• De stelling van deze week luidt:
    Kinderen moeten sneller seksuele voorlichting krijgen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Wij kregen pas seksuele voorlichting in de tweede. Dat is redelijk laat. Misschien zou er een eenduidiger moment moeten komen.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Toen ik twaalf was kreeg ik eentje, niet zo uitgebreid en toen ik veertien was, diepgaander. Het zou iets vroeger diepgaander mogen (rond de leeftijd van twaalf, bij de overstap naar het algemeen onderwijs), want ik kreeg mijn regels er ergens tussen en ik had geen flauw idee wat het was :') Okay, m'n mama legde het wel uit en zo, maar ik was toen op kamp x) mja


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Laat kinderen lekker kinderen zijn zolang het kan; ze komen er wel achter op de leeftijd dat ze het willen weten, niet wanneer het wordt verteld.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Beter? Misschien. Vaker? Ook. Vroeger lijkt me echter niet nodig. Voor je elfde heb je er (als alles goed is) toch nog niet echt veel aan. Kinderen van acht zouden het volgens mij allemaal nog niet zo goed snappen. En als je het je op jonge leeftijd toch al af zou vragen, kan je normaal gezien ook bij o.a. je ouders terecht. Nee, dus.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Krolock schreef:
    Nu hoop ik niet dat ik mensen beledig, maar ik vind dat de kinderen tegenwoordig veel te vroeg bezig zijn met dit soort dingen. Ik zou echt niet blij zijn als mijn dochter of zoon op 10-jarige leeftijd zich al compleet verdiept heeft in seks. De kans dat ze het dan heel vroeg doen, is alleen maar groter. Toen een vriendin van me heel trots zei dat ze op haar 15e al seks had, was ik echt in shock. Nu ben ik misschien van de oude stempel of zo, maar ik vind dat persoonlijk veel te vroeg. Natuurlijk kun je er geen leeftijd aan vastbinden, zoiets kan gewoon niet, maar ik vind een richtlijn van 18 jaar stukken beter. Dan ben je geen kind meer.

    Dus om op de stelling in te gaan; niet mee eens. Ik vind dat dat op z'n vroegst pas kan gebeuren in de eerste klas. Dus rond je 12e/13e. Al vind ik dat ook nog steeds heel vroeg, maar op de middelbare zullen ze hier sowieso mee geconfronteerd worden omdat je daar in aanraking komt met mensen die al wat ouder zijn.

    Ik vind het gewoon zo jammer dat het steeds eerder moet gebeuren. Maar zoals ik al zei; misschien ben ik wel van de oude stempel.
    Ik zou het gewoon niet kunnen waarderen als mijn kind later al heel vroeg weet wat seks inhoudt.


    Dit ^^ je haalt gewoon de woorden uit mijn mond. Alsof je dit voor mij hebt geschreven (:

    Krolock schreef:
    Nu hoop ik niet dat ik mensen beledig, maar ik vind dat de kinderen tegenwoordig veel te vroeg bezig zijn met dit soort dingen. Ik zou echt niet blij zijn als mijn dochter of zoon op 10-jarige leeftijd zich al compleet verdiept heeft in seks. De kans dat ze het dan heel vroeg doen, is alleen maar groter. Toen een vriendin van me heel trots zei dat ze op haar 15e al seks had, was ik echt in shock. Nu ben ik misschien van de oude stempel of zo, maar ik vind dat persoonlijk veel te vroeg. Natuurlijk kun je er geen leeftijd aan vastbinden, zoiets kan gewoon niet, maar ik vind een richtlijn van 18 jaar stukken beter. Dan ben je geen kind meer.

    Dus om op de stelling in te gaan; niet mee eens. Ik vind dat dat op z'n vroegst pas kan gebeuren in de eerste klas. Dus rond je 12e/13e. Al vind ik dat ook nog steeds heel vroeg, maar op de middelbare zullen ze hier sowieso mee geconfronteerd worden omdat je daar in aanraking komt met mensen die al wat ouder zijn.

    Ik vind het gewoon zo jammer dat het steeds eerder moet gebeuren. Maar zoals ik al zei; misschien ben ik wel van de oude stempel.
    Ik zou het gewoon niet kunnen waarderen als mijn kind later al heel vroeg weet wat seks inhoudt.


