• Het komt regelmatig voor dat ik een woord gebruik en/of hoor en me afvraag of het iets is dat alleen in bepaalde gebieden gebruikt wordt of dat het een heel erg bekend, doorsnee woord is. (Hetzelfde met uitdrukkingen).
    Ik hoor dit van meerdere mensen en daarom leek dit topic me een leuk, interessant idee: je post simpelweg een 'ben ik de enige die *bepaald woord/uitdrukking* gebruikt?' Mensen die het dan ook gebruiken (of regelmatig horen) kunnen hier dan op reageren en zo weet je eindelijk dat je niet de enige bent die bijvoorbeeld een lieveheersbeestje een kapoentje noemt. Of dat die ene uitdrukking die je dagelijks door je zinnen gooit tóch wel een beetje vreemd is.

    Ben ik de enige die bij kinderen 'geld' niet 'geld' noemt, maar 'centjes'? Als in 'hier heb je een paar centjes, dan kun je een ijsje gaan kopen.'


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Met 7 miljard mensen op de wereld waarvan er al 17 miljoen in Nederland wonen, zul je vast niet de enige zijn, nee (:


    It's high noon.

    Nazeebo schreef:
    Met 7 miljard mensen op de wereld waarvan er al 17 miljoen in Nederland wonen, zul je vast niet de enige zijn, nee (:


    Dat is ook niet wat ik hiervan verwacht, als je nou eventjes de beschrijving had gelezen. (:
    Ik vond 'zijn er meer mensen op deze website die...' iets minder aantrekkelijk klinken. Ik weet dat er meer mensen zijn die deze uitdrukking gebruiken in mijn omgeving, maar ik vroeg me af of meer mensen van mijn leeftijd die misschien in hele andere streken van het land (of België) wonen, hetzelfde gebruiken, maar sorry dat ik dat misschien niet goed verwoord heb. :')


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Centjes is echt kinderachtig. Ik praat het liefst niet kinderachtig tegen kinderen, want het is enorm denigrerend en ze gaan er niet beter van praten.


    Your make-up is terrible

    Needles schreef:
    Centjes is echt kinderachtig. Ik praat het liefst niet kinderachtig tegen kinderen, want het is enorm denigrerend en ze gaan er niet beter van praten.


    Compleet mee eens hoor, ik heb ook een hekel aan 'handjes' en 'kindjes' en wat dan ook, maar ik denk dat het in mijn omgeving er enorm bij ingekropen is.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Bij ons op de Noordermarkt zeggen ze dat wel eens maar ik hoor het vrij weinig haha. Ff MT


    I just caught the wave in your eyes

    Haha, heel veel van die uitdrukking zijn gewoon vernederlandst Maastrichts wat ik gebruikt. ;p


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    M'n broer zegt altijd "weps" i.p.v. "wesp". Al zal hij daar vast niet de enige in zijn.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Hier zeggen mensen vaak dingen als 'pittig irritant' of 'dat was pittig interessant'. Ik vraag me echt af of dat overal gebruikt wordt of alleen hier :')


    “A queen will always turn pain into power.”

    Ik zeg uit automatisme wel eens 'kattenbak' als ik kofferbak bedoel, regionaal dingetje


    Sarah = ongewoon sexy

    Amatis schreef:
    Hier zeggen mensen vaak dingen als 'pittig irritant' of 'dat was pittig interessant'. Ik vraag me echt af of dat overal gebruikt wordt of alleen hier :')


    Bij mij ook, haha.


    -

    Ik zeg ook vaak 'pittig' wanneer ik 'flink' of 'erg' bedoel. :'D Mijn moeder was ook een echte 'centjesverdiener' toen ik jong was en weps hoor ik vaak genoeg. Het enige voorbeeld hierboven waar ik nog nooit van heb gehoord is die kattenbak. :W


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    Ik zeg ook vaak 'pittig' wanneer ik 'flink' of 'erg' bedoel. :'D Mijn moeder was ook een echte 'centjesverdiener' toen ik jong was en weps hoor ik vaak genoeg. Het enige voorbeeld hierboven waar ik nog nooit van heb gehoord is die kattenbak. :W


    My pleasure :D


    Sarah = ongewoon sexy

    Ik zeg centjes tegen geld bij kinderen, maar dat komt omdat wij hier centen zeggen tegen geld. Ik zeg wel 'ik moet nog geld afhalen', maar ook, 'damn ik heb mn centen thuis laten liggen'. En een lieveheersbeestje noemen wij een piempampoentje. Hihi


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Woah, piempampoentje, die moet ik onthouden. 'Er zit een piempampoentje op je schouder' klinkt zoveel beter dan lieveheersbeestje.

    Bij het schrijven, gebruikt er iemand ook wel eens 'edoch' in plaats van 'maar', in het begin van een zin? 'maar' Aan het begin van een zin is zo slordig en ik vind het een heel mooi alternatief, maar volgens mij is het echt uit de mode.


    Tijd voor koffie.

    Origen schreef:
    Ik zeg centjes tegen geld bij kinderen, maar dat komt omdat wij hier centen zeggen tegen geld. Ik zeg wel 'ik moet nog geld afhalen', maar ook, 'damn ik heb mn centen thuis laten liggen'. En een lieveheersbeestje noemen wij een piempampoentje. Hihi

    Dat is echt zo schattig, oh mijn God. (bloos)

    Mijn familie zegt overigens heel vaak "o, wat spekkig!" als dingen schattig zijn, maar ik hoor dat ook niet vaak. Zijn er meer mensen die dat doen?

    edit: over wat hierboven staat, ik had tot nu nog nooit van het woord "edoch" gehoord. :') Net als dat "moogt" blijkbaar een hele jij-vorm van "mogen" was. Zo veel nieuwe ontdekkingen vandaag, haha.

    [ bericht aangepast op 27 okt 2015 - 21:15 ]


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.