• De stelling van deze week luidt:
    Men zou het moeten verbieden dat mensen eten verspillen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Nou ja, verbieden... Restaurants bijvoorbeeld zouden wel zoveel mogelijk maatregelen moeten nemen om zo min mogelijk eten te verspillen. Maar ik ga niet altijd maar alle restjes bewaren, dat lijkt me onhaalbaar.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    Nou ja, verbieden... Restaurants bijvoorbeeld zouden wel zoveel mogelijk maatregelen moeten nemen om zo min mogelijk eten te verspillen. Maar ik ga niet altijd maar alle restjes bewaren, dat lijkt me onhaalbaar.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Verbieden niet, maar mensen kunnen er wel beter op gaan letten. Thuis letten wij er ook op. Wij bewaren het zelf in tupperware bakjes en geven soms restjes aan de kippen. (Die er gek op zijn) Toevallig was ik laatst ook bij een sushi restaurant. Met 5 sushi per ronde en er waren meerdere rondes. Daar hadden ze de regel dat als je het niet op kon/liet staan, je 1 euro per sushi extra moest betalen. Dit omdat ze altijd zoveel moesten weggooien, omdat mensenmeer bestelden dan dat ze opkonden. Dat vond ik best wel slim bedacht.

    [ bericht aangepast op 7 feb 2016 - 10:06 ]


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Verbieden lijkt mij geen goed idee. Ik denk dat het wel normaal is dat iemand niet altijd alles opeten kan... Daarnaast, wie zal dat controleren? Hoeveel arbeidskrachten zou de overheid dan moeten aanstellen om de vuilniszakken te checken? Hoe ga je dan na van wie het afkomstig is? Was het ik of was het mijn broer die zijn bord niet leeggegeten heeft? En op een openbare plaats, moet je dan camera's hangen boven elke vuilnisbak, ook kostelijk? Nog iets: stel je opent iets wat rot blijkt te zijn. Hoe ga je achteraf controleren of het toen al rot was?
    Ik denk dat dit zowel praktisch als financieel niet haalbaar is om wettelijk toepasbaar te maken. Ik ben meer voorstander van eventuele campagnes die mensen bewuster kunnen maken....

    [ bericht aangepast op 7 feb 2016 - 10:07 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Verbieden lijkt mij geen goed idee. Ik denk dat het wel normaal is dat iemand niet altijd alles opeten kan... Daarnaast, wie zal dat controleren? Hoeveel arbeidskrachten zou de overheid dan moeten aanstellen om de vuilniszakken te checken? Hoe ga je dan na van wie het afkomstig is? Was het ik of was het mijn broer die zijn bord niet leeggegeten heeft? En op een openbare plaats, moet je dan camera's hangen boven elke vuilnisbak, ook kostelijk? Nog iets: stel je opent iets wat rot blijkt te zijn. Hoe ga je achteraf controleren of het toen al rot was?
    Ik denk dat dit zowel praktisch als financieel niet haalbaar is om wettelijk toepasbaar te maken. Ik ben meer voorstander van eventuele campagnes die mensen bewuster kunnen maken....


    Hier ben ik het volledig mee eens. Het idee erachter is wel mooi, maar ik denk dat het niet echt haalbaar is.


    The soul needs autumn.

    Je kunt mensen niet verbieden om eten te verspillen, voor ons is het nu een instinctsgevoel dat we zeggen; 'Ik heb geen honger meer, ik gooi dit weg.'
         
    Je kunt een campagne opstarten om mensen te overtuigen maar dan nog zal de meerderheid dit altijd doen. Als je het echt begint te verbieden en de regering begint alles en iedereen te checken, dan komen er problemen.

    [ bericht aangepast op 7 feb 2016 - 10:22 ]


    We accept the love we think we deserve. [ Atlas went Amavi ]

    Eens, mits er ook een oplossing komt voor alle resten die overblijven.. En wat als eten mislukt is, bijv een cake aanbrandt oid?

