• Afgelopen tijd heb ik veel verhalen gelezen en nu ben ik van plan om eindelijk een keer zelf te gaan schrijven. Ik heb alleen niet veel ideeën, en als ik het ooit ga activeren zouden abo's natuurlijk leuk zijn. Daarom deze vragen.
    -Van welk soort verhaal hebben jullie helemaal genoeg? Of is te cliché geworden? (bijvoorbeeld: meisje wordt verliefd op badboy, problemen, happy end.)
    -Welke schrijfstijl vinden jullie fijn? (denk aan pov, alinea's, ...)
    -Wat is een goed aantal hoofdpersonen? (Mijn voorkeur gaat uit naar niet meer dan vijf hoofdpersonen.)
    -Hebben jullie in het algemeen nog tips hoe je een goede tekst kan schrijven die interessant is om te lezen, een grote woordenschat bevat en niet elke keer met 'ik ging/deed/sliep ...' begint?

    Dit zou me enorm helpen bij het schrijven, alvast bedankt!

    Ik heb zelf overigens altijd het idee dat mijn verhalen afstandelijk zijn en meer feitelijk. Ook wil ik het teveel perfectioneren. Daarom zou ik graag wat tips krijgen en oefenen.

    [ bericht aangepast op 23 dec 2015 - 0:06 ]

    -Van welk soort verhaal hebben jullie helemaal genoeg? Of is te cliché geworden?
    Mensen die te snel verliefd worden op elkaar en de dag erna ook al meteen een relatie hebben.
    -Welke schrijfstijl vinden jullie fijn? (denk aan pov, alinea's, ...)
    Ik schrijf zelf in de verleden tijd en derde persoon, dat vind ik dan ook het meest fijne om te lezen. Al heb ik ook geen problemen met tegenwoordige tijd en ik-vorm.
    -Wat is een goed aantal hoofdpersonen? (Mijn voorkeur gaat uit naar niet meer dan vijf hoofdpersonen.)
    Eén hoofdpersonage is altijd goed. Twee, eventueel drie zou ook nog meevallen, maar meer niet echt.

    Tips? Goh... probeer de spanning er in te houden, niet te lang rond eenzelfde detail te blijven hangen en verder kan ik niet echt op iets komen. Probeer te schrijven zoals je zelf wil, aanpassen kan daarna nog altijd. Je kan zelf ook wat uitproberen om je zin steeds anders te beginnen, uiteindelijk kom je wel op verschillende beginnen.


    16 - 09 - '17

    -Van welk soort verhaal hebben jullie helemaal genoeg? Of is te cliché geworden? (bijvoorbeeld: meisje wordt verliefd op badboy, problemen, happy end.)
    Ik ben helemaal klaar met depressie meisjes die stiekem perfect zijn en dan binnen de knip van een vingers beter worden omdat ze een vriendje hebben.
    Verhalen waarin mensen binnen een week de ware vinden, voor het eerst gezoend worden, ontmaagd worden en een ander traumatisch event doorstaan.
    Verhalen waarin meisjes niks kunnen en eigenlijk altijd de hulp van een stoere sterke jongen nodig hebben, met alles, om geen reden, want ze kunnen niks.
    Verhalen met Mary sues en Gary stues kan ik sws al niet tegen, en die kom je tegenwoordig zo vaak tegen, helaas.
    Romeo en juliet Is een voorbeeld van een verhaal, of toneelstuk in dit geval, die ik niet uit kan staan.
    Clichés heb ik geen problemen mee, behalve de 'prophecy' cliché die ik tegenwoordig in de helft van de fantasy verhalen tegenkom.
    -Welke schrijfstijl vinden jullie fijn? (denk aan pov, alinea's, ...)
    Schrijfstijl ligt echt aan het genre voor mij. Thriller, horror, detective, dit lees ik allemaal liever in de derde persoon. Echter lees ik (vooral young adults,) romantiek, avontuur, dystopia liever in eerste persoon. Verleden tijd en tegenwoordige tijd verschilt voor mij al helemaal per verhaal en maakt mij dus eigenlijk niet veel uit.
    -Wat is een goed aantal hoofdpersonen? (Mijn voorkeur gaat uit naar niet meer dan vijf hoofdpersonen.)
    Niet meer dan drie, tenzij je het echt heel goed kan schrijven. Vijf kan bijvoorbeeld nog als je bijvoorbeeld een verhaal zoals de boeken van pretty little liars schrijft. Maar meestal Is het echt te veel en soms Is 1 a 2 al meer dan genoeg.
    -Hebben jullie in het algemeen nog tips hoe je een goede tekst kan schrijven die interessant is om te lezen, een grote woordenschat bevat en niet elke keer met 'ik ging/deed/sliep ...' begint?
    Beschrijf gedachtes, ruimtes, mensen, ideeën, maar zoals al voor mij gezegd; wees niet te langdradig. Dit ligt natuurlijk ook allemaal aan schrijfstijl, maar een van de grootste foute die meestal gemaakt wordt; verkeerde interpunctie in dialogen en een verkeerde dynamiek in dialogen. Een goed verhaal begint natuurlijk met een goede dialoog en een mooi beeld van waar de lezer zich moet wanen.


    Ik ben geen expert, maar dit is toch wel wat ik geleerd heb in een notendop.


    We've lived in the shadows for far too long.

    -Van welk soort verhaal hebben jullie helemaal genoeg? Of is te cliché geworden? (bijvoorbeeld: meisje wordt verliefd op badboy, problemen, happy end.)
    Verhalen die onrealistisch zijn zoals:
    - Relaties die naar 1 dag helemaal solide zijn.
    - verhalen waar personages verdwijnen. (hoofdpersoon woont bij ouders, die na het krijgen van de relatie nooit meer terugkomen)
    - Verhalen waar de hoofdpersoon van ellende in ellende valt. ( ze wordt thuis mishandeld, dan gered, dan blijkt ze een creepy ziekte te hebben. ze geneest, enz)
    - verhalen waar geen logische tijd inzit. (Na 2 maanden zwangerschap voelt ze de baby als schoppen.)
    - Verhalen waar Stockholmsyndroom in voorkomt, maar iedereen vind het prima dat de hoofdpersoon bij haar belager(s) blijft.
    - verhalen met perfecte hoofdpersonages die alles kunnen en alles zomaar leren.
    (Oké ik ben best wel n zeikwijf)
    Ik geloof echter niet dat een verhaallijn cliché kan zijn. Dan is alles wat ooit geschreven is cliché... het gaat erom wat jij ervan maakt!

    -Welke schrijfstijl vinden jullie fijn? (denk aan pov, alinea's, ...)
    Niet te grote lappen tekst aan elkaar. Voor de rest maakt t me niet zoveel uit.

    -Wat is een goed aantal hoofdpersonen? (Mijn voorkeur gaat uit naar niet meer dan vijf hoofdpersonen.)
    Dat ligt aan het verhaal.

    -Hebben jullie in het algemeen nog tips hoe je een goede tekst kan schrijven die interessant is om te lezen, een grote woordenschat bevat en niet elke keer met 'ik ging/deed/sliep ...' begint?
    Ergens was hier een topic voor. Met websites die je op alle fronten kon helpen... inclusief een aantal synoniemenwoordenboeken,,, als ik m vind zal ik t je laten weten.

    [ bericht aangepast op 23 dec 2015 - 0:39 ]


    The thing you do mean something to people -Ncis