• Waarschijnlijk hebben jullie er weinig tot niks van meegekregen, maar heel het internet (beter gezegt heel het Britney Army) zit op hete kolen want Britney Spears komt binnenkort met een nieuwe single (en dus ook een nieuw album). Dit is een hele spannende gebeurtenis want dit is het eerste album wat ze uitbrengt dat niet is uitgebracht door Jive (Britney Jean telt niet mee, oké? Britney Jean is f*cking verpest door Will.i.am dus we doen gewoon alsof dit de eerste keer is).

    Nu gaat de geijkte discussie over of ze nu wel-of-niet kan zingen vrolijk verder, al helemaal sinds er een gerucht rond ging dat de release date van de single zou zijn verzet i.v.m. vocale problemen (dit gerucht is inmiddels officieel ontkracht door Britney's manager Larry Rudolph).
    Nu heb ik enkele jaren geleden op Q ook al eens een topic aangemaakt over een Britney discussie, maar enkele minuten geleden besloot dat het weer tijd was voor een nieuw zeiktopic. Met name omdat ik (net als toen der tijd) helemaal krankjorum wordt van alle valse beschuldigingen/youtube filmpjes waar iedereen meteen als een kip zonder kop intrapt...


    Oké, ben je er klaar voor? Daar gaan we:


    Britney Spears. Een artiest en een stem die iedereen meteen (her)kent. Met name omdat ze een erg nasale toon heeft die dunner wordt naarmate deze hoger wordt. Dit is de stem die Jive graag wilde horen omdat dit beter bij het pop-imago paste. Maar wist je dat Britney van nature zo helemaal niet klinkt? Hieronder zie je een collectie van beeld/audio materiaal van Britney’s stem. Het filmpje is een mooi voorbeeld van Britney’s vocale capaciteiten, die veel verder reiken dan de meeste mensen denken.




    Wat opmerkelijk is dat in haar laatste albums er minder gebruik wordt gemaakt van haar vocale bereik als in haar eerste albums. Dit is jammer, want blijkbaar geeft dit mensen het idee dat Britney helemaal niet kan zingen. Na 2007 heb ik het idee dat mensen het “cool” of “stoer” vinden om Britney Spears te haten zonder enige (goede?) reden. Niet omdat het moet, maar omdat het kan….(om even up to date te blijven met mijn woordspelingen). Dat is iets wat ik ontzettend jammer vindt, aangezien ze zo erg haar best heeft gedaan en ontzettend veel doorzettingsvermogen heeft laten zien door weer terug omhoog naar de top te krabbelen.

    Je zult mij nooit horen zeggen dat Britney de beste zangeres (ooit) is, want ook ik weet heel goed dat er diverse artiesten zijn die vocaal een groter bereik hebben dan Britney. Maar dat betekend niet dat Britney niet kan zingen. Je kunt je voorstellen dat als je jarenlang wordt verplicht om anders te zingen dan je van nature gewend bent, dit niet bevorderlijk voor je stem is. Daarnaast rookt Britney al jaren, wat opvalt aangezien haar stem veel rasperiger is dan vroeger. Uiteraard is dit niet goed voor haar (zang)stem. Maar om nu meteen te zeggen dat ze niet kan zingen (omdat iedereen dat zegt), vind ik nogal overdreven.

    Ik denk dat het een stukje verwaarlozing van haar vocale bereik is. Ik denk dat de muziekindustrie voornamelijk dancetracks van haar verwacht (ga eens na, van haar 37 haar singles zijn 30 singles dancetracks). Dat geeft haar ook geen ruimte om live te zingen als je je kont eraf staat te swingen (no pun intended). Ik ben naar haar Circus- en Femme Fatale tour geweest, waarbij merendeel van de setlist dansnummers waren. Als je het mij vraagt, vindt ik dat ze teveel danst en te weinig (meer) zingt en dat is jammer want ze heeft een geweldige stem. En dan bedoel ik haar echte stem, niet haar smurfenstem. :Y)

    Aanschouw en geniet van enkele nummers haar echte stem (die vreemd genoeg bijna allemaal demo's zijn):
    (helaas kon ik maar 3 video's in totaal uploaden, anders had ik jullie doodgegooid met nummers).



    I'll lick the poison from right off your kiss