• De stelling van deze week luidt:
    Men zou meer nuttige vakken moeten geven die je later echt kunt gebruiken

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    Schouwer schreef:
    (...)

    Dat wordt wel een probleem als de ouders daar eigenlijk zelf altijd mee in de knoei zitten.

    Verder ben ik het eens met de stelling.


    Het gaat natuurlijk om meer dan die enkele dingen die ik heb opgesomd, maar ik neem aan dat de gemiddelde ouder wel kan koken, de was doen, een huishouden runnen, ... En anders is er natuurlijk nog de optie van gewoon een twee uur per week een les te volgen voor mensen wiens ouders bijvoorbeeld erg weinig thuis zijn door hun carrière of andere dingen.^^


    The soul needs autumn.

    Helemaal oneens! God, je ziet wat je krijgt als aardrijkskunde afschaft (want voor nieuwe vakken moet je sowieso oude schrappen). Je hebt basiskennis nodig over heel veel dingen om je plan te kunnen trekken. Natuurlijk is het in je latere leven niet nodig te weten of die ene rij nu convergent of divergent is, maar het geeft je inzicht. Die vakken zijn er niet voor niets!
    Dat houdt niet weg dat er inderdaad wel vakken zijn die ze beter ook zouden geven, maar dan slechts enkele uren per week.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Galaxias schreef:
    Eens. Lessen over belastingen, verzekeringen en dat soort details worden echt belangrijk zodra je achttien wordt, maar echt voorlichting wordt er niet gegeven.

    Overigens vind ik niet dat er vakken geschrapt moeten worden. Ontwikkeling is ook belangrijk.


    tya

    Madonna schreef:
    Totaal oneens!
    Je krijgt al die verschillende vakken, omdat je over al die onderwerpen toch wat basiskennis nodig hebt, zelfs als je denkt dat je er later niets meer mee doet. Daarnaast is de middelbare school bedoelt om je te oriënteren voor de toekomst en al die verschillende vakken helpen daarbij.
    Ik zie dat hierboven vakken als drama en godsdienst als nutteloos bestempeld worden, wat ik nogal kortzichtig vind. Drama is een vak dat ook bedoeld is om een goede band in een klas te creëren in een meer ontspannen sfeer en om leerlingen meer zelfvertrouwen te geven. Godsdienst is een vak dat van nog veel groter belang is, want als tieners niet leren over verschillende culturen en geloven, lopen hier straks allemaal kleine Geertjes rond.

    Als je het goed gelezen had zie je wat er tussen de haakjes staat in mijn reactie.
    Zelfde geldt voor Theodosia.

    [ bericht aangepast op 1 mei 2016 - 14:46 ]

    Oneens, soort van? Ik wil in ieder geval sowieso niet dat er vakken worden afgeschaft, want mijn school is een meester in "nutteloze" vakken (ik denk niet dat ik mijn kennis over smeden ooit nog echt nodig zal hebben, maar het wordt nog steeds heel loyaal gegeven), maar het draagt echt heel veel bij aan de persoonlijke ontwikkeling van mensen. Het lijkt me wel nuttig als er in hogere klassen af en toe extra lessen werden gegeven over hele praktische zaken, zoals dus bijvoorbeeld belastingen en verzekeringen. Net als dat je seksuele voorlichting krijgt als extra les, ooit, een keer, lijkt me een 'algemene zaken die je moet weten voordat je achttien bent' voorlichting ook wel handig.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Eens.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Je moet van alle algemene vakken iets meekrijgen, maar daarnaast vind ik dat er wat meer praktische opties zouden mogen zijn, zoals vakken over belastingen e.d. die je zelf uit kunt kiezen.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Galaxias schreef:
    Eens. Lessen over belastingen, verzekeringen en dat soort details worden echt belangrijk zodra je achttien wordt, maar echt voorlichting wordt er niet gegeven.

    Overigens vind ik niet dat er vakken geschrapt moeten worden. Ontwikkeling is ook belangrijk.


    chaos makes the muse

    Amica schreef:
    De andere vakken zouden niet moeten worden afgeschaft, daar zouden gewoon wat minder uren van moeten gegeven worden, zodat dat kan vervangen door de 'nuttige' vakken. Je kiest ook voor een richting, dus dan weet je ook wel wat voor vakken je krijgt, als ze dan ineens al die vakken gaat afschaffen, heeft het geen zin meer om verschillende richtingen te hebben.

    Dit! Sommige vakken en dingen(zoals EHBO herhaling) zijn volgens mij ook heel belangrijk.


    ''Terrible people do terrible things. And the good people stop them.''

    Liber schreef:
    Oneens. Ik denk dat de vakken die je hebt - ookal lijk je er in de toekomst niets mee te gaan doen - bijdragen aan je ontwikkeling als mens.


