• Hi guys c:
    Voor een schoolexamen literatuur is het de bedoeling dat we verschillende gedichten gaan bestuderen op onderwerp. Helaas moeten dat allemaal gedichten zijn van bekende mensen zijn, wat het zoeken nog wat moeilijker maakt. Ik ben dus al dagen op zoek naar een gedicht met het onderwerp 'sterren' van een bekende dichter(es), maar Hell God, wat is dat lastig. Is er iemand die bepaalde sites weet waar je goed kan zoeken, of zelfs een gedicht weet? Het moeten wel écht bekende dichters zijn, anders heb ik straks een onvoldoende voor mijn opdracht en dat zou lullig zijn :')

    Constantijn Huygens heeft volgens mij veel gedicht over zijn dode dochter vrouw (my bad) Sterre (en speelt in zulke gedichten ook vaak met haar naam als 'ster'). Misschien heeft hij gedichten gemaakt die je kan gebruiken?

    [ bericht aangepast op 13 dec 2015 - 16:26 ]


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Ik heb nog een gedichtenbundel van de dichteres die ik heb gebruikt voor mijn literatuurding. Moet het hele gedicht echt over sterren gaan?


    Caution first, always.

    Theirin schreef:
    Ik heb nog een gedichtenbundel van de dichteres die ik heb gebruikt voor mijn literatuurding. Moet het hele gedicht echt over sterren gaan?


    Het onderwerp moet sterren zijn, dus het is niet heel handig als er maar in één strofe word gesproken over sterren.

    Trees schreef:
    (...)

    Het onderwerp moet sterren zijn, dus het is niet heel handig als er maar in één strofe word gesproken over sterren.

    Nvm. :')


    Caution first, always.

    Caesar schreef:
    Constantijn Huygens heeft volgens mij veel gedicht over zijn dode dochter vrouw (my bad) Sterre (en speelt in zulke gedichten ook vaak met haar naam als 'ster'). Misschien heeft hij gedichten gemaakt die je kan gebruiken?


    Ik zal er even naar kijken, maar zoals ik al zei tegen Blur, het hele gedicht moet echt als onderwerp de sterren zijn, dus ik weet niet zeker of dit goedgekeurd word...

    John Donne, "Song" stond als ik het me goed herinner in mijn copy van "Stardust".


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Is die van origine Nederlands? Helaas wel een must, aangezien ik Engels en Duits al in heb gezet binnen deze opdracht :3

    Trees schreef:
    Is die van origine Nederlands? Helaas wel een must, aangezien ik Engels en Duits al in heb gezet binnen deze opdracht :3


    Haha nee, hij is behoorlijk Brits :')
    Met een Nederlands gedicht kan ik je helaas niet helpen :/


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Ik kan er wel weer een (laatst was er ook al een vraag over gedichten haha) aandragen van Martinus Nijhoff. Niet heel gemakkelijk --> wel duidelijk over sterren.

    Kristal en sterren
    Een ode

    O sterren, versplinterd heelal,

    Vuur langs den hemel heen -

    O Christus, begraven kristal,

    Vuur dat bevroor in den steen!



    Ter weerszij der wereld geplaatst,

    Wordt der sterren koud firmament

    Tot een glinst'renden gletscher weerkaatst

    In de kern van elk element.



    En tusschen hen beiden schuift

    Een schaduw-spel door den tijd

    Van stervende vormen, en stuift

    Weer uiteen naar hun eeuwigheid -



    Welk een goedheid van God

    Heeft, toen de vloek was gesteld

    Over ons donkerend lot,

    De weinige eeuwen geteld,



    En schiep uit zijn witten schoot

    Dit onuitputt'lijk geluk

    Tusschen licht en licht, en den dood

    Als een tintelend oogenblik! -


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Geweldig, precies wat ik zocht! Dank je wel (: