• De stelling van deze week luidt:
    Het moet mogelijk zijn om verschillende schoolvakken op verschillende niveau's te volgen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    PUKKELxDING schreef:
    Heeeeel erg mee eens!


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Eens. Ik was slecht in natuurkunde, wiskunde en scheikunde maar voor Engels, Nederlands, Frans en Duits stond ik dan wel weer hoog, haha. Ik wil echt ontzettend graag Engels op een hoger niveau. Gelukkig is dat wel mogelijk op mijn opleiding (:


    And I'd marry you, Harry

    Arianne schreef:
    Ik weet niet, het zou denk ik wel handig zijn voor sommige vakken. Aan de andere kant wordt het op die manier wel heel makkelijk om bij bepaalde vakken gewoon de 'makkelijke' weg te kiezen, in plaats van een beetje uitdaging voor jezelf. Daarnaast wordt het indelen MBO/HBO/WO ook een stuk lastiger. Stel nu dat je voor een WO-opleiding twee verplichte vakken hebt, waarvan je er eentje op VWO-niveau hebt gedaan en de ander op VMBO. Wat dan?

    Het lijkt mij dat als je die op het WO nodig hebt dat je ze beiden op VWO niveau moet kunnen. Anders blijf je met de opleiding ook hangen.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Eens. (België) Toen ik nog in het middelbaar zat, op het einde van het 2e jaar, ben ik moeten 'afzakken' naar STW van Moderne. Mijn klastitularis had mijn ouders dat aangeraden omdat ik een eindpercentage van 49% voor Frans had, haar vak. Die had eigenlijk gewoon een hekel aan mij volgens mij omdat ik slecht in Frans was. Maar alle andere vakken waren uitstekend. En mijn ouders geloofden eerder een leerkracht met ervaring dan mij. Dus ik ben moeten 'afzakken' en heb NOOIT meer geleerd tot ik was afgestudeerd in het 6e. Als ik geen moeite deed, had ik met gemak een 7/10 en als ik wat moeite deed door een kwartier op voorhand eens te overlopen dan had ik een 9/10. Ik heb nooit geleerd tijdens de examens. De namiddag die ik vrij had, sliep ik eerst tot 15u en dan ging ik wat op Q enzo en pas 's avonds keek ik eens naar mijn boek, maar meestal keek ik tv. Ik ben met glans afgestudeerd zonder enige moeite te doen. Klinkt misschien heel mooi, maar dat is het niet. Toen ik in het eerste van het hoger onderwijs zat, kreeg ik door wat écht leren was. Ik ben in mijn eerste 2e semester heel hard tegen de lamp gelopen en had toen 4 herexamens in augustus. Dan is heel je vakantie ook verbrod. Ondertussen ben ik al 1x afgestudeerd, maar ik heb in die 3 jaar bachelor mijn mentaliteit helemaal om moeten gooien want in het hoger onderwijs kan je niet 15 minuten voor een examen alles nog leren.

    Dus ik ben het eens. Hadden mijn vakken op mijn niveau gelegen en had ik er voor moeten leren, dan had ik geweten hoe je moet leren. Als je vanwege 1 vak moet 'afzakken' naar iets dat te gemakkelijk voor je is, loop je op een later ogenblik tegen de lamp.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    100% mee eens!


    Be Your Own Anchor

    Tokugawa schreef:
    Ja, eens. Op het VMBO was Engels voor mij een lachertje, net als overigens de meeste vakken. Ik kreeg VMBO-kader advies omdat ik alles verziekte met wiskunde. Alsof je dat niet kan compenseren ofzo (destijds).
    Achteraf bleek ik met geschiedenis, maatschappijleer en Nederlands makkelijk havo aan te kunnen en met Engels zou VWO ook lukken. Butyea, fml?


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Mee eens, want ik ben namelijk niet zo goed in wiskunde maar in engels juist wel.


    tiptoe through the tulips...

    Helemaal mee eens. Ik vind dat je zelf zou moeten kunnen kiezen welke vakken je volgt en op welk niveau je dat doet. Een algemene opleiding heeft in mijn ogen niet veel nut, want niet iedereen is hetzelfde, hoewel de overheid dat heel graag blijft geloven. Er zijn vakken die voor mij nu in het zesde jaar zelfs te makkelijk zijn en er zijn vakken die me totaal niet aanspreken en waarvoor ik lage punten heb.
    Misschien dat het een idee is dat je een bepaald niveau voor een vak moet kunnen halen als je een bepaalde opleiding na je middelbaar wil volgen. Meestal is dat dan toch een vak waarin je goed bent / geïnteresseerd bent.