    Madonna schreef:
    Totaal oneens!
    Je krijgt al die verschillende vakken, omdat je over al die onderwerpen toch wat basiskennis nodig hebt, zelfs als je denkt dat je er later niets meer mee doet. Daarnaast is de middelbare school bedoelt om je te oriënteren voor de toekomst en al die verschillende vakken helpen daarbij.
    Ik zie dat hierboven vakken als drama en godsdienst als nutteloos bestempeld worden, wat ik nogal kortzichtig vind. Drama is een vak dat ook bedoeld is om een goede band in een klas te creëren in een meer ontspannen sfeer en om leerlingen meer zelfvertrouwen te geven. Godsdienst is een vak dat van nog veel groter belang is, want als tieners niet leren over verschillende culturen en geloven, lopen hier straks allemaal kleine Geertjes rond.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Alles is nuttig, het ligt er alleen totaal aan wat je later gaat studeren.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Madonna schreef op 1 mei 2016 - 11:15:
    Totaal oneens!
    Je krijgt al die verschillende vakken, omdat je over al die onderwerpen toch wat basiskennis nodig hebt, zelfs als je denkt dat je er later niets meer mee doet. Daarnaast is de middelbare school bedoelt om je te oriënteren voor de toekomst en al die verschillende vakken helpen daarbij.
    Ik zie dat hierboven vakken als drama en godsdienst als nutteloos bestempeld worden, wat ik nogal kortzichtig vind. Drama is een vak dat ook bedoeld is om een goede band in een klas te creëren in een meer ontspannen sfeer en om leerlingen meer zelfvertrouwen te geven. Godsdienst is een vak dat van nog veel groter belang is, want als tieners niet leren over verschillende culturen en geloven, lopen hier straks allemaal kleine Geertjes rond.


    mee eens, maar een bijvoorbeeld 1 a 2 uur in de week een vak doen dat je andere dingen leert is ook heel handig, maar wat voor dingen: hoe om te gaan met:
    gewoon een beetje gaan leven in de samenleving en je nuttig maken, dat soort dingen


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Madonna schreef:
    Totaal oneens!
    Je krijgt al die verschillende vakken, omdat je over al die onderwerpen toch wat basiskennis nodig hebt, zelfs als je denkt dat je er later niets meer mee doet. Daarnaast is de middelbare school bedoelt om je te oriënteren voor de toekomst en al die verschillende vakken helpen daarbij.
    Ik zie dat hierboven vakken als drama en godsdienst als nutteloos bestempeld worden, wat ik nogal kortzichtig vind. Drama is een vak dat ook bedoeld is om een goede band in een klas te creëren in een meer ontspannen sfeer en om leerlingen meer zelfvertrouwen te geven. Godsdienst is een vak dat van nog veel groter belang is, want als tieners niet leren over verschillende culturen en geloven, lopen hier straks allemaal kleine Geertjes rond.


    Precies dit! Ik vind het enorm jammer dat ik nooit drama heb gehad want ik vind acteren het einde. Godsdienst wel, ook al ben ik totaal niet religieus is het toch handig om een zekere basiskennis te hebben over de wereld en over andere culturen. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat vakken nutteloos zijn (natuurlijk vind je het ene vak leuker dan het andere vak, dat is niet meer dan logisch) maar het is ook om je te oriënteren en om uit te vinden wat je wel en wat je niet leuk vindt. Ik doe niets meer met scheikunde nu ik Nederlands studeer, maar ik kreeg bij het vak Klankleer zowaar wat natuurkundige dingen te zien! Het zou je nog verrassen hoeveel dingen je tegenkomt waarvan je dacht dat je eindexamen de laatste gelegenheid was waarbij je het had gezien...


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Eens, hoewel het er wel aan ligt wat die "nuttige" vakken dan zouden zijn.
    Ik denk dat het zeker goed zou zijn als je op school zou leren hoe het belastingsysteem werkt, hoe je rekeningen moet betalen, etc. Maar volgens mij hoeft dat helemaal niet over meerdere vakken verspreid te worden. Al dat soort nuttige zaken kunnen prima in een vak samengevat worden, zeker als je het vanaf het eerste jaar van de middelbare school, of bijv. vanaf de bovenbouw, zou geven. Zo hoeven er geen andere vakken geschrapt te worden (algemene kennis en ontwikkeling is namelijk ook belangrijk, ook al zul je veel dingen later niet gebruiken) en leer je ook dingen die iedereen hoort te weten.


    The universal language of art.

    Eens.
    Zoals benoemd de vakken die er al zijn zeker niet schrappen. Maar ik weet zelf als 19 jarige niet echt veel over belasting gedoe, rekeningen en dat soort dingen. Ik vind dat zaken over geld opleiding werk en toekomst meer besproken moeten worden


    Change is for weirdos ~ Niall Horan