• Hoihoi,
    Ik ga volgend jaar psychologie studeren in Utrecht. Nu kwam ik vandaag dit artikel tegen, waardoor ik me toch wel wat zorgen begon te maken.
    Daarom mijn vraag, zijn er mensen op Q die psychologie studeren? En hoe kijken jullie hier tegen op? Ik vind het namelijk best een "eng" idee om iets te gaan studeren waar amper werk in te vinden is.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Ik zit met precies het zelfde, even dit in de gaten houden :3

    Tja ik hoor over psychologie nooit veel goeds nee. Ik las laatst dit en ik ben blij dat ik geen interesse heb in die sector:

    http://demonitor.ncrv.nl/uitbuiting-starters-en-stagiairs/afgestudeerde-psychologen-reageren-mijn-diploma-is-niets-waard


    You were born original, don't die as a copy.

    Klinkt misschien cliche, maar goede mensen komen altijd wel aan een baan denk ik. Bij mijn studie zeiden ze vorig jaar ook dat het bijna eenzelfde baankans heeft als vrijetijdsmanagement (dramatisch dus). Maar toch zie ik steeds dat de goede studenten probleemloos aan een baan komen.

    Al denk ik trouwens dat die bijsluiter best kan helpen om mensen te weren die niet echt gemotiveerd zijn (die zoeken dan wel iets anders)


    Sarah = ongewoon sexy

    SPECS schreef:
    Tja ik hoor over psychologie nooit veel goeds nee. Ik las laatst dit en ik ben blij dat ik geen interesse heb in die sector:

    http://demonitor.ncrv.nl/uitbuiting-starters-en-stagiairs/afgestudeerde-psychologen-reageren-mijn-diploma-is-niets-waard


    Tja, werkervaring is heilig tegenwoordig. Alle werknemers willen een 25 jarige met 30 jaar werkervaring.


    Sarah = ongewoon sexy

    Antiheld schreef:
    (...)

    Tja, werkervaring is heilig tegenwoordig. Alle werknemers willen een 25 jarige met 30 jaar werkervaring.


    Ja, maar als jij moet betalen voor een baan....dan kom je toch nooit aan ervaring? Dan ga je bankroet.


    You were born original, don't die as a copy.

    Psychologie staat er ook een beetje bekend om. Bij mij was de kleine kans op een baan ook een keuze om geen kunst te studeren, maar te kiezen voor een andere studie.


    Seasons will change, but I shall remain

    Antiheld schreef:
    Klinkt misschien cliche, maar goede mensen komen altijd wel aan een baan denk ik. Bij mijn studie zeiden ze vorig jaar ook dat het bijna eenzelfde baankans heeft als vrijetijdsmanagement (dramatisch dus). Maar toch zie ik steeds dat de goede studenten probleemloos aan een baan komen.

    Al denk ik trouwens dat die bijsluiter best kan helpen om mensen te weren die niet echt gemotiveerd zijn (die zoeken dan wel iets anders)

    Ja dat denk ik ook. En misschien is de arbeidsmarkt tegen de tijd dat ik ben geslaagd wel veranderd. Maar toch, ik houd het wel even in de gaten.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Dat is echt het laatste waar ik me druk om zou maken hoor. Zorg er maar gewoon voor dat je een studie vindt die écht bij je past en waar je jezelf de rest van je leven geïnteresseerd in ziet blijven. Voor alle grote studies geldt dat gewoon heel veel studenten zich aanmelden omdat ze niets anders weten te vinden en denken dat ze met een grote studie wel goed zitten. Dat zijn de mensen die zonder werk komen te zitten, niet de gepassioneerde studenten.


    i put the fun in funeral

    Psychologie is heel breed hoor! Er is altijd wel werk in te vinden, lijkt mij, ook al is het niet klinisch psycholoog. Daarnaast kan er in vijf jaar nog zoveel veranderen!


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    SPECS schreef:
    (...)

    Ja, maar als jij moet betalen voor een baan....dan kom je toch nooit aan ervaring? Dan ga je bankroet.



    Betalen voor een baan is natuurlijk wel extreem. Maar als het iets is dat je graag wil, dan zul je voor een paar jaar blijkbaar wat op moeten offeren. Reiskosten + een kleine vergoeding is dan opeens normaal :")

    Ik ben blij dat ik geen psychologie deed, ik hou van geld


    Sarah = ongewoon sexy

    De meeste artikelen gaan wel over psychologie studenten die therapeut willen worden.
    Niet vergeten dat psychologie heel breed is en het niet alleen tot een baan als therapeut leidt. (:

    EDIT: Nou moet ik zeggen dat deze negatieve verwachtingen mij ook wel een beetje tegenhouden om me daadwerkelijk in te schrijven voor deze studie. Ik begin volgend jaar ook met studeren, maar ik denk dat ik uiteindelijk liever ga voor iets wat ik graag doe dan dat ik een studie kies waar wellicht veel werk in te vinden is, maar waar ik me absoluut niet op mijn plaats voel.

    [ bericht aangepast op 7 feb 2016 - 17:05 ]


    ~ It's impossible to forget someone who gave you so much to remember ~

    Ik zal vanavond even uitgebreider reageren, maar psychologie is zeker geen vakopleiding therapeut. Die krijg je namelijk pas na je master.


    I am an idiot, I move.

    Apaixonar schreef:
    De meeste artikelen gaan wel over psychologie studenten die therapeut willen worden.
    Niet vergeten dat psychologie heel breed is en het niet alleen tot een baan als therapeut leidt. (:

    Ja gelukkig haha. Ik wil namelijk arbeids- en organisatiepsychologie studeren. Dan is de kans op een baan toch weer iets groter.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Apaixonar schreef:
    EDIT: Nou moet ik zeggen dat deze negatieve verwachtingen mij ook wel een beetje tegenhouden om me daadwerkelijk in te schrijven voor deze studie. Ik begin volgend jaar ook met studeren, maar ik denk dat ik uiteindelijk liever ga voor iets wat ik graag doe dan dat ik een studie kies waar wellicht veel werk in te vinden is, maar waar ik me absoluut niet op mijn plaats voel.


    In 2010 toen ik begon met de studie zeiden ze dat er gigantisch veel werk was. Ik zag toen ook nieuwsartikelen van 2008 waar mijn studie zo hard nodig was, dat ze echt een erg hoog startsalaris hadden. Halverwege de studie kwamen ze er al iets op terug, zakte het startsalaris al naar een minimum, en kregen we opeens allerlei extra sollicitatie klasjes. Aan het einde was er praktisch niets meer te doen.

    Zo kan het ook weer (positief) veranderen. Het is maar net de behoefte van de dag..

    [ bericht aangepast op 7 feb 2016 - 17:09 ]


    Sarah = ongewoon sexy

    Ik heb een jaar psychologie gestudeerd aan de KU Leuven en stoppen was echt mijn beste beslissing ooit. Niet omdat de richting niet interessant is, maar ze is wél wetenschappelijk gericht. Het blijft namelijk een universitaire studie. Mijn kotgenoot studeert het nog steeds en is nu aan haar eerste jaar master bezig. Ik denk dat als je je genoeg inzet voor de wiskundige vakken en je ook wat neurobiologie enz niet erg vind, je het gewoon moet doen.
    Of je een job vind of niet, dat zijn zorgen voor later. Welke jobs in trek zijn/nodig zijn verschuift ook om de zoveel jaar, dus tegen dat jij bent afgestudeerd is aan een job geraken misschien al wel veel gemakkelijker (:


    The soul needs autumn.