• NEW YORK ACADEMY FOR PERFORMING ARTS

    Competitie, passie, oorlog, kunst en lust. Welkom op de Academy.

    The Academy
          Brooklyn, New York City. Augustus 2016.
    Na een veelbewogen zomervakantie is het schoolseizoen weer gestart, en zo ook voor de leerlingen aan het NYAFPA, een van de meest prestigieuze academies van de wereld. Aan de academie studeren kinderen die van hun passie een beroep willen maken, en zo een carrière willen beginnen in de wereld van de uitvoerende kunst. Voordat leerlingen überhaupt aangenomen worden moeten ze door een serie van audities en algemene tests heenkomen waar hun talent op de proef wordt gesteld. De toelatingseisen zijn streng: alleen de meest gemotiveerde, hardwerkende en talentvolle kinderen komen binnen.
          De sfeer op de school is vooral competitief, iedereen wil zijn moment pakken en leerlingen zijn niet bang om alles daarvoor op te geven. Dit jaar zijn de spanningen nog nooit zo groot geweest, want iedereen wil de best rollen en posities voor de optredens die in eind Mei plaatsvinden. Elk jaar in het derde weekend van Mei worden er drie concerten gehouden door de Academy, voor elke afdeling één. In deze concerten laten de leerlingen zien wat ze dit jaar hebben geleerd in de vorm van een groot project dat uitloopt in een optreden. Elk jaar, na de optredens, worden er door de directeur drie nieuwe onderwerpen uitgekozen. Dit jaar zijn dat Grease (voor Theater), A Night of Dance (voor Dans) en A Night of Music (voor Muziek). De leerlingen moeten dus het hele jaar hun beste beentje voorzetten om een goede rol en — uiteindelijk — een goed optreden neer te zetten.
          De competitie is sterk, maar iedereen is een doorzetter. Ga jij het redden op een school die absurd veel van je vraagt? Voor sommige is thuis duizenden kilometers ver, dit is wel uniek. Er is namelijk maar een handjevol internationale studenten die ver wonen. Daarom heeft de school ook een flatgebouw in bezit, het is niet luxe, maar de leerlingen kunnen opgevangen worden. Zal jij het redden met drie andere bloedfanatiekelingen op een kamer? Mensen die de rol net zoveel willen als jij. Ben jij bereid om de grens op te zoeken om te krijgen wat je wilt?

    Theatre, Dance & Music
    Theatre
    Last year's performance: Phantom of The Opera | Voorbeeld optreden
    This year's performance: Grease; The Musical | Voorbeeld optreden
    Zingen, dans en acteren; dat is waar de basis van het theater ligt. Het is een verzamelnaam voor kunstvormen waarbij acteurs levendige voorstellen aan het publiek tonen. Dans valt hieronder, maar wordt als aparte afdeling gezien door het schoolbestuur. Voorbeelden van theater zijn: cabaret, circustheater, drama, improvisatietheater, klucht, komedie, melodrama, musical, opera (& operette) en toneel. Vorig jaar was het eindoptreden de productie Phantom of The Opera, in de vorm van een opera/drama uitgebracht door de studenten. Dit jaar is er gekozen voor een pure musical, in de vorm van Grease. Gebaseerd op het leven in de jaren 50. Wie zullen de rollen van Danny Zuko en Sandy Olsson Kattan bemachtigen? Vorig jaar ging de felbegeerde rol van Christine in PoTO naar een internationale studente uit Frankrijk. Maar ook dit jaar, zal het vechten worden voor de hoofdrollen.
    (Audities musical beginnen in RPG, ná introductieweek)

    Dance
    Last year's performance: The Swan Lake (nadruk ballet/klassiek) | Voorbeeld optreden
    This year's performance: A Night of Dance (verschillende stijlen) | Voorbeeld optreden
    Dans (van het Franse danse) is een sport, kunstvorm of een sociaal gebeuren dat meestal op beweging duidt van het lichaam, vaak in combinatie met muziek. Het wordt gebruikt als een vorm van emotionele expressie, sociale interactie of in een spirituele of uitvoerende vorm. Non-verbale communicatie staat dus centraal. Allerlei soorten dans worden op de Academy gegeven, maar de populairste is klassiek ballet. Naast solodansen kunnen mensen natuurlijk in paren dansen. Leerlingen krijgen veel ondersteuning en leren, naast dansen, ook kostuums maken en zichzelf te presenteren. Voorbeelden van dans die worden aangeboden zijn: Acrobatische rock-'n-roll (onder showdansen), ballet, breakdance, buikdansen, flamenco, freestyle, hip hop, salsa en tapdansen.
    (Audities dans beginnen in RPG, ná introductieweek)

