• Ik moest het toch even delen. Zoals een aantal van jullie misschien wel weten ben ik standhouder op een aantal fantasy en/of historische evenementen. Zo ook afgelopen weekend met de grootste zomerstorm sinds 1901. Ik stond daar met tentje en luifel op een open veld in meppel voor het evenement 'fantasiafest leeft'. Het was op z'n zachts gezegd een uitdaging om dit te overleven. Ik ben zelf lichamelijk niet helemaal in orde en stond op zaterdag met windkracht 7/8 in de stromende regen mn tent vast te houden. De bodem was ongelofelijk zacht dus ik zag de haringen omhoog komen. Ik heb ruim €150,- schade overgehouden door het spel van de weergoden.
    Toch was er ook zoveel positiefs. Tijdens een storm zie je dat alle mensen op het evenement, bezoekers, standhouders en vrijwilligers elkaar helpen.
    De dag erna kwam er iemand van de krant naar mij toe en vroeg of zij mij mocht interviewen. Dat is een leuk artikel geworden en wilde het toch met jullie even delen:

    MEPPEL – FantasiaFestLeeft in Meppel kende een onstuimige zaterdag. Door de storm moest een deel van het programma worden afgelast. Op zondag keert het publiek terug en geniet van zon, muziek en goed gezelschap. Er wordt gegeten en gedronken en vooral veel plezier gemaakt. Er is roleplay, er wordt gelarpt en MARS uit Assen geeft vechtdemonstraties.

    Iris Voorwinden van Lunae Lucem zit bij haar historische tent. Ze verkoopt daar haar zelfgemaakte bronzen sieraden en geeft kaartleggingen. “Daar is niks engs aan”, lacht ze. Ze heeft er dit weekend al een aantal gedaan. “Sommige mensen denken dat het om toekomst voorspellen gaat, maar dat is dus niet zo. Ik maak gebruik Le Normandkaarten. Die werden gebruikt door Madame Le Normand. Zij leefde in het Victoriaanse tijdperk en legde ook kaarten voor Napoleon en zijn vrouw. De leggingen zijn absoluut niet eng en richten zich op knelpunten in iemands leven. De kaarten zijn oplossingsgericht. Soms bevestigen ze dingen die de persoon al wist en soms krijgt iemand nieuwe inzichten. In het dek zit een kaart die de doodskist heet. Mensen schrikken daar van. Maar deze kaart is heel positief en staat voor een keerpunt in het leven. Je sluit iets ouds af en begint met iets nieuws.”
    Voorwinden is erg te spreken over FantasiaFestLeeft. De dag ervoor heeft ze in de storm en regen uit alle macht haar tent aan de grond proberen te houden. “Ik heb een goede tent en hij stond goed vast, maar ik zag de haringen omhoog komen en heb anderhalf uur in de storm aan mijn tent gehangen, zodat deze niet de lucht in ging. Daarna was ik doorweekt. En weet je wat het mooie van dit festival is? Iedereen helpt elkaar. Ik kreeg van alle kanten hulp aangeboden. Medestandhouders, vrijwilligers, iedereen kwam helpen en voor me zorgen, zonder dat ik erom hoefde te vragen. Fijn was dat. Ik was koud tot op het bot. Ze hebben me onder de douche gezet en omdat alles nat was, konden we in de auto van een mede-standhouder slapen. Een veel gehoorde kreet was zaterdag ook: ‘Zo slecht als het vandaag was, zo goed zal het morgen zijn.’ En je ziet het, de zon schijnt. En er zijn mensen. We waren even bang dat er niemand zou komen en dat zou zonde voor het evenement zijn geweest. Met de standhouders van dit veld zijn we daarom op de foto gegaan en die heeft iedereen gedeeld op zijn eigen Facebookpagina. Om aan onze vrienden en klanten te laten weten dat we er nog zijn en dat ze langs kunnen komen.”
    Op het terrein lopen veel mooi uitgedoste mensen rond. Stormtroopers, Steampunkers, sprookjesfiguren. Drie Friese Steampunkers maken foto’s van een andere groep Steampunkers. Ze bewonderen elkaars outfit. De vrouwen hebben prachtige creaties aan. “Ik werk 26 uur in de week zegt Diana Kikke. Zij is samen met Kristien Hoeksma en Claudia Hageman naar Meppel gekomen. “De rest van de tijd gaat op aan het maken van outfits. Elk festival hebben we wel iets anders aan. Volgende week gaan we drie dagen naar Castlefest en dan hebben we alle drie de dagen een andere outfit.” Het drietal vermaakt zich prima op FantasiaFestLeeft. “Gisteren zijn we vanwege het weer niet gegaan maar dit is geweldig toch”, zegt Hageman. “Hier kun je lekker in kostuum lopen, zonder dat je raar wordt aangekeken. En de sfeer is fantastisch.”
    Tekst: Mariëlle de Vries

    Bron: http://www.dasmooi.nl/nieuws/39658/onstuimig-fantasiafestleeft-kent-zonnige-zondag/

    Nu vroeg ik mij af, hebben jullie ook eens in de krant gestaan? Zoja, waarvoor?


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Wat gaaf zeg!
    Ik werd eens geïnterviewd omdat ik toevallig rondliep in een shoppingcenter toen Hillary Duff daar boeken kwam signeren. De interviewer duwde me letterlijk een boek in handen en vroeg of ik even wilde lachen voor de foto. Toen hij vragen stelde en ik maar wat vaag antwoord gaf (ik had dan ook maar een vaag idee wie ze was) heeft hij er in het uiteindelijke artikel er zelf wat bij verzonnen zodat ik een fan leek :')


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Ronan schreef:
    Wat gaaf zeg!
    Ik werd eens geïnterviewd omdat ik toevallig rondliep in een shoppingcenter toen Hillary Duff daar boeken kwam signeren. De interviewer duwde me letterlijk een boek in handen en vroeg of ik even wilde lachen voor de foto. Toen hij vragen stelde en ik maar wat vaag antwoord gaf (ik had dan ook maar een vaag idee wie ze was) heeft hij er in het uiteindelijke artikel er zelf wat bij verzonnen zodat ik een fan leek :')
    haha :') dat lijkt me een behoorlijke wtf ervaring. Gelukkig was de mijne toch stukken beter hihi.


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.