    Ja, precies.


    26 - 02 - '16

    Wat volgens mij wel belangrijk is om te benoemen is dat seksuele voorlichting niet alleen over seks gaat, maar ook over menstruatie en andere dingen die meisjes/jongens al vanaf een relatief jonge leeftijd meemaken.
    Daarnaast: het internet is steeds toegankelijker, en steeds meer jongeren beginnen steeds jonger met seks. Nu is natuurlijk groep 6 wel heel vroeg, maar in mijn ogen zou er op z'n minst in groep 8 (dat is bij ons namelijk niet gebeurd) gepraat moeten worden over lichamelijke veranderingen in de puberteit zoals oa ongesteldheid.
    Het is ook niet zo dat kinderen niets weten over seks totdat ze seksuele voorlichting krijgen. Door het internet, tv, boeken en leeftijdsgenoten krijgen ze echt vanalles mee. Door de leeftijd op te schuiven naar boven wordt de kans juist groter dat jongeren onveilige seks hebben of dingen doen die ze eigenlijk niet willen, omdat ze simpelweg niet weten hoe alles werkt.
    Neem nou bijvoorbeeld 16 and Pregnant - regelmatig hoor je daar meisjes dingen zeggen als 'oh, we hadden het een keer eerder onveilig gedaan en toen raakte ik niet zwanger, dus ik dacht dat ik onvruchtbaar was.' Volgens mij is het tijd om taboe opzij te schuiven en te kijken naar hoe de maatschappij er momenteel uitziet.
    Dat jongens en/of meisjes op hun 14e voor het eerst seks hebben is nou eenmaal niet te veranderen, dus kunnen we ze beter goed voorlichten dan ze in het duister te laten tasten.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Krolock schreef:
    Nu hoop ik niet dat ik mensen beledig, maar ik vind dat de kinderen tegenwoordig veel te vroeg bezig zijn met dit soort dingen. Ik zou echt niet blij zijn als mijn dochter of zoon op 10-jarige leeftijd zich al compleet verdiept heeft in seks. De kans dat ze het dan heel vroeg doen, is alleen maar groter. Toen een vriendin van me heel trots zei dat ze op haar 15e al seks had, was ik echt in shock. Nu ben ik misschien van de oude stempel of zo, maar ik vind dat persoonlijk veel te vroeg. Natuurlijk kun je er geen leeftijd aan vastbinden, zoiets kan gewoon niet, maar ik vind een richtlijn van 18 jaar stukken beter. Dan ben je geen kind meer.

    Dus om op de stelling in te gaan; niet mee eens. Ik vind dat dat op z'n vroegst pas kan gebeuren in de eerste klas. Dus rond je 12e/13e. Al vind ik dat ook nog steeds heel vroeg, maar op de middelbare zullen ze hier sowieso mee geconfronteerd worden omdat je daar in aanraking komt met mensen die al wat ouder zijn.

    Ik vind het gewoon zo jammer dat het steeds eerder moet gebeuren. Maar zoals ik al zei; misschien ben ik wel van de oude stempel.
    Ik zou het gewoon niet kunnen waarderen als mijn kind later al heel vroeg weet wat seks inhoudt.


    16 - 09 - '17

    Krolock schreef:
    Nu hoop ik niet dat ik mensen beledig, maar ik vind dat de kinderen tegenwoordig veel te vroeg bezig zijn met dit soort dingen. Ik zou echt niet blij zijn als mijn dochter of zoon op 10-jarige leeftijd zich al compleet verdiept heeft in seks. De kans dat ze het dan heel vroeg doen, is alleen maar groter. Toen een vriendin van me heel trots zei dat ze op haar 15e al seks had, was ik echt in shock. Nu ben ik misschien van de oude stempel of zo, maar ik vind dat persoonlijk veel te vroeg. Natuurlijk kun je er geen leeftijd aan vastbinden, zoiets kan gewoon niet, maar ik vind een richtlijn van 18 jaar stukken beter. Dan ben je geen kind meer.

