• De stelling van deze week luidt:
    Voorlichting over alcohol en drugs maakt kinderen nieuwsgieriger naar alcohol en drugs.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik zou ergens willen zeggen dat het onzin is, want de drugsvoorlichting die wij op school hebben gehad was juist aardig afschrikwekkend, maar om een of andere reden had het op mij deels toch een nieuwsgierigheidwekkend (is dat een woord?) effect. Voor mij persoonlijk ben ik het er dus mee eens, maar ik denk dat het over het algemeen juist afschrikt (alsde voorlichting goed is).


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Dat is mogelijk, in theorie, maar het is geen reden om zulke voorlichtingen te schrappen. Als je mensen (en tieners al helemaal) iets verbiedt en er geheimzinnig over doet, worden ze er definitief nieuwsgierig naar, en bovendien hebben ze dan ook nog eens geen flauw idee wat ze doen. Dat heeft in geen enkel geval de voorkeur, lijkt me. (krul)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Oneens. Bij mij heeft dat echt niks van nieuwsgierig effect teweeggebracht.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Half: Het ligt er een beetje aan of zoals 1 van jullie al zei de voorlichting goed is, maar het ene kind word er nieuwsgieriger van dan het andere.


    I don't care how old I am, I'm going in the bouncy castle!

    Ik denk dat het verbieden en het verhogen van de legale leeftijd juist een groter effect heeft hierop, dan de voorlichting zelf.

    Denk aan de voorlichting over seks toen je 14 was: niet iedereen ging direct rampetampen. Dat doe je op een leeftijd die je zelf geschikt vindt en wanneer je de mogelijkheid hebt.

    Nu is drank en drugs wel ietsje anders, vooral qua openheid, "stoerheid" en misschien ook wel toegankelijkheid, maar de voorlichting is niet de grootste factor in het leuk, spannend maken en nieuwsgierigheid opwekken.

    Nou ja. De een wordt er nieuwsgierig naar, de ander niet. Het ligt dus echt aan de persoon.
    Ik heb bijvoorbeeld een vreselijke afkeer naar drank, maar ben nieuwsgierig hoe het is op één keer een joint te roken. Dus dat.
    Het ligt aan de persoon zelf. Ik ben het dus half eens, half oneens met de stelling.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Square schreef:
    Dat is mogelijk, in theorie, maar het is geen reden om zulke voorlichtingen te schrappen. Als je mensen (en tieners al helemaal) iets verbiedt en er geheimzinnig over doet, worden ze er definitief nieuwsgierig naar, en bovendien hebben ze dan ook nog eens geen flauw idee wat ze doen. Dat heeft in geen enkel geval de voorkeur, lijkt me. (krul)


    Queer zijn is gewoon alles

    Square schreef:
    Dat is mogelijk, in theorie, maar het is geen reden om zulke voorlichtingen te schrappen. Als je mensen (en tieners al helemaal) iets verbiedt en er geheimzinnig over doet, worden ze er definitief nieuwsgierig naar, en bovendien hebben ze dan ook nog eens geen flauw idee wat ze doen. Dat heeft in geen enkel geval de voorkeur, lijkt me. (krul)


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Eens en oneens.

    Ik zelf heb er voor gekozen door die voorlichting van drugs af te blijven. Maar alcole maakte me wel nieuwschrieig

    Ik heb sowieso niet het gevoel dat voorlichting heel veel nut heeft. Mensen van mijn leeftijd (nou ja, bij mij op school) zien alcohol namelijk als iets dat niet kan ontbreken als je feest. Als je geen alcohol drinkt, zoals ik, en niet meedoet met drankspelletjes, dan ben je saai. Je kan wel zeggen dat drinken heel gevaarlijk is etc, maar mensen vinden het alsnog heel stoer om te drinken.
    Dat is weer een heel andere discussie, maar dat kwam in me op toen ik deze stelling las.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Uit onderzoek is gebleken dat voorlichting over alcohol en drugs inderdaad ook averechts kan werken. Maar het verschilt per individu hoe vatbaar iemand hiervoor is en er spelen verschillende factoren mee: biologische, psychische, sociale/omgevingsfactoren. Niet iedere jongere die voorlichting krijgt, wil meteen van alles uitproberen.
    Ik ben het dan ook niet geheel eens en niet geheel oneens met de stelling. Voorlichtingen moeten wat mij betreft vooral gegeven blijven worden, maar ook daarin verschillen de meningen over hoe effectief dit is. Ik denk dan maar: als een voorlichting bereikt dat één jongere al van de alcohol en drugs weet af te blijven is het wat mij betreft effectief. Natuurlijk is er wel meer nodig: voorlichtingsavonden voor ouders of strengere controle op de naleving van de alcoholwet bijvoorbeeld.

    Edit: Nieuwsgierigheid naar alcohol en drugs of dit willen uitproberen vind ik trouwens geen probleem en hoort denk ik ook bij het opgroeien (natuurlijk maakt leeftijd hier wel uit: of iemand nou 12 of 17 is vind ik wel een verschil). Als iemand steeds vaker gaat gebruiken en het andere levensgebieden gaat beïnvloeden wordt het wel een probleem. Dat jongeren nieuwsgierig worden door zo'n voorlichting vind ik niet meer dan normaal. Dat was ik ook, al heb ik nooit drugs geprobeerd en ben ik dat ook niet van plan. Als die nieuwsgierigheid uit de hand gaat lopen, dan is het een ander verhaal.

    [ bericht aangepast op 29 nov 2015 - 13:24 ]


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    Ahaha. Nee. In de VS promoten ze abstinentie en daar liggen de tienerzwangerschappen zes keer zo hoog als hier, waar we gewoon seksuele voorlichting krijgen. Als we even van hetzelfde principe uitgaan betekent dat dus dat mensen over het algemeen verantwoordelijker worden van voorlichting.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    lovelyreads schreef:
    Uit onderzoek is gebleken dat voorlichting over alcohol en drugs inderdaad ook averechts kan werken. Maar het verschilt per individu hoe vatbaar iemand hiervoor is en er spelen verschillende factoren mee: biologische, psychische, sociale/omgevingsfactoren. Niet iedere jongere die voorlichting krijgt, wil meteen van alles uitproberen.
    Ik ben het dan ook niet geheel eens en niet geheel oneens met de stelling. Voorlichtingen moeten wat mij betreft vooral gegeven blijven worden, maar ook daarin verschillen de meningen over hoe effectief dit is. Ik denk dan maar: als een voorlichting bereikt dat één jongere al van de alcohol en drugs weet af te blijven is het wat mij betreft effectief. Natuurlijk is er wel meer nodig: voorlichtingsavonden voor ouders of strengere controle op de naleving van de alcoholwet bijvoorbeeld.

    Edit: Nieuwsgierigheid naar alcohol en drugs of dit willen uitproberen vind ik trouwens geen probleem en hoort denk ik ook bij het opgroeien (natuurlijk maakt leeftijd hier wel uit: of iemand nou 12 of 17 is vind ik wel een verschil). Als iemand steeds vaker gaat gebruiken en het andere levensgebieden gaat beïnvloeden wordt het wel een probleem. Dat jongeren nieuwsgierig worden door zo'n voorlichting vind ik niet meer dan normaal. Dat was ik ook, al heb ik nooit drugs geprobeerd en ben ik dat ook niet van plan. Als die nieuwsgierigheid uit de hand gaat lopen, dan is het een ander verhaal.

    Dit dus.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    lovelyreads schreef:
    Uit onderzoek is gebleken dat voorlichting over alcohol en drugs inderdaad ook averechts kan werken. Maar het verschilt per individu hoe vatbaar iemand hiervoor is en er spelen verschillende factoren mee: biologische, psychische, sociale/omgevingsfactoren. Niet iedere jongere die voorlichting krijgt, wil meteen van alles uitproberen.
    Ik ben het dan ook niet geheel eens en niet geheel oneens met de stelling. Voorlichtingen moeten wat mij betreft vooral gegeven blijven worden, maar ook daarin verschillen de meningen over hoe effectief dit is. Ik denk dan maar: als een voorlichting bereikt dat één jongere al van de alcohol en drugs weet af te blijven is het wat mij betreft effectief. Natuurlijk is er wel meer nodig: voorlichtingsavonden voor ouders of strengere controle op de naleving van de alcoholwet bijvoorbeeld.

    Edit: Nieuwsgierigheid naar alcohol en drugs of dit willen uitproberen vind ik trouwens geen probleem en hoort denk ik ook bij het opgroeien (natuurlijk maakt leeftijd hier wel uit: of iemand nou 12 of 17 is vind ik wel een verschil). Als iemand steeds vaker gaat gebruiken en het andere levensgebieden gaat beïnvloeden wordt het wel een probleem. Dat jongeren nieuwsgierig worden door zo'n voorlichting vind ik niet meer dan normaal. Dat was ik ook, al heb ik nooit drugs geprobeerd en ben ik dat ook niet van plan. Als die nieuwsgierigheid uit de hand gaat lopen, dan is het een ander verhaal.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Hangt van het kind af en ook van de voorlichting zelf. Mijn broertje had afgelopen week een voorlichting over drugs en kon in geuren en kleuren vertellen hoe GHB gemaakt werd. Ik denk dat zo'n voorlichting wel enige nieuwsgierigheid wekt, maar de voorlichtingen die ik gehad heb, waren enkel afschrikwekkend.


    "I solemnly swear that i am up to no good."