• De stelling van deze week luidt:
    Leerkrachten kunnen discussies over gevoelige onderwerpen zoals geloof beter vermijden in de les.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Hier ben ik deels voor en deels tegen. Ik bind namelijk niet dat het volledig vermeden moet worden. Je moet ook de kans krijgen om met de standpunten en meningen van anderen kennis te maken. Maar het moet niet te ver gaan. Zelf vind ik dat een onderwerp als geloof wel kan, maar een onderwerp over bijv. Kanker o.i.d. ligt een stuk gevoeliger. Het licht dus ook een beetje aan welk onderwerp het is. Sommige onderwerpen zijn gevoeliger dan anderen, en hebben betrekking tot meerdere personen. Ik vind dus dat het wel kan, maar dat de leraar in questie wel op moet letten hoe ver het gaat, en al voordat het te ver gaat, de discussie moet sluiten.


    take me back to the basics and the simple life

    Ik ben het eens met Fyrgebraec, maar ik vind ook dat het aan de klas afhangt. Ik heb bijvoorbeeld een klas met veel gezeur en kritiek op elkaar en daar zou ik het niet doen. Maar in een klas die toch dichter bij elkaar zit kan dat wel, omdat je dan vaak ook een 'veiligere' omgeving heb om je mening te uiten.


    wat was dit ookalweer

    Whatsapp schreef:
    Ik ben het eens met Fyrgebraec, maar ik vind ook dat het aan de klas afhangt. Ik heb bijvoorbeeld een klas met veel gezeur en kritiek op elkaar en daar zou ik het niet doen. Maar in een klas die toch dichter bij elkaar zit kan dat wel, omdat je dan vaak ook een 'veiligere' omgeving heb om je mening te uiten.


    ♡

    Ik denk dat het van de omstandigheden afhangt. Ik vind het belangrijk dat mensen elkaars mening horen en ook over gevoelige onderwerpen durven te praten, maar dan moet het wel in een veilige omgeving zijn. Als dit in een klas niet zo is, kan ik me voorstellen dat een leraar de discussie vermijdt, omdat het met gevoelige onderwerpen belangrijk is dat er met respect mee om wordt gegaan.

    [ bericht aangepast op 19 april 2015 - 10:09 ]


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Hangt echt van de sfeer in de klas en de band met de leerkracht af, vind ik. Ik zit zelf in een klas waar iedereen elkaar goed kent en luistert naar elkaars standpunten in zulke discussies en we hebben wel al vaker over "gevoeligere" zaken gepraat, wat allemaal prima verliep. Sowieso vind ik niet dat je zulke onderwerpen ten koste van alles moet vermijden, omdat dat ze juist in de taboesfeer houdt, maar soms kan het nu eenmaal niet anders omdat het de klassfeer gewoon niet ten goede zou komen.

    [ bericht aangepast op 19 april 2015 - 9:52 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik ben het eens met wat de mensen hierboven zeggen: het hangt heel erg van de omstandigheden binnen een klas af en wat zij als gevoelige onderwerpen beschouwen. Een leraar moet voor zover dat kan proberen de klas te leren kennen en daaraan af te leiden wat wel en niet kan.
    Daarnaast denk ik wel dat het gewoon vakrelevant moet blijven. Als een wiskundeleraar opeens een discussie over geloof begint, vind ik dat raar, terwijl zoiets bij een vak als levensbeschouwing juist heel goed voor te stellen is.

    [ bericht aangepast op 19 april 2015 - 12:28 ]


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    BlueJays schreef:
    Ik ben het eens met wat de mensen hierboven zeggen: het hangt heel erg van de omstandigeheden binnen een klas af en wat zij als gevoelige onderwerpen beschouwen. Een leraar moet voor zover dat kan proberen de klas te leren kennen en daaraan af te leiden wat wel en niet kan.
    Daarnaast denk ik wel dat het gewoon vakrelevant moet blijven. Als een wiskundeleraar opeens een discussie over geloof begint, vind ik dat raar, terwijl zoiets bij een vak als levensbeschouwing juist heel goed voor te stellen is.


    Dit. Ik vind ook dat het van de klassfeer afhangt.


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Hangt van de situatie af.


    † Love? I want to sleep.

    BlueJays schreef:
    Ik ben het eens met wat de mensen hierboven zeggen: het hangt heel erg van de omstandigeheden binnen een klas af en wat zij als gevoelige onderwerpen beschouwen. Een leraar moet voor zover dat kan proberen de klas te leren kennen en daaraan af te leiden wat wel en niet kan.
    Daarnaast denk ik wel dat het gewoon vakrelevant moet blijven. Als een wiskundeleraar opeens een discussie over geloof begint, vind ik dat raar, terwijl zoiets bij een vak als levensbeschouwing juist heel goed voor te stellen is.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ik begrijp dat dit een moeilijk onderwerp kan zijn maar dit is wel iets waar over gepraat moet worden. Bedenk wel of er pesters in de klas zitten die mensen kunnen uitjouwen vanwege het geloof of de cultuur.
    (Pesten moet natuurlijk sowieso stoppen.) het is belangrijk dat iedereen verschillende meningen , culturen en geloven heeft en dat dat ook zo blijft. Mensen moeten er over praten. Snijd dit onderwerp nou ook weer niet iedere dag aan want dan wordt iedereen er totaal mesjogge van. Natuurlijk moeten leerkrachten discussies vermijden, maar niet meteen het hele onderwerp.
    Ik ben het dus oneens met de stelling.

    Nee, dat vind ik niet. De les is net een plek waar je de mening van anderen kunt verkennen en dat vind ik best belangrijk, vooràl bij gevoelige/radicale topics.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Mylintis schreef:
    Ik denk dat het van de omstandigheden afhangt. Ik vind het belangrijk dat mensen elkaars mening horen en ook over gevoelige onderwerpen durven te praten, maar dan moet het wel in een veilige omgeving zijn. Als dit in een klas niet zo is, kan ik me voorstellen dat een leraar de discussie vermijdt, omdat het met gevoelige onderwerpen belangrijk is dat er met respect mee om wordt gegaan.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    BlueJays schreef:
    Ik ben het eens met wat de mensen hierboven zeggen: het hangt heel erg van de omstandigheden binnen een klas af en wat zij als gevoelige onderwerpen beschouwen. Een leraar moet voor zover dat kan proberen de klas te leren kennen en daaraan af te leiden wat wel en niet kan.
    Daarnaast denk ik wel dat het gewoon vakrelevant moet blijven. Als een wiskundeleraar opeens een discussie over geloof begint, vind ik dat raar, terwijl zoiets bij een vak als levensbeschouwing juist heel goed voor te stellen is.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Oneens.
    Wanneer wij bij geschiedenis of godsdienst discussiëren kan het er vrij heftig aan toe gaan, maar dat is juist het interessante eraan. Ieders mening horen, je eigen ideeën kunnen bijschaven of uiten. Niks zou onbespreekbaar mogen zijn. Discussiëren hoeft totaal niet negatief te zijn of kwetsend. Het gaat erover dat je op het einde, met een gevormde conclusie, iedereen tevreden moet zijn.
    Discussiëren in de les kan!


    Why so serious? :]

    Onze klas is echt een hele klit en we luisteren echt naar elkaar en waarderen elkaar mening. Daarom houden wij ook wel redelijk vaak zo'n discussies. Vooral tijdens Latijn en wiskunde :'D
    In andere klassen waarin je elkaar niet zo hard respecteerd, lijkt me dat al iets anders. Alsnog vind ik dat mening erg belangrijk is en het is aan de leraar om de discussie te leiden en in goede banen te houden.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys