• De stelling van deze week luidt:
    Een leegstaande gevangenis is een geschikte plek om vluchtelingen tijdelijk op te vangen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Eens, zolang het om tijdelijke opvang gaat en ze niet daadwerkelijk als gevangenen behandeld worden, al ligt dat hopelijk voor de hand. Het is verre van ideaal, maar het heeft wel alle voorzieningen al die een gymzaal of tentenkamp niet zouden hebben. Het is een dak boven je hoofd.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Gummie schreef:
    Niet mee eens. Die mensen hebben waarschijnlijk een enorm trauma daaraan. Doordat ze daar hebben gezeten of er constante dreiging voor was. Bij ons zijn gevangenissen misschien beter ontwikkeld, het zal voor hun waarschijnlijk niet fijn aanvoelen.
    Dan vind ik sportscholen bijvoorbeeld eigenlijk handiger

    Al hebben ze er misschien een trauma aan overgehouden, ik vraag me af of dat echt zo erg naar voren zal komen. Trauma's hebben ze waarschijnlijk meer aan echt opgesloten zitten, zonder enig comfort. Maar de gevangenissen in Nederland zijn vergeleken daarbij luxe, en het deel van opgesloten zitten valt ook helemaal weg. Ik denk niet dat het dan nog zoveel erger aan zal voelen dan een gymzaal.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Sherrinford schreef:
    Het ligt er denk ik echt aan. Als het er echt uitziet als een gevangenis (denk aan tralies of andere vaak ietwat ouderwetsere dingen -) dan begrijp ik wel dat het niet comfortabel/leefbaar is, in de zin dat het echt hele nare ervaringen kunnen zijn voor vluchtelingen, vooral omdat sommige vluchteling juist al hele vervelende ervaringen hebben gehad met gevangen zitten e.d.

    Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen dat ze al blij moeten zijn om hier te mogen komen, maar ik denk dat die uitspraak iets te banaal is. Gevangenissen kunnen echt verschrikkelijk zijn om in te moeten leven.

    Dus wellicht, het ligt aan de plek.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Delfino schreef:
    Ik vind dat het prima geschikt kan zijn. Het is toch beter dan moeten wachten tot er plaats is in een asiel of op straat te moeten leven? Of anders liggen ze ook maar op een dunne matras of dekentje in een of andere gymzaal. Misschien dat de gevangenis voor hen iets waar ze bang van zijn of er niet willen komen, maar met wat moeite moet het toch lukken. Niemand zegt dat die tralies dicht moeten of dat ze de gevangenis niet mogen verlaten. Ze kunnen er prima slapen en er is plaats om hen te wassen en eten aan te bieden.



    Dit

    Vulcan schreef:
    Gevangenissen in Nederland zijn nog behoorlijk 'luxe' als je die vergelijkt met gevangenissen uit andere landen. Dus zolang de vluchtelingen maar niet écht worden opgesloten vind ik het een goed idee.


    Dit, inderdaad.


    wat was dit ookalweer

    Zo te lezen gebeurt het sowieso al op meerdere plaatsen. In Nederland zijn er bedden en wc's daar en is dat misschien daarom de makkelijkste manier om snel opvang te kunnen regelen. Waar ik woonde was vorig jaar al een gevangenis omgebouwd tot AZC


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Vulcan schreef:
    Gevangenissen in Nederland zijn nog behoorlijk 'luxe' als je die vergelijkt met gevangenissen uit andere landen. Dus zolang de vluchtelingen maar niet écht worden opgesloten vind ik het een goed idee.


    The monsters running wild inside of me. I'm faded

    Histoire schreef:
    Dat kan best, het is niet dat je ze als gevangenen moet behandelen en ze in een cel moet opsluiten. De meeste gevangenissen hebben goed uitgeruste kamers, sanitair, een keuken. Natuurlijk heeft de gevangenis een connotatie die negatief is, maar het is niet dat je het gebouw in dié functie gebruiken moet. Als je ze zich vrij kunnen bewegen, buiten op de binnenplaats kunnen gaan zitten of sporten, het gebouw kunnen verlaten en tijd in de stad kunnen doorbrengen...
    Ik denk dat er slechtere locaties zijn, waar ze op dit moment verblijven. In vergelijking met kinderen die in de buitenlucht slapen moeten, lijkt me een gevangeniskamer erg comfortabel. Eens dus.


    Dit.
    Ik vind de connotatie van het hele gevangenisgedoe niet fijn, maar kleine kinderen die op straat slapen is duizenden malen erger. Als er geen beter alternatief is, kan een gevangenis een mooie oplossing zijn.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Grassi schreef:
    (...)
    Al hebben ze er misschien een trauma aan overgehouden, ik vraag me af of dat echt zo erg naar voren zal komen. Trauma's hebben ze waarschijnlijk meer aan echt opgesloten zitten, zonder enig comfort. Maar de gevangenissen in Nederland zijn vergeleken daarbij luxe, en het deel van opgesloten zitten valt ook helemaal weg. Ik denk niet dat het dan nog zoveel erger aan zal voelen dan een gymzaal.