    Music
    Last year's performance: Optreden met een orkest (klassiek) | | Voorbeeld optreden
    This year's performance: A Night of Music (verschillende stijlen) | Voorbeeld optreden
    De afdeling muziek draait vooral om instrumenten, zang valt namelijk op de Academy onder theater. Kinderen bij muziek zijn dus zeer getalenteerd van het spelen van een instrument. Naast normale lessen kunnen zij kiezen voor orkesttraining (bij bijv. trombone) of voor bandtraining (waar meer pop-instrumenten worden gebruikt). Muziek is het minst competitief aangezien de kinderen allemaal hun moment krijgen, maar het kan soms wel vechten zijn voor de solo.
    (Audities muziek beginnen in RPG, ná introductieweek)

    VAKKEN
    Op het NYAFPA worden een hele rits aan verschillende vakken gegeven, waaronder basisvakken. Het schoolbestuur heeft de vakken in twee categorieën opgedeeld, basisvakken en PS (Performance Studies). Onder de basisvakken vallen vakken die op een normale middelbare school ook worden gegeven, moge het fout gaan op de Academy, dan kunnen kinderen altijd terug naar normaal onderwijs. PS zijn de vakken die een leerling naast de basisvakken verplicht moet volgen, om te kunnen excelleren in hun afdelingsprofiel. Alle leerlingen krijgen de vakken sport en zang aangeboden (de seniors zelfs visual arts) omdat, moge ze willen veranderen van profiel, dat dan nog kan. Zo blijft iedereen in de basis gelijk aan elkaar. Hieronder staan de vakken per jaar aangegeven.
    Junior
    Basisvakken
    • Engelse Taal en Literatuur
    • Vreemde Taal I*
    • Algemene Wiskunde
    • Algemene Natuurwetenschappen
    • Social Studies
    PS (Performance Studies)
    • Sport I/II**
    • Zangles I
    • Afdelingsvak***

    Senior
    Basisvakken
    • Engelse Taal en Literatuur
    • Vreemde Taal I*
    • Algemene Wiskunde
    • Social Studies
    PS (Performance Studies)
    • Sport I/II**
    • Zangles I
    • Afdelingsvak***

    * = Bij het van Vreemde Taal 1 moeten de leerlingen een keuze maken uit de vier talen die worden aangeboden op het NYAFPA. Dit zijn; Frans, Spaans, Mandarijn Chinees en Arabisch. Ze mogen er slechts één kiezen en leren deze tijdens hun jaren aan de Academy.
    ** = Sport I/II is een basis voor de conditie van de leerlingen, het is dus ook een verplicht vak. Vooral de Theater- en dansleerlingen moeten hun goede conditie onderhouden in orde om hun beste beentje voor te zetten in optredens. Sport I/II is een gemengd vak, bij Sport I wordt algemene conditietraining gegeven en bij Sport II wordt basis Dans, Verdedigingssport en andere sporten gegeven. Hieronder valt bijvoorbeeld zwemmen. Dat komt echter niet vaak voor.
    *** = Het afdelingsvak van een leerling hangt natuurlijk af van de afdeling waar hij/zij zit. Hieronder staan de vakken aangegeven. Ze mogen er één kiezen.
    Theater
    • Zangles II (Koortraining)
    • Dans I/II/III
    Dans
    • Dans I/II (Algemene dans, klassiek, hip hop)
    • Dans III (Ballet, Latijns Amerikaans)
    Muziek
    • Orkesttraining
    • Bandtraining


    ROOSTER
    Ik heb besloten om dit maar weg te halen, het wordt in de RPG aangegeven welke vak(ken) de leerlingen hebben c:


    HUIZING
    De huizing van de leerlingen wordt door het NYAFPA geregeld, de school huurt van het schoolgeld een deel van een gebouw af. Mede hierdoor is het schoolgeld voor de leerlingen hoger dan gemiddeld. De kinderen delen met zijn vieren een kamer, gebaseerd op leeftijd. Ook zijn de kamers unisex, heren en dames zitten dus samen op een kamer. Het gebouw dat deels gehuurd wordt ligt zo een drie minuten lopen van de Academy af. Aan het begin van het jaar, in de introductieweek, worden de kamergenoten bekend gemaakt.
    Kamerindeling
    tekst


    AUDITIES
    Coming soon!
    HOW      TO      JOIN
    Je kunt je bij deze RPG kun je je aanmelden op de gewone manier: laat hier een bericht achter met de informatie over jouw persoon. Reserveren mag, maar is niet verplicht. Wel graag aan mij laten weten dat je bezig bent met een rol.
    Het zou leuk zijn als je je rol zo uitgebreid mogelijk maakt. Zo weten anderen ook meer over jouw rol, en zelf vind je het waarschijnlijk ook fijn om veel informatie te weten over andere personen, zodat je er eventueel vrienden mee kunt worden. Als je een internationale student wilt, laat het me via gb/pb weten. Ik wil er namelijk niet te veel, aangezien dat niet realistisch zou zijn.

