• Voordat ik aan mijn verhaaltje begin. (A) Een kleine spoiler waarover het zal gaan: psychisch gestoorde kinderen op zeer jonge leeftijd. Ik zal niet alles tot in detail beschrijven, maar alsnog voor de gevoelige onder ons: je bent gewaarschuwd.

    Ik wist ook niet echt waar het moest: dus bij deze. :'D Oh, en ik wil ook niemand aanzetten tot het doen van onderstaande dingen. Helemaal niet!

    Oh well, deze avond heb ik een reportage gezien over kinderen die psychisch gestoord zijn. Psychopaten als het ware en dan hebben we het niet zomaar over psychopaten in series, maar échte die gek zijn op leesvermaak, zulke dingen.

    Er werden verschillende unieke kinderen besproken en verteld wat ze in hun leven fout hebben gedaan.
    Twee broertjes van tien en elf hebben twee andere jongetjes van negen gemarteld aan de rand van het bos aan een klein riviertje. Dat ging dan van verstikken in het water tot het bekrassen met allerlei voorwerpen zoals glas, takken, messen, etc. ook brachten ze brandwonden aan met sigaretten. Ze schopten, sloegen en andere lichamelijke verwondingen, zelf op seksueel gebied. Ze zijn alleen gestopt omdat ze moe werden, niet vanwege de schuldgevoelens die ze voelden jegens hun daden.
    Hier schrok ik echt enorm van. De kinderen zijn nog zo en kunnen het in hun hoofd halen zoiets te doen. In de reportage onderzochten ze hun achtergrond en ze kwalen niet uit een al te stabiele gezinssituatie, maar alsnog is het verbazingwekkend!

    Een ander verhaal dat verteld werd, ging over een jongen van twaalf dat verhalen schreef over geweldadige moorden en martelingen. Hij uitte zijn gevoel op papier. Drie jaar later stond hij 's nachts op en vermoordde zijn moeder in koele bloede. Hij bleef slaan met een hamer en tot slot verbrandde hij haar, samen met het hele huis. Hij vluchtte met zijn jongere broertje en hond en stak de schuld op 'een inbreker'. De politie kwam erachter dat hij de dader was en het erge aan de zaak is dat de jongen geen enkel besef had dat hij iets fout gedaan had. De moord kon hij vatten, maar hij reageerd rustig, bedaard en vooral koel. Op zijn laptop werden sporen gevonden van sites waar hij zocht naar manieren om te moorden.

    Er werden nog allerlei jongeren naar voor gebracht, maar eerlijk gezegd ben ik echt geshockt. Hoe kúnnen kinderen op zo'n leeftijd al zo'n psychopatische gedachten hebben? De drang om anderen te martelen of te vermoorden.
    Deze verhalen dateren allemaal rond de 1990 tot 2010, relatief recent dus. Allen zijn ze voor levenslang veroordeeld, maar komen na vijf tot tien jaar zitten weer vrij. Kan jíj het je nu even inbeelden dat je morgen als je naar school of werk gaat, een psychopaat passeert? Het beangstigd me wel in bepaalde maten en ik mag er niet te veel over nadenken, neen. Maar nu blijft het heel de tijd hangen.

    In de reportage wordt wel gezegd dat het unieke gevallen zijn en het in zulke hoge maten zelden voorkomt. Ik ben toch niet helemaal gerust :'D

    Hebben jullie hier al eens van gehoord? En hoe dicht heeft het jullie al een geraakt?
    Ben jij hier ook niet van geschrokken?


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    MT

    [ bericht aangepast op 20 mei 2015 - 16:52 ]

    Omg ik kan het niet echt geloven! Twee jongens van 10 en 11 die dan zoiets doet? Wow eff geschrokken
    Nu sommige kinderen kunnen er niks aandoen en dat is net het stomme eraan!


    Life is like the ocean. It can be calm or still, and rough or rigid, but in the end, it is always beautiful

    StephenFry schreef:
    Hetgeen dat mij altijd het hardst verbaast is dat zulke jongeren vaak de kans nog krijgen om vrij te komen, want zoals je al zei, het kan zijn dat ze na tien tot vijftien jaar weer vrijkomen. De meeste echte moordenaars (in de zin van moorden om te moorden), beginnen als kind met het martelen of doden van diertjes. Ik vraag me af wat er dan gebeurt met mensen die als kinderen beginnen met het doden van andere mensen. Is dat dan niet nog erger?


    Je kunt iemand moeilijk straffen voor iets waar hij of zij niets aan kon doen. Of in ieder geval niet kon voorkomen dat hij zulke gedachten heeft en dit gedrag vertoont. Het is niet veilig om ze dan maar hun gang te laten gaan, maar de gevangenis is niet de beste plek om ze dan maar achter te laten. Van de gevangenis wordt namelijk niemand beter en ook daar kunnen ze de mogelijkheid hebben hetzelfde gedrag te vertonen.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    SPECS schreef:
    Zo verbazingwekkend is het eigenlijk niet. Ik bedoel natuurlijk is het verkeerd en fout maar ik denk dat zoiets ook wel aangeboren is en dus in de aard van het beestje zit in de meeste gevallen.


    plus ik denk dat het ook met de opvoeding te maken heeft. niet in alle gevallen maar toch.
    van 1990 tot 2010? Wauw ik behoor echt tot een risico groep dan :Y)


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Thlayli schreef:
    (...)

    Je kunt iemand moeilijk straffen voor iets waar hij of zij niets aan kon doen. Of in ieder geval niet kon voorkomen dat hij zulke gedachten heeft en dit gedrag vertoont. Het is niet veilig om ze dan maar hun gang te laten gaan, maar de gevangenis is niet de beste plek om ze dan maar achter te laten. Van de gevangenis wordt namelijk niemand beter en ook daar kunnen ze de mogelijkheid hebben hetzelfde gedrag te vertonen.


    Ik heb het dan ook nergens over een gevangenis ;) De correcte plek voor mensen die met zulke problemen kampen is een gesloten instelling. Ik weet niet zo heel veel over deze soorten storingen bij jongeren, maar ik weet niet of zoiets gestopt kan worden.


    What would Emma do?