• De stelling van deze week luidt:
    Men zou meer nuttige vakken moeten geven die je later echt kunt gebruiken

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    Defineer 'nuttig.'

    In zekere zin ben ik het er mee eens maar toch ook weer niet. Ik had het zeker nuttig gevonden om meer inzicht te hebben in verzekeringen, belastingen, enz enz. Maar het leven houdt zoveel meer in dan alleen zulke zaken. Is het nuttig als je jongeren gaat voorlichten over depressie, racisme, omgangsvormen, etc? We leren nu de definitie van die woorden maar wat het inhoudt mag je zelf in de praktijk uitvogelen.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Galaxias schreef:
    Eens. Lessen over belastingen, verzekeringen en dat soort details worden echt belangrijk zodra je achttien wordt, maar echt voorlichting wordt er niet gegeven.

    Overigens vind ik niet dat er vakken geschrapt moeten worden. Ontwikkeling is ook belangrijk.

    Amen to that!


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Madonna schreef:
    Totaal oneens!
    Je krijgt al die verschillende vakken, omdat je over al die onderwerpen toch wat basiskennis nodig hebt, zelfs als je denkt dat je er later niets meer mee doet. Daarnaast is de middelbare school bedoelt om je te oriënteren voor de toekomst en al die verschillende vakken helpen daarbij.
    Ik zie dat hierboven vakken als drama en godsdienst als nutteloos bestempeld worden, wat ik nogal kortzichtig vind. Drama is een vak dat ook bedoeld is om een goede band in een klas te creëren in een meer ontspannen sfeer en om leerlingen meer zelfvertrouwen te geven. Godsdienst is een vak dat van nog veel groter belang is, want als tieners niet leren over verschillende culturen en geloven, lopen hier straks allemaal kleine Geertjes rond.

    Dat maakt toch nog niet een "totaal" oneens. Dit gaat ook over bepaalde vakken die wij nog niet hebben natuurlijk. Daarbij vind ik godsdienst als vak niet heel belangrijk. Ik snap waar de gedachte van komt, maar als iemand geen godsdienstles heeft betekent het niet automatisch dat hier een gat in valt. Zo was er op een openbare middelbare school, waar godsdienst geen vak was, veel meer respect voor verschillende levensbeschouwingen dan op de school waar ik wel lessen hier over had. Ondanks dat mijn docent haar best deed bleef een deel van de stof (over bvb Hindoeïsme) slecht uitgelegd, beperkt en soms zelfs incorrect. Dit laatste is zelfs schadelijk voor de normale omgang met mensen. Overigens kwam bij maatschappijleer veel meer aan bod qua cultuur en cultuurverschillen.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Ik weet niet of ik oneens of eens ben, maar ik vind wel dat sommige vakken niet per se verplicht moeten zijn.

    Bijvoorbeeld ckv. Bij ons is dat niet heel nuttig, maar het is uiteraard wel goed voor je culturele ontwikkeling. Maar ik snap dat mensen die totaal niet creatief aangelegd zijn, er niet zo veel aan hebben. (Bij ons moet je films maken, liederen inzingen enz). Dus ja eigenlijk zou dat sws verplicht moeten zijn voor mensen met kunst en beschikbaar voor mensen die dat willen.

    Zelfde geldt voor anw. Hartstikke interessant, het ontstaan van de aarde, leven, verschillende revoluties. Maar ik heb een maatschappijprofiel, en 60% van de stof heb ik allang bij aardrijkskunde of geschiedenis of maatschappijleer of sociale wetenschappen gehad. De overige stof bestaat uit het periodiek systeem, ionen, atomen, nog meer scheikundige dingen en ook natuurkundige dingen. Ik had scheikunde en natuurkunde laten vallen omdat ik dat niet kan. Krijg ik het alsnog. Dus graag dat ook als keuzevak.

    En verder lijken mij lesjes zorgverzekering uitkiezen, 'how to spaar for your toekomstige studie', belasingpapieren invullen, digid aanvragen, sollicitatiebrief schrijven en een nette cv opsteklen (hadden wij overigens 'geleerd' bij de maatschappelijke stages), plannen enzo ook wel handig.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Oh dear, anw, dat was ook echt tijdverspilling voor iemand met alle exacte vakken plus NLT. Dat was misschien 10% aardrijkskunde, maar 90% een versimpelde versie van de vakken uit het vakkenpakket. Het kon idd beter zeker bij het vrije gedeelte van de school. Misschien kan men ook reanimatielessen/EHBO geven, dat zou iedereen moeten kunnen (vind ik).


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Founder schreef:
    Ja, ik mis Verweer tegen de Zwarte Kunsten, dat is pas handig later!

    Hahahahahaha precies :')


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Wij hebben het vak vaardigheden. Dat zij. Iets van 50 lessen over het jaar waarvan je er 5 verplicht moet volgen en dan nog 5 die je zelf mag kiezen. Dit zijn lessen zoals omgaan met stress, met geld, hoe te leren voor examens. Best handig op zich


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    ^Jesus fucking christ, dat vak had ik moeten hebben. Inmiddels jeukt mijn vuist om elke ongelukkige passant die zegt dat ik vaardigheid x allang zou moeten beheersen op het HBO (terwijl ik daar nooit les in heb gehad of één lesje in het eerste jaar) een stoot te verkopen.

    [ bericht aangepast op 4 mei 2016 - 11:08 ]


    No growth of the heart is ever a waste