    Dus om op de stelling in te gaan; niet mee eens. Ik vind dat dat op z'n vroegst pas kan gebeuren in de eerste klas. Dus rond je 12e/13e. Al vind ik dat ook nog steeds heel vroeg, maar op de middelbare zullen ze hier sowieso mee geconfronteerd worden omdat je daar in aanraking komt met mensen die al wat ouder zijn.

    Ik vind het gewoon zo jammer dat het steeds eerder moet gebeuren. Maar zoals ik al zei; misschien ben ik wel van de oude stempel.
    Ik zou het gewoon niet kunnen waarderen als mijn kind later al heel vroeg weet wat seks inhoudt.


    Kinderen zijn niet vroeger met seks bezig dan vroeger, ze doen het gewoon meer openlijk dan vroeger. Dat is een groot verschil.
    Daarnaast is seksuele voorlichting krijgen en je in seks verdiepen iets helemaal anders. Ik denk trouwens ook dat kinderen van 10 jaar al wel vaker de vraag gesteld hebben 'waar komen kinderen vandaan?' en ik vind persoonlijk dat die vraag op tienjarige leeftijd al eerlijk beantwoord kan worden.

    Ik zie eerlijk gezegd niet echt een reden waarom seksuele voorlichting zou leiden tot kinderen/jongeren die vroeger seks hebben. Ze leren net meer de consequenties die aan seksuele activiteiten verbonden zijn en leren ook hoe ze zichzelf (en anderen) beter kunnen beschermen. Ik weet nog dat ik na mijn eerste lessen juist afgeschrikt was omdat ik écht niet zwanger wilde geraken en ongelukjes zijn snel gebeurd.

    Een richtlijn naar 18 jaar vind ik veel te oud. Zoals ik al zei is seksuele voorlichting meer dan gewoon over seks leren, je leert ook gewoon over het andere geslacht en je leert je eigen lichaam beter kennen. Je gaat meisjes toch niet pas uitleggen wat een menstruatie is als ze dat al 5 jaar hebben? En ook jongens hun lichaam verandert en wordt beïnvloed door de puberteit, dat moet je toch ook op voorhand uitleggen? (denk bijvoorbeeld maar aan 'natte dromen')

    Ik vind rond de 10 à 11 een perfecte leeftijd. Ik heb mijn maandstonden al van mijn 11de en kinderen die in het algemeen 'rijper' zijn zullen vanaf hun 11de al lichamelijke veranderingen ondervinden. De grens verlagen moet niet, ik denk dat we anders in een levensfase komen waar ze alles nog niet echt goed gaan begrijpen, maar ik zou het ook zeker niet verhogen.


    The soul needs autumn.

    Ik kreeg in groep 7 seksuele voorlichting, maar dat ging vooral over de puberteit, ongesteld zijn, hoe je lichaam veranderd etc. In de tweede van de middelbare school kregen we het wel wat uitgebreider (meer richting veilige seks en minder qua puberteit) en moesten we bijvoorbeeld ook condooms om een banaan doen. Ik vind dit wel een goed moment voor deze voorlichtingen! Niet eerder en ook niet later.


    Treat people with kindness

    Saorsa schreef:
    (...)

    Kinderen zijn niet vroeger met seks bezig dan vroeger, ze doen het gewoon meer openlijk dan vroeger. Dat is een groot verschil.
    Daarnaast is seksuele voorlichting krijgen en je in seks verdiepen iets helemaal anders. Ik denk trouwens ook dat kinderen van 10 jaar al wel vaker de vraag gesteld hebben 'waar komen kinderen vandaan?' en ik vind persoonlijk dat die vraag op tienjarige leeftijd al eerlijk beantwoord kan worden.

    Ik zie eerlijk gezegd niet echt een reden waarom seksuele voorlichting zou leiden tot kinderen/jongeren die vroeger seks hebben. Ze leren net meer de consequenties die aan seksuele activiteiten verbonden zijn en leren ook hoe ze zichzelf (en anderen) beter kunnen beschermen. Ik weet nog dat ik na mijn eerste lessen juist afgeschrikt was omdat ik écht niet zwanger wilde geraken en ongelukjes zijn snel gebeurd.