    What would Emma do?

    @Fennec: Ik heb op een groenschool gezeten.. (Clusius College)
    In die tijd, vanaf 2000 tot en met 2006/ 2007 was dat dus uiteraard wel verplicht..
    Mijn verplichte vakken waren, Wiskunde, Biologie, Engels, Nederlands, Sport (blah-waar ik overigens nooit was, en wel een v stond).
    Ik kon dan kiezen uit: Geschiedenis of Aardrijskunde (blah, laatste dus absoluut niet, ik en topo gaan ook niet samen). Economie of Duits en of NASK, nou Duits is het geworden. Praktijk vakken: Dierenhouderij, VAP (verwerking met agrarische producten), Bloem, plant, groen, lassen ect kiezen.
    Ik heb toen gekozen voor Dierenhouderij, VAP en die laatste is mij opgedrongen Lassen..

    In die tijd kon je niet heel veel anders kiezen..
    We hadden Basisberoeps, Kaderberoeps, Gemengde leerweg, Theoretische leerweg en boeken op!!
    Snap je, we konden in die tijd niet zomaar stapelen..
    Met sommige vakken zat ik Basisberoeps, en met sommige vakkan zat ik Kaderberoeps, met duits zelfs gemengde leerweg.

    Maar dat neemt niet weg, dat ik het stapelen stom vind, nee juist goed, want zo kunnen ze zelfs nog langer genieten van een vertrouwde omgeving, eer je opeens weer naar een andere school moet, opnieuw de weg kwijt raakt enzovoorts, en ze kunnen voordat ze naar een ROC, Universiteit of weet ik wat gaan, al meerdere papieren in hen rugzak posten.. Want dat is tegenwoordig wat bedrijven willen, jonge broekies met papieren..
    Geen papieren, bijna ook tot geen werk.
    Ze geven nu juist de kans hen rugtassen te vullen, en zo er meer uit te trekken, dan ze zelf uberhaupt hadden gedacht dat ze het misschien zouden kunnen. Sommige staan dan juist versteld van.
    Dus ik ben er heel erg op EENS!!!


    Enjoy the little things in life, because one day you wi

    Eens, zo zorg je ervoor dat mensen weer zin krijgen in school. Niet iedereen is goed in alles en je zal dus iedereen een kans moeten geven om te slagen en te bereiken wat diegene wil doen. Anders raken ze minder gemotiveerd en alles, waardoor ze er geen zin in hebben.
    Ik zelf hoop dat het ingevoerd wordt, want ik ben zeer slecht in engels, maar wel goed in geschiedenis.Zo krijg je een uitdaging en dat moet school ook wel zijn


    you said "plese don't ever change" but you don't like me they way i am

    Sonyara schreef:
    @Fennec: Ik heb op een groenschool gezeten.. (Clusius College)
    In die tijd, vanaf 2000 tot en met 2006/ 2007 was dat dus uiteraard wel verplicht..
    Mijn verplichte vakken waren, Wiskunde, Biologie, Engels, Nederlands, Sport (blah-waar ik overigens nooit was, en wel een v stond).
    Ik kon dan kiezen uit: Geschiedenis of Aardrijskunde (blah, laatste dus absoluut niet, ik en topo gaan ook niet samen). Economie of Duits en of NASK, nou Duits is het geworden. Praktijk vakken: Dierenhouderij, VAP (verwerking met agrarische producten), Bloem, plant, groen, lassen ect kiezen.
    Ik heb toen gekozen voor Dierenhouderij, VAP en die laatste is mij opgedrongen Lassen..

    In die tijd kon je niet heel veel anders kiezen..
    We hadden Basisberoeps, Kaderberoeps, Gemengde leerweg, Theoretische leerweg en boeken op!!
    Snap je, we konden in die tijd niet zomaar stapelen..
    Met sommige vakken zat ik Basisberoeps, en met sommige vakkan zat ik Kaderberoeps, met duits zelfs gemengde leerweg.

    Maar dat neemt niet weg, dat ik het stapelen stom vind, nee juist goed, want zo kunnen ze zelfs nog langer genieten van een vertrouwde omgeving, eer je opeens weer naar een andere school moet, opnieuw de weg kwijt raakt enzovoorts, en ze kunnen voordat ze naar een ROC, Universiteit of weet ik wat gaan, al meerdere papieren in hen rugzak posten.. Want dat is tegenwoordig wat bedrijven willen, jonge broekies met papieren..
    Geen papieren, bijna ook tot geen werk.
    Ze geven nu juist de kans hen rugtassen te vullen, en zo er meer uit te trekken, dan ze zelf uberhaupt hadden gedacht dat ze het misschien zouden kunnen. Sommige staan dan juist versteld van.
    Dus ik ben er heel erg op EENS!!!

    Rustig, ik kon dat toch niet weten? Ik zeg niet dat ik niet denk dat het goed is om alles op eigen niveau te mogen volgen, dat zou namelijk geweldig zijn. Maar de stelling zegt "het moet mogelijk zijn" en dat is een stuk lastiger, omdat het hele schoolsysteem eerst op de schop moet dan. Ik denk dat iedereen wel ergens in het onderwijs te maken heeft gehad met een niveaukloof, en het is jammer dat leerlingen op hun slechtste vak worden beoordeeld op dit moment. Daarom ben ik ook tegen de nieuwe regels van de "hoofdvakken" (oke, het is handig om Nederlands, Engels en Wiskunde te hebben, maar als je dyslectie hebt en daar dubbel op gepakt wordt nu, is dat verspilling van talent, stel dat die persoon geniaal is in beta vakken).
    Zelf had ik problemen met het niveau op de basisschool, waar je nou eenmaal niks te kiezen hebt, daar wat meer op niveau les kunnen krijgen zou ook handig zijn, en misschien kan in de oplossing dit verwerkt worden door de afscheiding basisschool en middelbare vager te maken. Het enige nadeel is dat je zo wel "superscholen" krijgt van duizenden leerlingen. Oh, en in een zeer enkel geval dat een enkele luie leerling niet alles uit zichzelf haalt omdat hij/zij toevallig het nut niet ziet van een enkel vak, maar dat is alsnog beter dan sowieso elke leerling op zijn laagste niveau zetten.
    Met staatsexamens waren deelcertificaten wel al mogelijk dacht ik :/
    Maar voor mij is deze stelling een lastige vanwege de formulering. Het verreiste schoolsysteem is ontzettend ingewikkeld om te organiseren met docenten en roosters, er is veel organisatorisch inzicht voor nodig om het op grote schaal te laten werken.
    Ik wil dat het mogelijk is, maar ik weet niet of dat echt zo is. Als de stelling was dat het beter voor de leerling zou zijn om elk vak op niveau te kunnen volgen, dan was ik het eens geweest.

    ps, ik heb alleen gymnasium (1e&2e) en vwo(3e-6e) gedaan tussen 2005-2012 dus ik heb geen idee hoe het op het vmbo in elkaar heeft gezeten of zelfs zit.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    M'n vader had het, dus waarom nu niet?


    ♈ ♉ ♊ ♋ ♌ ♍ ♎ ♏ ♐ ♑ ♒ ♓

    RechterTwix schreef:
    Mee eens, kader Wiskunde en Vwo Engels? I'm in.

    Lmao same. Volgend jaar heb ik geen wiskunde meer, thank fuck.


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.

    Eens, dat lijkt me echt heel handig. De vakken waar je goed in bent of nodig hebt voor je vervolgopleiding kun je dan op een hoger niveau doen dan de andere vakken.

    Arianne schreef:
    Ik weet niet, het zou denk ik wel handig zijn voor sommige vakken. Aan de andere kant wordt het op die manier wel heel makkelijk om bij bepaalde vakken gewoon de 'makkelijke' weg te kiezen, in plaats van een beetje uitdaging voor jezelf. Daarnaast wordt het indelen MBO/HBO/WO ook een stuk lastiger. Stel nu dat je voor een WO-opleiding twee verplichte vakken hebt, waarvan je er eentje op VWO-niveau hebt gedaan en de ander op VMBO. Wat dan?


    Het lijkt me dat je ze dan beiden op VWO-niveau moet hebben als je studie dat vereist.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried