• Hier ben ik dus echt heel erg van geschrokken.

    Ik was gister de documentaire 'Zwart als roet' van Sunny Bergman aan het kijken en zij liet een aantal mensen een test doen om te onderzoeken of ze een voorkeur hadden voor blanke of zwarte mensen. Het is een door Harvard ontwikkelde test en ik was zelf ook wel benieuwd naar hoe ik de test zou maken. Nou ben ik zelf echt anti-racisme en alles behalve racistisch. Althans, dat dacht ik. Nadat ik de test had gemaakt kwam er als uitslag uit dat ik een sterke automatische voorkeur voor blanke mensen in vergelijking met zwarte mensen. Dat was dus best wel een schokker voor mij, aangezien ik het echt niet aan zag komen.
    De test - test je onbewuste gedachtes, en blijkbaar is mijn onbewuste ik dus best wel een racist.

    Om dit topic nog nuttig te houden is hier de test: https://implicit.harvard.edu/implicit/belgium/. Je moet een paar keer door klikken en dan kom je er. Het duurt nog geen tien minuutjes en het is het echt waard om even te maken.

    Verder vroeg ik me af wat jullie hiervan vinden en wat jullie uitkomsten (en meningen daarover) zijn. Zijn jullie het wel/niet eens met jullie uitslag en waarom?

    [ bericht aangepast op 1 juni 2015 - 18:56 ]


    Fairy tales are more than true: not because they tell us dragons exist, but because they tell us dragons can

    Ik heb de test nog niet gedaan, maar dit doet me denken aan de Barbie-test die ze bij kleine kindjes doen, om te kijken welke Barbie pop ze grijpen om antwoord te geven.
    "Welke Barbie is er lief?" en dan kunnen ze kiezen uit 4 opties: een witte/ 'blanke' Barbie, ietsjes donkerdere Barbie, bruine Barbie en dan ook donkerbruin/zwart achtige Barbie. (Ik hoop dat ik dit niet heel discriminerend zeg nu, want schijnbaar kan "Zwart" tegenwoordig ook verkeerd opgevat worden; dus bij deze; dat is de bedoeling niet). Maar dan komen er ook vragen zoals; Wie is er stout? enzo. Maar goed, ik zal zo eens even kijken naar de test.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Ik werd afgeleid door de test over seksualiteit; ik heb geen voorkeur ;D
    Nou eens kijken bij die van huidskleur..

    Edit: Lichte automatische voorkeur voor mensen met een lichte huidskleur in vergelijking met mensen met een donkere huidskleur.
    Dat had ik eigenlijk ook wel verwacht.

    [ bericht aangepast op 1 juni 2015 - 22:00 ]


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Nee, gewoon nee. Die test waarbij je goed en slecht moet aanduiden: Je hersenen maken er heel snel een automatisme van als het een bij het ander wordt gezet, dan is het heel moeilijk om het aan te passen. Of dat nu begint met blank/goed of zwart/goed, dat maakt niet uit.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Serenata schreef:
    Ik vind voorkeur wat anders dan racisme.

    ^Dit.
    Ik heb dezelfde soort test eerder gemaakt, en daar kwam volgens mij uit dat ik een sterke voorkeur voor blanke mensen heb. Dit komt grotendeels doordat ik vrijwel nooit met mensen met een getinte of donkere huidskleur omga. Daarbij zijn de mensen die op mij lijken en waarmee ik het goed kan vinden nou eenmaal meestal blank. Ik merk dat ik vooroordelen heb, maar ik stuur mezelf bij en handel er niet naar. Een voorkeur of vooroordeel hebben is niet per definitie verkeerd, maar ernaar handelen wel. Dan pas is het racisme te noemen.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Oeff mindfuck. :')

    Nu dacht ik dat de TS Eva was :')


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Neminis schreef:
    (...)
    ^Dit.
    Ik heb dezelfde soort test eerder gemaakt, en daar kwam volgens mij uit dat ik een sterke voorkeur voor blanke mensen heb. Dit komt grotendeels doordat ik vrijwel nooit met mensen met een getinte of donkere huidskleur omga. Daarbij zijn de mensen die op mij lijken en waarmee ik het goed kan vinden nou eenmaal meestal blank. Ik merk dat ik vooroordelen heb, maar ik stuur mezelf bij en handel er niet naar. Een voorkeur of vooroordeel hebben is niet per definitie verkeerd, maar ernaar handelen wel. Dan pas is het racisme te noemen.



    Ik kan mezelf hier wel in vinden en ik denk dat je ook wel gelijk in hebt.

    Qingsel schreef:
    Oeff mindfuck. :')

    Nu dacht ik dat de TS Eva was :')


    Haha laten we het daar maar op een heel gênant typfoutje laten...

    [ bericht aangepast op 1 juni 2015 - 22:08 ]


    Fairy tales are more than true: not because they tell us dragons exist, but because they tell us dragons can

    Weinig tot geen automatische voorkeur voor blanke mensen in vergelijking met zwarte mensen.

    Maakte te veel fouten XD.


    No growth of the heart is ever a waste

    Qingsel schreef:
    Oeff mindfuck. :')

    Nu dacht ik dat de TS Eva was :')

    Wow, volgens mij wordt ik eens bij naam genoemd. Cooll ;p Wow, het valt me nu pas op dat onze usernames maar één letter verschillen, haha.

    Nemenis schreef:
    (...)

    Haha laten we het daar maar op een heel gênant typfoutje laten...

    Hoe bedoel je dat dan?


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Neminis schreef:
    (...)
    Hoe bedoel je dat dan?


    Volgens mij moest haar username Nemesis zin. (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik ga de test niet maken, naar wat ik hier lees is hij niet echt betrouwbaar. Maar ik heb wel eens een interessant testje gevolgd op de tv (Ziggo University of zoiets) of racisme: dit is het college. Ik weet niet of je dit kan volgen, maar ik vind het een hele goede uitleg over discriminatie, ook al is het zeker geen excuus.


    Deep inside, I've never felt alive

    'Matige automatische voorkeur voor zwarte mensen in vergelijking met blanke mensen.'

    Om eerlijk te zijn, vind ik deze test onzin. Op het moment dat je de ene test iets steeds naar rechts moest classificeren en dan moest omwisselen, is het dan niet natuurlijk dat er snelheidsfouten gemaakt worden?


    Tijd voor koffie.

    Ik hoef die test niet te doen om het antwoord te weten. Ik heb er laatst toevallig over na gedacht, en, ook al ben ik absoluut niet racistische ik heb mezelf erop betrapt dat ik toch eerder neigt naar een voorkeur voor blanken. Geen idee waarom want zoals ik al zij heb ik absoluut geen problemen met donkerder gekleurde mensen


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Grohl schreef:
    (...)

    Volgens mij moest haar username Nemesis zin. (:


    Hehe, ja :3


    Fairy tales are more than true: not because they tell us dragons exist, but because they tell us dragons can

    Sherrinford schreef:
    'Matige automatische voorkeur voor zwarte mensen in vergelijking met blanke mensen.'

    Om eerlijk te zijn, vind ik deze test onzin. Op het moment dat je de ene test iets steeds naar rechts moest classificeren en dan moest omwisselen, is het dan niet natuurlijk dat er snelheidsfouten gemaakt worden?

    Yes! Maar weet je wat ik denk dat de clue is; dat wanneer hij wordt omgedraaid, dat je dus de associatie van blank - slecht en zwart - goed krijgt, dat het langer duurt om te antwoorden ipv de associatie zwart - slecht en blank - goed. En daarop word je volgens mij beoordeeld.
    Het is dat ik te veel fouten maakte en mijn resultaten niet spoorden, maar anders had mijn resultaat waarschijnlijk ook een voorkeur voor blanke mensen.
    Maar ja, de verklaring is eigenlijk best logisch als je het in een breder perspectief trekt. Vooral het westen heeft al sinds jaar en dag de associatie van donker = slecht en licht = goed. Bij 'donker' of 'zwart' krijgen we associaties met de duivel, criminaliteit, dood en geweld en zo'n beetje alles dat slecht is :D.
    Bij 'licht' denken we aan het tegenovergestelde. Dat is er zo erg ingebakken dat ik denk dat het erfelijk is geworden en je bij je geboorte or better yet; conceptie al 'verziekt' wordt. Ik denk dus echt dat we erfelijk belast zijn. Vervolgens wordt het cultuur en opvoeding nog eens versterkt en je hebt eigenlijk een perfect racistisch individu gecreëerd. Alleen zien we, of willen we dat zelf niet zien want je wil een ander niet voor z'n (zwarte) kop stoten.
    Dus het gaat verder dan alleen mensen, wij denken zo met alles. 'Ik wil niet dat je in het donker gaat reizen.' 'Ik heb niks zwarts voor de begrafenis.' 'Eh fuck. Het wordt dus donker in deze horrorfilm.' 'Iron Maiden's cd-hoes is donker.' Drie keer raden waar ze vaak over zingen. Geen bloemetjes en bijtjes.


    No growth of the heart is ever a waste

    BoromirOfGondor schreef:
    Ik heb die test ook gemaakt nadat ik de documentaire zag. Ik had een lichte voorkeur voor blanke mensen... Vreemd genoeg had ik dezelfde test later voor homo vs. hetero gedaan, en toen kwam er een lichte voorkeur voor homoseksuelen uit, dus dat was ook wel interessant.


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.