    Benoem in ieder geval het volgende:
    • Naam
    • Leeftijd
    • Woonplaats (en land, voor internationale studenten)
    • Afdeling, vakken en leerjaar
    • Innerlijk
    • Uiterlijk (voeg eventueel foto's toe, dat geeft nog een iets duidelijker beeld)

    Om je rol uit te bereiden kun je het volgende er ook nog bij zetten, dit is niet verplicht:
    • Reputatie
    • Geschiedenis, familie en afkomst
    • Relaties die je met andere deelnemers hebt bedacht
    • Extra weetjes, zoals wat je persoons auditie was, zijn/haar stemgroep/instrument en favoriete dingen.

    Als je zelf nog meer dingen erbij wilt beschrijven, mag dat natuurlijk altijd!

    REGELS      OC
    • De huisregels van Quizlet
    • Relaties en vriendschappen mogen afgesproken worden, maar werk ze al niet tot helemaal in de nopjes uit. Houd het open, zodat het nog redelijk spontaan blijft.
    • 16+ is toegestaan, benoem dit alleen wel even bovenaan je post.
    • Topics worden alleen door Camilla (Camhanaich) gestart.
    • Als je bent begonnen aan een rol, en je toch wilt stoppen, schrijf je personage dan op een nette manier uit, laat hem niet zomaar wegvallen. Beschrijf dan dat je personage 'weg moet', o.i.d.


    EXTRA
    • Er is geen maximum aantal personages dat je mag hebben. Houd er wel rekening mee dat je ze allemaal actief moet houden.
    • Dat je je personage actief moet houden, betekend niet dat je elke dag moet schrijven. Het gaat erom dat je niet veel langer dan een week niks schrijft.
    • Personages kunnen niet belangrijkere rollen hebben, iedereen is gelijk aan elkaar. Het is dus niet mogelijk dat een personage 'dochter van de directeur' is, als jullie begrijpen wat ik bedoel.
    • Deze layout is geleend van Aemilin, met toestemming!
    • New York Academy For Performing Arts was het idee van Camilla.


    TOPICS



    HET      BEGIN
          Het schooljaar in de Verenigde Staten is weer aangebroken, dus ook op de Academy. Alle leerlingen hebben voor de zomervakantie een brief van de school gekregen, hierin staat dat ze zijn aangenomen op de prestigieuze school. De brief zag er zo uit.


          We zijn inmiddels twee maanden en één brief verder, het is augustus. Om precies te zijn is het maandag 22 augustus, het begin van de introductieweek! Alle leerlingen hebben dus al een kamer sinds zaterdag en konden aan elkaar wennen. Maar nu begint het echte werk, een week vol activiteiten en workshops, speciaal om de banden tussen de leerlingen op te bouwen. Vooraf aan de week hebben ze de tweede brief binnengekregen. Hieronder staat hij.


          Op maandag hebben alle leerlingen, dus juniors én seniors, een activiteit. Deze zal zijn; een sportles in de ochtend gevolgd door een concert dat de leerlingen zelf moeten organiseren. Hier hebben ze slechts een paar uur voor, want er moet vanavond al opgetreden worden. Zullen de leerlingen dit halen? Tijdsdruk is middelmatig maar er zullen wel scouts paraat zitten. Werk goed samen en haal het beste in jezelf naar boven.

    Datum & Tijd: 22 augustus 2016, 10:00.
    Les: Sport I/II*, focus op Sport I. De les start om 10:15, wees dus op tijd.
    Lera(a)r(es): Meneer Bellescue, een strenge maar rechtvaardige leraar. (NPC)
    Locatie: Mag je zelf bepalen, als je maar onderweg bent naar de 'les', er wordt algemene sport behandeld, soort gym dus.
    Met/Zonder iemand: Mag je ook zelf bepalen, hou er wel rekening mee dat de leerlingen al ontbeten hebben.
    Buitentemperatuur: 25 graden Celsius.

    Kamerindeling
    groep 1 - kamer 101- VOL
    Nina Wendell
    Amaryllis Sanchez
    Samuel Watson
    Blake Martínez
    groep 2 - kamer 102 – VOL
    Eleanora Kinsley
    Scelfleah Lewis
    Ash Wakefield
    Cari Easton
    groep 3 - kamer 105 – NOG 1 PLEK
    Julian Harrison
    Eldan Caiden
    Emma Williams
    groep 4 - kamer 106 – VOL
    Harper Hastings
    Luc Jenssons
    Bart Cornelissen
    Charlotte Benneth

    [ bericht aangepast op 17 juli 2016 - 20:14 ]


    Up with the sun. Gone with the wind.

    LUC      TOBIAS      JENSSONS
    “Work until you no longer need to introduce yourself”
    18 - Senior Dance


    Luc was vanochtend vroeg opgestaan. Vroeger dan de meeste leerlingen in elk geval. Daarom had hij ook in relatieve rust kunnen ontbijten en had hij nog wat tijd gehad om te oefenen. Aangezien hij een Senior was, wist hij hoe zwaar de opleiding was. Alleen de allerbesten zouden dit overleven, dus moest hij de allerbeste zijn. Tenminste, voor zover dat kon. Natuurlijk gunde hij de anderen die plek net zo goed, misschien zelfs wel meer.
    Het stuk waar hij inmiddels zo'n drie uur op aan het oefenen was, was een klassiek stuk. Hij was zelf veel meer van de breakdance, maar ook het andere moest hij in elk geval redelijk zien te beheersen, zeker volgens de leraren.
    Daarom had hij al die tijd zitten oefenen op het stuk waar ze het vorige jaar mee geëindigd waren met af en toe even een pauze tussendoor om even wat hiphop te doen en even iets te doen wat hij sowieso kon. Nu was het eigenlijk weer zo dat hij een pauze wilde nemen en hij had de muziek zelfs al gewisseld toen zijn oog op de klok viel. De tijd was sneller gegaan dan hij had verwacht.
    Hij wist zelf ook wel dat hij zich toch eerst even moest omkleden voor hij naar de les kon, dus pakte hij zijn spullen weer in en liep het lokaal uit. Iets verderop zag hij Eldan lopen, op weg naar de les of waar hij ook maar heen wilde gaan.
    "Yo Eldan!" riep Luc door de gang heen en hij versnelde zijn pas om de ander in te halen. "Niet zo snel jij!"
    Al vanaf dag een waren de jongens goede vrienden, toen ze het voor elkaar gekregen hadden om te verdwalen in deze veel te grote school. Inmiddels kende Luc iedere plek, maar het gebouw had hem echt overweldigt toen hij er voor de eerste keer voet in had gezet. Hij wist dat ieder jaar de nieuwe Juniors precies datzelfde gevoel hadden, maar hij wist ook dat ze binnen de kortste keren door zouden hebben hoe het gebouw in elkaar zat.


    [ bericht aangepast op 26 juli 2016 - 22:57 ]


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    ELDAN DEAN CAIDEN
    ' If you want to be strong, learn how to fight alone. '
    Senior theatre | 17 | American

    Ik gooide mijn tas op de grond van het theaterlokaal en plofte op een stoel neer. Ik was vroeg, maar ik kon niet meer slapen dus ging maar weg uit mn kamer. Bij nader inzien had ik toch nog beter in bed kunnen blijven liggen, mijn hoofd verlangt nu wel naar slaap. Maar goed, vanavond kan ik wel weer slapen.
    Ik pakte mijn iphone 4, die nodig aan vervanging toe was door het verslechterde systeem en de vele barsten, en checkte snel of ik nog berichten had.
    Nee.
    Oké, dan niet hè.
    Jezus, waarom ben ik hier? Ik zit alleen in een lokaal en wil mensen hebben om tegen te praten, ik voel me echt loner nu. Ik pakte mijn tas weer, deed mijn mobiel in mijn zak en liep het lokaal uit. Misschien was er nu wat te beleven in de gang.

    Ik was de trap opgelopen en sloeg de hoek om, waarna ik niet veel later iemand naar me toe hoorde roepen.
    'Yo Eldan!' riep Luc, een van mijn beste vrienden. 'Niet zo snel jij!'
    Ik lachte.
    'Of misschien moet jij je tempo wat verhogen, dan zijn we weer in evenwicht, snap je?'
    Oke die was heel slecht. Héél erg slecht.
    'Maar goed, hoe is jouw dag vandaag? Nog wat bijzonders meegemaakt op deze ochtend?'


    take risks

    Lucas Chrisopher Maddox
    Na het ontbijt begin ik aan mijn dagelijkse routine: Hardlopen naar de sportschool, sporten, en terug hardlopen. Als ik aankom in de kamer is Eldan al weg, en de anderen zie ik ook niet. Ik stap snel onder de douche en sluit mijn ogen terwijl het warme water over mijn rug stroomt. Mijn laatste jaar op deze school... en dan? Wat moet er dan van me worden? Mijn ouders verwachten grote dingen van me, maar ik ben bang... Ik zal het nooit toegeven, aan niemand, maar ik ben bang dat ik niet goed genoeg ben, dat ik het niet zal halen, dat ik hun verwachtingen niet kan waarmaken. Ik stap onder de douche vandaan en kijk in de spiegel. Ik heb de hele zomer niets anders gedaan dan oefenen. Oefenen oefenen oefenen. En ik ben beter dan ooit, maar is dat genoeg?
    Ik schud het van me af en kleed me aan. Ik heb geen tijd voor dit gedoe, eerst maar kijken hoe dit allemaal gaat. Voor hetzelfde geldt krijg ik een klein kutrolletje in de eindvoorstelling, en is het klaar.
    Ik droog mijn haar en loop de kamer uit, en de school binnen. Ik loop wat rond, op zoek naar bekenden die ik de hele vakantie niet heb gezien. Als ik uiteindelijk niemand kan vinden geef ik het op en ga ik naar mijn kluisje, om daar wat spullen te dumpen. Als ik daar sta, met mijn oortjes in en het volume net iets te hard, zie ik in mijn ooghoeken twee mensen lopen. Als ik opkijk en zie wie het zijn verschijnt er een glimlach op mijn gezicht. "Luc, Eldan!" Ik loop naar ze toe en haal mijn oortjes weer uit mijn oren. "Ik zocht jullie net, hoe is het met jullie?" Ik ben normaal niet zo vrolijk, maar mijn vrienden hebben een positief effect op me.

    [ bericht aangepast op 28 juli 2016 - 17:39 ]


    Spinning around, I'm weightless.

    LUC      TOBIAS      JENSSONS
    “Work until you no longer need to introduce yourself”
    18 - Senior Dance


    Ondanks Eldans slechte grap lachte Luc toch. Het was zo typisch Eldan om er zo’n grap van te maken en om heel eerlijk te zijn vond Luc het helemaal niet erg om hier weer te zijn. Hij vond het echt niet erg om thuis te zijn, maar hier had hij zijn vrienden en tenminste de ruimte om te oefenen. Hij probeerde thuis ook wel door te gaan, maar zo groot was zijn kamer ook weer niet, dus dat lukte gewoon niet echt.
    “Nah, mijn tempo is prima zo,” zei hij met een grijns en hij gaf Eldan een vriendschappelijke duw tegen de schouder. Hij wilde net zijn vraag beantwoorden toen Lucas zich ook bij hen aansloot. Luc keek naar zijn twee vrienden. Hij was blij dat hij zo’n goed groepje had.
    “Zoals ik wilde zeggen toen deze gek hier-” Grijnzend wees hij naar Lucas. “-ons kwam onderbreken: niet al te veel. Nou ja, ik ben opgestaan, is dat bijzonder genoeg?”
    Vervolgens richtte hij zich op Lucas’ vraag. “Natuurlijk zocht je ons. Wij zijn het. Wie wil nou niet in ons gezelschap verblijven?” Heel iets serieuzer – maar dan ook echt maar heel iets – vervolgde hij. “Op zich gaat het wel prima. Ik zit nog steeds te klooien met dat klassieke stuk van de vorige periode en geen oefenruimte hebben thuis heeft daar ook niet mee geholpen, maar ik mag niet klagen. Met jou?”
    Op de een of andere manier waren Lucas en hij elkaar de afgelopen dagen steeds misgelopen dus tijd om bij te praten hadden ze nog niet gehad. Ergens was dat ook niet vreemd, maar je zou toch verwachten dat het zelfs in deze grote school mogelijk moest zijn om elkaar terug te vinden, vooral als je wel wist in welke kamer de ander verbleef.
    Luc baalde ook wel een klein beetje dat Eldan en Lucas wel een kamer deelden, maar dat hij met Bart opgescheept zat. Daar stond wel weer tegenover dat hij met Harper en Charlie ook de kamer deelde en dat hij daar echt geen problemen mee had. Nou ja, hij mocht eigenlijk niet klagen. Het had ongetwijfeld erger gekund.



    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.