    Jah, das wel waar. Nederlandse gevangenissen zijn wel anders. Zolang ze bijvoorbeeld de deuren maar open houden, ben ik wel voor


    Alle wegen leiden uiteindelijk naar Rome. Dag irritatie, hallo inspiratie!

    Beter iets dan niets....
    Hier staan ze tenminste niet in de regen en modder.

    Al moet ik toegeven dat toen de koepel gevangenis is Arnhem werd vrij gegeven, vluchtelingen buiten gingen liggen omdat de "kamers" te klein waren en ze dus niet met het hele gezin op een kamer konden.

    [ bericht aangepast op 25 okt 2015 - 20:24 ]


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Vulcan schreef:
    Gevangenissen in Nederland zijn nog behoorlijk 'luxe' als je die vergelijkt met gevangenissen uit andere landen. Dus zolang de vluchtelingen maar niet écht worden opgesloten vind ik het een goed idee.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Ik vind het een goed idee als de gevangenissen maar een beetje worden opgefleurd. Het moet niet zo zijn dat de vluchtelingen denken dat ze worden opgesloten. Maar ik vind de discussie hierover een beetje onzin, goed er is misschien een probleem met trauma's en normen en waarden en weet ik het allemaal wat, maar het gaat erom dat deze mensen onderdak krijgen. Want dat is wat ze nodig hebben. En als ze dan eisen gaan stellen over wat voor onderdag het is, nou pardon, maar het is dit of niks, want wij hebben ook niet zo heel veel ruimte meer over als dit zo doorgaat.


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    Ik vind het een goed idee als de gevangenissen maar een beetje worden opgefleurd. Het moet niet zo zijn dat de vluchtelingen denken dat ze worden opgesloten. Maar ik vind de discussie hierover een beetje onzin, goed er is misschien een probleem met trauma's en normen en waarden en weet ik het allemaal wat, maar het gaat erom dat deze mensen onderdak krijgen. Want dat is wat ze nodig hebben. En als ze dan eisen gaan stellen over wat voor onderdag het is, nou pardon, maar het is dit of niks, want wij hebben ook niet zo heel veel ruimte meer over als dit zo doorgaat.


    Het gaat er nu toch niet om dat de vluchtelingen zeggen dat ze dat niet willen. Heb ik nog niemand over horen praten. Het gaat erom of wij dit verantwoord vinden ja of nee.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Delfino schreef:
    Ik vind dat het prima geschikt kan zijn. Het is toch beter dan moeten wachten tot er plaats is in een asiel of op straat te moeten leven? Of anders liggen ze ook maar op een dunne matras of dekentje in een of andere gymzaal. Misschien dat de gevangenis voor hen iets waar ze bang van zijn of er niet willen komen, maar met wat moeite moet het toch lukken. Niemand zegt dat die tralies dicht moeten of dat ze de gevangenis niet mogen verlaten. Ze kunnen er prima slapen en er is plaats om hen te wassen en eten aan te bieden.


    Ik wil een tuin vol egels

    Eens.
    Gevangenissen hier, een beetje in België maar vooral in Nederland, zijn redelijk luxe. Ze hebben een goed uitgeruste keuken, sportfaciliteiten, douches en slaapkamers, de meesten hebben zelfs tv en (gelimiteerd) internet (waar een paar vluchtelingen in België echt een heel punt rond maakten).
    Toegegeven: de meest aangename plaats is het niet qua sfeer, maar het is de beste beschikbare plaats in afwachting tot de ontwikkeling van iets beters.
    Er zal hun daar niets te kort komen, alle tralies kan opengelaten worden en ze hoeven zelfs niet in de slaapkamers maar kunnen samen liggen in de sporthal als dat hun iets meer gerust stelt.
    En de reacties van " ze hebben een trauma aan zulke plaatsen" klopt slechts voor de minderheid.
    De meesten komen per boot of via smokkel met camions. Claustrofobie kunnen ze hebben. Maar het merendeel zal niet in een politiecel gezeten hebben. Ze komen (excuse me for the pun) met bootladingen toe. Ze nemen echt niet iedereen eerst in hechtenis voor ze hun doorverwijzen, toch niet in onze contreien.

    en misschien is nog een pluspunt dat de meeste gevangenissen leslokalen hebben, die kunnen nu eventueel gebruikt worden om hen de basics Frans en Nederlands aan te leren die ze nodig hebben mochten ze permanent hier moeten blijven als de situatie in hun thuislanden niet verbetert.


    Words can change the world when the world takes the efford to listen