    Een richtlijn naar 18 jaar vind ik veel te oud. Zoals ik al zei is seksuele voorlichting meer dan gewoon over seks leren, je leert ook gewoon over het andere geslacht en je leert je eigen lichaam beter kennen. Je gaat meisjes toch niet pas uitleggen wat een menstruatie is als ze dat al 5 jaar hebben? En ook jongens hun lichaam verandert en wordt beïnvloed door de puberteit, dat moet je toch ook op voorhand uitleggen? (denk bijvoorbeeld maar aan 'natte dromen')

    Ik vind rond de 10 à 11 een perfecte leeftijd. Ik heb mijn maandstonden al van mijn 11de en kinderen die in het algemeen 'rijper' zijn zullen vanaf hun 11de al lichamelijke veranderingen ondervinden. De grens verlagen moet niet, ik denk dat we anders in een levensfase komen waar ze alles nog niet echt goed gaan begrijpen, maar ik zou het ook zeker niet verhogen.

    Achja was mijn mening.

    Ik heb trouwens niet gezegd dat ze pas met 18 uitleg horen te krijgen. Ik zei dat ik een richtlijn van 18 jaar goed vind om dan pas seks te hebben.

    En ik vind die uitspraak van "vroeger was het er ook wel maar..." zo cliché. Hoor dat iets te vaak bij te veel onderwerpen. Lijkt me niet helemaal waar. Vroeger waren dingen heus wel anders. Maar het is net alsof mensen het ontkennen omdat ze het nu wel doen en zich er blijkbaar voor schamen of zoiets.

    Als ik terug denk aan mijn eigen vroeger dan vind ik wel ja! En misschien ook wat beter thehe dan raak je bijvoorbeeld niet in paniek als opeens je hele bed onder het bloed zit na de eerste keer en ik heb ook nog nooit een condoom om hoeven te doen bij een banaan ofzo... uhm slecht hoor


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Ik denk dat het niet nodig is. Kijk naar mij, 9 jaar geleden voor het eerst voorlichting gehad en ik heb er nog steeds geen gebruik van gemaakt :')
    De kids in groep 6 maken er alleen maar een lachertje van, tenminste dat was bij ons zo. Over veilig gebruik kan wel, maar ja het gebruik van een condoom bijvoorbeeld, wat heb je daar aan als 13 jarige? Die kun je goed gebruiken als waterballon zeg ik je xD


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik vind eerlijk gezegd dat vanaf je tiende wel een goed begin is, niet specifiek over hoe je seks hebt maar wat de gevolgen zijn. Ook vind ik het belangrijk vooral voor meisjes dat er veel wordt uitgelegd wordt over de puberteit. Aangezien er nog steeds ouders zijn die niet zijn of haar kind informeren wanneer hoe en wat er kan gebeuren met zijn of haar kinds lichaam. Ik hoor nog steeds verhalen over meisjes die het niet wisten dat ze ongesteld zijn. Voor jongens is het natuurlijk ook belangrijk om te weten hoe hun lichaam in elkaar zit. Ik vind tussen de 12-14 jaar een mooie leeftijd om echt over seks te leren.


    Never forget who you are and where you come from

    Paardenvriend schreef:
    Nou we krijgen al sinds groep 4 praatjes over een jongen en een meisje en in groep 7 krijg je dan het verhaal van een condoom. En in groep 8 mag je zo'n ding om een banaan dien O_O (heb ik niet gedaan) ik vind dat als je het al vanaf de basis school hebt wel vroeg genoeg...

    En ik vond de tweede (middelbaar) voor mij al te vroeg xD Zo blij dat ik dat niet had op de basisschool. Aan de andere kant hebben kinderen eerder de puberteit, dus lijkt het nog niet zo gek dat de nieuwe generatie eerder voorlichting krijgt dan ik kreeg. Maar ik vraag mij af in hoeverre het zinvol is het geslachtsgemeenschap-deel van seksuele voorlichting te vervroegen. Sommige kinderen willen er echt niks van weten als zij te jong zijn, dus dan is het verspilde energie. En ik onthoud echt geen 5 jaar hoe je een condoom om moet doen na het één keer gehoord te hebben, dus als het vervroegd wordt, dan kan het beter later alsnog herhaald worden.
    Ik zou zeggen dat het eerste middelbaar wel vroeg genoeg is. Anders als mensen het echt eerder te weten willen komen, dan bestaan er altijd nog ouders en internet.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder