• De stelling van deze week luidt:
    Leerkrachten kunnen discussies over gevoelige onderwerpen zoals geloof beter vermijden in de les.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik denk dat het juist heel belangrijk is om hier wel een discussie over te hebben. Door iemand anders mening te horen verbreed je je eigen beeld op de wereld.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Neighbourhood schreef:
    Hangt echt van de sfeer in de klas en de band met de leerkracht af, vind ik. Ik zit zelf in een klas waar iedereen elkaar goed kent en luistert naar elkaars standpunten in zulke discussies en we hebben wel al vaker over "gevoeligere" zaken gepraat, wat allemaal prima verliep. Sowieso vind ik niet dat je zulke onderwerpen ten koste van alles moet vermijden, omdat dat ze juist in de taboesfeer houdt, maar soms kan het nu eenmaal niet anders omdat het de klassfeer gewoon niet ten goede zou komen.


    I appreciate the masterpiece that is you, because your existence alone is art

    Neighbourhood schreef:
    Hangt echt van de sfeer in de klas en de band met de leerkracht af, vind ik. Ik zit zelf in een klas waar iedereen elkaar goed kent en luistert naar elkaars standpunten in zulke discussies en we hebben wel al vaker over "gevoeligere" zaken gepraat, wat allemaal prima verliep. Sowieso vind ik niet dat je zulke onderwerpen ten koste van alles moet vermijden, omdat dat ze juist in de taboesfeer houdt, maar soms kan het nu eenmaal niet anders omdat het de klassfeer gewoon niet ten goede zou komen.


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.

    Wat als je nou godsdienst geeft als docent?
    Kijk, het is niet de bedoeling dat iedereen elkaar geloof maar loopt af te kraken, maar een beetje discussie zo nu en dan kan geen kwaad, mits iedereen respectvol blijft.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Blackthorn schreef:
    Ik denk dat het juist heel belangrijk is om hier wel een discussie over te hebben. Door iemand anders mening te horen verbreed je je eigen beeld op de wereld.

    Dit inderdaad. Bovendien is een discussie geen moddergooien, dus eigenlijk zie ik geen objecties.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Blackthorn schreef:
    Ik denk dat het juist heel belangrijk is om hier wel een discussie over te hebben. Door iemand anders mening te horen verbreed je je eigen beeld op de wereld.


    Ik wil een tuin vol egels

    soms wel, het hangt van de klas af, al het een klas is die veel met elkaar bemoeit dan is het moeilijker dan als de klas open staat voor dit soort dingen en soms is het wel goed om het er over te hebben, want dan kunnen de leerlingen zowel de goede als de slechte dingen van iets in zien.

    Mylintis schreef:
    Ik denk dat het van de omstandigheden afhangt. Ik vind het belangrijk dat mensen elkaars mening horen en ook over gevoelige onderwerpen durven te praten, maar dan moet het wel in een veilige omgeving zijn. Als dit in een klas niet zo is, kan ik me voorstellen dat een leraar de discussie vermijdt, omdat het met gevoelige onderwerpen belangrijk is dat er met respect mee om wordt gegaan.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik ben het er niet mee eens omdat ze ook erover moeten leren.


    tiptoe through the tulips...

    Bij mij op school kan er beter niet over het geloof begonnen worden. Mijn klas is namelijk nogal goed in het houden van discussies die uren duren.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Oneens. Bij sommige vakken is het gewoon nodig om de verschillende geloven erbij te betrekken. (Ik zou nu een heel nerdy fact kunnen geven waarom de christenen anders op kruistocht zouden gaan, want een van de voornaamste redenen was Jeruzalem "bevrijdden" van de moslims) Dus soms kan je niet anders. Ik vind het persoonlijk ook belangrijk omdat je bij dit soort discussies leert om naar elkanders mening te luisteren en je leert ervan. Maar als leerkracht moet je dan wel het gesprek in goede banen leiden. Je kan niet zomaar de leerlingen het gesprek laten voeren en zelf achterover gaan zitten hangen. Het geloof is bij bijvoorbeeld geschiedenis redelijk onvermijdbaar. Dus behandel de verschillende geloven dan ook en wees niet bang voor een discussie. De leraar moet er bovenop blijven zitten om te voorkomen dat de discussie uit de hand loopt.

    [ bericht aangepast op 21 april 2015 - 11:48 ]


    It's kind of fun to do the impossible ~ Walt Disney

    Mylintis schreef:
    Ik denk dat het van de omstandigheden afhangt. Ik vind het belangrijk dat mensen elkaars mening horen en ook over gevoelige onderwerpen durven te praten, maar dan moet het wel in een veilige omgeving zijn. Als dit in een klas niet zo is, kan ik me voorstellen dat een leraar de discussie vermijdt, omdat het met gevoelige onderwerpen belangrijk is dat er met respect mee om wordt gegaan.


    "I thought I heard a plane crashing, but now I think it was your passion snapping" - La Dispute

    _Spring schreef:
    Ik begrijp dat dit een moeilijk onderwerp kan zijn maar dit is wel iets waar over gepraat moet worden. Bedenk wel of er pesters in de klas zitten die mensen kunnen uitjouwen vanwege het geloof of de cultuur.
    (Pesten moet natuurlijk sowieso stoppen.) het is belangrijk dat iedereen verschillende meningen , culturen en geloven heeft en dat dat ook zo blijft. Mensen moeten er over praten. Snijd dit onderwerp nou ook weer niet iedere dag aan want dan wordt iedereen er totaal mesjogge van. Natuurlijk moeten leerkrachten discussies vermijden, maar niet meteen het hele onderwerp.
    Ik ben het dus oneens met de stelling.





    precies dat ^


    ~Born Tiger, Not Gonna Live Like a Dog~ Fame, Flash, Light. GIVE IT TO ME!

    Sorry als iemand dit al heeft vertelt, ben globaal door alles heen gegaan.

    Oneens, je moet kunnen bespreken met leerlingen wat je wil bespreken.
    Want anders komen er onderwerpen die onbespreekbaar worden. Ook leer je zo begrip krijgen voor elkaars standpunten.
    En wat ook belangrijk is, je leert argumenteren wat wel weer handig is. (bijvoorbeeld voor op zo'n stelling te reageren xD )


    Gewoon een klein wiel

    Shore schreef:
    Bij mij op school kan er beter niet over het geloof begonnen worden. Mijn klas is namelijk nogal goed in het houden van discussies die uren duren.


    Today's special moments are tomorrow's memories.