewoon omdat ik heel weinig zin heb om opnieuw op zoek te gaan en weer helemaal opnieuw te beginnen etc. terwijl ik het nu eigenlijk gewoon heel goed voor elkaar heb...


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Moeilijke situatie. Ik ben vorig jaar ook gestopt met mijn opleiding, omdat ik het niet leuk genoeg vond. Dat was best een moeilijke beslissing, maar ik ben wel heel blij dat ik dat heb gedaan, want nu doe ik iets wat ik wel echt leuk vind. Probeer te bedenken hoe je je zou voelen als je deze opleiding nog drie jaar moet doen. Word je daar gelukkig van? Uiteindelijk ben jij namelijk de gene die er het meest onder lijdt als het niet leuk genoeg is. Succes met je beslissing!


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Toen ik een keuze tussen mbo of havo moest maken, heb ik twee kolommen gemaakt en ben ik voordelen en nadelen van de havo en het mbo tegen elkaar gaan afwegen. Welke voordelen vind ik belangrijker? Welke nadelen zijn er eigenlijk? Misschien is het een tip om dat ook te doen, maar dan natuurlijk met PTL en PPT. (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."