• De stelling van deze week luidt:
    Men zou het moeten verbieden dat mensen eten verspillen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Nou ja, bij een wokrestaurant zou dat goed kunnen. Daar zijn zat mensen die hun borden volscheppen met van alles en nog wat om het vervolgens niet op te eten. Dan ben je er zelf bij, bij wat je opschept, dus dan ga ik er ook niet van uit dat je iets opschept wat je niet lust. Daar vind ik het wel goed dat er betaald mag worden als je veel laat liggen. Dat doen ze bij sommige all-you-can-eat gelegenheden ook.


    26 - 02 - '16

    Wanheda schreef:
    (...)

    Wauw lekker gemeen als je iets niet lust. (cat)

    Ja dat was ook mijn eerste gedachte... Wat als je het gewoon niet lekker vind? Had je dan maar wat anders moeten kiezen? Als dat bij alle restauranten wordt ingevoerd ga ik nooit meer iets nieuws proberen :'D


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Je kan het moeilijk aan de consument verbieden.

    Maar restaurants e.d. kunnen wel degelijk aan banden gelegd worden. Bijvoorbeeld door brood langer dan een dag te gebruiken, fruit niet meteen weg te gooien als er een minuscule bruine vlek op zit,...


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Je kan het moeilijk aan de consument verbieden.

    Maar restaurants e.d. kunnen wel degelijk aan banden gelegd worden. Bijvoorbeeld door brood langer dan een dag te gebruiken, fruit niet meteen weg te gooien als er een minuscule bruine vlek op zit,...


    En dat zit 'm ook in hoe dingen bewaard worden. Als je brood goed afsluit wanneer je het niet gebruikt, kan je het echt wel twee dagen gebruiken ^^


    26 - 02 - '16

    Debbaut schreef:
    Je kan het moeilijk aan de consument verbieden.

    Maar restaurants e.d. kunnen wel degelijk aan banden gelegd worden. Bijvoorbeeld door brood langer dan een dag te gebruiken, fruit niet meteen weg te gooien als er een minuscule bruine vlek op zit,...


    ~Born Tiger, Not Gonna Live Like a Dog~ Fame, Flash, Light. GIVE IT TO ME!

    Debbaut schreef:
    Maar restaurants e.d. kunnen wel degelijk aan banden gelegd worden. Bijvoorbeeld door brood langer dan een dag te gebruiken, fruit niet meteen weg te gooien als er een minuscule bruine vlek op zit,...



    Daar zitten wel heel wat haken en ogen aan denk ik. In een restaurant ga je er niet van uit dat je oud brood krijgt, want dan kan je gewoon voelen aan het brood en je bent er (vaak) voor gewoon een goede en luxe maaltijd. In een restaurant zou zo'n concept alleen kunnen werken als alle producten opgebouwd zijn vanuit restanten, dat is best een leuk (en betaalbaar) concept.
    Bij een bakker kan men daarentegen bijvoorbeeld wel zeggen dat het brood van een dag oud is, en als de prijs er dan naar is zullen mensen het alsnog kopen.

    Ik denk dat de eerste slag bij de kwekers zit. Die maken een selectie wat voor supermarkten e.d. gebruikt kan worden. Zij maken een selectie met niet zo perfecte groente/fruit en bieden dit aan, alles wat niet verkocht kan worden gaat voor een deel van de kostprijs naar de overheid die het in zet voor bijv. voedselbanken.
    En dan denk ik even aan de EU die er in 2014 een speciaal jaar voor hebben gemaakt, van dat subsidiegeld kan je best een logistiek netwerk opzetten bij 20 grote kwekers en een distributienetwerk van een voedselbank.

    De tweede slag zit bij de leveranciers/verkopers, die moeten het namelijk ook gewoon open en eerlijk aanbieden als een product dat gewoon goed is, maar misschien wat anders eruit ziet. Hang er bij wijze van spreken een mini veiling in de supermarkt aan, waarbij de prijs ieder uur zakt en dat de groente/fruit aan het einde van de veiligingduur gratis meegenomen kan worden. Marketingtechnisch ook slim, als er dan mensen in de winkel zijn, ze kopen altijd nog wel andere dingen.