    Als ik kijk naar wat ik op een avond werken allemaal aan eten in de vuilnisbak moet gooien, zou ik geneigd zijn eens te zeggen, maar dat doe ik niet. Waarom niet? Om het simpele feit dat wanneer je zoiets gaat verbieden, een groot deel van de bevolking waarschijnlijk zou gaan klagen dat ze aan alle kanten begrenst word. Om dan nog maar niet te spreken over de vraag hoe je zoiets zou moeten controleren. Wat mij betreft mogen er in restaurants wel heffingen komen, maar ik ben bang dat dat mensen eerder zou tegenhouden om uit eten te gaan.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Hoe wil men dat ooit voor waar maken. Dat is onmogelijk.
    Ik ben tegen, puur omdat dit onrealistisch is.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Zoals iedereen al zegt kunnen we misschien beter gaan opletten. Zo kunnen restaurants, hotels en andere bedrijven de dingen die nog goed eetbaar zijn, maar die ze niet meer willen geven aan een goed doel, zoals de voedselbank. Ook wij kunnen dat doen, maar verbieden lijkt me geen opzie en ook zinloos. Het zou onmogelijk zijn. Bovendien moeten er dan alle maar regels over komen, zoals 'wanneer heb ik te veel weg gegooid?' het lijkt me niet dat als je een mini restje b.v zuurkool weggooit je daar een boete ofzo voor kan krijgen. Hoe gaan ze dit allemaal controleren? Het kost veel geld en tijd, tijd is weer geld. Dus ik denk dat we zelf interactief moeten nemen en niet de mensen zoals de regering.

    Dus ik ben tegen

    [ bericht aangepast op 7 feb 2016 - 10:47 ]


    i wanna die with you once or twice.

    Wanheda schreef:
    Hoe wil men dat ooit voor waar maken. Dat is onmogelijk.
    Ik ben tegen, puur omdat dit onrealistisch is.


    26 - 02 - '16

    Zoals al gezegd wordt; het is vrij onhaalbaar.
    Ze zouden het inderdaad strenger kunnen maken bij sommige instanties zoals restaurants ja, maar om dat thuis ook door te voeren is simpelweg onmogelijk. Wij proberen vaak al zoveel mogelijk restjes te bewaren. Maar bij sommig voedsel kan dat gewoon niet. Of het is gewoon zo weinig dat wij denken; daar kun je nog niet eens één maaltijd uithalen.
    Voedselverspilling zal altijd wel blijven. En ik vind dat niet eens zo storend, zo lang het niet op grote schalen gebeurt.

    Oneens dus.

    Oneens dat je als pariculier eten verspilt


    Eens dat een leverancier niet mag verspillen en daar best op toegezien mag worden. En dan doel ik eigenlijk vooral op het voorbeeld wat in Frankrijk is opgepakt met supermarkten die groenten en fruit verkopen die niet de perfecte vorm hebben.
    Dit is gewoon normaal voedsel, maar wordt weggegooid omdat het niet in ons perfecte beeld past. In mijn ogen zou hier best iets tegen gedaan mogen worden, al is het voor voedselbanken

    Context;

    [ bericht aangepast op 7 feb 2016 - 12:08 ]


    Sarah = ongewoon sexy

    JA, ik ken ook een restaurant, en daar moet je 3 euro betalen als je iets niet hebt opgegeten of de helft of meer er nog van laat liggen. Die drie euro gaat dan naar de voedselbank. Dat helpt wel! en, als je ziet hoeveel mensen dingen weggooien of wegdoen terwijl ze nog wel eetbaar zijn, alleen omdat ze een lelijke vorm hebben ofzoiets, dat zou niet moeten kunnen. En iedereen is voor een beter milieu, en daar hoort dit ook bij, kleine restjes kunnen weggegooid worden, maar als iedereen gwn iets minder wegdoet zou dat al heel veel schelen!

    [ bericht aangepast op 7 feb 2016 - 12:18 ]


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Hermelien_HP schreef:
    JA, ik ken ook een restaurant, en daar moet je 3 euro betalen als je iets niet hebt opgegeten of de helft of meer er nog van laat liggen. Die drie euro gaat dan naar de voedselbank. Dat helpt wel!


    Wauw lekker gemeen als je iets niet lust. (cat)


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.