    Sarah = ongewoon sexy

    Debbaut schreef:
    Je kan het moeilijk aan de consument verbieden.

    Maar restaurants e.d. kunnen wel degelijk aan banden gelegd worden. Bijvoorbeeld door brood langer dan een dag te gebruiken, fruit niet meteen weg te gooien als er een minuscule bruine vlek op zit,...


    Je mag aangesneden producten, fruit, brood, en andere etenswaar, maximaal 2 dagen bewaren. En volgens mij gebruiken de meeste restaurant hun brood meerdere dagen c:
    De Horeca is niet zoals vele mensen denken; Elke dag vers etcetera.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Wanheda schreef:
    (...)

    Je mag aangesneden producten, fruit, brood, en andere etenswaar, maximaal 2 dagen bewaren. En volgens mij gebruiken de meeste restaurant hun brood meerdere dagen c:
    De Horeca is niet zoals vele mensen denken; Elke dag vers etcetera.


    Klopt ^^

    Heel veel dingen worden ook van te voren gemaakt in gigantische hoeveelheden, om vervolgens per portie te worden bewaard in koelkast of diepvries ^^


    26 - 02 - '16

    Handig dat deze stelling nu komt! ^^ Net nadat er in Frankrijk een nieuwe wetgeving rond gekomen is. Ik ben het er in ieder geval helemaal mee eens. Ik vind dat mensen er bij zichzelf op moeten letten, dat is wel een mogelijkheid. Maar het grootste probleem licht echt bij supermarkten en grotere instanties. Die zouden bij ons net als in Frankrijk de overschotten moeten doneren aan armen en goede doelen.


    What would Emma do?

    Wat is dit voor rare stelling.. Oneens.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Diplodocus schreef:
    Handig dat deze stelling nu komt! ^^ Net nadat er in Frankrijk een nieuwe wetgeving rond gekomen is. Ik ben het er in ieder geval helemaal mee eens. Ik vind dat mensen er bij zichzelf op moeten letten, dat is wel een mogelijkheid. Maar het grootste probleem licht echt bij supermarkten en grotere instanties. Die zouden bij ons net als in Frankrijk de overschotten moeten doneren aan armen en goede doelen.


    Oui.


    Sarah = ongewoon sexy

    Begin bij supermarkten, restaurants en grootkeukens,.... Zorg dat zij hun overschot (of licht beschadigd eten) gratis aan goede doelen kunnen schenken zonder BTW te bepalen. Verplicht hen eventueel.
    Bij de gewone consument kan je niet niet controleren.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Histoire schreef:
    Verbieden lijkt mij geen goed idee. Ik denk dat het wel normaal is dat iemand niet altijd alles opeten kan... Daarnaast, wie zal dat controleren? Hoeveel arbeidskrachten zou de overheid dan moeten aanstellen om de vuilniszakken te checken? Hoe ga je dan na van wie het afkomstig is? Was het ik of was het mijn broer die zijn bord niet leeggegeten heeft? En op een openbare plaats, moet je dan camera's hangen boven elke vuilnisbak, ook kostelijk? Nog iets: stel je opent iets wat rot blijkt te zijn. Hoe ga je achteraf controleren of het toen al rot was?
    Ik denk dat dit zowel praktisch als financieel niet haalbaar is om wettelijk toepasbaar te maken. Ik ben meer voorstander van eventuele campagnes die mensen bewuster kunnen maken....

    Volgens mij is er zelfs al een overschot aan eten in Nederland. Denk bijvoorbeeld aan de boterberg, melkplas en alles wat supermarkten zoal in vuilnisbakken gooien (dit kan vaker aan instanties als de voedselbank worden gedoneerd). Ik denk dat er beter kan worden nagedacht over wat er met overschotten moet gebeuren, dan dat er verboden gaat worden dat individuelen niks mogen verspillen. Dit lijkt me ook niet haalbaar.

    [ bericht aangepast op 7 feb 2016 - 19:27 ]


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Redelijk eens. Ik vind dit vooral gelden voor restaurants en supermarkten, die hun "restjes" prima weg kunnen geven aan goede doelen. Er is meer dan genoeg voedsel op onze planeet, dus vind ik het enorm zonde dat we het zo slecht verdelen.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell